פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן
פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao

ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao. 

אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח

יואב פולס | (4)
נושאים בכתבה BYD FangChengBao

אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).

'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.

לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .

המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).

פנג צ'אנג באו 3. צילום יצרן

ה 3 הוא קרוסאובר חשמלי בסגמנט C הממוצב כפרימיום מעל הAtto3 של BYD. ל 3 חמש גירסאות עם הנעה אחורית או כפולה, וההספקים נעים בין 218 כ"ס להנעה האחורית לבין 421 כ"ס להנעה הכפולה. שלושה מארזי סוללות זמינים לבאו 3, 65.28Kwh / 72.96Kwh / 78.72Kwh. הטווחים משתנים בהתאם.

הדגם הבא הוא הבאו 5  המוגדר כ Mid-size SUV עם הנעה קדמית או כפולה, בתצורת פלאג אין הייבריד, אשר עושה שימוש בפלטפורמת DMO Super Hybrid המתקדמת. ה DMO היא פלטפורמת שטח של BYD אותה נמצא גם ב Shark של BYD, והיא משלבת נוחות עם יכולות שטח. הפלטפורמה יכולה לשלב מערכת היברידית מתקדמת של BYD וטכנולוגייה Cell To Body בה הסוללה היא חלק מהשלדה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"



פנג צ'נג באו 5. צילום יצרן

לבאו 5 מערכת מתלים אקטיבית המאפשרת שליטה בגובה הרכב באמצעות מערכת הידראולית בדומה למערכת של דגם העל היאנג וונג U8.

אם צריך למקם את הסביבה התחרותית של הבאו 5 היא תהיה בין רנגלר לברונקו, לרבות יכולות השטח המצוינות שיש לסביבת התחרות.

הדגם האחרון הוא הבאו 8, שגם הוא בתצורת פלאג אין הייבריד Full Size SUV. הבאו 8 עושה שימוש במערכת המתלים Disus המאפשרת להעלות את הרכב לטובת מרווח גחון מקסימלי של 31 ס"מ, כאשר מרווח הגחון הסטנדרטי עומד על 22 ס"מ.

הבאו 8 הוא רכב גדול מאוד עם אורך כולל של 5.195 מטר, גובה של 1.905 מטר ורוחב של 1.994 מטר. בסיס הגלגלים 2.92 מטר, וניתן לקבל את הרכב במספר תצורות ישיבה, לרבות שבעה מושבים או שישה מושבים.

הבאו 8 עושה שימוש בשלושה מנועים (!!!) שני מנועים חשמליים ועוד מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר והספק כולל של 748 כ"ס. סוללת הרכב בקיבולת של 36.8Kwh והטווח החשמלי עומד על כ-100 ק"מ. הטווח המשולב חשמל + בנזין עומד על כ 1200 ק"מ, אבל בתקן הסיני הליברלי מאוד.


פנג צ'נג באו 8. צילום יצרן

אחרי שסקרנו את שלושת הדגמים שהועמדו לרשותנו אנחנו נכנסים למכוניות ומגלים במהרה כי כשהחבר'ה ב BYD אמרו שהמכוניות מכוילות לשוק הסיני (בניגוד לסיליון 5 שכבר הותאמה לשוק הישראלי) הם התכוונו לכך. לחיצה נחושה על דוושת התאוצה מרימה את החלק הקדמי של כל שלושת הרכבים בצורה משמעותית ומוחשית, ולחיצה בריאה על הבלמים מביאה לתחושת צלילה כשחרטום הרכב רוצה לנשק את האספלט. בסיבובים המהירים על המסלול ניכרות זוויות מרכב משמעותיות ואף משעשעות משהו. עם זאת של שלוש הפנג צ'אנג באו מאיצות בחוזקה ומהנות למדי לנהיגה. בישורת היחידה על המסלול שלוש הפאנג צ'אנג באו מגיעות לסביבות ה- 170 קמ"ש בקלות, ואם הישורת לא היתה קצרה כל-כך המהירות היתה עולה משמעותית. אני לא זוכר רכב שטח שמאיץ בנחישות כזו, אולי למעט הפורד ריינג'ר ראפטור.

לטובת השטח גם הבאו 5 וגם הבאו 8 מצוידים בכפתורי 4X4 ובבאו 8 מה שנראה כמו נעילה רוחבית. מובן שעל המסלול לא ניתן היה 'לשחק' עם הנעילות ולהבין איזו פקודה המחשב מעביר לרכב.

כחובב שטח קשה לי מאוד להתאפק לשים את היד על הבאו 5 או הבאו 8 ולקחת אותן למסלולי הנגב. אין לי ספק שהן יתפקדו נפלא.

הרבה לא ניתן להתרשם מהמכוניות, והתובנה היחידה שאני יכול לזקק מהניסוי הזה הוא שארכיטקטורת ה DMO מרגישה נכונה מאוד ומדויקת, וככזו אני אשמח לראות בארץ גם את ה BYD Shark הטנדר של BYD המבוסס עליה, כמו גם את שלושת הפאנג צ'אנג באו בהן נהגנו, רק בבקשה כיול מתלים אירופאי / ישראלי ולא סיני.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 22/09/2025 05:02
    הגב לתגובה זו
    אם יכנס במחיר כמו הצרי fx 159000 הוא צפוי להצליח אני בכל אופן יחכה עד שירון זליכה מהכלכלית יהיה שר האוצר ואז הכול יהיה זול כמו שעשה בשנים 03 07 תעשו גוגל
  • 3.
    אנונימי 19/09/2025 00:35
    הגב לתגובה זו
    הרכב היחידי שיעשה בלאגן לטובה בשוק רכבי השטח.
  • 2.
    אנונימי 18/09/2025 22:12
    הגב לתגובה זו
    יש צפי
  • 1.
    קחו את המחיר בסין תכפילו ב5 וזה יהיה המחיר בארץ (ל"ת)
    אבי 17/09/2025 09:12
    הגב לתגובה זו
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

שביל אופניים (משרד התחבורה)שביל אופניים (משרד התחבורה)

30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן

במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק


הדס ברטל |

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.

העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה,  יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.

פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.

שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״