חזרתה של טוויטר - קאמבק אמיתי או אירוע חולף?

היום כשמחיר המניה כבר עלה משמעותית הגיע הזמן להציג תכניות אופרטיביות להגדלת בסיס המשתמשים החודשי שיאפשר לחברה לייצר יותר הכנסות
מוטי כהן | (4)

טוויטר סיפקה קצת נחת למשקיעים שלה כאשר ברבעון הרביעי של 2017 החברה הכתה את תחזיות האנליסטים. הדבר הספיק למשקיעים לקחת את המניה מ-22 דולר עד 47 דולר בשבוע שעבר תוך שהמשקיעים חוזרים להתאהב בג'ק דורסי, המנכ"ל החדש ישן של ענקית המיקרו בלוגינג. כמו כן, ידיעה טכנית אך משמחת בהחלט כי טוויטר חוזרת ל-SP500 גם עשתה את העבודה בהקפצת המניה.

 

אם כך, זה זמן נהדר לבחון את העסקים של טוויטר ולנסות להבין האם מדובר בקאמבק אמיתי או באירוע חולף שיחזיר את החברה למקומה.

 

בתור מי שעוקב אחרי טוויטר וגם עשה בה לא מעט סיבובים נאים ללונג ולשורט, אני חייב לומר שעל אף הצעדים המרשימים שדורסי וצוותו עשו ברבעון האחרון אני לא מוצא הרבה סיבות להוציא את השמפניה מעמק הסיליקון - אסביר.

 

הדברים הטובים שקורים בטוויטר בהובלת דורסי

ראשית, החברה הפכה לארגון רזה יותר שהיעילות שלו מסייעת לרווח. אישית איני חסיד גדול של קיצוץ בהוצאות כדרך לייצר רווח בחברות צמיחה. עם זאת, יעילות היא גם חלק מרכזי בהפיכת עסק כושל לעסק מצליח, ראו דוגמת הכתבה שלי על אטסי שהמנכל שלה ביצע מהלכי ייעול משמעותיים והקפיץ את המניה על הדרך.

מדובר בטרנד חזק בחברות בוולסטריט. חברות שמתקשות לספק את השורה התחתונה פונות ישר לקיצוצים של עובדים ותקציבי פיתוח על מנת לחזק את הקשר בין הדירקטוריון למשקיעים. מסיבה זו כנראה, אמצעי החיסכון בעלויות בטוויטר נתקלו בהתלהבות.

אני מברך על מאמצי הקיצוץ של דורסי (שתרם לרווח תפעולי חיובי ב-2017 ביחס ל-2016), שעד כה נראה שהם משתלמים. אם ההימורים העתידיים של טוויטר ישתלמו, אני חושב שההוצאות השמרניות רק יסייעו להניע את החברה קדימה, אבל לשם כך החברה צריכה להתגבר על מכשולים משמעותיים במיוחד שלא תלויים רק בקיצוץ בהוצאות.

אם כבר מדברים על הימורים עתידיים, לא ניתן לטעון כי טוויטר יושבת על הגדר ומאפשרת לעולם לעבור. אתר המדיה החברתית כבר מגלגל ועוסק ביצירת פלטפורמה ייחודית שתמשוך משתמשים חדשים ותהיה אחידה. לא מעט משתמשים טוויטר כבר ממירה באמצעות הצעות הווידאו שלה שמופיעות דרך מגוון שיתופי הפעולה שהיא מקיימת עם ענקיות השידור הגדולות בדגש על שידורי ספורט בלייב.

 

התקווה כאן היא כי המפרסמים יהיו מוכנים לשלם יותר כדי לקבל חשיפה עבור המותג שלהם במקומות בהם יחס ההמרה מעוקב ללקוח נחשב לגבוה יותר - זו גם אחת הסיבות אגב מדוע שידורי ספורט ברחבי העולם שוברים שיאים בכל הקשור לזכויות שידור שכן אלו צופים שרמת המעורבות שלהם בתוכן גבוהה ולכן מודעות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פרסומות ממוקדות יותר ויקרות יותר 

טוויטר פשוט רוכבת על הגל הזה ופונה למשתמשים עם תוכן הווידאו שלה. החברה מקווה להעלות לא רק את מספר המשתמשים שלה, אלא לשפר את המעורבות ולהפוך את הפרסום על הפלטפורמה ליעילה יותר, ובכך תאפשר לחברה לגבות יותר כסף עבור שטח מודעה על בסיס הפלטפורמה.

