סיבוב פרסה ביפן: הבנק המרכזי מגביר קצב רכישת האג"ח, הניקיי מחק ירידות של 2.3% וטס ב-2.2%
הבנק המרכזי ביפן מתדלק את הבורסה במדינה. היום (ה') הכריז הבנק המרכזי כי יגביר את תוכנית ההרחבה הכמותית לרכישת איגרות החוב הארוכות. בתגובה: מדד הניקיי שנסחר בירידה של 2.3% ביצע סיבוב פרסה רציני וננעל בעלייה של 2.2%.
ריקושטים של המהלך מגיעים גם לשוק המט"ח. הדולר מזנק כעת ב-1.3% מול הין היפני. ביתר הבורסות באסיה נרשמה מגמה שלילית, זאת בעקבות החולשה אתמול במסחר בארה"ב ורוחות המלחמה המנשבות מכיוון צפון קוריאה. בבורסות שנחאי והונג קונג לא מתקיים מסחר בשל חג לאומי.
הבנק המרכזי ביפן בראשות הנגיד קורודה החליט להגביר את רכישת אגרות החוב הארוכות בהיקף של 530 מיליארד דולר במטרה להנזיל את השוק, זאת כחלק מתוכנית ההרחבה המוניטרית שהנהיג הנגיד קורודה.
נאדר נאימי, ראש מחלקת הקצאת נכסים ב-AMP קפיטל באוסטרליה הגיב להחלטת הבנק היפני בשיחה עם בלומברג: "זה מהלך די אגרסיבי המראה שהבנק המרכזי היפני רציני יותר ממה שהיה אי פעם. הם קרובים להשלים את תוכנית ההרחבה הכמותית, הודעה שצפויה לבוא בהמשך החודש. בכל מקרה, הם מסרו מידע רב יותר משחשבתי שימסרו. הודעות נוספות צפויות להינתן בזמן הקרוב".
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בבית ההשקעות הראל פיננסים, התייחס בסקפטיות לתוכנית רכישת אגרות החוב הארוכות על ידי הבנק המרכזי היפני: "לא ניתן לפתור את בעיותיה של יפן באמצעות הדפסת כסף; התקווה שנוטעים בפיחות משמעותי של הין, היא מוטעית; פיחות גדול ככל שיהיה, לא יוכל לעצור את השחיקה הריאלית המתמשכת ביכולת התחרותית של יפן בעולם שנובעת מהעדר תחרות מספקת בין חברות, מימון בנקאי והתנהלות עסקית שאינם מבוססים תמיד על מיקסום רווחים, וכוח עבודה מזדקן".
עוד הוסיף קליין כי "פיחות הין לא בהכרח יקל על מצבה של יפן, בהינתן התלות הגבוהה שלה ביבוא; 60 אחוזים מהמזון היפני מיובא, וכשליש מייצור החשמל שלה תלויי ביבוא מוצרי אנרגיה. פיחות מתמשך עלול להוביל לעליית מחירים בכלכלה, שתפגע בצריכה הפרטית שהיא חלק דומיננטי בתוצר, וגם תחייב את הממשל להבטיח ריבית נומינלית גבוהה יותר על אג"ח ממשלתיות, שבתורה תגדיל את תשלומי הריבית ואת החוב הממשלתי.
נראה כי התוכנית של הממשל היפני לא רק שלא תעזור, אלא היא עלולה להוביל את יפן למצב חמור אף יותר".
הגיזרה הקוריאנית ממשיכה לעמוד במוקד עניין המשקיעים, שם רוחות המלחמה מעיבות על מדד הקוספי הדרום קוריאני שנחתך ב-1.2%, שיעור הירידה החד ביותר זה חמישה חודשים. נזכיר כי הדיקטטורה בהנהגתו של קים ג'ונג און חוקקה חוק שמאפשר תכנון פעולות לפעולות נגד התוקפנות האמריקנית, אשר כוללת בין היתר גם שימוש בנשק גרעיני.
"צפון קוריאה מגבירה את האיומים מדי יום ביומו, ומדובר בגורם סיכון בעל השפעה שלילית על הבורסה הדרום-קוריאנית", אמר לבלומברג סאון סונג ג'יי, אנליסט ב"סמסונג פיוצ'רס" בסיאול, "המתיחות שעולה מדרגה מעודדת את המשקיעים למכור מניות דרום קוריאניות, פעולה שמחלישה את המטבע המקומי. בשלב זה, היצואנים מבקשים לתזמן את הרגע בה יוכלו למכור דולרים".
- 5.2.3%-, זו ירידה ו1.6%+ זו טיסה? יחי ההבדל (ל"ת)יובל 04/04/2013 09:48הגב לתגובה זו
- 4.co007 04/04/2013 09:46הגב לתגובה זוהשורטיסטים הכבדים ניסו לעשות קופה בעזרת ההנהגה של צפון קוראה. מה לעשות לפעמים גם למסובבי גלגל הרולטה לא הולך. להתראות בסיבוב הבא.
- 3.גוב 04/04/2013 09:27הגב לתגובה זוזה יכול להעלות את השווקים בצורה רצינית
- 2.דוד 04/04/2013 08:48הגב לתגובה זוזו הודעה רצינית שיכולה לעשות הרבה טוב למסחר בעולם , לדעתי מחפשים סיבה למסיבה כדי להמשיך עליות
- 1.עילוי ירוק 04/04/2013 08:30הגב לתגובה זותראה איך היפנים והאמריקאים הרימו את הכלכלה ותעשה אותו הדבר, זה לא קשה. אתה תיכנס לספר ההיסטוריה כמי שהעלה את המעוף ל 1700.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
