חזרתה של טוויטר - קאמבק אמיתי או אירוע חולף?
טוויטר סיפקה קצת נחת למשקיעים שלה כאשר ברבעון הרביעי של 2017 החברה הכתה את תחזיות האנליסטים. הדבר הספיק למשקיעים לקחת את המניה מ-22 דולר עד 47 דולר בשבוע שעבר תוך שהמשקיעים חוזרים להתאהב בג'ק דורסי, המנכ"ל החדש ישן של ענקית המיקרו בלוגינג. כמו כן, ידיעה טכנית אך משמחת בהחלט כי טוויטר חוזרת ל-SP500 גם עשתה את העבודה בהקפצת המניה.
אם כך, זה זמן נהדר לבחון את העסקים של טוויטר ולנסות להבין האם מדובר בקאמבק אמיתי או באירוע חולף שיחזיר את החברה למקומה.
בתור מי שעוקב אחרי טוויטר וגם עשה בה לא מעט סיבובים נאים ללונג ולשורט, אני חייב לומר שעל אף הצעדים המרשימים שדורסי וצוותו עשו ברבעון האחרון אני לא מוצא הרבה סיבות להוציא את השמפניה מעמק הסיליקון - אסביר.
הדברים הטובים שקורים בטוויטר בהובלת דורסי
ראשית, החברה הפכה לארגון רזה יותר שהיעילות שלו מסייעת לרווח. אישית איני חסיד גדול של קיצוץ בהוצאות כדרך לייצר רווח בחברות צמיחה. עם זאת, יעילות היא גם חלק מרכזי בהפיכת עסק כושל לעסק מצליח, ראו דוגמת הכתבה שלי על אטסי שהמנכל שלה ביצע מהלכי ייעול משמעותיים והקפיץ את המניה על הדרך.
מדובר בטרנד חזק בחברות בוולסטריט. חברות שמתקשות לספק את השורה התחתונה פונות ישר לקיצוצים של עובדים ותקציבי פיתוח על מנת לחזק את הקשר בין הדירקטוריון למשקיעים. מסיבה זו כנראה, אמצעי החיסכון בעלויות בטוויטר נתקלו בהתלהבות.
אני מברך על מאמצי הקיצוץ של דורסי (שתרם לרווח תפעולי חיובי ב-2017 ביחס ל-2016), שעד כה נראה שהם משתלמים. אם ההימורים העתידיים של טוויטר ישתלמו, אני חושב שההוצאות השמרניות רק יסייעו להניע את החברה קדימה, אבל לשם כך החברה צריכה להתגבר על מכשולים משמעותיים במיוחד שלא תלויים רק בקיצוץ בהוצאות.
אם כבר מדברים על הימורים עתידיים, לא ניתן לטעון כי טוויטר יושבת על הגדר ומאפשרת לעולם לעבור. אתר המדיה החברתית כבר מגלגל ועוסק ביצירת פלטפורמה ייחודית שתמשוך משתמשים חדשים ותהיה אחידה. לא מעט משתמשים טוויטר כבר ממירה באמצעות הצעות הווידאו שלה שמופיעות דרך מגוון שיתופי הפעולה שהיא מקיימת עם ענקיות השידור הגדולות בדגש על שידורי ספורט בלייב.
התקווה כאן היא כי המפרסמים יהיו מוכנים לשלם יותר כדי לקבל חשיפה עבור המותג שלהם במקומות בהם יחס ההמרה מעוקב ללקוח נחשב לגבוה יותר - זו גם אחת הסיבות אגב מדוע שידורי ספורט ברחבי העולם שוברים שיאים בכל הקשור לזכויות שידור שכן אלו צופים שרמת המעורבות שלהם בתוכן גבוהה ולכן מודעות.
פרסומות ממוקדות יותר ויקרות יותר
טוויטר פשוט רוכבת על הגל הזה ופונה למשתמשים עם תוכן הווידאו שלה. החברה מקווה להעלות לא רק את מספר המשתמשים שלה, אלא לשפר את המעורבות ולהפוך את הפרסום על הפלטפורמה ליעילה יותר, ובכך תאפשר לחברה לגבות יותר כסף עבור שטח מודעה על בסיס הפלטפורמה.
