רכב סרס
צילום: יצרן

מחקר חדש: מכוניות חשמליות שורדות כמעט כמו רכבי בנזין

מה "אורך החיים" של רכב חשמלי לעומת רכבים אחרים ומה זה אומר לגבי ההמשך?

עמית בר | (5)

תוחלת החיים של מכוניות חשמליות משתווה לבנזין ודיזל - חדשות טובות לחובבי הרכבים החשמליים: מחקר עדכני מבריטניה מגלה שמכוניות חשמליות מחזיקות על הכביש כמעט כמו רכבי בנזין. תוחלת החיים הממוצעת של רכב חשמלי עומדת על 18.5 שנים, לעומת 18.8 שנים לרכבי בנזין ו-16.9 שנים לרכבי דיזל.

במכוניות דיזל, תוחלת החיים הקצרה מוסברת בנסועה גבוהה במיוחד – בממוצע מעל 260 אלף ק"מ, בהשוואה לכמעט 200 אלף ק"מ במכוניות חשמליות ו-190 אלף ק"מ ברכבי בנזין.


המחקר, שנעשה על ידי חוקרים מ"לונדון סקול אוף אקונומיקס", בחן נתונים מתוך 300 מיליון בדיקות תקינות של רכבים שהתבצעו בבריטניה בין השנים 2005 ל-2022. התוצאות הראו שיפור מתמיד באמינותן של מכוניות חשמליות מאז כניסתן לשוק – ירידה של כ-12.5% בשיעור התקלות מדי שנה. לשם השוואה, במכוניות בנזין שיעור התקלות ירד ב-6.8%, וברכבי דיזל ב-2% בלבד.עם זאת, צריך לזכור שהרכבים החשמליים הם תופעה יחסית חדשה והמדגם שלהן בניתוח הזה היה ביחס לרכבים מסוימים ולא לדגמים של השנים האחרונות. כלומרף כשאומרים לנו שרכב חשמלי "חי" 19 שנים זה אומר שמדובר על רכבים שיצאו ב-2006, אלו היו רכבים יחסית מעטים, בדגמים מסוימים ומאז השתנה מאוד זמן הסוללה, שיטת הטעינה ועוד. קשה גם להבין איך המדגם מספק כדי לייצר תשובה מובהקת בשאלה - מה אורך חיי הרכבים השחמליים?

שאלת השאלות היא מה רואך חיי הרכב החשמלי שמשווק היום? האם יותר מאשר רכב בנזין או פחות? על פניו על רקע ההשינויים הרבים בטכנולוגיה, בסוללה ובפרמטרים נוספים של הרכבים החשמליים שאמורים לשפר את אורך חייה, המצב היום טוב יותר מבעבר. 


כך או אחרת, לפי המחקר, דגמי טסלה נהנים מתוחלת החיים הגבוהה ביותר בין המכוניות החשמליות – מעל 20 שנים בממוצע. אחריהם ברשימה ניצבות ניסאן (19 שנים) וקיה (18.5 שנים). לעומת זאת, תוחלת החיים של רכבי יונדאי החשמליים הייתה הנמוכה ביותר – 15.5 שנים בלבד.


מה לגבי רכבים מסורתיים?
בקרב רכבי דיזל, לנד-רובר הובילה את הרשימה עם תוחלת חיים ממוצעת של 20.5 שנים, ואחריה וולוו, סקודה והונדה. רכבי בנזין של וולוו ואאודי הראו תוחלת חיים גבוהה יחסית, עם לקסוס וסאאב סוגרות את הרשימה.

מה זה אומר על איכות הסביבה?
אחד הנושאים החשובים שנבדקו הוא ההשפעה הסביבתית של רכבים חשמליים. תהליך הייצור שלהם אכן מזהם יותר – בעיקר בשל הסוללות שדורשות מינרלים נדירים – אך תוחלת החיים הארוכה שלהן מאזנת את המצב. על פי החוקרים, הרכבים החשמליים מראים פוטנציאל להפוך ליותר ידידותיים לסביבה מאשר רכבי בנזין ודיזל לאורך זמן.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה בישראל?
גם בארץ אפשר לראות מגמה דומה. לפי ניתוח של רשות המסים, מכוניות חשמליות בישראל נוסעות בממוצע 20% יותר ממכוניות רגילות, ומכוניות היברידיות מובילות בתוחלת החיים עם יותר מ-75% שעדיין פעילות אחרי 15 שנים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יובל הממוקד 08/02/2025 10:01
    הגב לתגובה זו
    רק דעתי בלבד.ברכב חשמלי יש כל כך הרבה פחות רכיבים אין צורך בכל מני נוזלי קירור צינורות חיבורים מיסבים דברים שנשחקים. הדבר היחיד שבעייתי זה סוללה.את רכבי הבנזין מלקקים ומשפרים כבר יותר מ 100 שנה את החשמלי אולי עשר שנים.נראה לי שהרכב החשמלי ינצח בעניין הזה בענק וכבר נראה את זה עוד עשור.רק הפתעה משמעותית בתחום תשנה את זה.
  • 4.
    ויק 31/01/2025 20:40
    הגב לתגובה זו
    מחקר במימון יבואני רכב חשמלי
  • 3.
    ישראל 31/01/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    כמה בולשיט!
  • 2.
    הזוי 30/01/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
    מכונית חשמלית נוסעת לא שווה הרבה אם הבטריה שלה שהיא עיקר העלות כמעט הולכת לפח אחרי 8 שנים
  • 1.
    חחח כן בטח 18 שנה. יש פחות מ10 שנים טסלות (ל"ת)
    עוד כתב לוביסט 28/01/2025 01:45
    הגב לתגובה זו
מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.