אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ
דעה

אלקטריאון: הצלחה בניסוי ראשוני - האם יש כסף להמשך הניסויים?

בדיקה במאזני החברה מראה שנותרו לחברה מעט מזומנים. האם החברה לקראת גיוס ודילול בעלי מניותיה? מנכ"ל החברה מסביר שאין חשש; אבל, ייתכן מאוד שאם היא לא תגייס בשווי הנוכחי - 720 מיליון שקל היא תצטער על כך בהמשך

ארז ליבנה | (14)

אחד הדיווחים המעודדים שהיו לנו השבוע הגיע מכיוונה של אלקטריאון 3.65% , שאתמול הודיעה על הצלחה בניסוי של הטענת רכבים חשמליים. הודעה בהחלט משמחת וחברה באמת מעניינת - בלי ציניות. השוק מאוד מתלהב ממנה בשנים האחרונות ושוויה עומד כבר על 720 מיליון שקל, למרות שהיא עדיין לא מכרה בשקל אחד ולמרות שרווחים ממש לא נראים באופק.

לצד הבשורה שבהצלחה בניסוי הראשוני, בדיקה בדוחות הכספיים והערכת קצב שריפת המזומנים מאז ועד היום, מביאה למסקנה שהחברה צריכה מהלך מימוני קרוב - הנפקה פרטית, זכויות, משקיע אסטרטגי, תמיכות ממוסדות שונים או מהלך אחר שיעשיר את קופתה המדלדלת.

נכון לסוף יוני 2019 בקופת החברה 9.6 מיליון שקל וקצב שריפת המזומן השנתי (על פי הדוח במחצית) הוא 9.4 מיליון שקל. ההפסד במחצית עמד 7.4 מיליון שקל. 

האמת שלא מדובר בסכומים גדולים אך נראה שככל שהניסויים יתרחבו כך גם ההוצאות יגדלו. עם זאת, יש תמיכות - החברה עובדת מול רשות החדשנות, מול משרד התחבורה השבדי ומול משרד התחבורה הישראלי. כל הגופים האלו מממנים חלק מפעילותה. חלק גדול, אבל לא הכל.

  

אז ייתכן שהכסף בקופה מספיק. אבל מנפיקים כשאפשר - לאו דווקא כשצריך. אם צריך אז על אחת כמה וכמה, וההחלטה לא לצאת להנפקה עכשיו עלולה להתברר כטעות, אפילו טעות גדולה. 

עם כל הכבוד לאלקטריאון, נראה ששווי של 720 מיליון שקל גדול עליה. נכון, המוצר מעניין, המוצר ייחודי, התחום חם - רכבים חשמליים, ונכון שיכולה לבוא גורילה ולקנות את הסטארטאפ הזה בסכום גבוה יותר. אבל לצד מובילאיי שנמכרה במיליארדים (והיתה  כמובן בשלב הרבה הרבה יותר מתקדם) יש הרבה חברות שגרמו הפסדי עתק למשקיעים. (פורסייט). חברה בשלב יחסית ראשוני, עם הוצאות מו"פ של 2-3 מיליון דולר בשנה, נניח 5 מיליון דולר, ככל הנראה לא שווה 200 מיליון דולר.

אתמול כאמור הודיעה החברה על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי אותו מפתחת החברה. במקביל, החלה בהתקנת מקלטים על גבי שני אוטובוס חשמליים של חברת HIGER ועל גבי משאית חשמלית כבדה. בשלב ראשון, הכביש החשמלי יוביל סטודנטים מהרכבת לאוניברסיטת תל אביב.

שאלנו את אורן עזר, מנכ"ל חברת אלקטריאון, על הניסוי ועל מקורות המימון של החברה. 

תסביר לנו על הניסוי? 

"ביום חמישי סיימנו ניסוי שכלל הטמנת סלילים באספלט והפעלנו את המערכת בצורה מלאה. אנחנו מטמינים סלילים בכביש, מחברים עם הטכנולוגיה שלנו לחברת חשמל ומטמינים מקלט בגחון של הרכב והמערכת מעבירה. ברגע שהמערכת מזהה את המקלט היא מתחילה להעביר לו אנרגיה לבטריה, ככה נוסעים ומקבלים טעינה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

איך אתם הולכים להרוויח כסף?

"זה מודל מורכב שתלוי בערים, מדינות וחברות חשמל. קודם כל אנחנו פורסים תשתית, על זה יהיו רווחים אני מניח. עדיין לא סגרנו עם אף אחד, אבל כמו שמשלמים על טעינה של רכב, ככה נמצא את המודל שישלמו לנו על הטעינה.

