רק ההתחלה: 2018 תהיה שנת הפודקאסט והאודיו דיגיטל
האזנה לפודקאסטים הפכה לאחד מהטרנדים החמים בדיגיטל גם בישראל. למי שבמקרה ובטעות לא יודע במה מדובר, אז רק נציין שפודקאסט הוא תוכן אודיו לפי נושא המופץ באינטרנט ומאפשר האזנה בכל זמן ומקום באמצעות הורדה או האזנה ישירה במכשירים הדיגיטליים. בכל העולם, חל זינוק אדיר בהאזנה לפודקאסטים בעיקר בסמארטפון, תוך התעצמות קהילת מאזינים נאמנה ומעורבת. במחקר האחרון שלEdison Research 'צרכני הפודקאסט 2017' עולה כי 24% מהאמריקאים מאזינים לפודקאסטים ברמה חודשית, 112 מיליון מאזינים דיווחו שהאזינו עד כה, קהילת מאזינים עצומה בגילאי 18-54 בעלי השכלה והכנסה גבוהה ולכן מהווים קהל מבוקש למפרסמים. במחקר אפקטיביות שלNielsen 'חסות אפקטיבית לפודקאסט' נמצא כי המאזינים לפודקאסטים מונעים בעיקר מהרצון ללמוד מידע חדש, והפרסום באמצעות קולו של המנחה אפקטיבי ביותר, שכן מנצל את הקשר בין המנחה למאזיניו הנאמנים. ובכל מקרה, על פי תחזיות IAB, סך ההוצאה לפרסום בפודקאסטים ב-2017 בארה"ב תכפיל את עצמה ותעמוד על 220 מיליון דולר.
דוח האינטרנט השנתי של בזק שפורסם בנובמבר 2017, 50% מהאוכלוסייה מאזינים לרדיו באינטרנט והפודקאסטים הינם חלק בלתי נפרד מתכני האודיו הדיגיטליים אליהם מאזינים. מכיוון שמרחב הפודקאסט מאפשר האזנה מכל נקודת קצה דיגיטלית, הפרסום בפלטפורמה תופס תאוצה.
לכל טורים של דרור גנות:
* תחנות הרדיו צריכות כבר להתעורר לעולם הדיגיטלי
* פודקאסט וסטרימינג-רדיו: הנה מוצרי הפרסום האודיו-דיגיטליים
* עכשיו גם אתם תוכלו להפיק לעצמכם פרסומות רדיו
* כמה תובנות על המחקר שבדק הרגלי האזנה לרדיו לפי דרישה
* על קמפיינים דיגיטליים ברדיו - והשירות החדש של רדיו הקצה
* ה-Smart Speakers: אמזון, אפל וגוגל רוצות אתכם מכורים
* החגיגה הדיגיטלית ליובל שנים ל-Radio1 של BBC
* על פעילות האודיו הדיגיטלית של בנק דיסקונט
ישנן מספר מערכות פודקאסטים מובילות בישראל שמתקיימות מפרסום. המובילה שבהן היא פודקאסט ישראל מדיה (רשת 'עושים היסטוריה עם רן לוי') הכוללת מגוון רחב של פודקאסטים במגוון נושאי ליבה: היסטוריה, מדע, טכנולוגיה, שיווק, ספורט, פוליטיקה, טיולים, רפואה ועוד.
בדומה לעולם, גם בישראל לא מעט גופי תוכן השיקו פודקאסטים במגוון נושאים ביניהם ניתן למצוא את גלי צה"ל, רדיו תל אביב, תאגיד השידור כאן, קהילת מנהלי שיווק מצייצים, מירן פחמן לקהילת הפרסום שמפורסם באייס, מערכת הארץ TheMarker, כלכליסט, וואלה, חדשות 2 ועוד רבים אחרים, חלקם כחלק מגופי שידור קיימים המבינים שהאודיו זה תחום שחייבים להיות בעידן הנוכחי, וחלקם שחקנים חדשים בהם ניתן למצוא את Geekonomy של ראם ודורון, סעמק של איתי גולדה ואפי (המשודר מעמק הסיליקון), נבות וולך ואביב פרנקל בפודקאסט חדשנות וסטארט אפ, יזמות או למות של יוסי דהן, אבאל'ה של איתן דוידסון, רפ"י (רשת פודקאסט ישראלית) המציעה מגוון פודקאסטים ועוד ועוד. חלקם צוברים תאוצה לאלפי האזנות לפרק, וחלקם ייעודיים לקהילות קטנות.
הפרסום בפודקאסטים מבוסס תוכן לקהילות מובנות, פינות תוכן של כדקה או דקה וחצי המוגשות לרוב על ידי מנחה הפודקאסט עצמו ומשודרות במגוון פרקים על פי נושאים ותחומי עניין. המפרסמים יכולים לייצר מסע ארוך טווח במגוון פודקאסטים הכוללים אזכורים שיווקיים, שילוב גורמים מטעם, ראיונות רלוונטיים ופינות תוכן משתנות לכל פרק ופרק. היתרון המהותי הוא היכולת להגיע לקהילת מאזינים נאמנה ומעורבת המבינה את מערכת היחסים במשולש: מערכת הפודקאסט, הגורם מסחרי וקהילת המאזינים, 3 הגורמים המעורבים כל אחד והאינטרס שלו. מערכות הפודקאסט המובילות מציעות לגורמים מסחריים גם יכולת הפקת פודקאסט ממומן, המאפשר ערך משמעותי תחת נושא מסוים ובהובלת הגורם המסחרי.
במטרה להגיע ליעדיו השיווקיים ולהגדיל את כמות ההאזנות, הפודקאסט הממומן חייב לכלול מספר פרקים, בדרך כלל סביב אותו נושא ובזוויות אחרות המשלימות לעונה שלמה סביב נושא. ומכיוון שמדובר בקהילות מאזינים מתקדמות, גם הגורם המסחרי מבין שבכדי לייצר מהלך איכותי וסוחף, עליו להתאים את עצמו לצרכי המערכת ולוודא כי המסרים השיווקיים עצמם משולבים כחלק אינהרנטי ובצורה עדינה – אחרת המאזינים לא יאזינו והמפרסם יישאר עם פרק אודיו לקישוט באתר.
דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.