בניה חדשה נדל"ן נדלן שוק הדיור בניין דירות תל אביב
צילום: Istock

לאומי על שוק הדיור: "אין לשלול קיפאון או ירידה במחירים"

הכלכלן הראשי של לאומי: "שינוי משמעותי במכירות של דירות חדשות עשוי להוות אינדיקטור מקדים לקצב השנתי של מחירי הדירות בטווח הקצר"
מערכת Bizportal | (11)

"מגמת ההתמתנות בקצב העלייה של מחירי הדיור צפויה להימשך", כך עולה מסקירה של בנק לאומי.

לדברי גיל בפמן, הכלכלן הראשי בלאומי: "הירידה במכירות של דירות חדשות נמשכת. בחודש ינואר 2018 נמכרו 1,682 דירות חדשות בלבד, נתון הנמוך מהממוצע ארוך הטווח (משנת 2009) שעומד על 2,006 דירות. היקף המכירות הממוצע בשלושת החודשים האחרונים (נובמבר 2017 – ינואר 2018) עומד על כ-1,664 דירות והוא הנמוך ביותר מאז מאי-יולי 2014, עת הממשלה יזמה את התכנית "מע"מ אפס".

"היקף המכירות הנוכחי משקף סביבה של נקודת שפל, אם כי, לעת עתה בעוצמה פחותה בהשוואה לשתי התקופות הקודמות של ירידה במכירות: קיץ 2014 וקיץ 2011 (תקופת המחאה החברתית). הירידה במכירות בעת הנוכחית נמשכת זמן רב יותר בהשוואה לאירועים קודמים, ועשויה להימשך גם בחודשים הקרובים. זאת, מכיוון שבניגוד לאירועים הקודמים, הירידה הנוכחית מקורה בצעדים ממשיים שפועלים לצינון, זמני בחלקו, של הביקוש לדיור, ובראשם: ההמתנה של פלחי האוכלוסייה הרלוונטיים (בעיקר זוגות צעירים) למכרזי התכנית "מחיר למשתכן" והכבדת המיסוי על משקיעים שמוביל ליציאה שלהם מהשוק".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אדם 22/03/2018 14:39
    הגב לתגובה זו
    המכירות בקנטים, המלאי עולה, האשראי לוחץ והשוק מת! ההתרסקות התחילה! הפימפום משדר המון לחץ!
  • שט 23/03/2018 11:27
    הגב לתגובה זו
    חברות הבניה לא במצוקה כי הבנקים משתפים איתם פעולה (יפרשטו תקופת אשראי אם צריך). השנה צפויה עליית מחירי דיור ב- 2 אחוטז בערך בגלל עליית התשומות ב- 2 אחוז, אי אפשר למנוע מזון מהסוס ולקוות שהוא יתרגל: עליית תשומות תחייב העלאת מחירי הדיור.
  • 7.
    רועי 22/03/2018 12:52
    הגב לתגובה זו
    השייח ישתנה שהחינו וקימנו והיגענו לזמן הזה
  • 6.
    אחד העם 22/03/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
    לא לבנות על ירידה. הוא כותב בפירוש ב"טווח הקצר". הטפשים לא יקנו בטווח הקצר כי מחכים לירידה משמעותית. בטווח הבינוני, לא יותר משנה וחצי שנתיים, נראה זינוק במחירי הדירות עקב חוסר היצע באיזורי הביקוש.
  • 5.
    דן 22/03/2018 12:30
    הגב לתגובה זו
    עבודה
  • 4.
    אז מסתבר שתוכנית "מחיר למשתכן" עובדת גם עובדת. V לכחלון (ל"ת)
    הרי זה היה ברור 22/03/2018 12:17
    הגב לתגובה זו
  • שט 23/03/2018 11:29
    הגב לתגובה זו
    סביר גם שהתוכנית תעצר, כי היא עולה כסף למדינה וביבי לא אוהב שיורידו מיסים לאורך זמן.
  • 3.
    כנגורו 22/03/2018 11:58
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין את כוונת המשורר - קיפאון או ירידה או התמתנות בעליית מחירים, כלומר כל דבר זוכה, אז תחליטו !!!!!
  • קורא בקפה של קבלנים 22/03/2018 12:13
    הגב לתגובה זו
    כנראה הכוכבים לא הסתדרו עם אופק מזל בתולה או משהו כזה... אז שינו את התחזית מסוף 2019 ל"החל ממחר בבוקר" וגם זה אחרי שהלמ"ס מדווח שהשיא היה באוגוסט 2017 ומאז כבר יורד...
  • 2.
    חחח 22/03/2018 11:44
    הגב לתגובה זו
    ברגע שלזוגות צעירים אין מספיק כסף לרכוש את דירתם הראשונה, אין מי שיקנה ממשפרי הדיור את דירתם הראשונה ואלה מצדם לא יכולים לשדרג לדירה שניה. הקבלנים נתקעים עם מלאי דירות, הריבית מתחיל לעלות משמעותית ו... בום!!! אבל אל תדאגו, הבנקים מכוסים, הקבלנים בע"מ, ו'רק' האזרחים יאכלו אותה.
  • 1.
    הבועה מתפוצצת , האינטרסנט לא שולל קיפאון ואף ירידה קלה (ל"ת)
    אדם 22/03/2018 11:35
    הגב לתגובה זו
תל אביב אלכס ת"א נדל"ן נדלן
צילום: אלכסנדר כץ

הנה באה הרכבת: איך יושפעו מחירי הנדל"ן מהתקדמות העבודות?

