לקראת דוחות מיקרוסופט - למה לצפות מהחברה הגדולה בעולם?
מיקרוסופט MICROSOFT תדווח מחר (שלישי) אחרי המסחר על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2023 כולה. לא מעט דברים קרו מאז הדוחות האחרונים של החברה, כאשר מעל כולם בולטת כמובן העובדה שמיקרוסופט עקפה את אפל APPLE והיא כיום החברה הנסחרת הגדולה בעולם, כאשר שווי השוק שלה אפילו חצה כבר את רף ה-3 טריליון דולר, והיא החברה השנייה אי פעם שהגיעה לשווי כזה, כאשר השנייה היא כמובן אפל. בנוסף, בסוף חודש נובמבר סאגת סם אלטמן העסיקה את וול סטריט, ומסתמן שמיקרוסופט היא זו שיצאה מורווחת ממנה. אז למה האנליסטים מצפים בדוחות החברה?
סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט
למה האנליסטים מצפים?
האנליסטים בוול סטריט מצפים ממיקרוסופט לדווח על רווח למנייה של 2.78 דולר והכנסות של 61.1 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, זאת בהשוואה לרבעון המקביל בו דיווחה החברה על רווח למנייה של 2.32 דולר והכנסות של 52.75 מיליארד דולר. ההכנסות של מיקרוסופט משירות הענן שלה, Azure, שהוכפלו במהלך 3 השנים האחרונות, צפויות להסתכם בשיא של 25.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, מה שישקף צמיחה של 18% לעומת הרבעון המקביל. Azure אחראית לבערך 30% מהכנסות החברה.
אחד השינויים שמיקרוסופט החילה לאחרונה בפלטפורמת הענן שלה הוא האינטגרציה עם Copilot - אפליקצית הבינה המלאכותית שלה שמשתמשת ב-ChatGPT. נכון להיום, 40% מחברות פורצ'ן 100 כבר משתמשות ב-Copilot, ומעל ל-37 אלף בתי עסק רשומים לגרסה העסקית של האפליקציה, משמע מיקרוסופט כבר מכניסה ממנה כסף. המחיר החודשי של הגרסה העסקית של Copilot עומד על 30 דולר, ולכן האנליסטים צופים שהסגמנט הזה לבדו יוסיף לה סדר גודל של 9 מיליארד דולר בהכנסות.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל, המספרים האלה עשויים להיות נמוכים יותר, בעיקר בגלל הקפיצה הגדולה בביצועים של Azure ברבעון הקודם שהביאו את החברה לעקוף את צפי האנליסטים, ומביאים חלק מהאנליסטים לחשוב שהחברה תתקן ברבעון הרביעי. עם זאת, תחזית החברה היא כנראה מה שתקבע לאן תזוז המנייה ובאיזו עוצמה.
האם המנייה עדיין מעניינת?
מאז תחילת 2023 המנייה עלתה כבר ב-80% והיא נסחרת בשיא היסטורי של 404 דולר. זה ממש לא זול, לכן מי שמשקיע היום צריך להיות עם אמונה חזקה שהחברה עוד יכולה להציג חידושים ופריצות דרך משמעותיות בשביל לדחוף את המנייה למעלה. האנליסטים אומנם עדיין אופטימיים, כמו האנליסט של ג'פריס, ברנט טיל, שהציב למנייה מחיר יעד של 450 דולר (אפסייד של 11%), אבל הוא גם מדגיש שמכפיל הרווח העתידי שלה עומד היום על 32.6, לעומת ממוצע של 27.1 למניות במדד הנאסד"ק.
מניית מיקרוסופט ב-12 החודשים האחרונים
גם סאגת סם אלטמן היא משהו לקחת בחשבון כשבוחנים השקעה במנייה. על פניו, הכל נשאר כשהיה - למעט כמה דירקטורים ב-OpenAI שהלכו הביתה, סם אלטמן חזר לכיסא המנכ"ל. אבל מה שמיקרוסופט הפגינה כלפי חוץ בכל הסיפור הזה זה את המחויבות שלה לתחום. לא רק שמיקרוסופט גייסה את אלטמן לשורותיה אחרי שהוא פוטר, היא גם אמרה שהיא מוכנה לקבל כל עובד של OpenAI.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נכון שמחיר המניה גבוה, אבל צריך להסתכל על התמונה הגדולה - מיקרוסופט היא מפלצת, היא מייצרת כל כך הרבה מזומנים שקניה של המניה, גם במחירי השיא עכשיו, פחות או יותר מוסיף חשיפה ל-AI בחינם, ללא סיכון נוסף, איפה יש עוד הזדמנות להשקיע בתחום כל כך חדש ועתיר סיכון דרך אחת החברות החזקות בעולם? להזכירכם, מיקרוסופט מחזיקה ב-49% מ-OpenAI, זאת השקעה עקיפה בחברה המובילה בשוק בתחום, אבל בסיכון מאוד נמוך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
