אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ

אלקטריאון מדווחת על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי

במקביל, החברה החלה בהתקנת מקלטים על גבי שני אוטובוס חשמליים ועל גבי משאית חשמלית כבדה. בשלב ראשון, הכביש החשמלי יוביל סטודנטים מהרכבת לאוניברסיטת תל אביב
ערן סוקול | (2)

חברת אלקטריאון 0%  מדווחת על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי אותו מפתחת החברה. במקביל, החברה החלה בהתקנת מקלטים על גבי שני אוטובוס חשמליים של חברת HIGER, ועל גבי משאית חשמלית כבדה של חברת EFORCE. בשלב ראשון, הכביש החשמלי יוביל סטודנטים מהרכבת לאוניברסיטת תל אביב.

התקדמות כנראה משמעותית, אבל מה עם הכסף? החברה אמנם נסחרת ב-720 מיליון שקל בבורסה המקומית, אבל נכון לסוף יוני היה לה פחות מ-10 מיליון שקל, ובקצב השריפה שלה נראה שהמזומנים כמעט והתחסלו. האם תההי הנפקה? האם גוף אסטרטגי ייכנס פנימה? עדיין לא ידוע, אבל צפו לחדשות בקרוב. 

"גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד קטן"

על פי הדיווח, החברה הטמינה מערכת מלאה של הכביש החשמלי מתחת לשכבת אספלט באורך של 20 מטרים בכביש הניסויים שבמתחם החברה, וביצעה בהצלחה טעינה של רכב חשמלי מסוג רנו זואי תוך כדי נסיעתו.

במסגרת הניסוי הדגימה החברה העברת אנרגיה בעוצמה של 8.5KW בנצילות של מעל 91%. החברה מציינת כי היא צפויה להגיע להעברת אנרגיה של מעל 15KW בשבועות הקרובים.

התקנה זו מהווה אבן דרך מרכזית לקראת התקנת המערכת במסגרת הפרויקט בשוודיה, שצפויה להתבצע בתחילת חודש נובמבר 2019, על מנת לאפשר לחברה לבחון את הטכנולוגיה בתנאי מזג אויר חורפיים בצפון אירופה, כתנאי לעמידה בתנאי הסף למכרז לפיילוט הטרום מסחרי הצפוי להתפרסם בשוודיה במהלך החודשים הקרובים.

לקראת התקנה זו יתקיים בתחילת חודש אוקטובר, במתקן החברה, מפגש הדרכה והדגמה עם שותפי החברה לפרויקט בשוודיה, שבמסגרתו יוכשר צוות ההתקנה השוודי ותתבצע התקנה משותפת של מקטע כביש חשמלי נוסף באורך של כ-50 מטרים במתקן החברה.

המפגש יכלול הדרכה לגבי אופן ההתקנה, בדיקות מערכת מקיפות שיבוצעו על ידי גורמים חיצוניים וכן יתקיים דיון בנוגע להיערכות לפריסת ותפעול המערכת בשוודיה.

הכביש החשמלי יוביל סטודנטים מהרכבת לאוניברסיטה

במקביל, החברה, יחד עם שותפיה, החלה בתהליך התקנת המקלטים פרי פיתוחה על גבי שני אוטובוס חשמליים של חברת HIGER, ועל גבי משאית חשמלית כבדה של חברת EFORCE.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההתקנה על המשאית צפויה להסתיים במהלך חודש דצמבר 2019, לקראת הדגמה חיה על הכביש החשמלי בשוודיה ברבעון הראשון לשנת 2020, ההתקנה על האוטובוסים צפויה להסתיים לקראת חודש פברואר 2020. במהלך חודש אפריל 2020 צפויה החברה לבצע נסיעה וטעינה של האוטובוסים בשוודיה ובתל אביב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אורי פ. 22/09/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    מכונית פרטית היא עם מנוע 100 כ"ס. בעלייה לאוניברסיטה עם 4 נוסעים היא צורכת את מלוא ההספק. כלומר, טעינה על לאותו זמן נסיעה תצרוך פי 10 יותר זמן. אז מה לגבי אוטובוס עם 50 נוסעים?
  • 1.
    בארץ יבקשו פרוטקשיין מעצ והבדוואים. (ל"ת)
    ערן 22/09/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
חנן פרידמן
צילום: אורן דאי

הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?

הריבית הולכת לרדת ויש את מי שממהר להספיד את הבנקים אבל אם אם מנסים למצוא את ה״אשמים״ ברווחיות של המערכת הבנקאית מגלים שזה לא הריבית וגם לא המנהלים - אלא שינוי מבני עמוק

מנדי הניג |

הבנקים מעולם לא היו כל כך רווחיים. המנהלים שלהם טובים, אבל גם הם יודעים שניהול זה לא כל העניין. הריבית עלתה, אבל זה גם לא רק בזכות הריבית. הסיבה היא שונה ממה שרובנו חושבים. הנה התוצאות של בנק לאומי משנת 2010 ועד היום. עם שווי של כ-93 מיליארד שקל, לאומי הוא מועמד טוב להיות החברה הראשונה בבורסה בת"א שמגיעה לשווי של 100 מיליארד שקל.  