יש רק בעיה אחת עם תוכנית זו - וזו בעצם המטריקה המרכזית שאיתה בוחנים רשת חברתית בימינו וזה מספר המשתמשים החודשי של טוויטר. למרות שהחברה הצליחה לצבור צמיחה בקרב המשתמשים הפעילים החודשיים שלה, צמיחה זו לא תרמה לגידול מהותי בהכנסות של החברה שמתקשה לגייס משתמשים חדשים שמאפשרים למפרסמים להגדיל חשיפה.
נכון להיום מספר המשתמשים החודשי של החברה עומד על 330 מיליון משתמשים וזאת ביחס ל-300 מיליון משתמשים ב-2014, צמיחה של 10% בלבד ב-3 שנים לעומת צמיחה של 20% בשנה עד 2015.
פייסבוק כמתחרה עיקשת של טוויטר הגדילה לעשות ורכשה את אינסטגרם ווואטסאפ על מנת שיספקו לה בסיס משתמשים חדש ואפשרות להגדיל הכנסות.
תרשים שפורסם בדוחות טוויטר מדגיש את הבעיה:
שימו לב בתחתית התרשים על אותה עמידה במקום של המשתמשים בארה"ב, משם עיקר ההכנסות של החברה מגיע. חברת צמיחה כמו טוויטר לא יכולה להציג נתונים של 4% צמיחה שנתית במספר המשתמשים.
צריך לזכור כי 90% מההכנסות של TWTR מגיעות ממודעות, ורק מנתון יבש זה המשקיעים צריכים לבחון את הנתונים של טוויטר בכובד. מהדוחות עולה כי הכנסות החברה ממודעות יורדות משנה לשנה.
נתון נוסף שנגזר מהבעיה של משתמשים חדשים הוא ה-ARPU של החברה. הנתון בעצם מעיד על הרווח פר משתמש ברבעון האחרון. ה-ARPU של פייסבוק הוא 6.2 דולר למשתמש לעומת 2.2 דולר למשתמש של טוויטר.
ההתמודדות המרכזית של המשקיעים בטוויטר
הבעיה שהמשקיעים במניות טוויטר צריכים להתמודד איתה כעת היא שמחיר המניה של החברה עלה משמעותית ועכשיו הגיע הזמן לספק לא רק התאוששות אלא צמיחה. משקיעים שקנו את טוויטר כולל אנוכי ראו איך החברה מחזירה אמון חזרה למשקיעים באמצעות קיצוצים, מה שהיה טוב למצב הקשה שהחברה נקלעה אליו.
אבל היום כשמחיר המניה כבר עלה משמעותית הגיע הזמן להראות כיצד החברה מתכוונת לעזוב רגע את המשתמשים הפעילים הקיימים שלה שבהחלט מוכיחים נאמנות לפלטפורמה הדיי יחידה שקיימת שעוסקת במיקרו בלוגינג ולהציג תכניות אופרטיביות להגדלת בסיס המשתמשים החודשי שיאפשר לחברה לייצר יותר הכנסות.
מחיר המניה בעיקרו מבוסס על אופטימיות לגבי העתיד, ובמצב שכזה כל ידיעה ולו הקטנה ביותר לגבי מספר המשתמשים שלא צומח יכול לרסק את המניה וזה הדבר האחרון שמשקיעים במניות צמיחה רוצים.
לאלו מכם שבכל זאת מאמינים בחברה וביכולתו של ג'ק דורסי להחזיר את טוויטר לימים שבהם נסחרה ב-70 דולר (אי שם ב-2013), אני מציע להתמקד בתחזיות של החברה בכל הקשור להגדלת ה-ARPU ובהגדלת בסיס המשתמשים החודשי שלה.
מחיר המניה מתחילת השנה:
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף
- 3.אלי 09/07/2018 23:50הגב לתגובה זוטוויטר ירדה היום ב9% בדיוק בגלל סיבה שהעלית בכתבה .
