טור

להסתדרות יש קמפיין - אבל התאגדויות העובדים לא הגיעו למשרדי הפרסום

הציניות הכואבת - פרסומאים שעובדים כאילו היו רכב ליסינג ועומדים מאחורי קמפיינים כמו זה של ההסתדרות לא מצליחים להתאגד ולהשיג בטחון תעסוקתי
אלון חדד | (11)

ציניות בסדר עולה: 1. ממציא הסאגווי נהרג מנפילה ממנו; 2. פועלים סודנים עסקו בהקמת גדר התיל סביב מתקן הכליאה למסתננים בנגב; 3. ההסתדרות יצאה למכרז בין משרדי הפרסום לקמפיין המעודד התאגדות עובדים למען שמירה על זכויות העבודה שלהם.

קמפיין ההסתדרות החדש לעידוד התאגדות עובדים שעלה השבוע, נוגע בעצב הכואב של הביטחון התעסוקתי הרעוע אצל העובדים בכל הדרגים, בגלל שהם מרגישים שהוא נכתב עבורם.

הקמפיין מציע לעובד, לשפר את תנאי העבודה ע"י הקמת איגוד עובדים בלי פחד, כי החוק אוסר מעתה על מעסיק, להתערב בניסיון התאגדות בכל דרך שהיא. התקדים החשוב (שהוא בעצם רק פרשנות אמיצה של החוק) נוצר לאחר הניסיונות של הנהלת פלאפון לחבל בהתאגדות של עובדי החברה ע"י הצרת צעדי העובדים ה"פרובלמטיים". הנהלת פלאפון טענה מבחינתה שזה לגיטימי, אך בית הדין לעבודה חשב אחרת ובכך הניח יסוד חשוב בנושא זה.

לדידנו, מה שאומר התקדים בעצם, הוא שמהיום כל עובד פרסום יכול לגשת למקלדת ולהפיץ מייל לתפוצת נאט"ו, כולל הנהלה בכירה, כמו "היום ב18:00 יש בחדר ישיבות גדול כינוס בנוגע להתאגדות עובדי המשרד", באותה הקלות שהוא מפיץ מייל "אני עובר לאסוף עשרה שקלים ליומולדת של ליאורה".

פלאפון, מקדונלדס, חברת כלל, הוט, לאומי כארד ועוד, צונאמי התאגדויות העובדים הפוקד את שוק העבודה בישראל על כל סוגי הצווארון בשנתיים האחרונות, פסח על משרדי הפרסום בישראל.

המבנה הארגוני של משרדי הפרסום די מקשה על התאגדות, לאיגוד דרוש רישום של שליש מהעובדים, מחלקת הקריאיטיב היא המחלקה היחידה שיש לה אינטרס להתאגד כי לרובם אין שאיפות מעבר לעשיית קריאייטיב, בניגוד לאנשי תקציבאות ופלניניג שנקרעים שנתיים שלוש ואז עוברים ללקוח, להם יש פחות אינטרס לשנות במקום שהם לא יהיו בו מחר ופחות רצון "להתלכלך" בדרך אל משרת החלומות.

אם ירצו עובדי הענף להתאגד, עליהם לעשות זאת ע"פ המודל של איגוד העיתונאים החדש שהוקם לאחרונה ע"י דרור פוייר, המבנה הארגוני די דומה: מערכות העיתונים מקבילות למשרדי הפרסום: קריאיטיב זה כמו הכתבים, הפקה להפקה, מנהלי לקוח לתקציבאות וסטודיו זה סטודיו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אישית אני חושב שבמקצוע כה יצירתי מה שצריך להבטיח את מקומך הוא מקצועיות נטו ולא וועד עובדים כזה או אחר, אבל לנוכח המודל העסקי וסוחט הלימון שהתפתח בחלק ממשרדי הפרסום ואילץ משרדים אחרים להתיישר אליו, אין הרבה ברירות.

המודל מתייחס לעובד המשרד כאל רכב ליסינג: סע איתו לאן שאתה רוצה ומתי שאתה רוצה כולל בשישי שבת, קרע אותו בכביש או בשטח זה עולה אותו כסף. חוזי ההעסקה הבעייתיים, מגלמים בתוכם את השעות הנוספות, כל זאת בניגוד לחוקי העבודה בישראל. אז למה לא להצטיין ב-over שירותיות בכל שעה ובכל יום מול לקוח שמאיים מצידו כל הזמן לעבור אל המשרד המתחרה?

אם לא יהיה שינוי, שיטה זו תמשיך לקרוס לתוך עצמה בדיוק כמו הרבה דברים שמשתנים היום. משרדי הפרסום ימשיכו לאבד לקוחות לטובת האלטרנטיבות הצעירות והדינאמיות שנוצרו בשנים האחרונות: ה-Hooligans, חברון זלצמן שביט, הביילינים, טוונטי-טרי, אלסטיק, KDA, מנצ', המזבלה של דורי בן ישראל, גולן נוחיאן Believe, יריב טוויג, אנדרומדיה, רספקט, דרייב ועוד.

