פרסום ראשון

'אפאק' זכה בתקציב המגזר הערבי של הפיס; משרדו של מוסא חסדיה נפסל

לאחר כמעט שנה של מכרז שתחילתו בינואר 2014, מפעל הפיס בחר ב'אפאק' מבית אפיקים לטיפול בתקציב, ומדוע משרדו של סקטורס אלבוסתאני נפסל?
משה בנימין | (6)

לאחר כמעט שנה מאז פורסם, תם המכרז על תקציב הפרסום למגזר הערבי של מפעל הפיס והזוכה המאושר הוא משרד הפרסום אפאק מקבוצת אפיקים בראשותו של עימאד עבד - כך נודע לאייס. עם זאת המכרז לא עבר חלק, לפחות לא מבחינתו של מוסא חסדיה הבעלים של סקטורס אלבוסתאני שמשרדו נפסל מהתמודדות באחד משלבי המכרז.

כאמור, המכרז יצא לדרכו בינואר 2014 והתמודדו עליו כ-5 משרדים, ביניהם 'אפאק' - זרוע המגזר הערבי של קבוצת 'אפיקים' בראשותו של יגאל רווח, 'סקטורס אלבוסתאני' בבעלותו של מוסא חסדיה, 'מגזרים' בניהולה של גלית בן שמחון, 'מזאוי פרסומאים' ו'סמא' שמקום מושבם בנצרת.

אחד מתנאי הסף במכרז של מפעל הפיס (שהיו לדברי המתמודדים קלים יחסית) קבע כי מתמודד שקשור לגוף מדיה: אתר אינטרנט, עיתון, חברת שילוט חוצות, תחנת רדיו ועוד לא יוכל להשתתף ומועמדותו תיפסל. מי ששילם את המחיר בגין סעיף זה היה סקטורס אלבוסתאני של מוסא חסדיה, ולטענתו שלא בצדק.

חסדיה שנחשב מזה שנים לאחד מהגורמים המובילים בשוק התקשורת הערבי, פרש לפני כשנתיים מכל החזקותיו ותפקידיו בקבוצת "כל אל ערב" הכוללת את השבועון 'כל אל ערב', מגזין 'ליידי', ואתר 'אל ערב'. את מניותיו, בהיקף של 62.5% הוא העביר לשותפו פאיז אשתיווי, המשמש כמנכ"ל הקבוצה קרוב ל-20 שנה. לצד 'אל ערב' פועלת במגזר הערבי קבוצת התקשורת 'פנורמה' שבבעלות באסם ג'אבר המוציאה לאור את שבועון 'פנורמה', אתר 'פאנט' ופורטל הנשים 'ניסוואן' ונחשבת לשחקן מרכזי בשוק כש'פאנט' על פי נתוני לפ"ם הוא האתר המוביל בהעדפות הגלישה של המגזר.

עם זאת, הבעלות שהכניסה מקל לגלגליו של חסדיה קשורה דווקא בפארסה ששמה הערוץ הערבי - הלא TV - הערוץ שהבטיח רבות ולא קיים בפועל. על פי רישומי רשם החברות חסדיה נחשב לבעל מניות בערוץ, למרות שעל פי טענתו הוא פרש מכל החזקה בו ואינו משמש כבעל עניין.

עם קבלת ההודעה על פסילתו מהשתתפות במכרז הגיש חסדיה מכתב ערעור למפעל הפיס ובו העלה את טענותיו כנגד ההחלטה. בפנייתו ציין חסדיה כי הוא אמנם רשום ברשם העמותות כבעלים ב'הלא TV' אך 'הלא TV' אינו פועל בפועל כמדיה בתקופה זו. בנוסף, ללא קשר למפעל הפיס חסדייה ציין כי בימים אלה הוא מנהל מו"מ למכירת מניותיו בערוץ. כתב הערעור של חסדיה עלה לדיון בוועדת ביקורת פנימית של מפעל הפיס אך גם זו דחתה את טענותיו והמשיכה במכרז בלעדיו.

יצוין כי המשרד האחרון שטיפל בתקציב הפרסום של מפעל הפיס במגזר הערבי היה אפאק שסיים את ההתקשרות עימו בסוף 2012. בשנה החולפת התנהל מפעל הפיס באופן עצמאי וללא משרד ייעודי למגזר הערבי. המכרז שפורסם בינואר היה אמור להסתיים מוקדם יותר, שכן המתמודדים הציגו בפני הפיס כבר בחודש אפריל אך החגים, מבצע צוק איתן וערעורו של חסדיה, שטוען כי עד היום לא קיבל תשובה רשמית לטענותיו עיכבו אותו במספר חודשים נוספים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

נכון לעכשיו טרם ידוע מה יהיה היקף התקציב של מפעל הפיס במגזר הערבי עם חזרתו לעבודה לצד אפאק. בשנותיו היפות של מפעל הפיס במגזר הערבי עמד תקציב הפרסום על 3-4 מיליון שקלים ובשנים טובות פחות, התקציב לא חצה את קו המיליון שקלים.

באפאק שמלווה את מפעל הפיס כבר שנים רבות מועסקים כ-7 עובדים תחת עימאד עבד המשמש כמנכ"ל ושותף באפאק לצד יגאל רווח, הבעלים של קבוצת אפיקים שמחזיקה את השליטה במשרד. בנוסף למפעל הפיס המשרד מטפל בחברות נוספות שנחשבות למפרסמים המובילים בישראל כגון פלאפון, מחלבות טרה, מרכזי BIG, בנק ירושלים ועוד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נידאא חורי 30/10/2014 00:32
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד, גאים בכם עלו והצליחו
  • 5.
    עזמי 29/10/2014 14:28
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד ...
  • 4.
    (ל"ת)
    מברוק!! תותחים.. 29/10/2014 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פרסומאי 29/10/2014 10:39
    הגב לתגובה זו
    זה המשרד שלפני פחות מחודש זכה באפי זהב בקטגורית מגזרים ותקציבים קטנים על השקת ארה במגזר הערבי.
  • 2.
    מזל טוב למשרד הכי קריאטיבי בערבית! (ל"ת)
    לקוח ערבי 29/10/2014 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לקוחה לשעבר 29/10/2014 10:23
    הגב לתגובה זו
    עושים את העבודה מבלי לעשות הרבה רעש מסביב... כל הכבוד!
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.