
ההנפקה הגדולה של השנה וארה"ב בחוץ
ללא שיתוף המשקיעים האמרקאים, חברת CATL, יצרנית הסוללות החשמליות הגדולה בעולם, רשמה עלייה של 18% במחיר המניה ביום שלישי, לאחר שגייסה 4.6 מיליארד דולר בהנפקה הגדולה ביותר השנה שהתרחשה בבורסה בהונג קונג. החברה כבר נסחרת בבורסה הסינית של שנזן, עם שווי שוק
של 138.7 מיליארד דולר.
ההנפקה בבורסת הונג קונג בוצעה במסגרת "תקנה S", מנגנון המאפשר לחברות להציע מניות, ללא רישום בארצות הברית. וכך, למעט משקיעים מוסדיים אמריקאים בעלי חשבונות במדינות זרות, המשקיעים האמריקאים נותרו בחוץ.
החברה הסינית
מייצרת כשליש מהסוללות עבור הרכבים החשמליים בעולם ומספקת סוללות לטסלה, פולקסווגן וטויטה.
אמנם 70% מהכנסות החברה הם מהשוק הסיני, והכנסות החברה ממכירות בארה"ב הן נמוכות, כך ששיעור המכסים יפגע בה יחסית בשיעור נמוך, ובכל זאת ההנפקה בוצעה בזהירות רבה,
היות ולמלחמת הסחר ולמכסים יש השפעה רבה על תעשיית הרכב.
האם האמריקאים מנעו איום על הבטחון הלאומי?
חברת CATL נמצאת ברשימה של הפנטגון כחברה המקושרת לצבא הסיני, למרות שהחברה הכחישה זאת וטענה שהכללתה ברשימה היא טעות, הממשל האמריקאי
הביע חשש מהסכנות לבטחון הלאומי סביב החברה הסינית. באפריל יו"ר ועדת הסנאט הממונה על סין שלח מכתבים למנכ"לים של JPMorgan ושל Bank of America וביקש מהם לסגת מהמעורבות שלהם בהנפקה של CATL. למרות הבקשה, הבנקים המשיכו עם המעורבות בהנפקה.
החדשנות של
CATL יוצאת דופן, בעיקר בהקשרי טעינה מהירה. באפריל חשפה החברה סוללה חדשה שיכולה להיטען לטווח של 520 ק"מ ב-5 דקות בלבד. ישנה ביקורת על המדיניות האמריקאית שאינה משתפת פעולה עם בייג'ינג בהקשרי טכנולוגיה ירוקה ושהיא מפספסת הזדמנויות בהקשרי שחקנים טכנולוגיים משמעותיים.
ניתן לומר שבהקשר הרחב צעד כזה, שאמנם מטרתו לנטרל איומים על הבטחון הלאומי, ייתכן ועושה את ההיפך, היות והמדיניות האמריקאית מוותרת על שותפות חשובה, כלכלית וטכנולוגית. ולראיה, מדיניות הבנקים שסתרה את מדיניות הממשל,
נתוני החברה ומבט
קדימה
מחיר המניה בשעת ההנפקה עמד על 263 דולר הונג קונגי (33.59 דולר) והיא נסקה עד ל-311.40 דולר הונג קונגי (39.78 דולר) בשיעור של יותר מ-18%.
- התחזקות במכירות לצד ירידה ברווח; הדו"ח המעורב של הום דיפו
- החוב העצום של ארה"ב מאיים על היציבות הכלכלית: איך הממשל מתכוון להתמודד?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
רווחי החברה ב-2024 היו כ-7.2 מיליארד דולר, מתוך הכנסות של כ-50.2 מיליארד דולר. אלו הם
שולי רווח של כ-14.3% בתעשייה שהרווח בה עומד כמות חד ספרתית של אחוזים. .
כ-70% מהכנסות החברה בשנה שעברה הגיעו ממכירת סוללות לרכבים חשמליים, תחום בו היא מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר, לפני מתחרות כמו BYD הסינית ו-LG Energy Solution הקוריאנית. CATL מספקת סוללות לחברות מובילות כמו טסלה ופולקסווגן.
החברה גם מהווה שחקנית משמעותית בתחום סוללות לאחסון אנרגיה (Energy Storage System) המשמשות להזנת מרכזי נתונים ולפתרונות אנרגיה מתחדשת. בשנה שעברה, לפי תשקיף החברה, היא החזיקה בנתח שוק של 37% בתחום זה.
החברה הוקמה ב-2011 בסין ונהנתה מצמיחה מואצת, הודות לזינוק של תעשיית הרכבים החשמליים במדינה. היא מעסיקה יותר מ-100,000 עובדים ויש לה 13 מפעלי ייצור ברחבי העולם. כרגע, CATL מקימה את המפעל השני שלה באירופה,
בהונגריה, לאחר שפתחה מפעל בגרמניה ב-2023. בדצמבר 2024, החברה חתמה על הסכם עם סטנלטיס להקים מפעל בספרד בשווי של 4.3 מיליארד דולר והוא צפוי להיפתח בסוף השנה.
CATL משקיעה בחדשנות ולחברה יש 6 מרכזי מו"פ ברחבי העולם.