catl
צילום: טוויטר

אחרי ההנפקה המוצלחת - CATL משקיעה בהתרחבות גלובלית

ענקית הסוללות הסינית גייסה מיליארדים בהנפקה ומרחיבה כעת את פעילותה ליבשת, עם מפעלים בהונגריה ובספרד, טכנולוגיית החלפת סוללות מהירה והשקה של סוללות עם טעינה של 520 ק"מ בחמש דקות; המטרה: לבסס שליטה גם מחוץ לסין ולשמור על מעמדה כמובילה בשוק הסוללות לרכבים חשמליים

רוי שיינמן |

חברת CATL הסינית, יצרנית הסוללות הגדולה בעולם וספקית מרכזית של טסלה, פולקסווגן ו-BMW, יוצאת למהלך השקעות גלובלי רחב היקף שעשוי לשנות את מפת התחרות בשוק הרכב החשמלי. עם נתח שוק של כ-38% בתחום הסוללות לרכבים חשמליים, CATL כבר שולטת בענף, אבל כעת היא מתכוננת לשלב הבא: הרחבת פעילותה אל מחוץ לסין, בדגש על אירופה. המהלך הגלובלי של CATL בא על רקע ירידה בקצב הצמיחה בסין ומלחמת מחירים קשה עם מתחרות כמו BYD. החברה שואפת לגוון את מקורות ההכנסה שלה, ליהנות ממרווחים גבוהים יותר באירופה ולהתבסס ככוח טכנולוגי גם בזירה המערבית.


המיליארדים שיזרמו לאירופה

לפני ההנפקה הגדולה בבורסה של הונג קונג, הצהירה CATL כי 90% מהכספים שתגייס יופנו להתרחבות באירופה. מרכז הפרויקט הוא הקמת מפעל ענק בעיר דברצן שבהונגריה, בהשקעה של 7.6 מיליארד אירו (כ-8.2 מיליארד דולר). המפעל צפוי להתחיל בייצור עוד השנה.


זהו לא המפעל הראשון של CATL באירופה - החברה כבר מפעילה אתר ייצור בגרמניה מאז 2023, ובדצמבר האחרון חתמה על הסכם עם יצרנית הרכב סטלנטיס להקמת מפעל בספרד בשווי של 4.3 מיליארד דולר. המפעל צפוי להיפתח לקראת סוף 2025.


לדברי ביל רוסו, מנכ"ל חברת ייעוץ ההשקעות Automobility, המהלך מהווה צעד אסטרטגי לשימור ההובלה הגלובלית של CATL. "היתרון של כניסה מוקדמת מאפשר לחברה לסגור חוזים ארוכי טווח, ובאירופה יש לה גם כוח תמחור חזק יותר מאשר בסין", אמר. לדבריו, המיקום בהונגריה מהווה שער לאיחוד האירופי, בזכות קירבה ליצרניות רכב גדולות, תמריצים ממשלתיים ועלויות עבודה נמוכות יחסית.


מהפכת החלפת הסוללות מתקרבת לאירופה

אבל CATL לא עוצרת רק בייצור. החברה מתכננת לייבא לאירופה את טכנולוגיית החלפת הסוללות שלה - שיטה שמצליחה מאוד בסין אך עדיין לא הוטמעה באירופה. לפי הדיווחים, החברה בוחנת דרכים להפעיל תחנות החלפה ביבשת, בדומה לפעילות של Nio הסינית שכבר פרסה 60 תחנות כאלה ברחבי גרמניה, הולנד, נורווגיה, שוודיה ודנמרק.


החלפת סוללה אורכת כחמש דקות בלבד, בדומה לשטיפת רכב אוטומטית. הרכב חונה על פלטפורמה, הסוללה המרוקנת מוסרת ומוחלפת בחדשה ומלאה. יתרונות המודל כוללים הפחתת זמן טעינה, שמירה על ביצועים לאורך זמן ואפשרות להשאיר את בעלות הסוללה בידי היצרן - מה שמוזיל את עלות הרכב לצרכן ומייצר תזרים קבוע ליצרן.


החיסרון המרכזי הוא העלות הגבוהה של תשתית ההחלפה. עם זאת, לפי קונור ווטס מ-Fastmarkets, ל-CATL יש את הקשרים והמשאבים לקדם סטנדרט אחיד בקרב לקוחותיה בעיקר בזכות ההון הרב שגייסה בהנפקה בהונג קונג.


ההנפקה שהדירה את האמריקאים

בחודש מאי השלימה CATL את ההנפקה הגדולה ביותר של שנת 2025 עד כה, כשגייסה 4.6 מיליארד דולר בהנפקה בבורסת הונג קונג. ההנפקה בוצעה תחת תקנה S, מה שאפשר לחברה להדיר את רוב המשקיעים האמריקאים, פרט לגופים מוסדיים עם פעילות בחו"ל. המניה זינקה ב-18% ביום המסחר הראשון.


