מנגר
צילום: צילום מסך, יוטיוב

"לא גרוע כמו ב-2008, אבל...": יד ימינו של באפט חוזה משבר בנדל"ן המסחרי

סגן יו"ר ברקשייר האת'ווי, צ'רלי מאנגר: "הרבה מהנדל"ן כבר לא כל כך אטרקטיבי כבעבר. יש לנו הרבה בנייני משרדים והרבה מרכזי קניות 'בעייתיים'. הבנקים מקשיחים הלוואות, לא כמו לפני חצי שנה"
איציק יצחקי | (5)

יד ימינו של וורן באפט, סגן יו"ר ברקשייר האת'ווי צ'רלי מאנגר אומר ביממה האחרונה כי תור הזהב להשקעות הסתיים וכעת המשקיעים יצטרכו להתמודד עם תקופה של תשואה נמוכה יותר בתחום הנדל"ן המסחרי.

מאנגר עבר דבר או שניים ויש לו ניסיון רב, גם בגיל 99. לפי פורבס, הונו מוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. כעת הוא מזהיר גם מפני סערה שמתבשלת בשוק הנדל"ן המסחרי בארה"ב. לדבריו, הבנקים האמריקאים מחזיקים במה שהוא מכנה כ"הלוואות רעות", בעקבות ירידת מחירי הנכסים בחודשים האחרונים.

הדברים מגיעים על רקע הקריסה הפיננסית של שלושה בנקים בארצות הברית ובעקבותיה - הדיבורים על קריסה פוטנציאלית של הנכסים המסחריים. "המצב לא יהיה גרוע כמו שהיה ב-2008", מבהיר סגן יו"ר ברקשייר "אבל צרות קורות בעולם הבנקאות בדיוק כמו שהן קורות בכל מקום אחר. כשמגיעים זמנים רעים הם מפסידים יותר מדי".

לברקשייר היסטוריה ארוכה של תמיכה בבנקים בארה"ב, בעיקר בתקופות של חוסר יציבות פיננסית. "ברקשייר ביצעה כמה השקעות בנקאיות שהצליחו מאוד", אמר מאנגר. "הייתה לנו אכזבה מסוימת. זה לא כל כך קל לנהל בנק בצורה חכמה, יש הרבה פיתויים לעשות את הדבר הלא נכון".

ההסתייגות שלו נובעת בעיקר מהלוואות של נכסים מסחריים. "הרבה מהנדל"ן כבר לא כל כך אטרקטיבי כבעבר", אמר. "יש לנו הרבה בנייני משרדים והרבה מרכזי קניות 'בעייתיים'". הוא ציין כי הבנקים מתחילים לסגת מהלוואות לנכסים מסחריים. "כל בנק במדינה מחמיר היום בהלוואות נדל"ן, הרבה יותר מאשר לפני חצי שנה", הוסיף.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תרח לא רלוונטי 01/05/2023 11:49
    הגב לתגובה זו
    מתישהו יתפוס לו
  • צ'רלי הוא עילוי והוא לא מאלה שמזהיר כל שני וחמישי. (ל"ת)
    א. 01/05/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
  • מה פרדיגמה 01/05/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
    ולא מבין את משמעויות העומק של ריבית ב-5% לעומת העולם הישן של ריבית 0%. זה מבשר על מהפכות, ועל משבר כלכלי שאף אחד לא מבין עדיין את גודלו, והוא גדול
  • 2.
    מאנגר עילוי בתחומו, מבריק ומרתק (ל"ת)
    איתן 01/05/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ל 01/05/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    פחות חשוב,שמרנות בהשקעות חשובה יותר וזה מה שלצעירים אין
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.