מסחר באומנות - לא מה שחשבתם

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על המניה שמייצגת בוול סטריט את האופציה למסחר באומנות - במה היא שונה ממנויות אחרות?
מוטי כהן | (1)
נושאים בכתבה אומנות

מדי שבוע אני בוחר לכתוב לכם על חברות מעניינות בוולסטריט שלכדו את עיניי, הפעם בחרתי בחברה שתמיד עניינה אותי ואני עוקב אחריה תקופה ארוכה למדי - סותביס (BID) - ענקית המכירות הפומביות הגדולה בעולם.

חברת סות'ביס עוסקת במכירות פומביות בתחום האומנות, העתיקות, התכשיטים והאוספים. פעילות החברה כוללת ארגון, תפעול וניהול אירועי מכירות פומביות, וכן הפעלת צוותי מומחים למתן שירותי זיהוי, הערכה ואומדן שווי נכסים וחפצי אומנות. בנוסף, החברה עוסקת במתן שירותי מימון ובפעילות הדרכה וחינוך מגוונת בתחום האומנויות. היא עובדת בשיטת הקונסיגנציה מול בעל הנכס, גובה תשלום מהרוכש ומעבירה אותו למוכר בניכוי עמלה והוצאות. תחום פעילות נוסף כולל מתן שירותי איתור, מכירה ופתרונות מימון לרכישת נכסי נדל"ן בכל רחבי העולם. החברה הוקמה בשנת 1744 ומרכזה בניו יורק.

אחד התחומים שמרתקים לא מעט אנליסטים בעולם, הוא היחס לאמנות בהקשר של פיזור בתיק ההשקעות. סותביס, באמצעות מחלקת האמנות שלה, נחשבת לקטר שמניע את הגלגלים בכל הקשור למכירות פומביות ברחבי העולם. המתחרים הגדולים הם כריסטיס ופיליפס, שמוחזקים בידי גופי השקעות פרטיים, כך שאיננו יודעים להעריך את הפעילות של סותביס מול המתחרים, אך עדיין הגיוון הנהדר בפעילות החברה, כפי שנלמד בהמשך, מייצר לה את התהילה שמגיעה לה. על מנת להבין את החברה ופועלה, ארצה להציג את שתי הפעילויות המרכזיות של סותביס.

מכירות פומביות הפעילות המרכזית של החברה בזכותה היא כה מפורסמת. החברה מרוויחה מפעילות מכירות האמנות דרך עמלות מול בעל הנכס וכן מול הרוכש. העמלה מחושבת על פי נוסחה לפיה בית המכירות מקבל 25% מ-50 אלף הדולר הראשונים, 20% עד סכום של מיליון ו-12% כשהמחיר עובר את המיליון - כך שציורים נחשבים כמו "הצעקה" של מונק הצליחו לייצר למוכר 120 מיליון דולר ולסותביס עמלה של 13 מיליון דולר.

הרוכשים מגיעים משלל תחומים, כאשר הבולטים שבהם מגיעים מוולסטריט ובעצם הרכישה מייצרים תחליף של ממש לקניית מניות של חברות. הרעיון מבוסס על אחזקת יצירת אמנות  למשך 10 שנים ויותר מאמן מוכח וסחיר ובסופו של דבר מכירה של אותו ציור מניבה תשואת יתר על הבנצ'מרק שהוא לרוב מדד ה-S&P500. בראש דירוג סקייטס 5000, אשר מדרג את האמנים בעלי השווי הגבוה בשוק העולמי כיום, ניצב גם השנה פאבלו פיקאסו הספרדי. סכום יצירה ממוצע של פיקאסו העומדת למכירה עומד על 9 מיליון דולר, וסך שווי 360 היצירות של האמן בשוק נאמדות ב-5 מיליארד דולר. צריך להבין שמכירות האמנות הינו עסק שנחשב קשה מאוד לניהול, כאשר בשנים האחרונות נוספו אתגרים חדשים שקודם לא היו. היום, לא מספיק לאתר רוכשים ולקבץ אותם באולם נוח עם קטלוג נעים לצפייה - בימים שרשת האינטרנט כל כך פופולרית, האתגר הגדול של החברה הוא לייצר רוכשים פוטנציאלים חדשים תוך שמירת הלקוחות הקיימים, וכן להגדיל את הפופולריות של המוצרים באמצעות יחסי ציבור נרחבים שכוללים הרבה מאוד קמפיינים שיווקים נרחבים באמצעות שת"פים עם חברות טכנולוגיות. דוגמא טובה לשיתוף פעולה מעניין שנוצר בין סותביס לחברה טכנולוגית, הוא השת"פ עם איביי. בחודש מארס השנה הודיעו החברות על אירוע ראשון מסוגו בהיסטוריה בו כל מכירה פומבית שמוצעת בסותביס תופיע גם באתר המכירות איביי בשידור חי בסטרימינג. כך בעצם פותחת החברה את דלתותיה לקונים נלהבים חדשים.

סוכנות נדל"ן יוקרתי ב-1976 הנהלת החברה זיהתה כי אחזקת בית יוקרתי בקרב עשירי העולם נחשבת במובן מה כאחזקה של יצירת אמנות לכל דבר ועניין. החברה רצתה לנצל את רשימות הלקוחות האקסלוסיבית שלה. מנהיגי החברה דאז החליטו להקים סוכנות נדל"ן שתתפרש ברחבי העולם ותציע נכסים יוקרתיים לכל דורש שממונו בכיסו. נכון לכיום החברה מחזיקה ב-700 סוכנויות ברחבי העולם, כאשר אפילו בתל אביב יש להם סניף שמנהל את הנכסים המעניינים בעיר.   סותביס במספרים

  • שווי חברה - 2.95 מיליארד דולר
  • מס עובדים - 1550
  • הכנסות החברה ב2014 - 938 מיליון דולר
  • רווח נקי ב-2014 - 120 מיליון דולר

***החברה עתידה לפרסם את דוחותיה לרבעון השני בשישי לאוגוסט.   ניתוח טכני המניה נסחרת בגרף חודשי ארוך טווח בתוך מבנה משולש, כאשר קו מגמה אלכסוני בצבע ירוק תומך במבנה העולה של המניה. רמת ההתנגדות מופיעה ב-50 דולר - שם החברה מתקשה לפרוץ ונעצרה פעמיים, 2007 ו-2014.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אהבתי ! (ל"ת)
    גידי 02/08/2015 13:35
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.