אירופה צללה: הדאקס התרסק 2.3%, "לא סביבה טובה לקנות מניות"

ברקע למסחר החששות מפני האטה עולמית ונאום דראגי שסירב להתחייב לפעילות מוניטרית רחבה יותר
אלמוג עזר | (11)
נושאים בכתבה אירופה

מדדי המניות באירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים חדות. ברקע למסחר עמד נאום דראגי אתמול בו הזהיר כי התאוששות בכלכלת אירופה רחוקה מלהגיע. כמו כן החשש מפני החלשות כלכלת המדינה הגדולה בגוש היורו- גרמניה העיק על המשקיעים.

"הנתונים הכלכליים רעים שמגיעים לאחרונה רעים מאוד לשוק וכשהבנקים המרכזיים מאותתים ורומזים על חולשה בכלכלה זאת לא סביבה טובה לקנות מניות" מסבירים האנליסטים בבית ההשקעות Capital Spreads במזכר שפורסם הבוקר.

בתוך כך, מדד המניות האיזורי ה-Stoxx 600 צלל 1.39%, מדד הדאקס הגרמני התרסק 2.3%, הקאק הצרפתי השיל 1.58% והפוטסי האנגלי איבד 1.45%.

המימוש בשוק המניות לא פסח על שום סקטור, כאשר מניות התיירות והפנאי ויצרניות הרכב סופגות את ההפסדים הקשים ביותר.

עד שלא ישנו את החוקים, דראגי לא יפעל

בסוף יום המסחר האירופי אתמול נאם מריו דארגי, נגיד הבנק המרכזי בוושינגטון. המשקיעים ביקשו לשמוע מהנגיד רמזים על העמקת ההקלה המוניטארית בגוש היורו. דראגי מצידו טען כי ה-ECB אמנם רואה את האינפלציה הנמוכה ביבשת, כמטרה שיש להלחם בה, אך בד בבד אמר כי ללא רפורמה פיסקאלית, ההתאוששות המיוחלת תאחר לבוא.

האמירה של דראגי, לא עודדה את המשקיעים ששלחו את מדדי המניות האמריקאיות לירידות חדות. לסיפור המלא

יומן מאקרו

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    די די די 10/10/2014 19:34
    הגב לתגובה זו
    גם אם הבורסות ירדו 20 אחוז ,הן תעלנה שוב. כמו בארץ הריבית 0 ואין איפה להשקיע אלא בבורסה, שזו תעלה שוב , גם אחרי מפולת
  • 6.
    זה הזמן לשורט ממונף על הדאקס ולונג על הדולר (ל"ת)
    יש הזדמנויות 10/10/2014 18:46
    הגב לתגובה זו
  • רמי 10/10/2014 21:33
    הגב לתגובה זו
    לונג על הדאקס ושורט על הדולר
  • 5.
    זה יעבור להם. (ל"ת)
    שבוע הבא 10/10/2014 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תעברו תעברו לברלין - תרשמו שם בלשכת אבטלה (ל"ת)
    קייס 10/10/2014 12:39
    הגב לתגובה זו
  • לפיד לא יתן לך אבטלה . לפחות בברלין יתנו (ל"ת)
    תשאר בארץ 10/10/2014 14:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רמי 10/10/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    אז הוא בבעיה שוק ההון לא מתאים למשקעים עם לב חלש רק לבעלי לב חזק ולאינטיליגנטים
  • 2.
    האשמים יהיו כמובן " היהודים " מילקי בשקל. (ל"ת)
    גרמניה נופלת כלכלית 10/10/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי קבע שוול סטריט הגיבה "לדברי הנגיד" ? (ל"ת)
    א 10/10/2014 11:06
    הגב לתגובה זו
  • נגיד... (ל"ת)
    moi 10/10/2014 19:48
    הגב לתגובה זו
  • הגיבה כמובן לדברי לפיד וביבי. הם בהלם ממה שהם מפסידים (ל"ת)
    וול סטריט 10/10/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.