פינוי בינוי אור יהודה
צילום: סטודיו ישראל

פינוי בינוי בעיר בת ים: כ-2,400 דירות אושרו להפקדה

מדובר על 1,190 דירות במתחם שפרבר ו-1,215 דירות במתחם יוספטל, שייבנו במקום 270 דירות ו-490 דירות בהתאמה
נתנאל אריאל | (14)

התכניות המפורטת להתחדשות עירונית (פינוי בינוי) במתחם שפרבר ומתחם שער יוספטל בבת ים, אושרו להפקדה על ידי הועדה המחוזית תל אביב. 

 

מתחם שפרבר נמצא בכניסה הדרומית לעיר בת ים, בסמוך לתחנת רכבת "קוממיות", תחנת רכבת קלה ותחנות אוטובוס של "מהיר לעיר".

המתחם גובל מצפון ברחוב קרן היסוד ומדרום ברחוב הקוממיות. בתחום התכנית המשתרע על שטח של כ-50 דונם, קיימות כיום כ-270 יחידות דיור. במקומן מתוכננות כ-1,190 יחידות דיור, מתוכן 200 יחידות דיור מיוחד, כ-22,000 מ"ר לתעסוקה, כ- 12,600 מ"ר למבני ציבור, וכ-5,900 מ"ר מסחר.

  

מתחם שער יוספטל נמצא בכניסה לעיר בת ים ובצומת מרכזי של תנועה בעיר, בסמוך לתחנת רכבת "יוספטל", תחנת מטרו מתוכננת, תחנת רכבת קלה ותחנות אוטובוס של "מהיר לעיר".

המתחם גובל מצפון ברחוב יוספטל, ממערב ברחוב אלי כהן, מדרום ברחובות רזיאל והעמק וממזרח בנתיבי איילון. בתחום התכנית המשתרע על שטח של כ-62 דונם, קיימות כיום 490 יחידות דיור. בשטח התוכנית מתוכנן מתחם עירוני אינטנסיבי שיכלול 1,215 יחידות דיור, כ-115,000 מ"ר לתעסוקה, כ- 35,000 מ"ר למבני ציבור, וכ-8,700 מ"ר מסחר.

 

התכנית כוללת גם שני מבנים לשימור, שאחד מהם הוא מבנה "האונייה" ברחוב יוספטל שיהפוך למבנה ייצוגי של הכניסה לעיר עם שימושי תעסוקה ומסחר.

מרחב התוכנית כולל מערך שטחי ציבור בנויים ופתוחים ומתוכנן כמרחב מוטה תחבורה ציבורית והליכה, תוך מתן דגש על קישוריות אל תחנות התחבורה הציבורית ואל פנים השכונה.

 

אלעזר במברגר, מנהל הרשות  להתחדשות עירונית: "שני הפרויקטים של ההתחדשות העירונית בבת ים מצטרפים לתנופת ההתחדשות בעיר. הפרויקטים לא רק שיוסיפו מספר רב של יחידות דיור ויאפשרו לשכונות לצמוח, אלא שתכנונם יביא לעלייה באיכות החיים בשכונה עם הוספת שטחי מסחר, תעסוקה ומרחבים ציבוריים לטובת כלל התושבים. שיתוף פעולה עם עיריית בת ים הצליח להביא לתוצאה זו עבור התושבים."

