הסיכויים השתנו: צפו בטבלת נתוני מחיר למשתכן העדכניים לסוף השבוע
ההרשמה להגרלה הגדולה הרביעית של מחיר למשתכן (חודש מרץ) בעיצומה ותסתיים במוצאי שבת (10.03.18). עד כה נרשמו להגרלה 18,757 משקי בית, מתוכם 4,939 בסדרה א ו-13,818 בסדרה ב. לקראת סגירת ההרשמה להגרלה Bizportal בדק עבורכם את כל המספרים החשובים לצורך קבלת החלטה ובחירת ההגרלות אליהן תרצו להירשם.
מהו הסיכוי שתזכו בכל יישוב? מהו שיעור ההנחה ביחס למחירי השוק? מהו המחיר הצפוי למטר רבוע לאחר שקלול מענקים, מחירי מרפסות, מחסנים וחניות? ומהי התשואה הצפויה לזוכים שיציעו את הדירה לשכירות?
הבדיקה מעלה כי סיכויי הזכייה לבני המקום מסדרה א בבית שמש, חריש, מצפה רמון, נהריה, נתיבות, עפולה, קרית ביאליק, קרית שמונה, קרית גת, קרית ים ושוהם ודאיים - סיכוי של 100%. מנגד, סיכויי הזכייה הנמוכים ביותר הינם בירושלים עם סיכוי של כ-4% ורחובות עם סיכוי של כ-8%.
סיכויי הזכייה לבני המקום מסדרה ב בחריש, נהריה, נתיבות, קרית ביאליק, קרית שמונה וקרית גת ודאיים - סיכוי של 100%.
סיכויי הזכייה הגבוהים ביותר לזכאים מסדרה א הינם בהגרלות בחריש, נהריה, נתיבות, קרית ביאליק, קרית שמונה, קרית גת, בית שמש ועפולה עם סיכוי של 100%. מנגד, סיכויי הזכייה הנמוכים ביותר הינם בגני תקווה עם סיכוי של כ-2% ובערים ירושלים ורחובות עם סיכוי של כ-3% בלבד.
- מתעניינים במחיר למשתכן? זו הטבלה ששווה לכם כסף
- מתעניינים במחיר למשתכן? זו הטבלה ששווה לכם כסף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי נתוני ההרשמה העדכניים להיום (ה'), עבור הזכאים מסדרה ב סיכויי הזכייה אפסיים במרבית הפרויקטים בסבב ההגרלות הראשוני, למעט בנהריה, נתיבות, קרית ביאליק וקרית גת עם סיכויי זכייה ודאיים - 100%. סיכויי הזכייה בחריש ירדו מעט ועומדים על 87%.
עם זאת, נדגיש כי כל משתתף זכאי להירשם להגרלות ב-3 ערים, באופן בו לאחר הזכייה באחת מהן יבוטל הרישום מההגרלות בשתי הערים הנוספות אליהן נרשם. כלומר, סיכויי הזכייה בפועל צפויים להיות גבוהים יותר מהאינדיקציה המוצגת בטבלה.
שיעור ההנחה הגבוה ביותר ביחס למחירי השוק יינתן באופקים עם מחיר מתואם למ"ר של כ-5.6 אלף שקל (לאחר שקלול מענקים, מרפסות, מחסן וחניות), המשקף הנחה של כ-44% ביחס למחיר הממוצע למ"ר בשכונת שפירא. מנגד, את שיעור ההנחה הנמוך ביותר ביחס למחיר השוק יקבלו הזוכים באחוזה שבחיפה, אשר צפויים לשלם מחיר מתואם של כ-16.8 אלף שקל למ"ר, המשקף הנחה של כ-4% בלבד ביחס למחיר הממוצע למ"ר באזור והזוכים בחולון אשר צפויים לשלם מחיר מתואם של כ-19.7 אלף שקל למ"ר, המשקף הנחה של כ-3% בלבד ביחס למחיר הממוצע למ"ר בשיכון ותיקים.
בשקלול כל הנתונים לעיל, עבור הזוכים שיציעו את הדירות להשכרה,צפויה התשואה הגבוהה ביותר בחצור הגלילית - תשואה מוערכת של כ-7% על ההשקה ואילו התשואה הנמוכה ביותר על ההשקעה צפויה לזוכים בדירות באחוזה - תשואה מוערכת מעט נמוכה מ-3%.
הטבלה המלאה לפניכם:
(1) אומדן מחיר למטר רבוע, כולל מענק ולאחר העמסת מחירי מרפסות, מחסן וחניות.
(2) הנחה לפי מחיר מתואם למ"ר ביחס למחיר שוק בשכונה הקרובה ביותר, כפי שפורסם באתר מדלן,
או לחלופין, בהעדר נתונים מספקים אודות השכונה, ביחס למחיר למ"ר ביישוב ("כללי").
(3) תשואה חזויה לפי אומדני תשואת דירות באזור מאתר מדלן, בשקלול המחיר המתואם למ"ר.
לפני פתיחת ההרשמה להגרלה הגדולה של מחיר למשתכן לחודש מרץ, פרסמנו אינדיקציה ראשונית למחירים וההנחות הצפויות בהגרלות, בהתאם לנתונים שפורסמו על ידי משרד האוצר. בדיקת Bizportal העלתה כי נתונים אלו כללו את המחיר למ"ר בהגרלה בה נקבע המחיר הנמוך ביותר בכל עיר, ללא שקלול מענקים ולפני העמסת מחירי מרפסות, מחסן וחניות.
כעת, לאחר פתיחת ההרשמה ובהתאם לנתוני ההגרלות נכון להיום (8 במרץ), בדקנו מהם סיכויי הזכייה ומהו המחיר הממוצע למ"ר בכל עיר, לאחר שקלול המחיר הממוצע בכל ההגרלות הקיימות בכל עיר, נטרול מענקים ממחירי הדירות והעמסת מחירי מרפסות, מחסן וחניות.
בנוסף, ביצענו התאמה של המחיר למ"ר רבוע אשר פורסם במסגרת ההגרלות של מחיר למשתכן, למחיר למ"ר מתואם - הכולל העמסת מחירי מרפסות, מחסן וחניות, בעזרתו של דוד דדון, שמאי מקרקעין בעל ותק של כעשרים שנה בתחום השמאות בישראל, אשר בין היתר, העניק שירותי שמאות, למשרדי ממשלה, רשויות מקומיות וגופים מוסדיים.
לצורך אומדן התשואה הצפויה על ההשקעה עבור זוכים שיציעו את הדירה לשכירות, נעזרנו בנתונים אודות מחירי שוק והתשואה על דירות בכל עיר, כפי שפורסמו באתר מדלן.
הבהרה
- 9.אריק 23/03/2018 17:48הגב לתגובה זו1. איך המחיר שרית גת מעל 8600 למטר כשהיה רשום שהמחיר נע מ 7500 ל 8190? 2. מחיר למטרהמבוקש זה כולל מרםסות חניות ומחסנים או לפני....? בקרית גת דירת 4 חדרים אפשר לקנות בכרמי גת ב 1,1500,000 מקסימום ולפי מה שאני רואה אז המשתכן באותו מחיר ואף יותר! כחלון שקרן!
- 8.אסף 11/03/2018 13:31הגב לתגובה זוהקבלן היה חזיר ולא הצליח למכור את מרכולתו בשוק החופשי בגלל צורת בנייה מחפירה , לקח איזור יפה בעיר ועשה ממנו גטו/סלאמס ועכשיו שר האוצר מתנדב לסבסד לו 300,000 ש"ח , פשוט חלמאות, מי שייקנה יצטער על כך עד סוף ימיו, פשוט גרידיות של קבלן.
- 7.אא 10/03/2018 06:21הגב לתגובה זוממשיכים לעשוק את האזרחים חסרי הברירה. או לשלם ביוקר שכירות כל החיים או לשלם יותר ביוקר משכנתא לחצי חיים.
- 6.מבולבל 09/03/2018 18:48הגב לתגובה זו1182 דירות בהגרלה?
- תודה, אכן היתה טעות בקריות (שמונה, ים, גת) - תוקן. (ל"ת)ערן סוקול 10/03/2018 13:36הגב לתגובה זו
- 5.יוסי 09/03/2018 11:13הגב לתגובה זוזה באיזורים שביקושים בהם כבר לא מצדיקים את המחיר .... תקנו בשוק החופשי באותו איזור בלי שכירות ובלי חירטוט, בלי מדד תשואות בניה...
- מ 11/03/2018 22:54הגב לתגובה זומ שגר באיזור עםם ביקוש פוחת
- 4.עומר 09/03/2018 07:30הגב לתגובה זוגם בקרב על הגנת המולדת וגם בקרב לקורת גג
- 3.אני תל אביב 08/03/2018 20:23הגב לתגובה זויש על דונם 40 דירות לגובה, וכל דירה שם עולה מיליון שקל יותר ממצפה רמון, למשל חצי מיליון לדירה לעומת מיליון וחצי לאותה דירה בדיוק בחולון. אז מי גוזר 40 מיליון על כל דונם בחולון?...
- אביי 09/03/2018 18:05הגב לתגובה זולפי זה אכן יגיע מחירו של דונם ליותר מ 40 מליון ש.ח כי בחולון הקרקע בידי קבוצה מצומצמת של נצלנים.
- 2.משה 08/03/2018 18:04הגב לתגובה זודירה כאן הפכה להיות כרטיס לוטו כלומר רק אם יתמזל מזלך יאמרו לך שזכית אבל ההבדל הוא שבלוטו אתה אמור לקבל כמה מליונים ופה אתה אמור לשלם כמה מליונים
- 1.רועי 08/03/2018 17:53הגב לתגובה זוהיזהרו לנפשותייכם מהמלכודת דבש האכזרית. ....
הנה באה הרכבת: איך יושפעו מחירי הנדל"ן מהתקדמות העבודות?
שנתיים וחצי לאחר תחילת העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, מבקר המדינה הזכיר לנו לאחרונה כי קו הסיום מתרחק, וזה הזמן לבדוק את ההשפעה של תוואי הרכבת על שוק הדיור שבאזור. 'הקו האדום' של הרכבת הקלה, שמתחיל בפתח תקווה עובר דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ועד לבת ים, אמור להתחיל לפעול באוקטובר של 2021 במידה ולא יירשמו עיכובים. עם זאת, לפי מבקר המדינה ההשקה תידחה לפחות בשנה לשנת 2022. את עבודות "הקו הירוק' ו'הקו הסגול' יחלו עד סוף 2019. התפישה הרווחת היא כי כניסתה של רכבת קלה לאזורי מגורים מביאה לשיפור בתשתית התחבורה ובכך מגדילה את הנגישות של האוכלוסייה למוקדי התעסוקה, המסחר והבילוי. אחת ההשפעות החשובות שבאות לצד השיפור התחבורתי היא על מחירי נדל"ן בסביבת האזור שנהנה משירותי הרכבת ואף בנכסים הסמוכים לתחנות ולתוואי הרכבת. אך מה קורה בזמן העבודות והאם העלייה במחירי הנדל"ן שבאיזור כבר מגולמת? "הדירות עלו, הנכסים המסחריים בהמתנה" "כאשר מדברים על הנכסים במתחמי הבנייה של הרכבת הקלה נכון להפריד בין נכסים מניבים לנכסי מגורים וצריך להבחין בין העבודות המתבצעות בתל אביב לעבודות ברמת גן, בני ברק או פתח תקווה", אומר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, בשיחה עם Bizportal. לדבריו, "בתל אביב, בעלי הנכסים המניבים בטבעת הראשונה לעבודות נאלצים לספוג ירידה בדמי השכירות. שיטוט באזור תחנת קרליבך מגלה שטחי מסחר רבים שעומדים ריקים ללא דורש כבר תקופה ארוכה. אני מניח שהמגמה הזאת תסתיים רק סמוך לסיום העבודות שהכבישים באזור ייפתחו לתנועה. שטחי המסחר שכן פעילים מושכרים בדמי שכירות נמוכים משמעותית ממה שהיה לפני תחילת העבודות. ישנם שטחי מסחר שמשלמים היום 30% פחות. עם זאת, המגמה תגיע לקיצה בסיום העבודות. בעוד שנתיים וחצי אם נ.ת.ע תעמוד בלוחות הזמנים, מחירי הנכסים יזנקו וככל שהקו האדום יתפוס תאוצה גם שווי הנכסים ודמי השכירות יעלו". "בתחום המגורים המצב שונה", אומר מסילתי. "אני לא מזהה ירידה גורפת במחירי השכירות באזורים הללו בלבד באמת מקומות מאוד נקודתיים. מבחינת ערך הדירות, ניתן לומר שהם אפילו עלו בגלל הפוטנציאל שלהם בעוד שנתיים וחצי שלוש. יכול להיות שמדובר בעלייה מתונה יחסית בשל העבודות אבל עדיין ניתן לראות שדירה ממוצעת נמכרת סביב 3-3.1 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל לפני שנתיים וחצי". "כמובן מדובר על מחירים ממוצעים. בשנה האחרונה נסגרו עסקאות גם במחירים גבוהים יותר. למשל דירת 4 חדרים ברחוב מזא"ה, בחלק שקרוב לעבודות, נמכרה לפני כשנה תמורת 3.6 מיליון שקל, דירת 2 חדרים בלינקולן נמכרה תמורת 2.3 מיליון שקל. בימים אלה מוצעת למכירה דירת 4 חדרים ברחוב סעדיה גאון תמורת 4.7 מיליון שקל ומזא"ה הסמוכה 2 חדרים ב-2.5 מיליון שקל. מבלי להיכנס לשווי הריאלי של הנכסים הספציפיים האלה, בהחלט ניתן לראות ששוק הנדל"ן למגורים נשאר יציב למרות העבודות". נתון נוסף: מאז תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה בשנת 2017 נרשמה עליה במחירי הדירות הסובבות את תחנת הרכבת הקלה בקרליבך. בפרויקט גינדי TLV שבין הרחובות חשמונאים וקרליבך, דירת 100 מ"ר נמכרה במחיר 3.5 מיליון שקל בסוף שנת 2014 (ובטרם תחילת העבודות) ואותה דירה בדיוק נמכרה במחיר 5 מיליון שקל בסוף שנת 2017 (לאחר תחילת העבודות). האם המחירים כבר מגלמים את השפעות תוואי הרכבת? "אם בתחילת הדרך ראינו ירידה גורפת בשווי הנכסים באזורי העבודות בשל חוסר האמון שהפרויקט יצא לדרך וחששות שהעבודות יפסקו באמצע וישאירו הרים של עפר, כיום ככל שהעבודות מתקדמות וברור לכל שתהיה רכבת קלה, כך שווי הנכסים דווקא עולה בשל הפונטנציאל. עם זאת, אני לא חושב שהם הגיעו עדיין למיצוי ואנחנו צפויים לראות זחילה של מחירי הנכסים כלפי מעלה גם בשנים הקרובות". באזורים בהם נכנסת רכבת קלה צפיפות האוכלוסין גדלה, לצד זאת עולה הביקוש למגורים בסמוך לתחנות הרכבת וכתוצאה מכך ייתכן פיתוח מואץ באותו אזור יחד עם עלייה בערכי הנדל"ן. דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים ומרצה בטכניון, אמרה בשיחה עם Bizportal: "השינויים בערכי הנדל"ן משתנים מאזור לאזור, זה תלוי במספר גורמים כגון: רמת הפיתוח המתלווה לכניסת הרכבת, הרמה הסוציואקונומית של האוכלוסייה, מאפייני האזור למשל האם זה קרוב לאזור תעסוקה או לאוניברסיטה ומוסדות חינוך ועוד. אולם, רוב המחקרים שנעשו בעולם מצביעים על עלייה בערכי הנדל"ן הממוקמים בסמיכות לתחנות רכבת קלה. העלייה נצפית בעיקר ברדיוס של כ-500 מטר מהתחנה". ומה קרה בעולם? "בעולם הבינו בעשורים האחרונים שהרכב הפרטי לא יכול להיות כלי התחבורה הדומיננטי והחלו לבנות רכבות קלות לשימוש בתוך הערים הגדולות ובמטרופולינים. אם בעבר חשבו שהרכבות נועדו לשמש את האוכלוסיות החלשות ואלו היותר מבוססות ישתמשו ברכבים פרטיים, חשיבה זו השתנתה. המכוניות הפרטיות יצרו פקקי תנועה שרק גדלו והלכו והרכבת הקלה העירונית היא פתרון טוב לפקקים אלה. הרכבת הקלה מגדילה את הנגישות בתוך המטרופולין בצורה משמעותית ומקטינה את זמן ההגעה ממקום למקום". "בפורטלנד, סקרמנטו, סאן דיאגו, סנטה קלרה, בופאלו, נמצא כי מחירי מגורים הממוקמים בסמוך לתחנות הרכבת גבוהים יותר בין 18%-2%. באזורי תעסוקה ומסחר המחירים גבוהים באזור התחנה בין 4% ל-30% מאזורים מרוחקים מהתחנה, למשל בסנטה קלרה, וושינגטון, דאלאס, אטלנטה, סאן פרנסיסקו. גם בדרום קליפורניה, שם הרכבת נבנתה בשנת 2005. בתקופת התכנון מ-1996-2000 מחירי מגורים עלו ב-23% בגלל הציפייה לרכבת. ומהשנים 2000-2004 נצפתה עלייה של 28%". "גם בארץ, נראים שינויים במחירי הדירות הממוקמות בסמיכות לתחנות רכבת קלה המתוכננת, בפרט בתחנות הקו האדום שנמצא כבר בהליכי בנייה. בארץ, נערך מחקר אחד בנושא שפורסם בשנת 2008 אותו ערכתי בטכניון בהנחייתה של פרופ' פנינה פלאוט, אשר בדק את השתנות המחירים בתקופת התכנון של הקו האדום. המחקר נערך בתחנת ביאליק ברמת גן והראה ברמת מובהקות גבוהה כי דפוס המחירים שהיה קיים לפני אישור התכנית השתנה והמגמה היא של מחירים גבוהים יותר דווקא בדירות הקרובות יותר לציר ז'בוטינסקי ברמת גן, לעומת מגמה הפוכה שהייתה קיימת לפני אישור התכנית. עם זאת, מחקרים בעולם שנעשו בתקופת הבנייה הצביעו על פגיעה במחירי השכירות בתקופת הבנייה בגלל המפגעים הסביבתיים ופקקי התנועה שנוצרים בסביבה. כל דחייה נוספת בפתיחת הרכבת והתארכות תקופת הבנייה פוגעת בערכי הנדל"ן, הן במגורים והן במסחר ומשרדים".