רשת וקשת מצטרפות למאבק בשחם: "יביא לקריסת המודל העסקי שלנו"

המלחמה על סיר הבשר בשוק הפרסום בטלוויזיה עולה מדרגה. זכייניות ערוץ 2 מצטרפות למאבק של משרדי הפרסום בהמלצות להגביל רכש המדיה ל-10%
משה בנימין |

ועדת שחם בראשות יעקב שחם שיצאה לדרכה לפני מספר חודשים ולאחרונה הציגה את מסקנותיה זוכה היום (יום ד') לביקורת מבית, מצד זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת. הזכייניות מצטרפות למאבק הפעיל של משרדי הפרסום כנגד ההמלצות להגביל את רכש המדיה ל-10% ובכך מייצרות חזית אחידה וקשיחה כנגד שחם.

בימים כתיקונם משרדי הפרסום וזכייניות הטלוויזיה חלוקים על לא מעט נושאים, שנוגעים לרכש המדיה בטלוויזיה, הזרמת תקציבי הפרסום, העמלות שהמשרדים גורפים לכיסם וכח הקנייה המשתק של חברות המדיה המובילות כנגד זכייניות הטלוויזיה המשוועות לתקציבים - כח שמגביל את מרחב הפעולה שלהן. עם זאת, נדמה שבכל הקשור להמלצות ועדת שחם - משרדי הפרסום, חברות המדיה וזכייניות ערוץ 2 נוצרה ברית שעשויה לטרפד את המלצות הועדה.

בתיאום ביניהן, זכייניות הטלוויזיה העבירו היום (יום ד') לידי יעקב שחם מכתבים עם העתקים לבכירי הרשות השנייה ובהם הוצגה התנגדותם להמלצות הוועדה. טלי גורן, סמנכ"ל תקשורת ורגולציה של קשת ציינה במכתבה כי "משמעות אישור ההמלצה עלולה להביא לתגובת שרשרת שסופה קריסת המודל העסקי עליו נשענת הטלוויזיה המסחרית, אשר פעילותה ממומנת באמצעות הכנסות המתקבלות משידור פרסומות".

שאול מגנזי, המשנה למנכ"ל רשת ציין במכתבו: "בימים אלה בהם מצוי שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל בקריסה, להחלטה זו השלכה הרת גורל על עתידו - שכן תוצאתה המיידית תביא לירידה דרסטית בהיקפי הפרסום של כל אחד מגופי המדיה בטלוויזיה, ובאופן אבסורדי תביא להפניית תקציבים חיוניים אלה למדיות אחרות".

בקשת טענו דברים דומים לרשת וציינו כי "שוק הפרסום הישראלי, הוא שוק הולך וקטן הסובל מבריחת תקציבים. מגבלה נוספת על חלק אחד בלבד מעוגת הפרסום (שוק הפרסום בטלוויזיה) עלולה, להביא להסטת התקציב ולזליגתו לחלק אחר בעוגה (שילוט חוצות, רדיו, עיתונות ופרסום באינטרנט) ובכך לפגוע פגיעה אנושה בטלוויזיה המסחרית, שספגה לא מעט מהלומות כלכליות בשנים האחרונות. גם אם לא הייתה כוונת פגיעה שכזאת, תהא זו פגיעה ספציפית במגזר אחד מתוך שוק הפרסום, באופן המטיב בהכרח עם מגזרים אחרים, באופן בלתי שוויוני".

בקשת דורשים מהרשות השנייה כי "כל החלטה הנוגעת לשוק הפרסום חייבת להיות רוחבית ושוויונית ולחול על כלל גופי המדיה, זאת על מנת שלא ליצור עיוות מובנה נוסף שיפגע בשחקניות הקיימות בשוק". עוד נטען על ידה כי כל שינוי מהותי בכללי המשחק "מחייב בדיקה מעמיקה של כל שוק הפרסום והשלכות הכלכליות המתבקשות, כפי שנעשית על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. ככל שנשקל שינוי כזה, שינוי שקשת רואות בו טעות חמורה, ראוי, כי הדבר ייעשה, על ידי חקיקה ראשית על כל שוק המדיה (ולא רק על שוק הטלוויזיה) וזאת לאחר שניתנה האפשרות לכל הנוגעים בדבר בכלל ואלה העלולים להיפגע משינוי כזה, בפרט, להשמיע את עמדתם בפירוט".

