מרצדס CLA (מרצדס)
מרצדס CLA (מרצדס)

מרצדס נגד טסלה: ה-CLA החשמלי החדש נכנס לזירה – תחרות אמיתית או הבטחה גדולה מדי?

יצרנית היוקרה הגרמנית משיקה רכב חשמלי חדש ומכוונת ישירות לטסלה – מה יש ל-CLA להציע, ומה הסיכוי שלו להדיח את טסלה?

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה מרצדס טסלה

טסלה סובלת מירידה במכירות ברחבי העולם, בישראל היא נכשלה - טסלה בישראל: כישלון מהדהד; למה הישראלים לא קונים?, אבל אף אחד לא יכול להתווכח עם היכולות שלה. טסלה היא שם נרדף לחדשנות, ביצועים וטווח נסיעה ששינו את כללי המשחק בשוק הרכב החשמלי. אלא שמרצדס-בנץ, ענקית הרכב הגרמנית עם מורשת של יוקרה וטכנולוגיה, לא מתכוונת לשבת בשקט - החברה השיקה את ה-CLA EV, רכב חשמלי חדש שמוצג כמתחרה ישיר לטסלה מודל 3. עם עיצוב מלוטש, טעינה מהירה וטווח נסיעה מרשים, ה-CLA מבטיח להביא פייט לטסלה. 

האם יש כאן תחרות אמיתית, או שמדובר בעוד ניסיון של יצרנית מסורתית להדביק את הפער? הנה הפרטים המלאים..

מתי ואיפה הושק ה-CLA החשמלי?

מרצדס חשפה את ה-CLA EV במהלך אירוע מיוחד בבריסל בתחילת החודש, כחלק מתוכנית שאפתנית להשיק 25 דגמים חדשים עד 2027 – מחציתם חשמליים. ה-CLA, שמבוסס על פלטפורמת ה-MMA (Modular Mercedes Architecture) החדשה של החברה, הוא לא רק רכב חשמלי נוסף – הוא סמל להתחדשות של מרצדס בשוק שבו היא נאבקת להחזיר לעצמה את הלקוחות שאיבדה למתחרים כמו טסלה ומותגים סיניים זולים יותר. ההשקה מגיעה אחרי שנה מאתגרת למרצדס, שבה המכירות שלה ירדו ב-3% ברחבי העולם ב-2024, עם צניחה של 7% בסין – השוק הגדול ביותר שלה.

כמה עולה ה-CLA EV?

המחיר של ה-CLA החשמלי לא זול – אבל גם לא מפתיע למי שמכיר את מרצדס. בגרמניה, הדגם הבסיסי מתחיל בכ-63,000 יורו (כ-68,000 דולר), ובארה"ב הוא עומד על כ-61,000 דולר. לשם השוואה, טסלה מודל 3 בגרסת הבסיס (Standard Range) נמכרת בישראל ב-2025 בכ-220 אלף שקל, בעוד גרסת ה-Long Range כ-260 אלף שקל. ה-CLA, לעומת זאת, צפוי להגיע לישראל במחיר התחלתי של כ-260 אלף לפני מסים והטבות, מה שמציב אותו כיקר בכ-30-40 אלף שקל ממודל 3 המקביל. מרצדס לא מתכוונת להתחרות במחיר – היא רוצה להתחרות ביוקרה, בטכנולוגיה ובחוויית נהיגה.

יתרונות ה-CLA: מה מביאה מרצדס לשולחן?

מרצדס לא חוסכת בסופרלטיבים כשהיא מדברת על ה-CLA החשמלי, והמפרט אכן נראה מרשים:   ה-CLA מציע טווח של 320 ק"מ לאחר טעינה של 10 דקות בלבד – שיפור לעומת ה-Superchargers של טסלה, שנותנים כ-275 ק"מ ב-15 דקות. הטווח המלא של הדגם מגיע לכ-750 ק"מ (בדיקת WLTP), לעומת כ-629 ק"מ במודל 3 Long Range.  ה-CLA מביא את השפה העיצובית המוכרת של מרצדס – קווים חלקים, פנים מפוארים עם חומרים איכותיים, ומסך MBUX ענק שמתחרה במסך המרכזי של טסלה.  

מעבר לכך, מערכת ההפעלה המשודרגת של מרצדס, שמשלבת בינה מלאכותית, נועדה למשוך לקוחות צעירים יותר – במיוחד בסין, שם הגיל הממוצע של קוני מרצדס הוא 40, לעומת 50 בשוק הגלובלי.  מבחינת הרי שהדגם הבסיסי מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בכ-6 שניות, והגרסה הבכירה (שצפויה להיקרא CLA AMG EV) עשויה להתקרב ל-4 שניות – לא רחוק מה-3.1 שניות של מודל 3 Performance.