- 2.אתר פח אשפה 24/06/2018 13:05הגב לתגובה זוטורחים לכתוב תגובה אינטיליגנטית - בא גל של ריפרש ומוחק הכול.
- כל כך נכון (ל"ת)אתר עלוב תוכן וטכני 26/06/2018 09:43הגב לתגובה זו
- 1.הולך אחריך כמו עיוור (ל"ת)אילן 20/06/2018 16:23הגב לתגובה זו

העדר הדיגיטלי ואפליקציות ההשקעה: האם כולנו הופכים למשקיעי המונים?
איך משקיעים היום בבורסה, מהם אפליקציות השקעה והאם אנחנו חלק מעדר ענק?
בורסה והשקעות הפכו למשחק ילדים - כהורים תמיד תהינו איך לחנך את ילדינו לחסוך ולהשקיע נכון. חשבנו להיעזר בספר ״השקעות לעצלנים, הדרך הפשוטה להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון״ אך העצלנים נשארו עצלנים. קראנו את הספר של רוברט קיוסאקי ״אבא עשיר אבא עני, שיעורים על כסף שהורים עשירים מלמדים את ילדיהם״, אך ההורים קראו ואת הילדים לא לימדו!
בשנים האחרונות, עולם ההשקעות עבר מהפכה של ממש, מהפכה שהובלה על ידי טכנולוגיה ונגישות חסרות תקדים. המסחר בבורסה, שהיה בעבר נחלתם הבלעדית של אנשי מקצוע בבנקים ובבתי השקעות, נפתח בפני כל ילד עם סמארטפון וחיבור לאינטרנט. אפליקציות השקעה ידידותיות למשתמש כמו eToro, Robinhood, ובישראל גם Pepper Invest, הפכו את המסחר לקל, מודעות מפתות בסגנון ״יש לכם 50 ש״ח? – תשקיעו!״, מחסום גודל ההשקעה נפרץ לילדים אך גם למבוגרים ביננו שלא העזו להשקיע בשוק ההון, תמיד מקנן בנו החשש מסיכון, חוסר ידיעה ולרוב גם חוסר הבנה. תורת ההשקעות הינה מקצוע, אך המהפכה הטכנולוגית הפכה את ההשקעה לנגישה לכל גם בסכומים קטנים המאפשרים טעימה ולימוד תוך כדי.
עדר ההשקעות הדיגיטלי
המסחר הפך למהיר ולעתים קרובות גם לממכר. אלא שהנגישות המהירה הזו יצרה תופעה חדשה: "העדר הדיגיטלי" – התנהגות עדר שבה משקיעים רבים פועלים במקביל, לאו דווקא על בסיס ניתוח יסודי, אלא על בסיס טרנדים, המלצות ברשתות חברתיות והייפ וירטואלי.
התופעה הזו אינה מקרית. היא מוזנת מכמה מנועים מרכזיים: ראשית, הפיכתו של שוק ההון ל"משחק" חברתי. פלטפורמות כמו eToro בנו את המודל העסקי שלהן על Social Trading, שבו משתמשים יכולים לראות את הפעולות של משקיעים אחרים, ואף להעתיק אותן באופן אוטומטי. בפורומים כמו Reddit, ובמיוחד תת-הפורום המפורסם WallStreetBets, משקיעים חובבים מחליפים המלצות (או ליתר דיוק, "טיפים" עם נימה של קריאה לפעולה) ויוצרים קהילה תוססת שמניעה מהלכים דרמטיים.
העלייה והנפילה של גיימסטופ
דוגמה בולטת לכוחו של "העדר הדיגיטלי" הייתה פרשת GameStop בשנת 2021. משקיעים קטנים בפורום WallStreetBets התאחדו והחלו לרכוש במאסיביות את מניות החברה, כדי להעלות את מחירן ולגרום להפסדים אדירים לקרנות גידור שהימרו נגד המניה. באמצעות אפליקציות כמו Robinhood, שהציעה עמלות מסחר אפסיות ואפילו אפס עמלה על חלק מהמניות, הם הצליחו ליצור תנודתיות קיצונית שלא נראתה כמותה בשוק. רובין-הוד עצמה, שצמחה על גב המשקיעים הקטנים, מצאה את עצמה במרכז סערה ציבורית כשבשלב מסוים הגבילה את המסחר במניות מסוימות, מה שעורר זעם בקרב הקהילה וגרר חקירות רגולטוריות.
