משרד השיכון אישר הקמת 5 ישובים חדשים ומקדם בניית 25 אלף דירות

הולנת"ע אישרה את התוכנית להקמת 5 ישובים בחבל מבואות ערד שיכללו 3,000 יחידות דיור
לירן סהר | (4)

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) אישרה היום את התוכנית להקמת 5 יישובים חדשים בחבל מבואות ערד, בשטח שבין ערד לצומת להבים-רהט. היישובים יכללו כ-3,000 יחידות דיור שיהוו בית ללמעלה מ-14,000 תושבים, זאת במקביל לקידום תוכנית האם שתכלול עוד כ-25 אלף דירות חדשות באזור שכבר אושרו.

התוכנית היא חלק מהאמצעים המוצעים על ידי משרד הבינוי והשיכון לפתרונות ארוכי טווח למצוקת וליוקר הדיור בישראל. אחד האזורים המשמעותיים ביותר כיום בארץ לפיתוח בצד חידוש הינו האזור שבין ערד לצומת שוקת. אזור זה הוגדר במשך עשרות שנים כ"שטח גלילי": שאין לו שייכות מוניציפאלית, מציאות אשר יצרה כאוס תכנוני וביצועי. חבל ארץ זה מצוי בנגב בפתחו של מינוף אזורי הקשור למעבר צה"ל, פיתוח כלל התשתיות באזור וחיזוק הערים בו.

השקעות ענק בסך למעלה מ-20 מיליארד שקל

בימים אלו מושלמת הרחבת כביש 31 המחבר את צומת להבים-רהט לערד וים המלח, צה"ל ומשרד הביטחון החלו פועלים להעברת בסיסי חיל המודיעין לצומת שוקת ובמקביל השקעות ענק בסך של למעלה מ-20 מיליארד שקל מיושמות באזור.

לפי משרד הבינוי והשיכון, מטרת התוכנית היא לוודא כי ההזדמנות האזורית סביב העברת בסיסי צה ל ופיתוח התשתיות לא תוחמץ ותזכה למינוף אזרחי מיטבי לאזור ולתושביו בהווה ובעתיד. במקביל לחיזוק והרחבת הישובים הקיימים והמשך פיתוח הנגב. זאת, לצד תוכנית האם שכוללת גם את העיר כסיף שתאכלס כ-80,000 תושבים והפיכת מיתר למועצה אזורית שתאכלס כ-20,000 תושבים חדשים, ביישובים המוקמים כיום חירן וכרמית שיסופחו אליה. סה"כ מבואות ערד מהווה בית לכ-115,000 תושבים.

"תוכנית מבואות ערד - צו השעה"

תוכנית מבואות ערד היא צו השעה והיא אבן דרך נוספת ומשמעותית במימוש חזון בן גוריון של חיזוק והפרחת הנגב", אמר היום שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, "היישובים שיוקמו ייתנו מענה ראוי לקראת מעבר מחנות צה ל לנגב תוך אפיון שיותאם לכלל הגוונים השונים בחברה הישראלית ויהוו חלק ממגוון הפתרונות ארוכי הטווח למצוקת הדיור והורדת מחירי הדיור בכל הארץ .

לפי משרד הבינוי והשיכון, הביקוש למגורים בנגב ובייחוד חלקו הצפוני, עולה בצורה קריטית וההיצע באזורים אלו נמוך עד אפסי. המרכז להתיישבות בנגב ובגליל, הפועל בנגב בשותפות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, תנועת אור והרשות לפיתוח הנגב מדווח על כ- 20,000 פניות להתיישבות בשנת 2013. זו עלייה של כ-40 אחוז מ-2012 ושל כ-350 אחוז לעומת 2011.

מנתוני המרכז להתיישבות עולה כי חלה עליה משמעותית בביקוש גם לערי הנגב כדוגמת באר שבע, ערד וירוחם, אך עדיין מגמת הביקוש נוטה לכיוון מגורים בישובים קהילתיים "כפריים" בהוויתם.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כל הכבוד, אבל חשוב שזה יתחיל מידית (ל"ת)
    יוסף 20/06/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מדברים בלי סוף ואפס ביצועים (ל"ת)
    בדבכט 19/06/2014 01:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חי 17/06/2014 17:31
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים כותרות. רוצים לראות מה יבנו בפועל בשנה שנתיים הקרובות באמ לא יבנו כ60 אלף ..וזה לא יהיה אז הרבה זה קשקשת... . הם המסודרים מקבלי ההחלטות לא רוצים להוריד מחירי הדירות כי לא רוצים שנכסיהם מחירם ירד... בושה כך גם רק כותרות בבריאות. חינוך ועוד
  • 1.
    בא 17/06/2014 16:11
    הגב לתגובה זו
    לעזור לאזרחים לקנות דירה .איפה הציונות האמיתית שהיא עזרה לצעירים להשאר בארץ .
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.