בתוך כך, כפי שפורסם היום (יום ד') באייס, בין משרדי הפרסום הגדולים אדלר חומסקי ומקאן אריקסון נכרתה ברית כדי להיאבק בהמלצות ועדת שחם על ידי שלילת הלגיטימציה של העומד בראשה. לשם כך נשכרו שירותיו של עורך הדין דן להט, המשמש גם כעורך הדין של משרד הפרסום מקאן אריקסון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יעקב שחם אמר לאייס בתגובה: "אני לא מכיר את המכתבים האלו טוב, ולכן איני יכול להגיב לנושא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

חיים לוינסון (צילום מסך)חיים לוינסון (צילום מסך)

כמה עולה לקנות עיתונאי?

הפרשן המדיני של "הארץ", חיים לוינסון, פוטר לאחר שהתברר שקיבל כ-200 אלף שקלים מחברת יועץ תקשורת בחקירת "קטאר-גייט" - מבלי לגלות זאת לקוראים. לוינסון דיווח לפני הודעת "הארץ" כי הוא עוזב. בעיתון רצו להדגיש כי פוטר וסיפרו את הסיבה - ואז לוינסון אמר שעבד במקביל בעוד עבודות באישור של העיתון; האם קנו את העיתונאי? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה חיים לוינסון

עיתון "הארץ" הודיע על סיום דרכו של הפרשן המדיני חיים לוינסון, לאחר שנחשף כי קיבל תשלומים בהיקף של כ-200 אלף שקלים מחברת "פרספשן" שבבעלות היועץ האסטרטגי שרוליק איינהורן. העניין, שפרץ כמה שעות לאחר פוסט פרידה שפרסם לוינסון עצמו, מעלה הרבה שאלות עקרוניות על קשר בין עיתונאים לנטשאי הסיקור שלהם, וגם על ההתנהלות של לוינסון בכל השנים האלו ואפילו ביום פיטוריו - הוא רץ להודיע שהוא פורש, אבל הוא פוטר? גם ביום העזיבה הוא רצה להימנע מלספר על הפשלה הענקית? איך נאמין לו אם הוא משקר פעמיים - השקר השני: הניסיון להסתיר את השקר הראשון חמור בפני עצמו.  

בכל מקרה, בעוד "הארץ" מציג את ההחלטה כצעד להגנת אמון הקוראים, לוינסון טוען שפעל בשקיפות מול מערכתו והודה בהמשך בטעותו בחוסר גילוי נאות מלא. הסיפור, שמשתרע על פני חמש שנים הוא נורת אזהרה לתחום העיתונות - דנה וויס, קרן מרציאנו ועשרות עיתונאים בכירים משני הצדדים מקבלים כסף גדול על הנחיית כנסים, כתיבה ועוד. כסף קונה עיתונאים גם אם הם חושבים שלא. כשאתה מקבל מאות אלפי שקלים מגוף מסוים, אתה כבר לא יכול להיות אובייקטיבי לגביו. 

לוינסון יכול להגיד עוד שנים שהוא באמת חושב שאיינהורן ששילם לו הוא זכאי, ויכול להיות שהוא באמת מאמין בזה, אבל אין לו את הזכות לדבר על זה אם הוא מקבל אלפי שקלים מאיינהורן.  


חיים לוינסון, בן 41, הצטרף ל"הארץ" ב-2008, בתחילה ככתב שטחים ולאחר מכן ככתב פוליטי, בעל טור בגלריה ופרשן מדיני. לוינסון ידוע בביקורת על הממשלה הנוכחית, תמיכה בדמוקרטיה מערבית והגנה על ערכי שמאל-מרכז. בפוסט הפרידה שפרסם תיאר את 17 שנותיו בעיתון כ"עיטור הגבורה על החזה". עם זאת, הפוסט הזה, שכלל הודאה בשחיקה אישית, נכתב כמה שעות לפני החשיפה, והפך במהרה לבדיחה ולעג  - "פוטרת ואתה מוכר לנו שאתה גיבור"

שרוליק איינהורן הוא יועץ תקשורת ופוליטיקה ותיק, שמנהל קמפיינים בינלאומיים ומקומיים. חברת "פרספשן" שלו, המתמחה באסטרטגיות השפעה על דעת קהל, עומדת במרכז פרשת "קטאר-גייט", חקירה משטרתית שחשפה חשד לקבלת מימון מקטאר לניהול קמפיינים נגד ישראל. איינהורן נחקר בחשד להדלפת מסמכים רגישים. לוינסון, שמתח ביקורת חריפה על החקירה עצמה, הביע תמיכה פומבית באיינהורן, מבלי לחשוף את הקשר הכלכלי ביניהם.