 

"מה שחשוב להבין זה שהמערכת בנויה מסגמנטים, כלומר מקטעים של כביש. ברגע שאנחנו סוללים 100 מטרים זה כאילו סללנו קילומטרים. כל סגמנט כביש עומד בפני עצמו וזה מה שאנחנו הולכים לעשות בשבוע הבא. לכן זה אירוע כל כך חשוב".

 

בוא נדבר על המאזנים – יש לכם בקופה 9.6 מיליון שקלים. לפי קצב שריפת המזומנים זה יספיק לכם עד תחילת 2020. מה זה אומר?

"מתחילת השנה היה לנו 15 מיליון שקל, אחרי שהוצאנו סכום רציני על הפרויקט בשבדיה, נותר לנו כמעט 10 מיליון שקלים. קיבלנו כבר מיליון דולר ממשרד התחבורה השוודי, שעדיין לא רואים במאזן. ב-15 לאוקטובר אנחנו צפויים לקבל עוד 2.5 מיליון דולר.

 

"בסך הכול בשנה וחצי הקרובות אנחנו צופים לקבל 35 מיליון שקל ממשרד התחבורה השוודי על הפרויקט שם. בנוסף אנחנו צריכים לקבל 7 מיליון שקלים ממשרד התחבורה בישראל, סך הכול אנחנו צפויים לקבל 55 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות ממגוון מקורות".

 

אז אין סיבה לדאגה?

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חיים 25/09/2019 08:37
    הגב לתגובה זו
    העולם הולך למקום נטול קרינה כל טכנולוגיה שבו אני יושב בתוך קופסה ומטגנים אותי תוך כדי נסיעה, נראה לי ,less
  • 10.
    roza 24/09/2019 15:03
    הגב לתגובה זו
    את רשימת השותפים בפרוייקטים
  • 9.
    רק שלפיצוציה יש לפחות רעיון איך להרוויח (ל"ת)
    הון עצמי של פיצוציה 24/09/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אביאיילןן 24/09/2019 08:45
    הגב לתגובה זו
    מי שמבין זה סיפור טוב אבל השווי אפס ועד שבעלי מניות לא ישחילו לציבור את כל המניות שלהם דרך מימוש האופציות לא יהיה הנפקה ואז זה יחזור שווי כמו ננו פורסייט בזמנו
  • 7.
    מה שאמרו לפני 24/09/2019 08:42
    הגב לתגובה זו
    בלי כסף בקופה בלי תוכנית לרווח עם רעיון שכבר קיים וכנראה שמוכח שלא כלכלי שיזהרו המוסדיים בכסף שלנו זה לא מונופול
  • 6.
    אלדד 23/09/2019 22:19
    הגב לתגובה זו
    אחת המדינות המתקדמות בעולם טכנולוגית ניסתה פרוייקט כזה כבר לפני שנים וירדה ממנו אחרי ביקורת ציבורית שזה בזבוז של כסף שלא יגיע לעולם לכדאיות כלכלית אבל כרגיל הישראלים יודעים הכי טוב מכולם,בהצלחה למשקיעים ולשחקני הבורסה
  • שחרזדה 24/09/2019 15:00
    הגב לתגובה זו
    וגם אתה תכשל ..תביט ותקנא שאין לך מניה
  • 5.
    בועה בועה בועה 23/09/2019 21:54
    הגב לתגובה זו
    אין מודל רווח איי הון עצמי וגם אם יגייסו הרווח רחוק רחוק, חלומות וטכנולוגיה שאינה איזה המצאה לטעון מרחוק עושים כבר הרבה זמן ונראה לא מעשי ועם הרבה מתחרים ומדווחים על הניסוי הזה כמו חברת תרופות שזה אולי עותר קרוב לטעינת אייפון מרחוק היזהרו על כספכם
  • 4.
    סקפטית 23/09/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    יש להם בהחלט מתחרים בעולם, זה ממש לא איזו המצאה חדשנית, ונראה שחוץ מפעילות יש גם הרבה יחסי ציבור על כל נאד שתוקעים. זה הם עושים טוב. מכאן עד לכסף ארוכה הדרך, וגם התשובות של המנכ"ל מטרידות ומעורפלות כאילו לא חשבו איך עושים מזה כסף, זה צריך להטריד משקיעים שרוצים לראות את כספם חוזר ולא רק רכבת הרים
  • 3.
    דור 23/09/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    קאיסט הקוריאנית מריצה אוטובוסים על כביש עם טעינה אלחוטית כבר שנים. בשוודיה המתחרה של אלקטריאון זכתה במקביל אליהם ב"טרום מכרז" וכבר ממזמן פרשה את הטכנולוגיה שלה והסיעה עליה אוטובוסים ומשאיות, בלי סלילים יקרים וכבדים מנחושת אלא עם מסילה פשוטה בטעינה ישירה שלא מבזבזת אנרגיה עם גימיקים אלחוטיים.
  • חוקר 24/09/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    כמה קל לכתוב שטויות בלי קבלות באינטרנט. בשיחה עם גורמים בחברה אני מבין מספר דברים: החברה הקוריאנית הפסיקה את הנסוי בעייריה בקוריאה בשם גומי בגלל כשלים טכניים, תבדוק. לגבי החברה המתחרה השבדית, לפי פרסומים, אין להם טכנולוגיה עובדת, הם מתכוונים לסלול בפעל הראשונה רק לקראת סוף 2020. כרגע אין חברה עם טכנולוגיה דומה הניתנת לפריסה בכביש.
  • בועז 23/09/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
    ואת כל מה שכתבת הממשלה /משרד התחבורה השבדי לא יודע???? תפסיק לבלבל את המוח
  • 2.
    כותרת אחת ותוכן אחר 23/09/2019 14:17
    הגב לתגובה זו
    עם 55 מיליון ש"ח נוספים - אין להם שום סיבה לגייס כסף. זה אותו קו שהחברה נקטה עד היום - ואין סיבה שזה ישנה. קניתי ב-5,000 ואני עדיין מחזיק. בהצלחה לכולם!
  • 1.
    זאב 23/09/2019 14:02
    הגב לתגובה זו
    חברת חלום אבל חלום מתוק
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?