מנכ"ל מרצדס, אולה קאלניוס, לא הסתיר את הביטחון שלו ברכב החדש. בראיון שנערך במהלך נסיעת מבחן ב-CLA בבריסל, הוא אמר:  "זו החלטה הגיונית להמשיך עם מנועי בעירה וחשמל יחד, אבל ה-CLA מוכיח שאנחנו יכולים להציע חשמלי ברמה אחרת. המערכת הטכנולוגית שלנו תמשוך לקוחות שטסלה לא מגיעה אליהם – אנשים שרוצים יוקרה אמיתית, ויוקרה זה לא רק מסך גדול".  


קאלניוס הוסיף:  "הלקוחות שלנו בסין, למשל, מחפשים חדשנות שמרגישה מותאמת להם. ה-CLA נותן להם את זה – טעינה מהירה יותר, נוחות גבוהה יותר, ותחושה של מרצדס קלאסית".  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חסרונות: איפה ה-CLA נופל?

אבל לא הכל ורוד. ל-CLA יש כמה אתגרים שיכולים להקשות עליו להתחרות בטסלה:  ראשית המחיר גבוה. ה-CLA יקר משמעותית ממודל 3, מה שעשוי להרחיק קונים שמחפשים תמורה ישירה לכסף – התחום שבו טסלה שולטת.  חוץ מזה, רשת ה-Superchargers של טסלה היא עדיין היתרון הגדול ביותר שלה, עם יותר מ-50,000 עמדות ברחבי העולם. מרצדס תלויה בתשתיות ציבוריות או בשיתופי פעולה, מה שמגביל את הנוחות ללקוחותיה.  


מבחינת מותג - טסלה בנתה לעצמה תדמית של חלוצה חשמלית, בעוד מרצדס עדיין נתפסת כיצרנית מסורתית שמנסה להשתלב במהפכה.  



תחרות אמיתית לטסלה?

אז האם ה-CLA באמת יכול לערער את מעמדה של טסלה? התשובה תלויה במה שמחפשים. מבחינת טכנולוגיה וביצועים, ה-CLA בהחלט מתקרב למודל 3 – הטווח המרשים והטעינה המהירה הם נקודות חזקות שפוגעות בנקודות התורפה של טסלה, כמו זמן הטעינה הארוך יחסית ברשתות לא-מהירות. אבל טסלה עדיין מחזיקה ביתרונות משמעותיים: מחיר נגיש יותר, רשת טעינה ענפה, ותדמית של מובילת שוק שקשה לערער.  

מרצדס מכוונת לקהל שונה – לקוחות שמוכנים לשלם פרמיה עבור יוקרה, נוחות ותחושת "מרצדס" מסורתית, ולאו דווקא למי שמחפש את החשמלי הכי זול או הכי פונקציונלי. "אנחנו לא רוצים להיות הכי זולים," אמר קאלניוס בבריסל, "אנחנו רוצים להיות הכי טובים." זו הצהרה נועזת, אבל היא גם חושפת את האסטרטגיה: ה-CLA לא נועד להחליף את מודל 3, אלא לגנוב ממנה לקוחות שמחפשים משהו "יותר".  

לעומת זאת, טסלה לא עומדת במקום. היא צפויה לעדכן השנה את מודל Y ולשפר את מודל 3 עם טווח גבוה יותר וטכנולוגיית סוללות חדשה, מה שיכול להגדיל את הפער שוב. אז כן - יש כאן פייט. מרצדס מרשימה, והרכב החדש משלב טכנולוגיה מתקדמת, עיצוב מרהיב וחוויית נהיגה. הוא בהחלט מתחרה ראוי לטסלה מודל 3, במיוחד עבור מי שמוכנים לשלם יותר עבור יוקרה וחדשנות. אבל להדיח את טסלה מהכס של החדשנות וההובלה באיכות? זה ידרוש כנראה יותר, לרבות: רשת טעינה תחרותית ומחירים נגישים יותר

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ישי 23/03/2025 02:55
    הגב לתגובה זו
    בנוסף הנהיגה האוטונומית של טסלה טובה יותר במספר דרגות מעל לכל המתחרות.
  • 1.
    פיאנו 22/03/2025 20:04
    הגב לתגובה זו
    בטסלה אין טיפולים והחלפים זולים ביותר. נכון הגיע הזמן שטסלה תוציא דגמים חדשים לגמרי.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.