רכב סרס
צילום: יצרן

מחקר חדש: מכוניות חשמליות שורדות כמעט כמו רכבי בנזין

מה "אורך החיים" של רכב חשמלי לעומת רכבים אחרים ומה זה אומר לגבי ההמשך?

עמית בר | (5)

תוחלת החיים של מכוניות חשמליות משתווה לבנזין ודיזל - חדשות טובות לחובבי הרכבים החשמליים: מחקר עדכני מבריטניה מגלה שמכוניות חשמליות מחזיקות על הכביש כמעט כמו רכבי בנזין. תוחלת החיים הממוצעת של רכב חשמלי עומדת על 18.5 שנים, לעומת 18.8 שנים לרכבי בנזין ו-16.9 שנים לרכבי דיזל.

במכוניות דיזל, תוחלת החיים הקצרה מוסברת בנסועה גבוהה במיוחד – בממוצע מעל 260 אלף ק"מ, בהשוואה לכמעט 200 אלף ק"מ במכוניות חשמליות ו-190 אלף ק"מ ברכבי בנזין.


המחקר, שנעשה על ידי חוקרים מ"לונדון סקול אוף אקונומיקס", בחן נתונים מתוך 300 מיליון בדיקות תקינות של רכבים שהתבצעו בבריטניה בין השנים 2005 ל-2022. התוצאות הראו שיפור מתמיד באמינותן של מכוניות חשמליות מאז כניסתן לשוק – ירידה של כ-12.5% בשיעור התקלות מדי שנה. לשם השוואה, במכוניות בנזין שיעור התקלות ירד ב-6.8%, וברכבי דיזל ב-2% בלבד.עם זאת, צריך לזכור שהרכבים החשמליים הם תופעה יחסית חדשה והמדגם שלהן בניתוח הזה היה ביחס לרכבים מסוימים ולא לדגמים של השנים האחרונות. כלומרף כשאומרים לנו שרכב חשמלי "חי" 19 שנים זה אומר שמדובר על רכבים שיצאו ב-2006, אלו היו רכבים יחסית מעטים, בדגמים מסוימים ומאז השתנה מאוד זמן הסוללה, שיטת הטעינה ועוד. קשה גם להבין איך המדגם מספק כדי לייצר תשובה מובהקת בשאלה - מה אורך חיי הרכבים השחמליים?

שאלת השאלות היא מה רואך חיי הרכב החשמלי שמשווק היום? האם יותר מאשר רכב בנזין או פחות? על פניו על רקע ההשינויים הרבים בטכנולוגיה, בסוללה ובפרמטרים נוספים של הרכבים החשמליים שאמורים לשפר את אורך חייה, המצב היום טוב יותר מבעבר. 


כך או אחרת, לפי המחקר, דגמי טסלה נהנים מתוחלת החיים הגבוהה ביותר בין המכוניות החשמליות – מעל 20 שנים בממוצע. אחריהם ברשימה ניצבות ניסאן (19 שנים) וקיה (18.5 שנים). לעומת זאת, תוחלת החיים של רכבי יונדאי החשמליים הייתה הנמוכה ביותר – 15.5 שנים בלבד.


מה לגבי רכבים מסורתיים?
בקרב רכבי דיזל, לנד-רובר הובילה את הרשימה עם תוחלת חיים ממוצעת של 20.5 שנים, ואחריה וולוו, סקודה והונדה. רכבי בנזין של וולוו ואאודי הראו תוחלת חיים גבוהה יחסית, עם לקסוס וסאאב סוגרות את הרשימה.

מה זה אומר על איכות הסביבה?
אחד הנושאים החשובים שנבדקו הוא ההשפעה הסביבתית של רכבים חשמליים. תהליך הייצור שלהם אכן מזהם יותר – בעיקר בשל הסוללות שדורשות מינרלים נדירים – אך תוחלת החיים הארוכה שלהן מאזנת את המצב. על פי החוקרים, הרכבים החשמליים מראים פוטנציאל להפוך ליותר ידידותיים לסביבה מאשר רכבי בנזין ודיזל לאורך זמן.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה בישראל?
גם בארץ אפשר לראות מגמה דומה. לפי ניתוח של רשות המסים, מכוניות חשמליות בישראל נוסעות בממוצע 20% יותר ממכוניות רגילות, ומכוניות היברידיות מובילות בתוחלת החיים עם יותר מ-75% שעדיין פעילות אחרי 15 שנים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יובל הממוקד 08/02/2025 10:01
    הגב לתגובה זו
    רק דעתי בלבד.ברכב חשמלי יש כל כך הרבה פחות רכיבים אין צורך בכל מני נוזלי קירור צינורות חיבורים מיסבים דברים שנשחקים. הדבר היחיד שבעייתי זה סוללה.את רכבי הבנזין מלקקים ומשפרים כבר יותר מ 100 שנה את החשמלי אולי עשר שנים.נראה לי שהרכב החשמלי ינצח בעניין הזה בענק וכבר נראה את זה עוד עשור.רק הפתעה משמעותית בתחום תשנה את זה.
  • 4.
    ויק 31/01/2025 20:40
    הגב לתגובה זו
    מחקר במימון יבואני רכב חשמלי
  • 3.
    ישראל 31/01/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    כמה בולשיט!
  • 2.
    הזוי 30/01/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
    מכונית חשמלית נוסעת לא שווה הרבה אם הבטריה שלה שהיא עיקר העלות כמעט הולכת לפח אחרי 8 שנים
  • 1.
    חחח כן בטח 18 שנה. יש פחות מ10 שנים טסלות (ל"ת)
    עוד כתב לוביסט 28/01/2025 01:45
    הגב לתגובה זו
מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.

מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.