מרצדס CLA (מרצדס)
מרצדס CLA (מרצדס)

מרצדס נגד טסלה: ה-CLA החשמלי החדש נכנס לזירה – תחרות אמיתית או הבטחה גדולה מדי?

יצרנית היוקרה הגרמנית משיקה רכב חשמלי חדש ומכוונת ישירות לטסלה – מה יש ל-CLA להציע, ומה הסיכוי שלו להדיח את טסלה?

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה מרצדס טסלה

טסלה סובלת מירידה במכירות ברחבי העולם, בישראל היא נכשלה - טסלה בישראל: כישלון מהדהד; למה הישראלים לא קונים?, אבל אף אחד לא יכול להתווכח עם היכולות שלה. טסלה היא שם נרדף לחדשנות, ביצועים וטווח נסיעה ששינו את כללי המשחק בשוק הרכב החשמלי. אלא שמרצדס-בנץ, ענקית הרכב הגרמנית עם מורשת של יוקרה וטכנולוגיה, לא מתכוונת לשבת בשקט - החברה השיקה את ה-CLA EV, רכב חשמלי חדש שמוצג כמתחרה ישיר לטסלה מודל 3. עם עיצוב מלוטש, טעינה מהירה וטווח נסיעה מרשים, ה-CLA מבטיח להביא פייט לטסלה. 

האם יש כאן תחרות אמיתית, או שמדובר בעוד ניסיון של יצרנית מסורתית להדביק את הפער? הנה הפרטים המלאים..

מתי ואיפה הושק ה-CLA החשמלי?

מרצדס חשפה את ה-CLA EV במהלך אירוע מיוחד בבריסל בתחילת החודש, כחלק מתוכנית שאפתנית להשיק 25 דגמים חדשים עד 2027 – מחציתם חשמליים. ה-CLA, שמבוסס על פלטפורמת ה-MMA (Modular Mercedes Architecture) החדשה של החברה, הוא לא רק רכב חשמלי נוסף – הוא סמל להתחדשות של מרצדס בשוק שבו היא נאבקת להחזיר לעצמה את הלקוחות שאיבדה למתחרים כמו טסלה ומותגים סיניים זולים יותר. ההשקה מגיעה אחרי שנה מאתגרת למרצדס, שבה המכירות שלה ירדו ב-3% ברחבי העולם ב-2024, עם צניחה של 7% בסין – השוק הגדול ביותר שלה.

כמה עולה ה-CLA EV?

המחיר של ה-CLA החשמלי לא זול – אבל גם לא מפתיע למי שמכיר את מרצדס. בגרמניה, הדגם הבסיסי מתחיל בכ-63,000 יורו (כ-68,000 דולר), ובארה"ב הוא עומד על כ-61,000 דולר. לשם השוואה, טסלה מודל 3 בגרסת הבסיס (Standard Range) נמכרת בישראל ב-2025 בכ-220 אלף שקל, בעוד גרסת ה-Long Range כ-260 אלף שקל. ה-CLA, לעומת זאת, צפוי להגיע לישראל במחיר התחלתי של כ-260 אלף לפני מסים והטבות, מה שמציב אותו כיקר בכ-30-40 אלף שקל ממודל 3 המקביל. מרצדס לא מתכוונת להתחרות במחיר – היא רוצה להתחרות ביוקרה, בטכנולוגיה ובחוויית נהיגה.

יתרונות ה-CLA: מה מביאה מרצדס לשולחן?

מרצדס לא חוסכת בסופרלטיבים כשהיא מדברת על ה-CLA החשמלי, והמפרט אכן נראה מרשים:   ה-CLA מציע טווח של 320 ק"מ לאחר טעינה של 10 דקות בלבד – שיפור לעומת ה-Superchargers של טסלה, שנותנים כ-275 ק"מ ב-15 דקות. הטווח המלא של הדגם מגיע לכ-750 ק"מ (בדיקת WLTP), לעומת כ-629 ק"מ במודל 3 Long Range.  ה-CLA מביא את השפה העיצובית המוכרת של מרצדס – קווים חלקים, פנים מפוארים עם חומרים איכותיים, ומסך MBUX ענק שמתחרה במסך המרכזי של טסלה.  

