דוראל מחפשת קיבוצים להטמעת טכנולוגיית האגירה שלה
קבוצת דוראל אנרגיה 0.41% מתחדשת מתכוונת להציע לקיבוצים ולצרכני חשמל מהותיים נוספים לנהל עבורם את רשת החשמל בשילוב מתקני אגירת אנרגיה. העלייה המטאורית בפעילות סקטור האנרגיה הפוטו וולטאית מביאה את החברות בתחום למצוא דרכים נוספות בהן יוכלו להקים פרויקטים לחיבור חשמל והאתגר הבא של הענף הוא מציאת שטחים חדשים למיקום הקולטנים או קפיצה בתחום האגירה שתקטין את הצורך באדמות חדשות.
על פי מומחים בתחום, הפריצה הבאה בתחום הקמת שטחים לפרויקטים לא תבוא ממציאת שטחים חדשים אלא מהסבת אדמות חקלאיות. בעלי אדמות זו התקופה שלהם לנסות להפשיר אדמות שברשותם למען מטרה זו.
בכתבה בחודש ינואר תהינו לגבי הצמיחה המהירה של פרויקטים פוטו וולטאיים והקושי המהותי שעומד בפני יכולת האגירה שלהם. האגירה מרחיבה את שעות השימוש של המערכת מ-6 לעשר שעות ואת כמות הימים בהן המערכת פעילה. אך היא עלולה להביא לידי כך שבימי שמש רגילים יהיו עודפי ייצור שלא יהיה להם ביקוש. במקומות כמו גרמניה, מזרימים את האנרגיה הזו למדינות קרובות כמו פולין, צ'כיה, בישראל לא יהיה למי להזרים את זה. לגבי בעיות האגירה לחצו כאן
החברה מסבירה שבהתאם ל"מצוי בכל קיבוץ, או צרכן חשמל גדול אחר יוקמו בשטחו מתקן אגירה, מערכת ניהול לייעול וניהול ייצור וצריכת החשמל וכן תיבחן הקמת מתקנים נוספים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בשטחי הקיבוץ".
- דוראל בעסקת חשמל ענקית בטקסס: 400 מיליון דולר ב-12 שנים
- יוסי כהן מתקרב לאקזיט של 50 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר מדובר על קיבוצים שדוראל כבר משתפת איתם פעולה וכבר יש להם מתקנים סולאריים. עתה נותר להטמיע את מערכת האגירה. בנוסף, אדמות בקיבוץ הן אדמות פרטיות ולכן לא מצריכות הסבה לעומת אדמות שנמצאות ברשות המדינה.
"מתקן האגירה, יאפשר לאגור החשמל המופק בשעות בהן זורחת השמש ולנצלו בין היתר בשעות החשיכה. אגירת האנרגיה אף מאפשרת צריכה חכמה יותר – ניצול החשמל שנאגר בשעות בהן תעריף החשמל נמוך יותר באופן שיוזיל את עלויות החשמל של הקיבוץ ואף יוריד מהעומס הקיים על כלל מערכת החשמל הארצית בשעות הקצה ובכך יטיב עם כלל הצרכנים".
על פי דוראל, הבעיה הזו קיימת כבר היום בקיבוצים "קיבוצים רבים בישראל מתבססים בשעות היום על אנרגיה מתחדשת אותה הם מייצרים באופן עצמאי וישנם אף קיבוצים שמייצרים יותר אנרגיה מאשר הם צורכים. אגירת אנרגיה וניהול הרשת באמצעות דוראל אנרגיה, יאפשרו להם ניצול מיטבי של האנרגיה המופקת מהשמש והפקת רווחים".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
על פי החברה "כבר בימים אלו, משלימה החברה הקמת מתקן ראשון מסוגו בישראל, בהספק של כ-1 מגה וואט לאגירת אנרגיה וניהול רשת החשמל באחד הקיבוצים. השטח הנדרש להקמת מתקן אגירה דומה עומד על כ-15-20 מ"ר בלבד, כך ששטח אינו מהווה מכשול".
- 3.(ל"ת)07/02/2021 18:50הגב לתגובה זו
- 2.הם צריכים לשלם זיכיון למדינה. נתנו להם את הקרקעות 07/02/2021 18:50הגב לתגובה זוהם צריכים לשלם זיכיון למדינה. נתנו להם את הקרקעות לעיבוד חקלאי ולא לנדלן.אין לזה שום סיכוי
- 1.רני 07/02/2021 18:11הגב לתגובה זוינועו בעזרת חשמל בלבד, לכן לא חושב שיהיו אילו שהם עתודות חשמל, אולי ההפך... מחסןר בחשמל מאחר והממשלה כמובן שלא עומדת ביעדי המכסה ליצור חשמל מאנרגיה מתחדשת

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