היכן נרשמו עליות מחירים לקראת כניסת הרכבת הקלה, ומה קרה במקרים דומים בעולם; יו"ר לשכת השמאים: "דירה ממוצעת נמכרת ב-3 מיליון שקל"
גיא בן סימון |

שנתיים וחצי לאחר תחילת העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, מבקר המדינה הזכיר לנו לאחרונה כי קו הסיום מתרחק, וזה הזמן לבדוק את ההשפעה של תוואי הרכבת על שוק הדיור שבאזור. 'הקו האדום' של הרכבת הקלה, שמתחיל בפתח תקווה עובר דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד לבת ים, אמור להתחיל לפעול באוקטובר של 2021 במידה ולא יירשמו עיכובים. עם זאת, לפי מבקר המדינה ההשקה תידחה לפחות בשנה לשנת 2022. את עבודות "הקו הירוק' ו'הקו הסגול' יחלו עד סוף 2019.  התפישה הרווחת היא כי כניסתה של רכבת קלה לאזורי מגורים מביאה לשיפור בתשתית התחבורה ובכך מגדילה את הנגישות של האוכלוסייה למוקדי התעסוקה, המסחר והבילוי. אחת ההשפעות החשובות שבאות לצד השיפור התחבורתי היא על מחירי נדל"ן בסביבת האזור שנהנה משירותי הרכבת ואף בנכסים הסמוכים לתחנות ולתוואי הרכבת. אך מה קורה בזמן העבודות והאם העלייה במחירי הנדל"ן שבאיזור כבר מגולמת? "הדירות עלו, הנכסים המסחריים בהמתנה"​ "כאשר מדברים על הנכסים במתחמי הבנייה של הרכבת הקלה נכון להפריד בין נכסים מניבים לנכסי מגורים וצריך להבחין בין העבודות המתבצעות בתל אביב לעבודות ברמת גן, בני ברק או פתח תקווה", אומר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, בשיחה עם Bizportal.  לדבריו, "בתל אביב, בעלי הנכסים המניבים בטבעת הראשונה לעבודות נאלצים לספוג ירידה בדמי השכירות. שיטוט באזור תחנת קרליבך מגלה שטחי מסחר רבים שעומדים ריקים ללא דורש כבר תקופה ארוכה. אני מניח שהמגמה הזאת תסתיים רק סמוך לסיום העבודות שהכבישים באזור ייפתחו לתנועה. שטחי המסחר שכן פעילים מושכרים בדמי שכירות נמוכים משמעותית ממה שהיה לפני תחילת העבודות. ישנם שטחי מסחר שמשלמים היום 30% פחות. עם זאת, המגמה תגיע לקיצה בסיום העבודות. בעוד שנתיים וחצי אם נ.ת.ע תעמוד בלוחות הזמנים, מחירי הנכסים יזנקו וככל שהקו האדום יתפוס תאוצה גם שווי הנכסים ודמי השכירות יעלו". "בתחום המגורים המצב שונה", אומר מסילתי. "אני לא מזהה ירידה גורפת במחירי השכירות באזורים הללו בלבד באמת מקומות מאוד נקודתיים. מבחינת ערך הדירות, ניתן לומר שהם אפילו עלו בגלל הפוטנציאל שלהם בעוד שנתיים וחצי שלוש. יכול להיות שמדובר בעלייה מתונה יחסית בשל העבודות אבל עדיין ניתן לראות שדירה ממוצעת נמכרת סביב 3-3.1 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל לפני שנתיים וחצי".  "כמובן מדובר על מחירים ממוצעים. בשנה האחרונה נסגרו עסקאות גם במחירים גבוהים יותר. למשל דירת 4 חדרים ברחוב מזא"ה, בחלק שקרוב לעבודות, נמכרה לפני כשנה תמורת 3.6 מיליון שקל, דירת 2 חדרים בלינקולן נמכרה תמורת 2.3 מיליון שקל. בימים אלה מוצעת למכירה דירת 4 חדרים ברחוב סעדיה גאון תמורת 4.7 מיליון שקל ומזא"ה הסמוכה 2 חדרים ב-2.5 מיליון שקל. מבלי להיכנס לשווי הריאלי של הנכסים הספציפיים האלה, בהחלט ניתן לראות ששוק הנדל"ן למגורים נשאר יציב למרות העבודות".  