מעבר לכך, מערכת ההפעלה המשודרגת של מרצדס, שמשלבת בינה מלאכותית, נועדה למשוך לקוחות צעירים יותר – במיוחד בסין, שם הגיל הממוצע של קוני מרצדס הוא 40, לעומת 50 בשוק הגלובלי.  מבחינת הרי שהדגם הבסיסי מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בכ-6 שניות, והגרסה הבכירה (שצפויה להיקרא CLA AMG EV) עשויה להתקרב ל-4 שניות – לא רחוק מה-3.1 שניות של מודל 3 Performance.


מנכ"ל מרצדס, אולה קאלניוס, לא הסתיר את הביטחון שלו ברכב החדש. בראיון שנערך במהלך נסיעת מבחן ב-CLA בבריסל, הוא אמר:  "זו החלטה הגיונית להמשיך עם מנועי בעירה וחשמל יחד, אבל ה-CLA מוכיח שאנחנו יכולים להציע חשמלי ברמה אחרת. המערכת הטכנולוגית שלנו תמשוך לקוחות שטסלה לא מגיעה אליהם – אנשים שרוצים יוקרה אמיתית, ויוקרה זה לא רק מסך גדול".  


קאלניוס הוסיף:  "הלקוחות שלנו בסין, למשל, מחפשים חדשנות שמרגישה מותאמת להם. ה-CLA נותן להם את זה – טעינה מהירה יותר, נוחות גבוהה יותר, ותחושה של מרצדס קלאסית".  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חסרונות: איפה ה-CLA נופל?

אבל לא הכל ורוד. ל-CLA יש כמה אתגרים שיכולים להקשות עליו להתחרות בטסלה:  ראשית המחיר גבוה. ה-CLA יקר משמעותית ממודל 3, מה שעשוי להרחיק קונים שמחפשים תמורה ישירה לכסף – התחום שבו טסלה שולטת.  חוץ מזה, רשת ה-Superchargers של טסלה היא עדיין היתרון הגדול ביותר שלה, עם יותר מ-50,000 עמדות ברחבי העולם. מרצדס תלויה בתשתיות ציבוריות או בשיתופי פעולה, מה שמגביל את הנוחות ללקוחותיה.  


מבחינת מותג - טסלה בנתה לעצמה תדמית של חלוצה חשמלית, בעוד מרצדס עדיין נתפסת כיצרנית מסורתית שמנסה להשתלב במהפכה.  



תחרות אמיתית לטסלה?

אז האם ה-CLA באמת יכול לערער את מעמדה של טסלה? התשובה תלויה במה שמחפשים. מבחינת טכנולוגיה וביצועים, ה-CLA בהחלט מתקרב למודל 3 – הטווח המרשים והטעינה המהירה הם נקודות חזקות שפוגעות בנקודות התורפה של טסלה, כמו זמן הטעינה הארוך יחסית ברשתות לא-מהירות. אבל טסלה עדיין מחזיקה ביתרונות משמעותיים: מחיר נגיש יותר, רשת טעינה ענפה, ותדמית של מובילת שוק שקשה לערער.  

מרצדס מכוונת לקהל שונה – לקוחות שמוכנים לשלם פרמיה עבור יוקרה, נוחות ותחושת "מרצדס" מסורתית, ולאו דווקא למי שמחפש את החשמלי הכי זול או הכי פונקציונלי. "אנחנו לא רוצים להיות הכי זולים," אמר קאלניוס בבריסל, "אנחנו רוצים להיות הכי טובים." זו הצהרה נועזת, אבל היא גם חושפת את האסטרטגיה: ה-CLA לא נועד להחליף את מודל 3, אלא לגנוב ממנה לקוחות שמחפשים משהו "יותר".  

