אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ
דעה

אלקטריאון: הצלחה בניסוי ראשוני - האם יש כסף להמשך הניסויים?

בדיקה במאזני החברה מראה שנותרו לחברה מעט מזומנים. האם החברה לקראת גיוס ודילול בעלי מניותיה? מנכ"ל החברה מסביר שאין חשש; אבל, ייתכן מאוד שאם היא לא תגייס בשווי הנוכחי - 720 מיליון שקל היא תצטער על כך בהמשך

ארז ליבנה | (14)

אחד הדיווחים המעודדים שהיו לנו השבוע הגיע מכיוונה של אלקטריאון -1.55% , שאתמול הודיעה על הצלחה בניסוי של הטענת רכבים חשמליים. הודעה בהחלט משמחת וחברה באמת מעניינת - בלי ציניות. השוק מאוד מתלהב ממנה בשנים האחרונות ושוויה עומד כבר על 720 מיליון שקל, למרות שהיא עדיין לא מכרה בשקל אחד ולמרות שרווחים ממש לא נראים באופק.

לצד הבשורה שבהצלחה בניסוי הראשוני, בדיקה בדוחות הכספיים והערכת קצב שריפת המזומנים מאז ועד היום, מביאה למסקנה שהחברה צריכה מהלך מימוני קרוב - הנפקה פרטית, זכויות, משקיע אסטרטגי, תמיכות ממוסדות שונים או מהלך אחר שיעשיר את קופתה המדלדלת.

נכון לסוף יוני 2019 בקופת החברה 9.6 מיליון שקל וקצב שריפת המזומן השנתי (על פי הדוח במחצית) הוא 9.4 מיליון שקל. ההפסד במחצית עמד 7.4 מיליון שקל. 

האמת שלא מדובר בסכומים גדולים אך נראה שככל שהניסויים יתרחבו כך גם ההוצאות יגדלו. עם זאת, יש תמיכות - החברה עובדת מול רשות החדשנות, מול משרד התחבורה השבדי ומול משרד התחבורה הישראלי. כל הגופים האלו מממנים חלק מפעילותה. חלק גדול, אבל לא הכל.

  

אז ייתכן שהכסף בקופה מספיק. אבל מנפיקים כשאפשר - לאו דווקא כשצריך. אם צריך אז על אחת כמה וכמה, וההחלטה לא לצאת להנפקה עכשיו עלולה להתברר כטעות, אפילו טעות גדולה. 

עם כל הכבוד לאלקטריאון, נראה ששווי של 720 מיליון שקל גדול עליה. נכון, המוצר מעניין, המוצר ייחודי, התחום חם - רכבים חשמליים, ונכון שיכולה לבוא גורילה ולקנות את הסטארטאפ הזה בסכום גבוה יותר. אבל לצד מובילאיי שנמכרה במיליארדים (והיתה  כמובן בשלב הרבה הרבה יותר מתקדם) יש הרבה חברות שגרמו הפסדי עתק למשקיעים. (פורסייט). חברה בשלב יחסית ראשוני, עם הוצאות מו"פ של 2-3 מיליון דולר בשנה, נניח 5 מיליון דולר, ככל הנראה לא שווה 200 מיליון דולר.

אתמול כאמור הודיעה החברה על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי אותו מפתחת החברה. במקביל, החלה בהתקנת מקלטים על גבי שני אוטובוס חשמליים של חברת HIGER ועל גבי משאית חשמלית כבדה. בשלב ראשון, הכביש החשמלי יוביל סטודנטים מהרכבת לאוניברסיטת תל אביב.

שאלנו את אורן עזר, מנכ"ל חברת אלקטריאון, על הניסוי ועל מקורות המימון של החברה. 

תסביר לנו על הניסוי? 

"ביום חמישי סיימנו ניסוי שכלל הטמנת סלילים באספלט והפעלנו את המערכת בצורה מלאה. אנחנו מטמינים סלילים בכביש, מחברים עם הטכנולוגיה שלנו לחברת חשמל ומטמינים מקלט בגחון של הרכב והמערכת מעבירה. ברגע שהמערכת מזהה את המקלט היא מתחילה להעביר לו אנרגיה לבטריה, ככה נוסעים ומקבלים טעינה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

איך אתם הולכים להרוויח כסף?

"זה מודל מורכב שתלוי בערים, מדינות וחברות חשמל. קודם כל אנחנו פורסים תשתית, על זה יהיו רווחים אני מניח. עדיין לא סגרנו עם אף אחד, אבל כמו שמשלמים על טעינה של רכב, ככה נמצא את המודל שישלמו לנו על הטעינה.

 

"מה שחשוב להבין זה שהמערכת בנויה מסגמנטים, כלומר מקטעים של כביש. ברגע שאנחנו סוללים 100 מטרים זה כאילו סללנו קילומטרים. כל סגמנט כביש עומד בפני עצמו וזה מה שאנחנו הולכים לעשות בשבוע הבא. לכן זה אירוע כל כך חשוב".