ישראל חייבת להקים בתי קזינו - וכמה שיותר מהר
שמואל פלאטו שרון, מפרט על הסיבות למה מדינת ישראל של 2016 חייבת להקים רשת של בתי קזינו ברחבי הארץ
הרעיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת קזינו בישראל הוא רעיון מצוין, חבל שהמדינה לא קיבלו את ההחלטה הזו לפני 30 שנה. מספר בתי קזינו צריכים להיפתח לא רק באילת, אלא גם בתל אביב, נתניה וערים נוספות. הדבר עשוי להכניס למדינה סכום של כ-4 מיליארד דולר בשנה. זאת בהתאם לניתוח הכנסות מבתי קזינו וכל השירותים הנלווים להם במדינות מערביות כמו ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות. הסטטיסטיקה של שוק התיירות העולמי מצביעה על כך שכרבע מכלל התיירות העולמית מורכבת מתיירות הימורים. תיירים מעדיפים ללכת למקום שיש בו קזינו ונמנעים מיעדים שאין בהם את האפשרות להמר בחופשיות. בקרב תיירים יהודים, ההחמצה גדולה יותר. אלה שמעוניינים לבקר בישראל, מוותרים ומבקרים במדינות אחרות בגלל היעדר בתי קזינו בישראל. גם במקרה של תיירים לא-יהודים אוהבי ישראל, ישנם כאלה שנמנעים מישראל בשל היעדר קזינו. במשך 4 שנים מרגע הפעלת בתי קזינו בישראל, ניתן לצפות להכפלת כמות התיירים שיגיעו לישראל. הכלכלה המקומית משוועת לכסף זר שייכנס לכאן מתיירות כמנוע צמיחה חשוב. הכנסות המדינה מבתי הקזינו יאפשרו לה להשקיע משאבים לחילוץ מאות אלפים שנמצאים כיום מתחת לקו העוני. כולי תקווה כי יוקמו בישראל בתי קזינו שישרתו קודם כל את המדינה ואת הכלכלה שלה. מהמרים ישראלים תמיד מוצאים אלטרנטיבה להימורים. מי שרוצה להמר על הבית שלו יכול לעשות זאת היום בכל מקום בעולם - הם ימשיכו להמר בצורה לא חוקית בישראל במועדונים חשוכים יותר ופחות, או שיבחרו באפשרות השפויה של להוציא את כספם לחו"ל, שם ניתן להמר כמעט כל תחת עץ רענן. מעבר לכך, קזינו הוא משאבת זמן. תיירים שמגיעים לישראל לביקור חפוז, ישמחו לדעת שהם יכולים להמר באילת ולהעריך לשם כך את חופשתם. תייר מהמר הוא תייר שנמצא במקום יותר זמן, הוא מוציא יותר כסף על הימורים, שתיה ומזון. ובשל כך, הקמת קזינו באילת תגרום לכך שלא רק בתי הקזינו ירוויחו. הקמת בתי קזינו תעלה את מספר המלונות בעיר, כמות התיירים וזמן השהות הממוצע שלהם בצורה חדה, כמו גם לעלייה בביקוש למקומות עבודה ומכך לזינוק בהכנסות ממיסים. המציאות של מדינת ישראל בשנת 2016 לא מאפשרת לה להימנע מהקמה של בתי קזינו. עם כל היתרונות של ישראל על מקומות אחרים, לא ניתן לאפשר מצב שבו אחד היתרונות התיירותיים החשובים ביותר, לא מתקיים. מדינת ישראל צריכה ויכולה להציע לתיירים מרחבי העולם יותר מאשר מדינות אחרות כשבתי קזינו הם אופציה הכרחית על מנת לקדם תיירות נכנסת למדינת ישראל.