catl
צילום: טוויטר

אחרי ההנפקה המוצלחת - CATL משקיעה בהתרחבות גלובלית

ענקית הסוללות הסינית גייסה מיליארדים בהנפקה ומרחיבה כעת את פעילותה ליבשת, עם מפעלים בהונגריה ובספרד, טכנולוגיית החלפת סוללות מהירה והשקה של סוללות עם טעינה של 520 ק"מ בחמש דקות; המטרה: לבסס שליטה גם מחוץ לסין ולשמור על מעמדה כמובילה בשוק הסוללות לרכבים חשמליים

רוי שיינמן |

חברת CATL הסינית, יצרנית הסוללות הגדולה בעולם וספקית מרכזית של טסלה, פולקסווגן ו-BMW, יוצאת למהלך השקעות גלובלי רחב היקף שעשוי לשנות את מפת התחרות בשוק הרכב החשמלי. עם נתח שוק של כ-38% בתחום הסוללות לרכבים חשמליים, CATL כבר שולטת בענף, אבל כעת היא מתכוננת לשלב הבא: הרחבת פעילותה אל מחוץ לסין, בדגש על אירופה. המהלך הגלובלי של CATL בא על רקע ירידה בקצב הצמיחה בסין ומלחמת מחירים קשה עם מתחרות כמו BYD. החברה שואפת לגוון את מקורות ההכנסה שלה, ליהנות ממרווחים גבוהים יותר באירופה ולהתבסס ככוח טכנולוגי גם בזירה המערבית.


המיליארדים שיזרמו לאירופה

לפני ההנפקה הגדולה בבורסה של הונג קונג, הצהירה CATL כי 90% מהכספים שתגייס יופנו להתרחבות באירופה. מרכז הפרויקט הוא הקמת מפעל ענק בעיר דברצן שבהונגריה, בהשקעה של 7.6 מיליארד אירו (כ-8.2 מיליארד דולר). המפעל צפוי להתחיל בייצור עוד השנה.


זהו לא המפעל הראשון של CATL באירופה - החברה כבר מפעילה אתר ייצור בגרמניה מאז 2023, ובדצמבר האחרון חתמה על הסכם עם יצרנית הרכב סטלנטיס להקמת מפעל בספרד בשווי של 4.3 מיליארד דולר. המפעל צפוי להיפתח לקראת סוף 2025.


לדברי ביל רוסו, מנכ"ל חברת ייעוץ ההשקעות Automobility, המהלך מהווה צעד אסטרטגי לשימור ההובלה הגלובלית של CATL. "היתרון של כניסה מוקדמת מאפשר לחברה לסגור חוזים ארוכי טווח, ובאירופה יש לה גם כוח תמחור חזק יותר מאשר בסין", אמר. לדבריו, המיקום בהונגריה מהווה שער לאיחוד האירופי, בזכות קירבה ליצרניות רכב גדולות, תמריצים ממשלתיים ועלויות עבודה נמוכות יחסית.


מהפכת החלפת הסוללות מתקרבת לאירופה

אבל CATL לא עוצרת רק בייצור. החברה מתכננת לייבא לאירופה את טכנולוגיית החלפת הסוללות שלה - שיטה שמצליחה מאוד בסין אך עדיין לא הוטמעה באירופה. לפי הדיווחים, החברה בוחנת דרכים להפעיל תחנות החלפה ביבשת, בדומה לפעילות של Nio הסינית שכבר פרסה 60 תחנות כאלה ברחבי גרמניה, הולנד, נורווגיה, שוודיה ודנמרק.


החלפת סוללה אורכת כחמש דקות בלבד, בדומה לשטיפת רכב אוטומטית. הרכב חונה על פלטפורמה, הסוללה המרוקנת מוסרת ומוחלפת בחדשה ומלאה. יתרונות המודל כוללים הפחתת זמן טעינה, שמירה על ביצועים לאורך זמן ואפשרות להשאיר את בעלות הסוללה בידי היצרן - מה שמוזיל את עלות הרכב לצרכן ומייצר תזרים קבוע ליצרן.


