אודיותר

על קמפיינים דיגיטליים ברדיו - והשירות החדש של רדיו הקצה

דרור גנות במדורו באייס, והפעם: 5 המלצות לקמפיין אודיו דיגיטלי אפקטיבי, הירידה בהאזנה לרדיו FM וגם על תחנת הרדיו הראשונה בישראל שמציעה מנוי פרימיום

דרור גנות |

אנו חיים בסביבה של צרכנים מחוברים וניידים המאזינים באמצעות המכשירים הדיגיטליים (מחשב, סמארטפון, IPTV וכו') והביקושים לפרסום אודיו דיגיטלי בזינוק. קמפיין אודיו דיגיטלי מתקיים בסביבה שונה מקמפיין רדיו אנלוגי ((FM ולעיתים שיטות העבודה לקמפיין רדיו אנלוגי אינן בהכרח מתאימות לקמפיין אודיו דיגיטלי אפקטיבי. להלן 5 שיטות מומלצות ליצירת קמפיין 'אודיותר' אפקטיבי:

 

1. אורך התשדיר: שמרו על מסר קצר ותמציתי. תשדירים באורך 10-15 שניות יעשו את העבודה במיוחד כאשר התשדיר מוגש כפרירול בתחילת ההאזנה וללא יכולת זפזופ. המלצה: פרירול עד 15 שניות בתחילת האזנה. מידרול עד 30 שניות במהלך האזנה. 

2. קריאייטיב מותאם: מחקרים מראים כי רוב המאזינים אינם מסתכלים על המכשיר שלהם כאשר הם מקשיבים ולכן אל תסמכו על באנרים ומודעות ויזואליות המוגשות באפליקציות מוזיקה או באתרי רדיו ופודקאסט. המלצה: חשוב להציג את המותג ואת מרכיב ההנעה לפעולה כבר בתחילת התשדיר בכדי למקסם את האפקטיביות. 

3. הנעה לפעולה: למרות שכל הקמפיינים שעולים ברדיו האנלוגי (FM) רלוונטיים גם לקמפיין אודיו דיגיטלי, רצוי להתאים את מרכיב ההנעה לפעולה למדיום הדיגיטלי ולהפנות את המאזינים לאתרי האינטרנט, פייסבוק, חיפוש בגוגל או הורדת האפליקציה. במחקר אפקטיביות נמצא כי 90% מהמאזינים בסמארטפון שהתעניינו במוצר או השירות ששמעו בפרסום אמרו שיחקרו עליו במועד מאוחר יותר. 

4. הפורמט: קמפיין אודיו דיגיטלי מאפשר למפרסמים לנצל סוגים נוספים של קריאייטיב במטרה להעצים ולהאריך את האפקטיביות, לדוגמה שימוש בהודעות חסות ארוכות טווח המוגשות בתחילת ההאזנה, קביעת מכסות האזנה ליוניק (frequency cupping), שימוש בסוגי מכשירים בהם מאזינים, שימוש בבאנר מסונכרן עם התשדיר המושמע ועוד. 

5. רמת המעורבות: אנשים מאזינים לתכנים שהם בוחרים לשמוע (מוזיקה, פודקאסט, שידור חי או אונדימנד) ולכן רמת המעורבות שלהם גבוהה ומכיוון שתשדירי הפרסום מוגשים בזמן האזנה וודאית ניתן לנצל את 100% תשומת הלב של המאזינים להענקת הטבה ייחודית שתגדיל את האפקטיביות.   

נתוני TGI שהתפרסמו לפני כשבועיים, מציגים ירידה מתמשכת בסך ההאזנה לרדיו בישראל מ-71.2% בחציון השני של 2015 ל-66.5% בחציון 1 של 2017. הרדיו בישראל עדיין בעל כיסוי גבוה מאד ולכאורה מדובר בשינוים זניחים בשוק המדיה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מנגד, כאשר צוללים למספרים, ניתן לראות כי סך ההאזנה לרדיו נמצאת בירידה או סוג של סטגנציה כבר לא מעט זמן, וכל זה בעידן בו כמות כלי הרכב בכבישים עצומה וזמן הנסיעה הולך ומתארך בגלל הגידול המאסיבי בפקקים, כאשר הרכב הוא המקום העיקרי בו אנו מאזינים לרדיו וכפי הנראה ניתן להניח שאנו עדיין מאזינים אבל לא רק לרדיו FM אלא לתכנים אחרים בדיגיטל. הסקר תומך בהנחה זו ומראה כי למעלה מ-20% מהאוכלוסייה מאזינים באמצעות המכשירים הדיגיטליים - רובם בעלי סמארטפון. ולכן, בדיוק כמו בכל העולם, גם בארץ ההאזנה לרדיו אינה יורדת אלא נודדת לדיגיטל ונתוני TGI משקפים את התזוזה הזו.

* ה-Smart Speakers: אמזון, אפל וגוגל רוצות אתכם מכורים - לחצו כאן

* לטור על החגיגה הדיגיטלית ליובל ל-Radio1 של BBC - לחצו כאן
לטור על פעילות האודיו הדיגיטלית של בנק דיסקונט - לחצו כאן

 

אנו נמצאים בעידן בו אנשים בוחרים מה הם רוצים לשמוע, והיצע התוכן הדיגיטלי עצום: פודקאסטים, רדיו אינטרנט, ערוצי מוזיקה בסטרימיניג, תכניות מוקלטות ועוד. הסמארטפון מציין עשור ונמצא בכל כיס, עלויות הגלישה באינטרנט נמוכות, המחשב נמצא בכל בית ובכל משרד, הרמקולים האינטראקטיביים חודרים לבתים, האוזניות המתקדמות נמצאות על כל אוזן, הטלוויזיות החכמות כבר כבשו את הסלון וכלי הרכב המחוברים מאפשרים גישה נוחה לתכני אודיו דיגיטליים בכל זמן ובכל סיטואציה. 

תחנת הרדיו פרימיום (Freemium) הראשונה בישראל 

לפני 5 שנים הקימו נדב רביד ואייל (קוואמי) פרידמן את רדיו הקצה - תחנה אינטרנט עצמאית המתמחה בסגנונות מוזיקה אלטרנטיבית, אינדי, אלקטרוני, האוס, פאנק, היפ הופ, מטאל וכוללת שורת שדרנים מובילים ושיתופי פעולה עם מכללת BPM ורדיו מהות החיים.

 

לאחרונה השיקה רדיו הקצה אפליקציה מתקדמת מבית Nobex ולראשונה בתעשיית הרדיו בישראל מציעה למאזינים שירות פרימיום, קרי אפשרות להאזנה ללא תשלום עם פרסומות או אפשרות להאזנה ללא פרסומות בתשלום מנוי חודשי. מודל זה שכיח בעולם האודיו דיגיטלי בעיקר בערוצי מוזיקה כגון www.di.fm, www.radiotunes.com, www.jazzradio.com, אבל בארץ הוא הראשון. בקיצור, מומלץ! הורדה נעימה!

 

דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO רשת הפרסום האודיו דיגיטלית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.