נתון נוסף: מאז תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה בשנת 2017 נרשמה עליה במחירי הדירות הסובבות את תחנת הרכבת הקלה בקרליבך. בפרויקט גינדי TLV שבין הרחובות חשמונאים וקרליבך, דירת 100 מ"ר נמכרה במחיר 3.5 מיליון שקל בסוף שנת 2014 (ובטרם תחילת העבודות) ואותה דירה בדיוק נמכרה במחיר 5 מיליון שקל בסוף שנת 2017 (לאחר תחילת העבודות). האם המחירים כבר מגלמים את השפעות תוואי הרכבת? "אם בתחילת הדרך ראינו ירידה גורפת בשווי הנכסים באזורי העבודות בשל חוסר האמון שהפרויקט יצא לדרך וחששות שהעבודות יפסקו באמצע וישאירו הרים של עפר, כיום ככל שהעבודות מתקדמות וברור לכל שתהיה רכבת קלה, כך שווי הנכסים דווקא עולה בשל הפונטנציאל. עם זאת, אני לא חושב שהם הגיעו עדיין למיצוי ואנחנו צפויים לראות זחילה של מחירי הנכסים כלפי מעלה גם בשנים הקרובות". באזורים בהם נכנסת רכבת קלה צפיפות האוכלוסין גדלה, לצד זאת עולה הביקוש למגורים בסמוך לתחנות הרכבת וכתוצאה מכך ייתכן פיתוח מואץ באותו אזור יחד עם עלייה בערכי הנדל"ן. דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים ומרצה בטכניון, אמרה בשיחה עם Bizportal: "השינויים בערכי הנדל"ן משתנים מאזור לאזור, זה תלוי במספר גורמים כגון: רמת הפיתוח המתלווה לכניסת הרכבת, הרמה הסוציואקונומית של האוכלוסייה, מאפייני האזור למשל האם זה קרוב לאזור תעסוקה או לאוניברסיטה ומוסדות חינוך ועוד. אולם, רוב המחקרים שנעשו בעולם מצביעים על עלייה בערכי הנדל"ן הממוקמים בסמיכות לתחנות רכבת קלה. העלייה נצפית בעיקר ברדיוס של כ-500 מטר מהתחנה". ומה קרה בעולם? "בעולם הבינו בעשורים האחרונים שהרכב הפרטי לא יכול להיות כלי התחבורה הדומיננטי והחלו לבנות רכבות קלות לשימוש בתוך הערים הגדולות ובמטרופולינים. אם בעבר חשבו שהרכבות נועדו לשמש את האוכלוסיות החלשות ואלו היותר מבוססות ישתמשו ברכבים פרטיים, חשיבה זו השתנתה. המכוניות הפרטיות יצרו פקקי תנועה שרק גדלו והלכו והרכבת הקלה העירונית היא פתרון טוב לפקקים אלה. הרכבת הקלה מגדילה את הנגישות בתוך המטרופולין בצורה משמעותית ומקטינה את זמן ההגעה ממקום למקום". "בפורטלנד, סקרמנטו, סאן דיאגו, סנטה קלרה, בופאלו, נמצא כי מחירי מגורים הממוקמים בסמוך לתחנות הרכבת גבוהים יותר בין 18%-2%. באזורי תעסוקה ומסחר המחירים גבוהים באזור התחנה בין 4% ל-30% מאזורים מרוחקים מהתחנה, למשל בסנטה קלרה, וושינגטון, דאלאס, אטלנטה, סאן פרנסיסקו. גם בדרום קליפורניה, שם הרכבת נבנתה בשנת 2005. בתקופת התכנון מ-1996-2000 מחירי מגורים עלו ב-23% בגלל הציפייה לרכבת. ומהשנים 2000-2004 נצפתה עלייה של 28%". "גם בארץ, נראים שינויים במחירי הדירות הממוקמות בסמיכות לתחנות רכבת קלה המתוכננת, בפרט בתחנות הקו האדום שנמצא כבר בהליכי בנייה. בארץ, נערך מחקר אחד בנושא שפורסם בשנת 2008 אותו ערכתי בטכניון בהנחייתה של פרופ' פנינה פלאוט, אשר בדק את השתנות המחירים בתקופת התכנון של הקו האדום. המחקר נערך בתחנת ביאליק ברמת גן והראה ברמת מובהקות גבוהה כי דפוס המחירים שהיה קיים לפני אישור התכנית השתנה והמגמה היא של מחירים גבוהים יותר דווקא בדירות הקרובות יותר לציר ז'בוטינסקי ברמת גן, לעומת מגמה הפוכה שהייתה קיימת לפני אישור התכנית. עם זאת, מחקרים בעולם שנעשו בתקופת הבנייה הצביעו על פגיעה במחירי השכירות בתקופת הבנייה בגלל המפגעים הסביבתיים ופקקי התנועה שנוצרים בסביבה. כל דחייה נוספת בפתיחת הרכבת והתארכות תקופת הבנייה פוגעת בערכי הנדל"ן, הן במגורים והן במסחר ומשרדים".