רשת וקשת מצטרפות למאבק בשחם: "יביא לקריסת המודל העסקי שלנו"

המלחמה על סיר הבשר בשוק הפרסום בטלוויזיה עולה מדרגה. זכייניות ערוץ 2 מצטרפות למאבק של משרדי הפרסום בהמלצות להגביל רכש המדיה ל-10%
משה בנימין |

ועדת שחם בראשות יעקב שחם שיצאה לדרכה לפני מספר חודשים ולאחרונה הציגה את מסקנותיה זוכה היום (יום ד') לביקורת מבית, מצד זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת. הזכייניות מצטרפות למאבק הפעיל של משרדי הפרסום כנגד ההמלצות להגביל את רכש המדיה ל-10% ובכך מייצרות חזית אחידה וקשיחה כנגד שחם.

בימים כתיקונם משרדי הפרסום וזכייניות הטלוויזיה חלוקים על לא מעט נושאים, שנוגעים לרכש המדיה בטלוויזיה, הזרמת תקציבי הפרסום, העמלות שהמשרדים גורפים לכיסם וכח הקנייה המשתק של חברות המדיה המובילות כנגד זכייניות הטלוויזיה המשוועות לתקציבים - כח שמגביל את מרחב הפעולה שלהן. עם זאת, נדמה שבכל הקשור להמלצות ועדת שחם - משרדי הפרסום, חברות המדיה וזכייניות ערוץ 2 נוצרה ברית שעשויה לטרפד את המלצות הועדה.

בתיאום ביניהן, זכייניות הטלוויזיה העבירו היום (יום ד') לידי יעקב שחם מכתבים עם העתקים לבכירי הרשות השנייה ובהם הוצגה התנגדותם להמלצות הוועדה. טלי גורן, סמנכ"ל תקשורת ורגולציה של קשת ציינה במכתבה כי "משמעות אישור ההמלצה עלולה להביא לתגובת שרשרת שסופה קריסת המודל העסקי עליו נשענת הטלוויזיה המסחרית, אשר פעילותה ממומנת באמצעות הכנסות המתקבלות משידור פרסומות".

שאול מגנזי, המשנה למנכ"ל רשת ציין במכתבו: "בימים אלה בהם מצוי שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל בקריסה, להחלטה זו השלכה הרת גורל על עתידו - שכן תוצאתה המיידית תביא לירידה דרסטית בהיקפי הפרסום של כל אחד מגופי המדיה בטלוויזיה, ובאופן אבסורדי תביא להפניית תקציבים חיוניים אלה למדיות אחרות".

בקשת טענו דברים דומים לרשת וציינו כי "שוק הפרסום הישראלי, הוא שוק הולך וקטן הסובל מבריחת תקציבים. מגבלה נוספת על חלק אחד בלבד מעוגת הפרסום (שוק הפרסום בטלוויזיה) עלולה, להביא להסטת התקציב ולזליגתו לחלק אחר בעוגה (שילוט חוצות, רדיו, עיתונות ופרסום באינטרנט) ובכך לפגוע פגיעה אנושה בטלוויזיה המסחרית, שספגה לא מעט מהלומות כלכליות בשנים האחרונות. גם אם לא הייתה כוונת פגיעה שכזאת, תהא זו פגיעה ספציפית במגזר אחד מתוך שוק הפרסום, באופן המטיב בהכרח עם מגזרים אחרים, באופן בלתי שוויוני".

בקשת דורשים מהרשות השנייה כי "כל החלטה הנוגעת לשוק הפרסום חייבת להיות רוחבית ושוויונית ולחול על כלל גופי המדיה, זאת על מנת שלא ליצור עיוות מובנה נוסף שיפגע בשחקניות הקיימות בשוק". עוד נטען על ידה כי כל שינוי מהותי בכללי המשחק "מחייב בדיקה מעמיקה של כל שוק הפרסום והשלכות הכלכליות המתבקשות, כפי שנעשית על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. ככל שנשקל שינוי כזה, שינוי שקשת רואות בו טעות חמורה, ראוי, כי הדבר ייעשה, על ידי חקיקה ראשית על כל שוק המדיה (ולא רק על שוק הטלוויזיה) וזאת לאחר שניתנה האפשרות לכל הנוגעים בדבר בכלל ואלה העלולים להיפגע משינוי כזה, בפרט, להשמיע את עמדתם בפירוט".

בתוך כך, כפי שפורסם היום (יום ד') באייס, בין משרדי הפרסום הגדולים אדלר חומסקי ומקאן אריקסון נכרתה ברית כדי להיאבק בהמלצות ועדת שחם על ידי שלילת הלגיטימציה של העומד בראשה. לשם כך נשכרו שירותיו של עורך הדין דן להט, המשמש גם כעורך הדין של משרד הפרסום מקאן אריקסון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יעקב שחם אמר לאייס בתגובה: "אני לא מכיר את המכתבים האלו טוב, ולכן איני יכול להגיב לנושא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.