אילן שרקון
צילום: לידור ערקי

מציעים לכם פרויקט פינוי-בינוי? ככה תתכוננו

מעוניינים להתחיל בתהליך של התחדשות עירונית? התחלתם והתהליך תקוע? הנה כמה טיפים שיעשו לכם סדר כל הדרך עד לדירה
אילן שרקון | (5)

היקף הפרויקטים של עסקאות פינוי-בינוי קפץ בשנים האחרונות, ועדיין - יש הרבה שאלות בתהליך. מדובר בעסקאות מורכבות, וחשוב לדעת איך להתנהל מול היזמים. אז הנה רעיונות/ תובנות מהשטח.

לקריאה נוספת

> "כשל שוק של ממש": ייצוג לקוי של דיירים במיזמי התחדשות עירונית​

1. להתאגד

כוחם של הדיירים הוא באחדותם ובסינרגיה ביניהם. אחד מהגורמים החשובים בקידום פרויקט הוא הנציגות. הדיירים צריכים להתכנס ולבחור נציגות רתומה לתהליך ולעמוד מאחוריה לכל אורכו. יש לבדוק את תקנון הבית המשותף, ככל וקיים, ולפעול על פיו בהתאם ביחס למינוי הנציגות וכינוס האסיפה. ככל ולא קיים תקנון מוסכם, אז יחול התקנון המצוי שבחוק המקרקעין.

2. לבחור יזם איתן ובעל ניסיון

התקבלה ההחלטה למנות נציגות ולצאת לפרויקט הצעד הבא הוא למנות ולהסמיך את הנציגים ואת עוה"ד מטעם הדיירים לבחון הצעות בכדי לנהל משא ומתן עם יזמים. חשוב מאוד לבדוק את החוסן הכלכלי של היזם, לוודא כי העבודות יבוצעו על ידי קבלן רשום על פי חוק, לבצע בדיקת כדאיות של התמורה המוצעת (בסיוע שמאי). מומלץ לסייר בפרויקטים וכן להתייעץ עם דיירים בפרויקטים אחרים שכבר נמצאים בביצוע או באכלוס.

3. לא לחתום ל"מאכערים"

אחד מהגורמים המרכזיים בעיכוב פרויקט התחדשות עירונית הוא המאכער. האחרון, להבדיל מיזם או ממארגן מנוסה, מנסה לשדל את בעלי הדירות להתקשר עמו במסמך שאינו עומד בהוראות חוק התחדשות עירונית (הסכמים לארגון עסקאות) תשע"ז-2017, תוך הבטחה שיקדם עבורם את הפרויקט.

לרוב, המסמך נטול אחיזה במציאות, אינו תואם את המדיניות התכנונית העירונית ולצערנו, קרו מקרים בהם המאכער לא מבצע את הפרויקט בעצמו, ומעביר את המסמכים החתומים לגורם שלישי, תוך שהוא גוזר קופן על גבם של בעלי הדירות וכובל אותם לשנים ארוכות.

4. להיוועץ עם המנהלת העירונית

מנהלת התחדשות עירונית, היא יחידה של הרשות המקומית הפועלת במטרה לקדם התחדשות עירונית בתחום הרשות. היחידה מספקת לדיירים את שלל המידע וחומרי ההסברה הנדרשים להם כדי לצאת לפרויקט מוצלח, וכן תעניק סיוע לדיירים בהתארגנות לקראת בחירת נציגות מטעמם ומתן סיוע לדיירים בהתארגנות לקראת פנייה ליזמים וקביעת העקרונות לבחירת יזם לביצוע הפרויקט. הייעוץ ניתן בחינם וכשירות לבעלי הדירות.

