אודיותר

על קמפיינים דיגיטליים ברדיו - והשירות החדש של רדיו הקצה

דרור גנות במדורו באייס, והפעם: 5 המלצות לקמפיין אודיו דיגיטלי אפקטיבי, הירידה בהאזנה לרדיו FM וגם על תחנת הרדיו הראשונה בישראל שמציעה מנוי פרימיום

דרור גנות |

אנו חיים בסביבה של צרכנים מחוברים וניידים המאזינים באמצעות המכשירים הדיגיטליים (מחשב, סמארטפון, IPTV וכו') והביקושים לפרסום אודיו דיגיטלי בזינוק. קמפיין אודיו דיגיטלי מתקיים בסביבה שונה מקמפיין רדיו אנלוגי ((FM ולעיתים שיטות העבודה לקמפיין רדיו אנלוגי אינן בהכרח מתאימות לקמפיין אודיו דיגיטלי אפקטיבי. להלן 5 שיטות מומלצות ליצירת קמפיין 'אודיותר' אפקטיבי:

 

1. אורך התשדיר: שמרו על מסר קצר ותמציתי. תשדירים באורך 10-15 שניות יעשו את העבודה במיוחד כאשר התשדיר מוגש כפרירול בתחילת ההאזנה וללא יכולת זפזופ. המלצה: פרירול עד 15 שניות בתחילת האזנה. מידרול עד 30 שניות במהלך האזנה. 

2. קריאייטיב מותאם: מחקרים מראים כי רוב המאזינים אינם מסתכלים על המכשיר שלהם כאשר הם מקשיבים ולכן אל תסמכו על באנרים ומודעות ויזואליות המוגשות באפליקציות מוזיקה או באתרי רדיו ופודקאסט. המלצה: חשוב להציג את המותג ואת מרכיב ההנעה לפעולה כבר בתחילת התשדיר בכדי למקסם את האפקטיביות. 

3. הנעה לפעולה: למרות שכל הקמפיינים שעולים ברדיו האנלוגי (FM) רלוונטיים גם לקמפיין אודיו דיגיטלי, רצוי להתאים את מרכיב ההנעה לפעולה למדיום הדיגיטלי ולהפנות את המאזינים לאתרי האינטרנט, פייסבוק, חיפוש בגוגל או הורדת האפליקציה. במחקר אפקטיביות נמצא כי 90% מהמאזינים בסמארטפון שהתעניינו במוצר או השירות ששמעו בפרסום אמרו שיחקרו עליו במועד מאוחר יותר. 

4. הפורמט: קמפיין אודיו דיגיטלי מאפשר למפרסמים לנצל סוגים נוספים של קריאייטיב במטרה להעצים ולהאריך את האפקטיביות, לדוגמה שימוש בהודעות חסות ארוכות טווח המוגשות בתחילת ההאזנה, קביעת מכסות האזנה ליוניק (frequency cupping), שימוש בסוגי מכשירים בהם מאזינים, שימוש בבאנר מסונכרן עם התשדיר המושמע ועוד. 

5. רמת המעורבות: אנשים מאזינים לתכנים שהם בוחרים לשמוע (מוזיקה, פודקאסט, שידור חי או אונדימנד) ולכן רמת המעורבות שלהם גבוהה ומכיוון שתשדירי הפרסום מוגשים בזמן האזנה וודאית ניתן לנצל את 100% תשומת הלב של המאזינים להענקת הטבה ייחודית שתגדיל את האפקטיביות.   

נתוני TGI שהתפרסמו לפני כשבועיים, מציגים ירידה מתמשכת בסך ההאזנה לרדיו בישראל מ-71.2% בחציון השני של 2015 ל-66.5% בחציון 1 של 2017. הרדיו בישראל עדיין בעל כיסוי גבוה מאד ולכאורה מדובר בשינוים זניחים בשוק המדיה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מנגד, כאשר צוללים למספרים, ניתן לראות כי סך ההאזנה לרדיו נמצאת בירידה או סוג של סטגנציה כבר לא מעט זמן, וכל זה בעידן בו כמות כלי הרכב בכבישים עצומה וזמן הנסיעה הולך ומתארך בגלל הגידול המאסיבי בפקקים, כאשר הרכב הוא המקום העיקרי בו אנו מאזינים לרדיו וכפי הנראה ניתן להניח שאנו עדיין מאזינים אבל לא רק לרדיו FM אלא לתכנים אחרים בדיגיטל. הסקר תומך בהנחה זו ומראה כי למעלה מ-20% מהאוכלוסייה מאזינים באמצעות המכשירים הדיגיטליים - רובם בעלי סמארטפון. ולכן, בדיוק כמו בכל העולם, גם בארץ ההאזנה לרדיו אינה יורדת אלא נודדת לדיגיטל ונתוני TGI משקפים את התזוזה הזו.

* ה-Smart Speakers: אמזון, אפל וגוגל רוצות אתכם מכורים - לחצו כאן

* לטור על החגיגה הדיגיטלית ליובל ל-Radio1 של BBC - לחצו כאן
לטור על פעילות האודיו הדיגיטלית של בנק דיסקונט - לחצו כאן

 

אנו נמצאים בעידן בו אנשים בוחרים מה הם רוצים לשמוע, והיצע התוכן הדיגיטלי עצום: פודקאסטים, רדיו אינטרנט, ערוצי מוזיקה בסטרימיניג, תכניות מוקלטות ועוד. הסמארטפון מציין עשור ונמצא בכל כיס, עלויות הגלישה באינטרנט נמוכות, המחשב נמצא בכל בית ובכל משרד, הרמקולים האינטראקטיביים חודרים לבתים, האוזניות המתקדמות נמצאות על כל אוזן, הטלוויזיות החכמות כבר כבשו את הסלון וכלי הרכב המחוברים מאפשרים גישה נוחה לתכני אודיו דיגיטליים בכל זמן ובכל סיטואציה. 

תחנת הרדיו פרימיום (Freemium) הראשונה בישראל 

לפני 5 שנים הקימו נדב רביד ואייל (קוואמי) פרידמן את רדיו הקצה - תחנה אינטרנט עצמאית המתמחה בסגנונות מוזיקה אלטרנטיבית, אינדי, אלקטרוני, האוס, פאנק, היפ הופ, מטאל וכוללת שורת שדרנים מובילים ושיתופי פעולה עם מכללת BPM ורדיו מהות החיים.

 

לאחרונה השיקה רדיו הקצה אפליקציה מתקדמת מבית Nobex ולראשונה בתעשיית הרדיו בישראל מציעה למאזינים שירות פרימיום, קרי אפשרות להאזנה ללא תשלום עם פרסומות או אפשרות להאזנה ללא פרסומות בתשלום מנוי חודשי. מודל זה שכיח בעולם האודיו דיגיטלי בעיקר בערוצי מוזיקה כגון www.di.fm, www.radiotunes.com, www.jazzradio.com, אבל בארץ הוא הראשון. בקיצור, מומלץ! הורדה נעימה!

 

דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO רשת הפרסום האודיו דיגיטלית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.