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    טוביה דורון 18/01/2022 18:53
    הגב לתגובה זו
    התחבורה לא זזה בגלל הצרת הרחובות לטובת הרכבת הקלהבכל בת ים. אנשים לא יסעו ברכבת בגלל שהיא תהיה עוד יותר איטית בגלל שהיא עילית ועוצרת בכל רמזור. הפרוייקטים יוסיפו אלפי רכבים שיכנסו לכבישים הבלתי אפשריים. הכל יעמוד.
  • 8.
    גרוס 18/01/2022 09:31
    הגב לתגובה זו
    בבת ים התשתיות זבל ורוצים לבנות כמו מטורפים
  • 7.
    דוד 18/01/2022 08:08
    הגב לתגובה זו
    כן באמת צריך לבדוק את החלטות ראש העיר לגבי מיקום הרחובות שמאשר בלפור מקום מרכזי וראשי בניינים ישנים הרוסים ראש העיר עוצר כל תוכנית שנרקמת לפינוי בינוי מחכים לבחירות רוצים שינוי
  • 6.
    תושב בת ים לשעבר 18/01/2022 08:08
    הגב לתגובה זו
    רק שמה של העיר כבר מעורר דחייה
  • שער 2 18/01/2022 22:41
    הגב לתגובה זו
    לא צריכים תושבים כמוך....
  • 5.
    משה 17/01/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לחדש את העיר . להכניס אוכלוסיה חזקה שצורכת בילוי וקניות במרכזי מסחר .
  • 4.
    מבין עניין 17/01/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    התושבים בהדדי משוועים לפרוייקטחם ואין אפילו אחד, יכול להיות שזה יעשה צל על הוילות המלאות בחריגות בניה
  • 3.
    David 17/01/2022 22:18
    הגב לתגובה זו
    הביאו מהנדסת, ראש העיר הביא אותה. נדמה לי שהיא לא מתגוררת בבת ים. מאשרת פרוייקטים בהינף יד. אפס הבנה בכל מה שקורה בתחבורה בבת ים שגם כך סתומה. חושבים שיכולים להכריח את כל מי שקונה בפרוייקט שיסע ברכבת ולא ברכב פרטי. ככה , מתכון בטוח לפקק אחד גדול ואיכות חיים גרועה.
  • 2.
    מבין עניין 17/01/2022 19:43
    הגב לתגובה זו
    למה בשפרבר קיבלו מכפיל של 4.4 ? מוזר מישהו צריך לבדוק את זה, כשעוד שבשאר העיר לא נותנים אפילו מכפיל של 3, איזו אפליה, מעניין הא ? מעניין מי גר שם מהלשכה ? חברת המועצה גידרון אמרה שלא תיתן לבנות בניה מסיבית באסור רמת הנשיא, היא צודקת זאת לא בניה מסיבית זו בניה מפלצתית שתמרר את חיי תושבי רמת הנשיא, מעניין אם היא תבקש לדון בזה במליאה או שהיא תגיד שזה לא בתחום סמכותה או יכולתה מעניין
  • מבין עניין+ 17/01/2022 21:43
    הגב לתגובה זו
    הייתי מציע לך רק שתבדוק את עצמך קצת.... יחס דירות אינו עולה על 3.7 ולזה מוסיפים מסחר ותעסוקה מכיוון שלעיריית בת ים אין הכנסות נקודה. זאת הדרך היחידה לצאת מהגרעון שבת ים נמצאת בו. מתחם שפרבר הנו המתחם האידאלי ביותר לפרויקט כזה כי הוא נהנה מכ"כ הרבה יתרונות גישה ,צירי תחבורה ושטחים גדולים. לדעתי ובדקתי מדובר בפרויקט איכותי מבחינת צפיפות באופן יחסי כמובן של תכניות מסוג זה. שרק יצא לפועל אמן ולא ישאר תכנית מגירה.
  • מבין עניין 17/01/2022 22:38
    בנוסף עוד 28000 מטר של תעסוקה ומסחר בשכונה זה מפלצתי, זה יותר מכל קניון בת ים, לאן ילכו כל המכוניות של העובדים הללו, הרגתם את רמת המשיא, תבדקו את מי זה משרת, בטח לא את תושבי השכונה, אולי מישהו אחר
  • 1.
    מבין עניין 17/01/2022 19:43
    הגב לתגובה זו
    למה בשפרבר קיבלו מכפיל של 4.4 ? מוזר מישהו צריך לבדוק את זה, כשעוד שבשאר העיר לא נותנים אפילו מכפיל של 3, איזו אפליה, מעניין הא ? מעניין מי גר שם מהלשכה ? חברת המועצה גידרון אמרה שלא תיתן לבנות בניה מסיבית באסור רמת הנשיא, היא צודקת זאת לא בניה מסיבית זו בניה מפלצתית שתמרר את חיי תושבי רמת הנשיא, מעניין אם היא תבקש לדון בזה במליאה או שהיא תגיד שזה לא בתחום סמכותה או יכולתה מעניין
  • זה עוד לא הסוף. גם הרב מימון הולכים להוריד 4 בנינים (ל"ת)
    אורח 17/01/2022 20:44
    הגב לתגובה זו
  • מבין עניין 17/01/2022 22:39
    דבורים כמו חול, נתתם לה כסא והיא מחייכת לכל עבר בזמן שרמת הנשיא הופכת לתחנה מרכזית החדשה
דירות בחריש
צילום: איציק יצחקי
מחירי הדירות לאן