5. לבצע בדיקות תכנוניות מול העירייה

לכל רשות מדיניות עירונית משלה, ביחס לפרויקטים של התחדשות עירונית. על מנת לחסוך בזמן יקר ולצאת לפרויקט שההיתכנות התכנונית בו גבוהה, רצוי לפנות אל הרשות ולברר האם בכלל ניתן לבצע פרויקט בבניין ומהי מדיניות הרשות ביחס אליו. ברוב הרשויות קיימת יחידה ייעודית להתחדשות עירונית אשר נותנת מענה בתחום זה, וניתן גם להיוועץ במנהלת ההתחדשות העירונית לשם כך.

6. לא לחתום על מסמכים מבלי להיוועץ 

לפני חתימה על הסכם מפורט מול היזם, רצוי שלא לחתום על מסמכים המקנים זכויות או המגבילים את יכולת המשא ומתן של הדיירים. עם זאת, ניתן לחתום על כתב אישור/מסמך כוונות מוגבל בזמן קצוב כדי לסייע בקידום הפרויקט, כמובן שהוא יהיה כפוף להוראות חוק המארגנים. ככלל, אין לחתום על מסמכים כלשהם מבלי להיוועץ עם עורך דין מטעם הדיירים.

7. תמורה אחידה לדיירים

חשוב והכרחי שבהסכם עם היזם יהיה סעיף שיחיל את עקרון השוויון על התמורה, הקובע כי בעלי דירות זהות יהיו זכאים לתמורה זהה. כמו כן וככל שתינתן הטבה נוספת למי מבעלי הדירות מעבר לתמורה המובטחת לכל בעלי הדירות, הרי שחייבים להתקיים נסיבות מיוחדות לכך ובשקיפות מלאה מול יתר הדיירים.

8. לדרוש בטוחות ראויות

על מנת להבטיח את קיום התחייבויותיו של היזם כלפי בעלי הדירות, על הדיירים לחתור לקבלת כמה שיותר בטוחות ראויות, לאורך כל תקופת הפרויקט, ביו היתר, ערבות לפי חוק מכר (דירות) בשווי של הדירה החדשה, ערבות בנקאית אוטונומית להבטחת תשלום דמי השכירות עד למסירת הדירה החדשה, ערבות בנקאית אוטונומית להבטחת תיקון ליקויים בשנת הבדק של הפרויקט, ערבות בנקאית אוטונומית לתשלום מסים וערבות בנקאית אוטונומית להבטחת רישום הבית המשותף החדש ורישום זכויותיהם של בעלי הדירות בדירות החדשות. כמו כן, לדרוש כי הדיירים יהיו מבוטחים בפוליסת הביטוח של הפרויקט וכן הפרויקט יהיה מלווה על ידי בנק מלווה או חברת ביטוח שיתנו את הערבויות.

9. סבלנות, סבלנות וסבלנות

מאחר ומעורבים בפרויקט הרבה מאוד גורמים, הרשות, היזם, הדיירים, הפרויקטים לוקחים זמן ממושך. מומלץ להצטייד בהרבה סבלנות ובסוף – זה משתלם! 

הכותב הינו עו"ד אילן שרקון, שותף מייסד ויו"ר פירמת עורכי הדין שרקון, בן עמי, אשר ושות'. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    זהירות מחולדאי והחבר הקבלן. 90% מהבניה אלהם. גזל מלא. (ל"ת)
    תל אביב לה גארדיה 20/01/2020 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנהל 17/01/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
    תזהרו מהכתבה הזו. היא "מטעם". לםני הכל תתייעצו עם המינהלת העירונית שיש בער שלכם או בעיר סמוכה. המדינה חוקקה את חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המינהלות שהוקמו בחסות החוק מלווה אתכם ללא תשלום. אז תנצלו את זה. לא לשמוע ליזמים או לעורכי דין לפני שהתייעצתם
  • 1.
    רמי 16/01/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
    משרדים כמו שרקון משרתים את הקבלנים פחות את הדיירים
  • הוא נותן עצות לדיירים מה אמר לטובת הקבלנים? (ל"ת)
    אבי 16/01/2020 19:08
    הגב לתגובה זו
  • מומי 17/01/2020 12:41
    ממתי ביזפורטל תומך בהתאגדויות?
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?