ההחלטה להתרחק מוול סטריט לא מפתיעה: הממשל האמריקאי רואה את החברה ככזו עם קשרים לצבא הסיני, למרות הכחשותיה. יו"ר ועדת הסנאט האמריקאית האמונה על סין אף קרא לג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה להימנע מלהשתתף בהנפקה - קריאה שלא נענתה, כשהחברה כבר נסחרת בבורסת שנזן בשווי שוק של כ-161 מיליארד דולר.


סוללה עם 520 ק"מ ב-5 דקות

CATL חשפה באפריל סוללה שיכולה לספק טווח של 520 ק"מ בטעינה של 5 דקות בלבד, הישג שמציב אותה צעד אחד לפני המתחרה הגדולה BYD. במקביל, החברה גם השיקה סוללת נתרן-יון חדשה, עמידה בטמפרטורות קיצון וזולה יותר מפתרונות מבוססי ליתיום.


לפי מייסד החברה רובין זנג, המטרה היא להפוך את CATL לספקית אנרגיה ירוקה ולהפחית את עלויות הייצור של רכבים חשמליים, מהלך שיכול לשנות את כל המודל הכלכלי של הענף. בנוסף, החברה הציגה גם סוללה היברידית המשלבת טעינה מהירה עם מארז סיוע שמציע טווח של עד 1,500 ק"מ.


עם זאת, הנתונים האחרונים חושפים גם את האתגרים: ב-2024 הציגה CATL רווח נקי של כ-7.2 מיליארד דולר מתוך הכנסות של כ-50.2 מיליארד, גידול של 15% בלבד ברווח, הנתון החלש ביותר של החברה מזה שש שנים. מלחמת המחירים בסין לוחצת גם על ענקית הסוללות, ובחברה מזהירים שהקרבות עלולים לפגוע באיכות המוצרים.


המירוץ לטעינה מהירה מתנהל גם בזירות אחרות: חברת Nyobolt הבריטית למשל גייסה 30 מיליון דולר לפיתוח סוללות מהירות, ומדווחת על עניין מצד שמונה יצרניות רכב גדולות, וגם קוואנטומסקייפ תפסה כותרות לאחרונה אחרי שדיווחה כי השיגה פריצת דרך שתאפשר לה לייצר כמות גדולה של סוללות בזמן קצר יותר.


CATL שולטת ב-70% משוק הסוללות לרכבים בסין, והיא מספקת סוללות לא רק לרכב אלא גם לאחסון אנרגיה מתחדשת ומרכזי נתונים. היא מעסיקה מעל 100 אלף עובדים ומפעילה 13 מפעלים ברחבי העולם. אלא שדווקא בגלל ההובלה הלחץ גדול. החברה חייבת לשמור על חדשנות, לחדור לשווקים חדשים, להתמודד עם רגולציה מערבית ולטפח יתרון תחרותי מול ענקיות כמו BYD, LG Energy ו-Panasonic כדי להישאר בפסגה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 1.65%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

קראודסטרייק
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות קראודסטרייק - בוול סטריט צופים צמיחה של 20% בהכנסות

למרות צפי להכנסות של 1.2 מיליארד דולר ועלייה ב־ARR ל־4.9 מיליארד, עננת תקלה עולמית ותמחור גבוה במיוחד מעמידים את החברה במבחן כפול
אדיר בן עמי |

קראודסטרייק CrowdStrike -0.99%    מגיעה לעונת הדוחות הנוכחית ממקום ייחודי: חברה שממשיכה לצמוח בקצב מרשים, אך במקביל מתמודדת עם שאלות לא פשוטות על שוויה האמיתי.

האנליסטים מעריכים כי החברה תציג הכנסות של מעל מיליארד דולר ברבעון, עלייה של כ־20% לעומת השנה שעברה. עם זאת, החברה עברה למודל שמפצל חלק מהעסקאות למועדים רחוקים יותר. במילים אחרות, הביזנס ממשיך לגדול, רק שהדוחות מציגים זאת בצורה “מתונה” יותר.

כדי להבין את התמונה האמיתית, המשקיעים מסתכלים על המדד החשוב ביותר לעסקי SaaS: ההכנסה השנתית החוזרת (ARR). כאן קראודסטרייק ממשיכה להפגין עוצמה, עם צפי להגיע לכ־4.9 מיליארד דולר. מדובר בקצב גידול עקבי שמראה כי למרות תנודות שוק וחששות תדמיתיים, הלקוחות לא נוטשים - להפך.


הטעות שהקריסה מיליוני מכשירים

אך קשה לדבר על השנה של קראודסטרייק בלי להזכיר את האירוע שהסעיר את עולם הטכנולוגיה ביולי 2024. עדכון תוכנה שגוי שוחרר למיליוני מחשבי Windows, וגרם לקריסת תחנות עבודה ושרתים ברחבי העולם. לפי נתוני מיקרוסופט, כ־8.5 מיליון מכשירים נפגעו, מספר כמעט חסר תקדים בתעשיית הסייבר.