 

בוא נדבר על המאזנים – יש לכם בקופה 9.6 מיליון שקלים. לפי קצב שריפת המזומנים זה יספיק לכם עד תחילת 2020. מה זה אומר?

"מתחילת השנה היה לנו 15 מיליון שקל, אחרי שהוצאנו סכום רציני על הפרויקט בשבדיה, נותר לנו כמעט 10 מיליון שקלים. קיבלנו כבר מיליון דולר ממשרד התחבורה השוודי, שעדיין לא רואים במאזן. ב-15 לאוקטובר אנחנו צפויים לקבל עוד 2.5 מיליון דולר.

 

"בסך הכול בשנה וחצי הקרובות אנחנו צופים לקבל 35 מיליון שקל ממשרד התחבורה השוודי על הפרויקט שם. בנוסף אנחנו צריכים לקבל 7 מיליון שקלים ממשרד התחבורה בישראל, סך הכול אנחנו צפויים לקבל 55 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות ממגוון מקורות".

 

אז אין סיבה לדאגה?

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חיים 25/09/2019 08:37
    הגב לתגובה זו
    העולם הולך למקום נטול קרינה כל טכנולוגיה שבו אני יושב בתוך קופסה ומטגנים אותי תוך כדי נסיעה, נראה לי ,less
  • 10.
    roza 24/09/2019 15:03
    הגב לתגובה זו
    את רשימת השותפים בפרוייקטים
  • 9.
    רק שלפיצוציה יש לפחות רעיון איך להרוויח (ל"ת)
    הון עצמי של פיצוציה 24/09/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אביאיילןן 24/09/2019 08:45
    הגב לתגובה זו
    מי שמבין זה סיפור טוב אבל השווי אפס ועד שבעלי מניות לא ישחילו לציבור את כל המניות שלהם דרך מימוש האופציות לא יהיה הנפקה ואז זה יחזור שווי כמו ננו פורסייט בזמנו
  • 7.
    מה שאמרו לפני 24/09/2019 08:42
    הגב לתגובה זו
    בלי כסף בקופה בלי תוכנית לרווח עם רעיון שכבר קיים וכנראה שמוכח שלא כלכלי שיזהרו המוסדיים בכסף שלנו זה לא מונופול
  • 6.
    אלדד 23/09/2019 22:19
    הגב לתגובה זו
    אחת המדינות המתקדמות בעולם טכנולוגית ניסתה פרוייקט כזה כבר לפני שנים וירדה ממנו אחרי ביקורת ציבורית שזה בזבוז של כסף שלא יגיע לעולם לכדאיות כלכלית אבל כרגיל הישראלים יודעים הכי טוב מכולם,בהצלחה למשקיעים ולשחקני הבורסה
  • שחרזדה 24/09/2019 15:00
    הגב לתגובה זו
    וגם אתה תכשל ..תביט ותקנא שאין לך מניה
  • 5.
    בועה בועה בועה 23/09/2019 21:54
    הגב לתגובה זו
    אין מודל רווח איי הון עצמי וגם אם יגייסו הרווח רחוק רחוק, חלומות וטכנולוגיה שאינה איזה המצאה לטעון מרחוק עושים כבר הרבה זמן ונראה לא מעשי ועם הרבה מתחרים ומדווחים על הניסוי הזה כמו חברת תרופות שזה אולי עותר קרוב לטעינת אייפון מרחוק היזהרו על כספכם
  • 4.
    סקפטית 23/09/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    יש להם בהחלט מתחרים בעולם, זה ממש לא איזו המצאה חדשנית, ונראה שחוץ מפעילות יש גם הרבה יחסי ציבור על כל נאד שתוקעים. זה הם עושים טוב. מכאן עד לכסף ארוכה הדרך, וגם התשובות של המנכ"ל מטרידות ומעורפלות כאילו לא חשבו איך עושים מזה כסף, זה צריך להטריד משקיעים שרוצים לראות את כספם חוזר ולא רק רכבת הרים
  • 3.
    דור 23/09/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    קאיסט הקוריאנית מריצה אוטובוסים על כביש עם טעינה אלחוטית כבר שנים. בשוודיה המתחרה של אלקטריאון זכתה במקביל אליהם ב"טרום מכרז" וכבר ממזמן פרשה את הטכנולוגיה שלה והסיעה עליה אוטובוסים ומשאיות, בלי סלילים יקרים וכבדים מנחושת אלא עם מסילה פשוטה בטעינה ישירה שלא מבזבזת אנרגיה עם גימיקים אלחוטיים.
  • חוקר 24/09/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    כמה קל לכתוב שטויות בלי קבלות באינטרנט. בשיחה עם גורמים בחברה אני מבין מספר דברים: החברה הקוריאנית הפסיקה את הנסוי בעייריה בקוריאה בשם גומי בגלל כשלים טכניים, תבדוק. לגבי החברה המתחרה השבדית, לפי פרסומים, אין להם טכנולוגיה עובדת, הם מתכוונים לסלול בפעל הראשונה רק לקראת סוף 2020. כרגע אין חברה עם טכנולוגיה דומה הניתנת לפריסה בכביש.
  • בועז 23/09/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
    ואת כל מה שכתבת הממשלה /משרד התחבורה השבדי לא יודע???? תפסיק לבלבל את המוח
  • 2.
    כותרת אחת ותוכן אחר 23/09/2019 14:17
    הגב לתגובה זו
    עם 55 מיליון ש"ח נוספים - אין להם שום סיבה לגייס כסף. זה אותו קו שהחברה נקטה עד היום - ואין סיבה שזה ישנה. קניתי ב-5,000 ואני עדיין מחזיק. בהצלחה לכולם!
  • 1.
    זאב 23/09/2019 14:02
    הגב לתגובה זו
    חברת חלום אבל חלום מתוק
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?   

