מיקרוסופט
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות מיקרוסופט - למה לצפות מהחברה הגדולה בעולם?

מיקרוסופט עקפה לאחרונה את אפל והפכה לחברה הגדולה בעולם, והיא עשתה זאת בעיק בזכות ההשקעות שלה בתחום ה-AI; מה צפוי בדוחות של ענקית הטכנולוגיה?
רוי שיינמן |

מיקרוסופט  MICROSOFT תדווח מחר (שלישי) אחרי המסחר על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2023 כולה. לא מעט דברים קרו מאז הדוחות האחרונים של החברה, כאשר מעל כולם בולטת כמובן העובדה שמיקרוסופט עקפה את אפל  APPLE והיא כיום החברה הנסחרת הגדולה בעולם, כאשר שווי השוק שלה אפילו חצה כבר את רף ה-3 טריליון דולר, והיא החברה השנייה אי פעם שהגיעה לשווי כזה, כאשר השנייה היא כמובן אפל. בנוסף, בסוף חודש נובמבר סאגת סם אלטמן העסיקה את וול סטריט, ומסתמן שמיקרוסופט היא זו שיצאה מורווחת ממנה. אז למה האנליסטים מצפים בדוחות החברה?

סאטיה נאדלה, מנכ

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט

למה האנליסטים מצפים?

האנליסטים בוול סטריט מצפים ממיקרוסופט לדווח על רווח למנייה של 2.78 דולר והכנסות של 61.1 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, זאת בהשוואה לרבעון המקביל בו דיווחה החברה על רווח למנייה של 2.32 דולר והכנסות של 52.75 מיליארד דולר. ההכנסות של מיקרוסופט משירות הענן שלה, Azure, שהוכפלו במהלך 3 השנים האחרונות, צפויות להסתכם בשיא של 25.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, מה שישקף צמיחה של 18% לעומת הרבעון המקביל. Azure אחראית לבערך 30% מהכנסות החברה.

אחד השינויים שמיקרוסופט החילה לאחרונה בפלטפורמת הענן שלה הוא האינטגרציה עם Copilot - אפליקצית הבינה המלאכותית שלה שמשתמשת ב-ChatGPT. נכון להיום, 40% מחברות פורצ'ן 100 כבר משתמשות ב-Copilot, ומעל ל-37 אלף בתי עסק רשומים לגרסה העסקית של האפליקציה, משמע מיקרוסופט כבר מכניסה ממנה כסף. המחיר החודשי של הגרסה העסקית של Copilot עומד על 30 דולר, ולכן האנליסטים צופים שהסגמנט הזה לבדו יוסיף לה סדר גודל של 9 מיליארד דולר בהכנסות. 

אבל, המספרים האלה עשויים להיות נמוכים יותר, בעיקר בגלל הקפיצה הגדולה בביצועים של Azure ברבעון הקודם שהביאו את החברה לעקוף את צפי האנליסטים, ומביאים חלק מהאנליסטים לחשוב שהחברה תתקן ברבעון הרביעי. עם זאת, תחזית החברה היא כנראה מה שתקבע לאן תזוז המנייה ובאיזו עוצמה.

האם המנייה עדיין מעניינת?

מאז תחילת 2023 המנייה עלתה כבר ב-80% והיא נסחרת בשיא היסטורי של 404 דולר. זה ממש לא זול, לכן מי שמשקיע היום צריך להיות עם אמונה חזקה שהחברה עוד יכולה להציג חידושים ופריצות דרך משמעותיות בשביל לדחוף את המנייה למעלה. האנליסטים אומנם עדיין אופטימיים, כמו האנליסט של ג'פריס, ברנט טיל, שהציב למנייה מחיר יעד של 450 דולר (אפסייד של 11%), אבל הוא גם מדגיש שמכפיל הרווח העתידי שלה עומד היום על 32.6, לעומת ממוצע של 27.1 למניות במדד הנאסד"ק.

מניית מיקרוסופט ב-12 החודשים האחרונים

גם סאגת סם אלטמן היא משהו לקחת בחשבון כשבוחנים השקעה במנייה. על פניו, הכל נשאר כשהיה - למעט כמה דירקטורים ב-OpenAI שהלכו הביתה, סם אלטמן חזר לכיסא המנכ"ל. אבל מה שמיקרוסופט הפגינה כלפי חוץ בכל הסיפור הזה זה את המחויבות שלה לתחום. לא רק שמיקרוסופט גייסה את אלטמן לשורותיה אחרי שהוא פוטר, היא גם אמרה שהיא מוכנה לקבל כל עובד של OpenAI.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון שמחיר המניה גבוה, אבל צריך להסתכל על התמונה הגדולה - מיקרוסופט היא מפלצת, היא מייצרת כל כך הרבה מזומנים שקניה של המניה, גם במחירי השיא עכשיו, פחות או יותר מוסיף חשיפה ל-AI בחינם, ללא סיכון נוסף, איפה יש עוד הזדמנות להשקיע בתחום כל כך חדש ועתיר סיכון דרך אחת החברות החזקות בעולם? להזכירכם, מיקרוסופט מחזיקה ב-49% מ-OpenAI, זאת השקעה עקיפה בחברה המובילה בשוק בתחום, אבל בסיכון מאוד נמוך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.