 

יש רק בעיה אחת עם תוכנית זו - וזו בעצם המטריקה המרכזית שאיתה בוחנים רשת חברתית בימינו וזה מספר המשתמשים החודשי של טוויטר. למרות שהחברה הצליחה לצבור צמיחה בקרב המשתמשים הפעילים החודשיים שלה, צמיחה זו לא תרמה לגידול מהותי בהכנסות של החברה שמתקשה לגייס משתמשים חדשים שמאפשרים למפרסמים להגדיל חשיפה.

 

נכון להיום מספר המשתמשים החודשי של החברה עומד על 330 מיליון משתמשים וזאת ביחס ל-300 מיליון משתמשים ב-2014, צמיחה של 10% בלבד ב-3 שנים לעומת צמיחה של 20% בשנה עד 2015.

פייסבוק כמתחרה עיקשת של טוויטר הגדילה לעשות ורכשה את אינסטגרם ווואטסאפ על מנת שיספקו לה בסיס משתמשים חדש ואפשרות להגדיל הכנסות.

תרשים שפורסם בדוחות טוויטר מדגיש את הבעיה:

שימו לב בתחתית התרשים על אותה עמידה במקום של המשתמשים בארה"ב, משם עיקר ההכנסות של החברה מגיע. חברת צמיחה כמו טוויטר לא יכולה להציג נתונים של 4% צמיחה שנתית במספר המשתמשים.

 

צריך לזכור כי 90% מההכנסות של TWTR מגיעות ממודעות, ורק מנתון יבש זה המשקיעים צריכים לבחון את הנתונים של טוויטר בכובד. מהדוחות עולה כי הכנסות החברה ממודעות יורדות משנה לשנה.

נתון נוסף שנגזר מהבעיה של משתמשים חדשים הוא ה-ARPU של החברה. הנתון בעצם מעיד על הרווח פר משתמש ברבעון האחרון. ה-ARPU של פייסבוק הוא 6.2 דולר למשתמש לעומת 2.2 דולר למשתמש של טוויטר.

 

ההתמודדות המרכזית של המשקיעים בטוויטר

הבעיה שהמשקיעים במניות טוויטר צריכים להתמודד איתה כעת היא שמחיר המניה של החברה עלה משמעותית ועכשיו הגיע הזמן לספק לא רק התאוששות אלא צמיחה. משקיעים שקנו את טוויטר כולל אנוכי ראו איך החברה מחזירה אמון חזרה למשקיעים באמצעות קיצוצים, מה שהיה טוב למצב הקשה שהחברה נקלעה אליו.

אבל היום כשמחיר המניה כבר עלה משמעותית הגיע הזמן להראות כיצד החברה מתכוונת לעזוב רגע את המשתמשים הפעילים הקיימים שלה שבהחלט מוכיחים נאמנות לפלטפורמה הדיי יחידה שקיימת שעוסקת במיקרו בלוגינג  ולהציג תכניות אופרטיביות להגדלת בסיס המשתמשים החודשי שיאפשר לחברה לייצר יותר הכנסות.

 

מחיר המניה בעיקרו מבוסס על אופטימיות לגבי העתיד, ובמצב שכזה כל ידיעה ולו הקטנה ביותר לגבי מספר המשתמשים שלא צומח יכול לרסק את המניה וזה הדבר האחרון שמשקיעים במניות צמיחה רוצים.

 

לאלו מכם שבכל זאת מאמינים בחברה וביכולתו של ג'ק דורסי להחזיר את טוויטר לימים שבהם נסחרה ב-70 דולר (אי שם ב-2013), אני מציע להתמקד בתחזיות של החברה בכל הקשור להגדלת ה-ARPU ובהגדלת בסיס המשתמשים החודשי שלה.

מחיר המניה מתחילת השנה:

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.  

הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלי 09/07/2018 23:50
    הגב לתגובה זו
    טוויטר ירדה היום ב9% בדיוק בגלל סיבה שהעלית בכתבה .
  • 2.
    אתר פח אשפה 24/06/2018 13:05
    הגב לתגובה זו
    טורחים לכתוב תגובה אינטיליגנטית - בא גל של ריפרש ומוחק הכול.
  • כל כך נכון (ל"ת)
    אתר עלוב תוכן וטכני 26/06/2018 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הולך אחריך כמו עיוור (ל"ת)
    אילן 20/06/2018 16:23
    הגב לתגובה זו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.