לעומת זאת, טסלה לא עומדת במקום. היא צפויה לעדכן השנה את מודל Y ולשפר את מודל 3 עם טווח גבוה יותר וטכנולוגיית סוללות חדשה, מה שיכול להגדיל את הפער שוב. אז כן - יש כאן פייט. מרצדס מרשימה, והרכב החדש משלב טכנולוגיה מתקדמת, עיצוב מרהיב וחוויית נהיגה. הוא בהחלט מתחרה ראוי לטסלה מודל 3, במיוחד עבור מי שמוכנים לשלם יותר עבור יוקרה וחדשנות. אבל להדיח את טסלה מהכס של החדשנות וההובלה באיכות? זה ידרוש כנראה יותר, לרבות: רשת טעינה תחרותית ומחירים נגישים יותר

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ישי 23/03/2025 02:55
    הגב לתגובה זו
    בנוסף הנהיגה האוטונומית של טסלה טובה יותר במספר דרגות מעל לכל המתחרות.
  • 1.
    פיאנו 22/03/2025 20:04
    הגב לתגובה זו
    בטסלה אין טיפולים והחלפים זולים ביותר. נכון הגיע הזמן שטסלה תוציא דגמים חדשים לגמרי.
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

דגם IM5. צילום רונן טופלברגדגם IM5. צילום רונן טופלברג

דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג

קבוצת לובינסקי החלה בשיווק דגמי IM המציבים רף טכנולוגי מתקדם לצד מגוון גירסאות ומחירים אטרקטיביים. 

דמי ה IM6 ו - IM5 יתחרו ראש בראש עם דגמי טסלה ואקספנג המקבילים

IM היא מותג היוקרה של SAIC בשיתוף ענקיות טכנולוגיה מסין. 

יואב פולס |

קבוצת לובינסקי יבואנית מספר מותגי רכב מובילים, השיקה מותג רכב נוסף אותו היא תייבא – מותג IM. מותג IM ( Intelligent Mobility ) מהווה את חטיבת היוקרה / טכנולוגיה של SAIC, והוא שיתוף פעולה בין שלושה שחקנים מרכזיים – יצרנית הרכב SAIC (המייצרת את מותגי MG, מקסוס ועוד), ענקית הטכנולוגיה Zhangjiang וחברת פלטפורמת המסחר המקווה Alibaba.

בישראל הושקו שני דגמים ראשונים של IM – דגם ה IM6  ודגם ה IM5, שניהם ישווקו עם שלוש גירסאות מנועים עם הספקים של 295 כ"ס / 408 כ"ס ו 777 כ"ס, עם הנעה אחורית או כפולה, וטווחי נסיעה של החל מ 450 ק"מ ועד 710 ק"מ.

דגמי IM מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת שעל פי הצהרת היצרנית משלבת בינה טכנולוגית עם רכיבי החומרה של הרכב – היגוי, בלמים, מתלי אוויר, היגוי אחורי ( עד 12°) המופעל בהתאם למהירות ועוד.

דגמי IM מצוידים במסך מולטימדיה בגודל '26.3 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, צג לוח מחוונים בגודל ''10.5, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת לרבות פתחי מיזוג ליושבים מאחור, מושבים קדמיים עם אוורור וחימום, חימום למושבים האחוריים ועוד. לשני הדגמים פונקציית V2L המאפשרת הוצאת חשמל מהרכב לטובת הפעלת מכשירי חשמל ביתיים, שתי רמות רגנרציה, ארבעה מצבי נהיגה שונים ועוד.

לקוראי ביזפורטל בעלי זיכרון טוב, המותג אינו חדש. בסוף פברואר השנה כבר עידכנו אתכם כי המותג יגיע באמצעות קבוצת לובינסקי, אבל יותר חשוב, במאי 2024 דיווחנו לכם כי ה IM6 שברה את שיא המהירות במבחן האייל ( Moose Test) שיא בו החזיקה סיטוראן קסנטיה עוד משנת 1999. דגם ה IM5 מחזיק היום בשיא המהירות במבחן זה עם נתון מרשים של 90.96 קמ"ש.