בימים שאיגוד הפרסום עומד בפני השוקת שהוא עצמו שבר, מול אנשי מקצוע מעולים שנוזלים ממנה ללא שוב, הישועה יכולה להגיע דווקא מכיוון הפוביה הכי גדולה שלו.

במקום להמשיך לדסקס ולטחון "הענף לאן", צריך איגוד משרדי הפרסום להכריז שמעתה המשרדים החברים בו יכבדו את חוק שעות העבודה והמנוחה, ישלמו שעות נוספות החל מהשעה העשירית ויחתימו את עובדיהם על חוזי עבודה לא שקרניקים. זה המפתח לשימור וגיוס אנשי מקצוע טובים שישימו את המשרד בפרונט, זה המפתח לשינוי שיטת התגמול - חיוב לקוחות בשעות נוספות בכל המשרדים ירסן תיאבון לא בריא של לקוחות לסבבי עבודה אינסופיים בלוזי"ם לא הגיוניים. ואז סתם יחזרו להתלונן על הבורקסים שמביאים בהפי האוור ועל המעלית שזזה לאט, כי על משו צריך להתלונן לא?!

הכותב הוא בעלים של קריאייטיב ובניו המעניקה שירותי פרסום לעסקים קטנים ובינוניים

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אסף 13/01/2014 15:56
    הגב לתגובה זו
    אם ברצונם להבין לעומק פרסום ושיווק מהו
  • 7.
    ההסתדרות אחלה קמפיין (ל"ת)
    אביה 08/01/2014 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    א.א. 08/01/2014 19:24
    הגב לתגובה זו
    כי מעסיק תמיד יכול לפטר ולומר שזה משיקולים מקצועיים ולא בגלל ההתארגנות שלך, וגם אם תעשה את המאמץ ותתבע והוא ישאיר אותך - אחרי כמה חודשים הוא יפטר אותך בכל מקרה בתואנה זו או אחרת, זו לא בעיה בשבילם. זו כרגע בעיה לא פתירה שאישית אני גם לא רואה איך היא נפתרת בעתיד.
  • 5.
    פרילאנס שמריח חרטא 08/01/2014 17:36
    הגב לתגובה זו
    שיש להם מוצר נפלא וטובים לא פחות אם לא יותר מהגדולים, אבל מנצלים באותה המידה ואולי הרבה יותר את העובדים שלהם. משרדים שקוראים לאנשים כמותך כשהעבדים שלהם מתפטרים. רשימת המשרדים שנתת מדויקת להפליא אבל הקשר שלה לנושא ההתאגדות והסרט השטוח והדבילי שלעומק התודעה רקחו מיקרי בהחלט. אלא אם אתה בקטע של ליקוק תחת. שזה אגב בסדר גמור רק למה לעטוף את זה בחרטא.
  • שי 12/01/2014 12:39
    הגב לתגובה זו
    אני מבין שאתה במצב של פוסט טראומה... אבל בהחלט יש אלטרנטיבה להתנהגות של המשרדים הגדולים ולפחות חלק מהשמות שמצוינים בכתבה מתנהגים אחרת לגמרי לעובדים שלהם - גם משלמים טוב יותר, גם מספקים אווירה יצירתית ונעימה יותר וגם מצליחים לעשות הכל בצורה שפויה יותר. נכון שגם במשרדים האלו עובדים קשה מאוד אבל יש פער גדול בין עבודה קשה לבין ניצול.
  • אלון חדד 09/01/2014 13:29
    הגב לתגובה זו
    סוכנות אחת כבר לא איתנו היום אבל המתודות העברייניות שקבעה חיות וקיימות. ממה שאני יודע התופעה הזו רחוקה להיות קיימת אצל הסוכנויות החדשות מעצם היותן נטולות היררכיות והן ענייניות מספיק כדי לא להצטרך לאמץ את השיטה.
  • 4.
    08/01/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
    הם עשו המון כסף על הגב שלנו
  • 3.
    ברגע שהלקוחות ישלמו שעות נוספות נעביר לכם (ל"ת)
    בכיף כמו שאומרים 08/01/2014 14:06
    הגב לתגובה זו
  • להיפך 08/01/2014 14:46
    הגב לתגובה זו
    תהיו חייבים לדחוף גם על זה עמלות יתר
  • 2.
    נו אז יאללה 08/01/2014 12:47
    הגב לתגובה זו
    עד מתי יעשקו אותנו?
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    קריאיטיב ליסינג 08/01/2014 12:28
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.