"גל של פשיטות רגל": סוכנויות הדירוג מזהירות ממשבר בענף הנדל"ן

מידרוג ו-S&P מעלות מודאגות מענף הנדל״ן: לפי הסקירות היקף העסקאות צנח בכ-30%, המלאי הלא מכור זינק ל-82 אלף דירות, והוצאות המימון מכבידות על היזמים; רק ירידת ריבית עשויה להביא להתאוששות וגם אם השוק יחזיק מעמד - התאוששות תגיע רק במחצית השנייה של 2026

מנדי הניג |

שוק הנדל"ן למגורים ממשיך לספוג אש. שתי סוכנויות הדירוג הגדולות, מידרוג ו-S&P מעלות, מזהירות שהירידה בביקושים לדירות והמשך סביבת הריבית הגבוהה יוצרים סיכון ממשי ליזמים. לפי הסקירות שפרסמו, גל פשיטות רגל בענף זה כבר לא תרחיש קיצוני אלא אפשרות ממשית, אם המגמות הנוכחיות יימשכו.

אבל האזהרות האלה לא מפתיעות אף אחד הן יותר מראות עד כמה חמור המצב. אנחנו בביזפורטל מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ולא פעם הדגשנו שהמצב בשטח חמור אפילו יותר מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. ובאמת בעונת הדוחות לרבעון השני זה כבר קיבל ביטוי - יזמיות הנדל״ן דיווחו על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים. גם מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, חיזק אותנו כשאמר: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס".

הנתק בין מחירי הדירות לבין יכולת הקנייה של הציבור רק מעמיק. כיום נדרשות בממוצע כ-169 משכורות כדי לרכוש דירה בישראל. עלות ממוצעת של כ-2.3 מיליון שקל מול שכר חודשי של כ-12,492 שקל, הדגש הוא שזה ממוצע ובאיזור המרכז המחירים אפילו מטפסים למעלה. זה כמובן נתון ארצי, אם בוחנים את אזור המרכז, הפערים קופצים אפילו יותר: בדירות חדשות בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, זה יכול להגיע גם ליותר מ-250 משכורות. זו עלייה חדה לעומת העבר, שממחישה עד כמה שוק הדיור התנתק מההכנסות של משקי הבית. בתחילת העשור הקודם נדרשו כ-128 משכורות בלבד לרכישת דירה ממוצעת, ובשנים האחרונות המספר רק מטפס והרבה מעבר לקצב עליית השכר. במקביל, גם תנאי המימון הפכו קשים יותר, כשהריבית הגבוהה מקשה על קבלת משכנתאות ומשאירה הרבה אנשים מחוץ לשוק.

במידרוג מציינים שמתחילת השנה נמכרו כ-15 אלף דירות חדשות בלבד שזאת ירידה של כ-33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מתבססים על פרסומי משרד האוצר והם מתריעים על שינוי מגמה ברור בשוק. מלאי הדירות החדשות שלא נמכרו הגיע לשיא של כ-82.5 אלף יחידות מה שמשקף כ-31 חודשי היצע (המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים), לעומת 18 חודשים בשנה שעברה. במידרוג מסבירים שהעלייה במלאי נובעת מגידול בהתחלות הבנייה ובהיתרים לפרויקטים חדשים, בזמן שהיקף העסקאות הולך ומצטמצם. כלומר נבנות יותר דירות, אבל פחות נמכרות וזה מוביל לכך שיזמים נאלצים לממן את הבנייה לאורך זמן, כשהם סופגים ריביות גבוהות ועלויות מימון שמכרסמות ברווח.

10 מתוך 17 חברות היזום הציבוריות רשמו ירידה ברווח הגולמי במחצית הראשונה של השנה, ו-6 מהן איבדו מעל 10% מהרווחיות. הסיבות: מבצעי שיווק, עלייה בעלויות הבנייה והתארכות של פרויקטים. במידרוג מזהירים שהמצב הזה פוגע בעיקר ביזמים קטנים או כאלו שממוקדים גיאוגרפית ופחות מסוגלים לפזר סיכונים.

נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.