פייסבוק רשמה 12.2 מיליארד ד' הכנסות - אבל המניה התרסקה

פרשת קיימברידג' והירידה במספר המשתמשים הניבו דוחות לא נוצצים, והמניה התרסקה ב-22%, ובעברית - 150 מיליארד דולר התאיידו משווי השוק תוך 90 דקות
עמית טל |

ענקית הרשת החברתית, פייסבוק (סימול:FB) דיווחה הערב על תוצאותיה לרבעון האחרון, ומאכזבת את המשקיעים בגדול. החברה מדווחת על הכנסות של 12.23 מיליארד דולר ברבעון האחרון, נמוך מהצפי שעמד על הכנסות של 13.36 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח של 1.74 דולר למניה, מעט מעל הצפי שעמד על רווח של 1.73 דולר למניה. מניית החברה מגיבה בהתרסקות של 22%, וכ-150 מיליארד דולר התאיידו משווי השוק של החברה.

התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה השפיעה על נתוני החברה: כמות המשתמשים היומיים עמדו ברבעון האחרון על 1.47 מיליארד משתמשים, נמוך מהצפי שעמד 1.49 מיליארד משתמשים פעילים. כמות המשתמשים היומיים הפעילים באירופה ירדה מרמה של 282 מיליון ברבעון הראשון לרמה של 279 מיליון משתמשים. בארה"ב לא חל שינוי בכמות המשתמשים היומיים.

כמות המשתמשים החודשיים אכזבה גם היא ועמדה על 2.23 מיליארד משתמשים, נמוך מהצפי שעמד על 2.25 מיליארד משתמשים. הנתון זה מציג עלייה של 11% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

קצב גידול המשתמשים החודשיים של פייסבוק: הגרף שצריך להדאיג את המשקיעים

צוקרברג בשיחת הוועידה מגביר את החששות כאשר טוען שקצב הגידול של החברה ממשיך להאט, וכי קצב הגידול של החברה יעמוד ברבעונים הקרובים על מספר חדש ספרתי.

ההכנסות מפרסומות במובייל ממשיכות להיות מרכז העסקים של החברה, ומהוות כעת כ-91% מכלל ההכנסות. נתון זה גבוה ביחס לרבעון הקודם, אז עמד הנתון על 87%.

החברה מעסיקה היום כ-30,275 עובדים, עלייה של 47% ביחס לשנה שעברה. הגיוס הגדול שהחברה ביצעה מדגיש את ההשלכות של פרשת דליפת המידע מוקדם יותר השנה. מארק צוקרברג התייחס במסיבת העיתונאים לסוגיית וטען "אנחנו מחויבים לשמור על בטחון המשתמשים, ואנחנו מפתחים דרכים חדשות לעזור לאנשים להתקשר אחד עם השני". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.