טרף קל? כך נוצלו קשישים לתשלום של אלפי שקלים

חברת שיווק טלפוני נקנסה בסכום של יותר מ-10 מיליון שקל לאחר שביצעה מאות הפרות כלפי צרכנים; "טלמרקטינג אגרסיבי כנגד אוכלוסיות פגיעות הינו מכת מדינה"
 |  (6)
שימוש בהליכון, צילום: Istock
אוכלוסיות חלשות ממשיכות להיות מוקד לניצול כלכלי. חברת לירף – בי.אל.פי (ישראל) בע"מ בניהולו של רפי פרידמן, העוסקת בשיווק טלפוני, תיקנס בסכום של 10,394,000 שקל לאחר שפעלה להטעיית צרכנים שבעיקרם קשישים. מדובר בעיצום הגבוה ביותר שנקבע עד כה על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
חקירה בעניין העלתה כי במסגרת שיחות טלמרקטינג רבות שביצעה החברה, הנציגים טשטשו בפני הצרכנים את מהות העסקה, הכרוכה לרוב בתשלום אלפי שקלים. במקרים רבים מסרו הנציגים מידע מטעה מתוך מטרה לסגור עסקה ובין השאר טענו כי שכנים הגרים בסמיכות אל הצרכן ביצעו עסקה דומה; יום ההולדת של הנציג חל בדיוק ביום של הצרכן; שמם זהה לשם הצרכן ועוד.
במקרים בהם הצרכנים סירבו לביצוע עסקה, פנו אליהם הנציגים פעם אחר פעם, בהפרשים של ימים ספורים ואף דקות בודדות. ברובם המוחלט של המקרים, גם בקשות מפורשות של הצרכנים לחדול מהתקשרויות אלה לא נענו. כמו כן, בשיחות החוזרות החברה הרבתה להזדהות בשמות פיקטיביים דוגמת: לימיטה, המוקד הארצי, הבקרה ובמקרים מסוימים אף נמנעה מלהזדהות בשם החברה למרות בקשות מפורשות של הצרכנים.
עוד נמצא כי באופן גורף, נציגי החברה לא מסרו לצרכנים את כל פרטי העסקה בשיווק מכר מרחוק כנדרש לפי החוק טרם ביצוע העסקה, לרבות: פירוט סכום החיוב החודשי, מספר תשלומים, שיעור הריבית, האחריות על הטובין ותנאי הביטול של העסקה. לאחר ביצוע העסקה, נשלחה חשבונית  אך לא פירטה את הנדרש ממנה במסמך גילוי על פי החוק, ואף הטעתה את הצרכנים בתנאי הביטול שהחוק מקנה להם.
תהליך השיווק והמכירה 
תלונות רבות שהתקבלו מצד הצרכנים העלו כי הם הוטעו לחשוב כי זכו במתנה, במימוש נקודות של חברת אשראי, או בפרס לרגל מאורע כלשהו כאשר לעתים נטען בפניהם כי יש לממש את ההטבה באופן מיידי ובתשלום דמי משלוח בלבד. זאת תחת הטענה כי כל אלה מקנים לצרכן את הזכות לרכוש לכאורה מוצרים יקרי ערך בהנחות משמעותיות.
במקרים שונים הצרכנים אף הוטעו לחשוב כי נציגת חברת לירף הינה נציגת חברת האשראי שלהם או כפועלת מטעמה. הנציגים טענו כי לצורך מימוש הנקודות על הלקוח למסור את מספר כרטיס האשראי שברשותו שפרטיו נמצאים בידי החברה, תוך אמירות כגון: "זה המתחיל בספרות 4580", כשבפועל כל כרטיסי האשראי של חברת ויזה מתחילים בספרות הללו.
נוסף על שיחות הטלמרקטינג, החברה הפעילה 2 אתרי אינטרנט (www.liraf.co.il, www.majnoon.co.il) בהם הציעה לצרכנים הצעות לקניית מוצרים שונים כגון: תכשיטים, בשמים, איפור, מכשירי חשמל ועוד.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהרשות הטילה עד כה, הסכום הגבוה מדגיש את ההפרות הרבות שנעשו על ידי חברת לירף. מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים שברובם קשישים. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".
 
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות: "טלמרקטינג לעצמו הוא כלי שיווקי לגיטימי. אבל טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הינו מכת מדינה, בישראל כמו במדינות רבות אחרות. כל יחידות הרשות תורמות למאבק להסדרת התחום - במודיעין, באכיפה, בהטלת העיצומים, בליווי המשפטי ובקידום תיקוני חקיקה, במחקר הכלכלי, במחקר ההשוואתי ובזירה התקשורתית. בטוחני שריכוז המאמץ הגדול בנושא מתחיל כבר לתת את אותותיו וסופו ליצור שינוי דרסטי במציאות העגומה הזאת".      
תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    צריך להפוך את הטלמרקטינג ללא חוקי
    שט 31/05/2018 07:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעם ניסיתי ליבוד בחברת טלמרקטינג ןברחתי לאחר שהסתבר לי שעובד טלמרקטינג מרוויח רק אם הוא מצליח לרמות את האיש אליו הוא פונה. הטלמרקטינג הוא אמצעי פירסומת אלים שחודר לרשות הפרט בלי שאף אחד קיבל רשות לחדירה כזן. אין שום צורך כלכלי לצרכנים לקבל מוצרים בשיווק טלמרטינג. מוצרים טובים ימכרו בקלות בדרכים מסורתיות (של מודעות, פרסומת בדואר, פירסומת נילווית למסמכים וגדומה. האינטרנט וטלפונים יזומים על ידי הלקוח יכולים לספק את כל האינפורמציה המשלימה. הטלמרקטינג מתקיים רק מפני שהמחוקק מזלזל בקלות הבלתי ניסבלת של יצירת קשר טלפוני שלא ביוזמת הצרכן, הקלות הזו מאפשרת הטרדה בלתי פוסקת.
    סגור
  • 5.
    הרשות.....כל הכבוד......עשיתם מצווה גדולה
    בן להורים מבוגרים 30/05/2018 15:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרשות.....כל הכבוד......עשיתם מצווה גדולה
    סגור
  • 4.
    למה ?
    גל 30/05/2018 13:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה הרשות לא נכנסת לחשבונות החברה המגעילה הזו ודואגים לזכות את הצרכנים שלא צרחו ?
    סגור
  • 3.
    לתקנון-קשיש מעל גיל 70-יכול לבטל-תוך 60 יום במקום 14יום
    כותבי תרחישים 30/05/2018 12:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה יאפשר למטפלים לבחון אמיתות הנושא-יקטין רמאויות
    סגור
  • 2.
    לא מספיק. הבעלים והעובדים! אשמים ואחראים, לא "החברה" (ל"ת)
    איתי 30/05/2018 12:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    צריך לתבוע אישית את כל בעלי המשרה, הבעלים והעובדים (ל"ת)
    דוד 30/05/2018 11:22
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור