אביחי שניראביחי שניר

סכנה - דירוג האשראי שלנו עשוי לרדת וזה יכול להיות רע

החוב שלנו הולך וגדל ואיתו הסיכויים להורדת דירוג - מה ההשלכות של הורדת דירוג, ומה צריך לעשות כדי שזה לא יקרה?
נושאים בכתבה דירוג אשראי

לפני כשנתיים, דירוג האשראי הבינלאומי של ישראל עלה לרמה של AA- והכניס את ישראל למועדון מכובד מאוד. לדירוג הזה יש חשיבות משתי סיבות עיקריות. הראשונה, ככל שדירוג האשראי של מדינה הוא גבוה יותר, כך היא יכולה לקבל אשראי בתנאים נוחים יותר. ישראל ניצלה את זה במהלך המשבר הנוכחי כשגייסה חלק די גדול מהחוב בחו"ל, ולטווחי זמן ארוכים. הגיוס בחו"ל חסך למדינה את הצורך להנפיק אג"ח בארץ, מה שהיה יוצר מחסור באשראי לחברות, וגורם לאחד משניים: או שהריבית הקונצרנית הייתה מזנקת למעלה, או שבנק ישראל היה נאלץ להדפיס עוד הרבה כסף, ומגדיל את הסיכון לאינפלציה.

הסיבה השנייה היא שדירוג החוב של המדינה משפיע על הריבית שבה בנקים וחברות ישראליות מנפיקות בחו"ל. בגלל שתי הסיבות האלו, כל ירידה בדירוג האשראי היא חדשות רעות למשק. חוץ מזה, הסיבה העיקרית שבגללה דירוג האשראי הגיע לרמה כל-כך גבוהה היא בגלל שהדור של ההורים שלנו גם חסך וגם סבל מקיצוצים אכזריים בשירותים הממשלתיים, והכל כדי שאנחנו נוכל לחיות בתנאים טובים יותר. ירידה בדירוג האשראי זה לזרוק את המאמצים שלהם לפח הזבל של ההיסטוריה.

מה שיקבע אם הדירוג יישאר כל-כך גבוה, זה בעיקר הביצועים של המדינה בתחומים הבאים: התוצר לנפש, הגידול בתוצר, החוב של הממשלה, יתרות המט"ח של המדינה, ואיכות השלטון.

בתחום התוצר לנפש והגידול בתוצר, אנחנו בסדר, הבעיה היא שכבר די הרבה שנים שאנחנו לא יותר מבסדר. התוצר גדל, והתוצר לנפש גדל, אבל המגמה היא של ירידה בקצב. נכון לשנים האחרונות, התוצר לנפש גדל רק בכאחוז לשנה, שזה ממש לא הרבה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. בשנים הבאות, התחזית היא לירידה נוספת בקצב הצמיחה של התוצר, בעיקר מסיבות דמוגרפיות. מכיוון שאנחנו לא עושים שום דבר כדי לטפל בזה, מתישהו אנחנו נהיה בבעיה, ומתישהו גם חברות הדירוג ישימו לזה לב.

החוב של הממשלה היה ממש בסדר עד ששר האוצר הקודם קיבל את התפקיד. אבל בתקופה שלו, הרצון לחלק לציבור גרם לשינוי במגמה. במקום שהחוב יקטן, הוא התחיל לגדול. לרוע המזל, למרות שהגידול בחוב לא היה מאוד משמעותי, השר נקט בכל מיני דרכים יצירתיות כדי שהגידול בחוב יראה אפילו פחות משמעותי. אם יש דבר אחד שחברות דירוג לא אמורות לאהוב, זה ממשלות שמשחקות בנתונים. עד היום, חברות הדירוג התעלמו מהמשחק בנתונים, כנראה שגם בגלל הבטחות של פקידים באוצר שהמשחקים האלה לא ימשכו. אבל מאז שמשבר הקורונה פרץ, אין ממש ברירות. כי כשאין תקציב מאושר, חייבים לרשום הוצאות לא מתכוננות בכל מיני דרכים משונות כדי שלא לפרוץ את מסגרת התקציב. אם אנחנו נמשיך עוד יותר מחודש בלי תקציב מאושר, לממשלה יישארו רק שתי אופציות: או שמקצצים, ובסכומים די גדולים, או שממציאים המצאות משונות אפילו יותר. מכיוון שהאופציה השנייה יותר סבירה, אני בספק אם אפשר יהיה לשכנע את חברות הדירוג להמשיך בהתעלמות שלהם מהחשבונאות היצירתית של הממשלה.

בכל מקרה, רמת חוב שהיתה 60% מהתוצא והולכת וגדלה למספרים מפחידים עלולים לאלץ את חברות הדירוג להוריד לנו דירוג. החצי כוס המלאה שזו צרת רבים, אבל זו כמובן לא באמת נחמה.

בתחום המט"ח, אנחנו ממש בסדר. יתרות המט"ח שבנק ישראל מחזיק אומנם עולות לנו לא מעט, אבל ההחזקה שלהם זה נכס גדול בכל מה שנוגע ליכולת של הממשלה להחזיר חובות לחו"ל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אם אלו היו כל הגורמים שמשפיעים על דירוג האשראי, יכול להיות שדירוג האשראי של ישראל היה מחזיק באותה רמה למרות משבר הקורונה. הוא כנראה היה יורד בשלב כזה או אחר, אבל לא בטוח שדווקא עכשיו. כי בתקופות של משבר כלל עולמי, לפני שמורידים את דירוג האשראי של מדינה, בודקים איך היא מבצעת ביחס למדינות אחרות. אז נכון שישראל היא ממש לא המדינה שהגיבה הכי טוב בעולם למכה שהקורונה הנחיתה על הכלכלה. אבל היא גם לא המדינה הכי גרועה בעולם.

אבל יש עוד גורם מרכזי אחד. הגורם הנוסף הוא הביצועים של הממשלה. בתקופה הנוכחית, הממשלה שלנו ממש לא מצטיינת. אנחנו עומדים לסיים שנתיים בלי תקציב מאושר, ובקואליציה עדיין מתווכחים אם צריך לאשר תקציב לשנה וחודשיים או תקציב לחודשיים ואז תקציב לשנה. אם יאשרו תקציב לשנה וחודשיים, ברור שזה יהיה תקציב מלא פשרות, ולא כזה שנועד לחלץ את המשק מהבור שהוא נמצא בו. אם יאשרו תקציב לחודשיים ואז תקציב לשנה, התקציב ל-2021 לא יעבור לפני מרץ, מה שאומר שעוד פעם המדינה תתנהל שלושה חודשים (לפחות) בלי תקציב. אם התקציב לא יאושר, אנחנו הולכים עוד פעם לבחירות. אפילו ארה"ב הגדולה קיבלה הורדת דירוג כשהדמוקרטים והרפובליקנים לא הצליחו לאשר תקרת הוצאות. מישהו חושב שזה לא יכול לקרות גם לנו?

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    לא קונה 03/08/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    אפס חשיבה על דברים מעבר לדמגוגיה שלהם ושינאה לראש הממשלה
  • 14.
    דוד 29/07/2020 16:39
    הגב לתגובה זו
    לפטר במיכזר הציבורי ולבטל פנציה תקציבית רק זה יבראי את המדינה
  • 13.
    ... ואז הדולר יחזור לשערו הנכון! הורדת דירוג זה לא אסון (ל"ת)
    א. ב. 29/07/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נתניהו מלך וימלוך עד כץ הימים (ל"ת)
    צרנוחה 29/07/2020 15:06
    הגב לתגובה זו
  • לרון 30/07/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
    קץ הימים,כץ שר האוצר שרוצה להיות רוה"מ?
  • 11.
    מחלקים כסף כאילו אין מחר. הנכדים והנינים שלנו יסבלו קשו (ל"ת)
    כסף זול 29/07/2020 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כלכלן 29/07/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    והכל בחסות הגנב מבלפור. העם בוער ובבחירות הקרובות כולם יצביעו לפיד וליברמן.
  • לרון 30/07/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
    החילוני נתן להם את "השמירה על הגחלת הדתית"שהיא הצדקת קיום המדינה!
  • 9.
    שלמה 29/07/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    אונסים את המדינה
  • לרון 30/07/2020 13:57
    הגב לתגובה זו
    הוצפו ב 22מיליארד שקל
  • 8.
    אז נגיד היה נגיד...אולי היה $ בערך הגיוני ופחות אבטלה (ל"ת)
    דן 29/07/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    די עם השקרים 29/07/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    מה שצריך לעשות הוא פשוט לחזור לתלם ולהפסיק לספר לנו סיפורי פוגי - תנו לאנשים להתפרנס !!!
  • 6.
    גיחי גיחי 29/07/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    עברו מספר שעות מאז ההודעה הםסימית האחרונה באתר הזה. זה העה רק שאלה של זמן לכתבה שכזו.. המצחיק, דבעוד אי אילו שנים יתכן ויתממשו חלק מה"תחזיות" כאן ואז הם יכתבו לנו שהם חזו את זה.
  • 5.
    נירית חקון 29/07/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתם עדיין איך זה עובד ? נתניהו מפחד מהמשפט ....הוא נאשם בפלילים..... החרדים מחזיקים את נתניהו בביצים עם הממשלה וסוחטים כל שקל ... אז רציתם עכשיו שנתניהו לא ייחלק מתנות ? נתניהו פשוט חסר אונים ..מפחד מהצל של עמו ..כאוס לא נולד סתם ככה .... הדרוג של מדינת ישראל יירד..זה לא אולי.. זה מתי .... אולי נמכור את המטוס המיותר שנתניהו בנה ב- 780 מיליון ? מה דעתכם ?
  • 4.
    ישראל 29/07/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    הביא אסון על מדינת ישראל. כל הנתונים מראים שעתיד שחור מחכה למדינה. הורדת הדירוג תהיה האישור הסופי לכך.
  • 3.
    חלומו של כל שורטיסט. (ל"ת)
    צרנוחה 29/07/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 29/07/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    מי יושיע ????
  • 1.
    הריבית האפסית 29/07/2020 13:12
    הגב לתגובה זו
    ומשכנתאות
  • רבקה 29/07/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    את האלפיון העליון. זו הסיבה להלוואות.
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.