 

יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
חשיפת Bizportal

נאוויטס נכנסת לגינאה ודרום אפריקה: תשלם עבור אופציה להיות מפעילה

נחשף בביזפורטל: נאוויטס חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים באפריקה

מנדי הניג |

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -0.94%   ממשיכה להתרחב אל מחוץ למגרש הביתי ומסמנת טריטוריות חדשות גיאנה ודרום אפריקה. לביזפורטל נודע כי שותפות הנפט חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם 2 מיליון דולר עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים. העסקה מציבה את נאוויטס, אחרי פרויקט שננדואה במפרץ מקסיקו ופרויקט Sea Lion בפוקלנד, במהלך בינלאומי נוסף שמכוון להרחבת תיק הנכסים שלה ולביסוסה כאופרייטר בפרויקטי חיפוש גדולים. יש לציין שזה אמנם לא סכום מהותי אבל יש לו פוטנציאל לפתוח לשותפות דלתות ביבשת האפריקאית העתירה במשאבים.

על פי ההסכם, נאוויטס מקבלת אופציה לכניסה של עד 80% ברישיון Orinduik מול חופי גיאנה, כולל קבלת המפעילות על הבלוק. מימוש האופציה יתבצע בתוך שנה וידרוש תשלום נוסף של 2.5 מיליון דולר. במקביל, נאוויטס תקבל אופציה לרכוש עד 47.5% ברישיון Block 1 CBK מול דרום אפריקה ולשמש בו כמפעילה. אופציה זו תקפה לשישה חודשים וכוללת תשלום של 4 מיליון דולר בעת מימושה. במסגרת שתי האופציות, Eco נהנית ממנגנון "carry" שלפיו נאוויטס תממן את חלקה בעבודות החיפוש והקידוחים עד תקרה של 11 מיליון דולר בגיאנה ו-7.5 מיליון דולר בדרום אפריקה, כך ש-Eco תוכל להתקדם עם תוכניות העבודה בלי להידרש להשקעות הוניות בתחילת הדרך.

הגדלה עתידית של ההחזקות

ההסכם כולל גם זכות לנאוויטס להגדיל בעתיד את אחזקותיה בנכסים נוספים של Eco, בהם רישיונות חיפוש ימיים בנמיביה ובדרום אפריקה, וכן להצטרף למיזמים חדשים על בסיס חלוקה של 50:50. לפי הצדדים, אופציות אלה מוגדרות לטווח של חמש עד עשר שנים, מה שמייצר עבור נאוויטס פלטפורמה להרחבת הפעילות הגלובלית שלה גם מעבר לשני הרישיונות הנוכחיים.

במקביל להסכם עם נאוויטס, Eco חתמה על הסכם אופציה עם השותפה המקומית OrangeBasin Energies להגדלת חלקה ברישיון Block 1 CBK. אם Eco תממש את האופציה במלואה, תידרש להעביר ל-OrangeBasin תשלומים בהיקף מצטבר של כ-4.8 מיליון דולר, חלקם במזומן וחלקם במניות. נאוויטס מצידה תוכל לבחור להשתתף במחצית מהאופציה ולהחזיר לאקו את חלקה היחסי.

שותפות ״טרנספורמטיבית״

ב-Eco Atlantic מגדירים את השותפות עם נאוויטס "טרנספורמטיבית", תוך דגש על יכולותיה של נאוויטס בפיתוח פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול. מנכ"ל Eco, גיל הולצמן, מסר "השותפות עם נאוויטס, חברה עם יכולות מימון ופיתוח של פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול, היא צעד משמעותי עבור Eco Atlantic. הכניסה המתוכננת שלהם לרישיונות בגיאנה ודרום אפריקה מחזקת את היכולת שלנו להאיץ תוכניות עבודה ולקדם בחינה מסחרית של התגליות הקיימות. ביקור משותף בגיאנה צפוי להתקיים עוד החודש, ולאחריו נוכל לחדד את תוכנית העבודה והקידוחים. השותפות הזו מעניקה לנו מסלול ברור קדימה והיא מהווה זרז אמיתי לצמיחת החברה. אני מבקש להודות לבעלי המניות על התמיכה המתמשכת ולגדעון תדמור ולצוות נאוויטס על שיתוף פעולה מקצועי וחזון משותף שאפשרו את קידום ההסכם."