מהדוחות למחצית הראשונה של 2025 עולה כי הרווח למניה הוא באזור 6.7 שקל למניה. המניה נסחרת ב-63.7 שקל - לכאורה מכפיל רווח של 9.5. זה מכפיל שנחשב סביר בהחלט, אפילו זול, אלא שמה שחשוב זה המכפיל העתידי. יש רוחות של שינוי. הריבית תרד, ייתכן מאוד שהרווחים של הבנקים יפגעו מכך. אבל, האם זה הגורם המכריע? 

כשבוחנים את הכנסות הריבית נטו לפני העלאת הריבית ואחרי העלאת הריבית מבינים שההכנסות אומנם עלו מקצב של כ-10.4 מיליארד שקל ב-2021 לכ-16-17 מיליארד שקל כעת. חלק מהגידול הזה הוא גידול טבעי שהיה מתרחש בלי קשר לריבית. ועדיין מדובר על עלייה מרשימה. עם זאת, גם אם הריבית תרד, מסבירים לנו בבנק המרכזי שזה כבר לא יהיה ריבית אפס. המשחק השתנה שוב. אחרי המשבר הגדול של 2008, הריביות בעולם צנחו למשך תקופה ממושכת, אבל התקופה הזו היא החריגה. ריבית אפס זה ניסוי ממושך וחד פעמי כנראה. הפעם, הריבית תעצור באזור 3%-3.5%.  

בריבית כזו, ההשפעה על רווחיות הבנקים לא תהיה דרמה גדולה, וכשלוקחים את הצמיחה האורגנית, מבינים שייתכן מאוד שבשורה התחתונה הם לא ייפגעו. 



בנק לאומי - דוחות רווח והפסד 2018-2024



אלון שגב מנכל סולאיר
צילום: ליאת לרנר

עסקה חדשה לסולאיר בפולין עם צפי הכנסות שנתי של 25 מיליון אירו

סולאיר חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת פורטפוליו סולארי בפולין, שרובו כבר מחובר, בהספק בטווח של 200-270 מגה-וואט עם הכנסות שנתיות צפויות של כ-25 מיליון אירו

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אלון שגב סולאיר

סולאיר חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת פורטפוליו סולארי בפולין בהספק בטווח של 200-270 מגה-וואט בעלות מוערכת של כ-180 מיליון אירו. על פי הדיווח ההכנסות השנתיות הצפויות לחברה מהצבר: כ-25 מיליון אירו בשנה, כאשר כל הפרויקטים נהנים ממחיר מובטח ל-15 שנים על כ-75% מהייצור. 

הנתונים הפיננסיים לשנת הפעלה מייצגת ראשונה לכלל הפרויקטים מוערכים בכ-25 מיליון אירו הכנסות, 19 מיליון אירו EBITDA ו-16 מיליון אירו FFO. הצבר נהנה מתעריפי חשמל מובטחים ע"י המדינה (CfD) ל-15 שנים על כ-75% מהחשמל המיוצר, כאשר היתרה תימכר בשוק החופשי, מבנה שמיישר קו עם אסטרטגיות החברה לגידור הכנסות ארוך טווח. בנוסף, לפרויקטים קיים פוטנציאל השבחה בדמות הוספת מערכות אגירת אנרגיה.

מבחינת מבנה המימון, העסקה תישען על Project Finance מבנקים אירופאים מובילים, בשיעור מינוף חזוי של 60%-70%, ובכוונת החברה לבצע גידור מטבע להכנסות. השלמת העסקה צפויה לאחר בדיקת נאותות, חתימה על הסכם מחייב ועמידה בתנאים מתלים רגולטוריים ותפעוליים.

מנכ"ל סולאיר, אלון שגב: "זו עסקה שמשלבת יציבות וגידור הכנסות לטווח ארוך (cfd ל-15 שנים), רכישה חכמה באמצעות מימון פרויקטאלי מגופים אירופאים מובילים למקסום התשואה על ההון, חיזוק התזרים העתידי של החברה והגדלת הנוכחות של סולאיר כשחקן משמעותי בשוק האנרגיות המתחדשות הגולבאלי".

עסקאות אחרונות

העסקה בפולין מתווספת לרצף מהלכים אחרונים שביצעה סולאיר בצד המימושים, וממחישה את מודל החברה. מימושים סלקטיביים בצבר קיים לצד הגדלה נקייה של קיבולת מחוברת וגידור הכנסות לטווח ארוך.