החיסרון המרכזי הוא העלות הגבוהה של תשתית ההחלפה. עם זאת, לפי קונור ווטס מ-Fastmarkets, ל-CATL יש את הקשרים והמשאבים לקדם סטנדרט אחיד בקרב לקוחותיה בעיקר בזכות ההון הרב שגייסה בהנפקה בהונג קונג.


ההנפקה שהדירה את האמריקאים

בחודש מאי השלימה CATL את ההנפקה הגדולה ביותר של שנת 2025 עד כה, כשגייסה 4.6 מיליארד דולר בהנפקה בבורסת הונג קונג. ההנפקה בוצעה תחת תקנה S, מה שאפשר לחברה להדיר את רוב המשקיעים האמריקאים, פרט לגופים מוסדיים עם פעילות בחו"ל. המניה זינקה ב-18% ביום המסחר הראשון.


ההחלטה להתרחק מוול סטריט לא מפתיעה: הממשל האמריקאי רואה את החברה ככזו עם קשרים לצבא הסיני, למרות הכחשותיה. יו"ר ועדת הסנאט האמריקאית האמונה על סין אף קרא לג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה להימנע מלהשתתף בהנפקה - קריאה שלא נענתה, כשהחברה כבר נסחרת בבורסת שנזן בשווי שוק של כ-161 מיליארד דולר.


סוללה עם 520 ק"מ ב-5 דקות

CATL חשפה באפריל סוללה שיכולה לספק טווח של 520 ק"מ בטעינה של 5 דקות בלבד, הישג שמציב אותה צעד אחד לפני המתחרה הגדולה BYD. במקביל, החברה גם השיקה סוללת נתרן-יון חדשה, עמידה בטמפרטורות קיצון וזולה יותר מפתרונות מבוססי ליתיום.


לפי מייסד החברה רובין זנג, המטרה היא להפוך את CATL לספקית אנרגיה ירוקה ולהפחית את עלויות הייצור של רכבים חשמליים, מהלך שיכול לשנות את כל המודל הכלכלי של הענף. בנוסף, החברה הציגה גם סוללה היברידית המשלבת טעינה מהירה עם מארז סיוע שמציע טווח של עד 1,500 ק"מ.


עם זאת, הנתונים האחרונים חושפים גם את האתגרים: ב-2024 הציגה CATL רווח נקי של כ-7.2 מיליארד דולר מתוך הכנסות של כ-50.2 מיליארד, גידול של 15% בלבד ברווח, הנתון החלש ביותר של החברה מזה שש שנים. מלחמת המחירים בסין לוחצת גם על ענקית הסוללות, ובחברה מזהירים שהקרבות עלולים לפגוע באיכות המוצרים.


המירוץ לטעינה מהירה מתנהל גם בזירות אחרות: חברת Nyobolt הבריטית למשל גייסה 30 מיליון דולר לפיתוח סוללות מהירות, ומדווחת על עניין מצד שמונה יצרניות רכב גדולות, וגם קוואנטומסקייפ תפסה כותרות לאחרונה אחרי שדיווחה כי השיגה פריצת דרך שתאפשר לה לייצר כמות גדולה של סוללות בזמן קצר יותר.


CATL שולטת ב-70% משוק הסוללות לרכבים בסין, והיא מספקת סוללות לא רק לרכב אלא גם לאחסון אנרגיה מתחדשת ומרכזי נתונים. היא מעסיקה מעל 100 אלף עובדים ומפעילה 13 מפעלים ברחבי העולם. אלא שדווקא בגלל ההובלה הלחץ גדול. החברה חייבת לשמור על חדשנות, לחדור לשווקים חדשים, להתמודד עם רגולציה מערבית ולטפח יתרון תחרותי מול ענקיות כמו BYD, LG Energy ו-Panasonic כדי להישאר בפסגה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.