מה קורה בדצמבר למניות "ווינריות" ולמניות "לוזריות", איך אפשר להפחית את חבות המס השנתית, ומניות השבבים בנפילה

מערכת ביזפורטל |

המלחמה על התשואות מתעצמת בשבועות האחרונים של החודש. מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מנסים להאיץ לקראת קו הסיום, כל פיפס בתשואה עוזר לתיק שלהם מול המתחרים.  המיקום מאוד חשוב כחי הוא יקבע את הזרמת הכספים בהמשך. התוצאות החודשיות חשובות מאוד, התוצאות השנתיות חשובות עוד יותר. 

האמת שזה קצת משחק מכור - המניות שבהם מחזיקים המוסדיים עולות - כי הם מזרימים עוד כסף למניה, וזה משפר להם את תשואה בתיקים. מעגל של כספים שזורמים לקרנות ולקופות שורם בחזרה לאותו מקום מניע את השוק ואת התשואות. אם חשבתם שצריך להיות חכם גדול כדי להשקיע ולהרוויח, אז חלק גדול מהמשחק הוא להשקיע עוד ועוד - לקבל כספים ולהזרים למניות של הבית.

כן, יש הבנה, יש אנליזה, יש ניתוח, אבל יש גם חברות שבהם מושקעים ורוצים את הצלחתן, במיוחד בסוף השנה. ונמחיש - אם גוף מסוים מחזיק בשופרסל הרבה יותר מאשר כל מניות הקמעונאות האחרות, ומבחינתו כולן בהינתן המחיר כעת מעניינות, הוא יעדיף להשקיע בשופרסל כדי שהשינוי במניה יתרום לתשואה של סוף שנה.  אם הוא חושב שרמי לוי מעניינת אפילו יותר, אבל לא בהרבה. הוא עדיין יקנה שופרסל, ובינואר הוא יתחיל לקנות רמי לוי. אם רמי לו מעניינת בפער על פני שופרסל, רק אז הוא יעשה שינוי כבר עכשיו. זה לא שחור ולבן, זה לא כל המנהלי השקעות והגופים, אבל ככה זה עובד ברוב המקומות.    

ולכן, אם לא יהיה אירוע משמעותי, חיצוני, אם לא ינשבו רוחות נגדיות מוול סטריט, מהמצב הביטחוני ועוד, אז הסנטימנט החיובי יימשך והוא יימשך דווקא במניות המועדפות על ידי הגופים המוסדיים. במילים אחרות, סיכוי לא קטן שמה שכבר עלה ימשיך לעלות עד סוף השנה - ככה מעלים-משפצים את התשואות. 


מחר יהיה קשה לעשות שיפוץ תשואות, כי המניות הדואליות חוזרות בפער שלילי משמעותי, אבל הכל אפשרי. המניות הדואליות ספגו מכה ביום שישי על רקע הירידות בוול סטריט (ברודקום סיפקה תחזית מאכזבת והשוק ירד - טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות) כהארביטראז' הכולל עומד על מינוס 0.6%.  הנפילות יהיו במניות השבבים: