
הנוסעת שהצילה מטוס באוויר; 147 אנשים חייבים לה את חייהם
על חדות העין של הנוסעים שהצילו במצטבר אלפי אנשים מאסונות תעופה; וגם - האם כדאי לשבת ליד החלון?
בין עשרות מיליוני טיסות נוסעים המתבצעות מדי שנה ברחבי העולם, יש רגעים נדירים שבהם דווקא נוסעים מן השורה, אנשים שאינם אנשי צוות, טכנאים או טייסים, הופכים לגורם מציל חיים. הם מבחינים בפרטים קטנים, בריח חריג, בקול לא שגרתי, או בניצוץ אור מפתיע, ומאותו
רגע הכול משתנה. לעיתים, ערנות של נוסע אחד בלבד היא ההבדל בין טיסה שגרתית לבין אסון תעופתי. במהלך ההיסטוריה של התעופה התרחשו מספר מקרים בלתי נשכחים שבהם הנוסעים במטוס הצילו את חייו של הצוות ונוסעים נוספים ומנעו התרסקות המטוס.
הנוסעת שראתה את הניצוץ
אחד המקרים המפורסמים ביותר אירע בשנת 2018, בטיסת נוסעים של חברת “Southwest Airlines” מעל שמי ארצות הברית. דקות ספורות לאחר ההמראה, הבחינה אחת הנוסעות שישבה ליד החלון בניצוצות קטנים שיצאו ממנוע שמאלי של המטוס. היא הזעיקה את הדיילת, שדיווחה מיידית
לקברניט. הטייסים, שראו בשעוני תא הטייס מדדים תקינים, לא הבחינו תחילה בתקלה, אך לאחר התרעה נוספת מהנוסעת – החליטו לבצע בדיקה חוזרת, ואז הבחינו בירידת לחץ חריגה באחד המדחסים.
תוך דקות התקבלה ההחלטה לבצע נחיתת אונס מתוכננת היטב בשדה התעופה הקרוב
בפילדלפיה. הודות לתגובה המהירה ולחדות העין של הנוסעת, 147 נוסעים ואנשי צוות נחתו בשלום, והתקלה התגלתה כנזק חלקי ללהב טורבינה, תקלה שעלולה הייתה להתפתח לאסון של ממש.
פסיכולוגיה של ערנות באוויר
חוקרי תעופה מסבירים כי הנטייה של אנשים
לשים לב לפרטים משתנה מאוד בין נוסעים. חלקם נוטים להתנתק ולבהות מחלון המטוס או במסך האישי, ואחרים בוחנים כל צליל וריח. במחקרים שבוצעו באוניברסיטת סטנפורד נמצא כי רמת הערנות של נוסעים עולה באופן ניכר כאשר הם יושבים סמוך לחלונות או בקרבת כנפי המטוס – אזור שבו
תנועות המנועים מורגשות היטב.
- טיסות לאילת בתדירות גדולה יותר - וכמה עולה טיסה?
- אייר חיפה מרחיבה פעילות עם יעד אטרקטיבי לקראת עונת הסקי חל מ-79 דולר לכיוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות תעופה רבות אימצו את המסקנות הללו ומעודדות כיום נוסעים לדווח על כל תופעה חריגה. דיילי אוויר עוברים הכשרה לזהות דיווחים אמינים ולהגיב בהתאם, מבלי לעורר פאניקה או תחושת סכנה מיותרת.
כאשר תגובה נכונה מונעת אסון
כל דיווח כזה, קטן ככל שיהיה, נבדק בקפידה. ברוב המקרים מתברר כי מדובר בתופעה שגרתית – הבזק שמשתקף מזכוכית, רעש אווירודינמי רגיל או שינוי בלחץ. אך לעיתים נדירות, דווקא התגובה “המיותרת” מתבררת כקריטית.
טייסים ותיקים מספרים כי הם
מעדיפים “דיווח שווא אחד על פני דממה קטלנית”. זו תפיסה שמחלחלת גם בקרב הציבור: להיות נוסע פעיל, לא רק צרכן שירות, אלא שותף לאחריות לבטיחות הקולקטיבית של המטוס בטיסה.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
הריח השרוף שהציל טיסה מפריז לרומא
מקרה אחר התרחש בטיסה שגרתית מפריז
לרומא. נוסע, טכנאי לשעבר בחיל האוויר הצרפתי, הבחין בריח חרוך שבקע מכיוון החלון ליד כנף המטוס. הוא לא התעלם מהתחושה – שלף את הטלפון הנייד וצילם את הכנף, שם נראו בבירור פסים כהים וחרוכים ליד אחד מפתחי הדלק. הוא פנה לדיילת וביקש למסור את הצילומים לטייסים.
בזכות התגובה המהירה, הקברניט העביר את המידע למגדל הפיקוח וקיבל הנחיה לנחות מידית בשדה התעופה בליון בצרפת. בבדיקת הקרקע התגלה סדק בצנרת הדלק, שגרם לדליפה קטנה אך מסוכנת. אנשי התחזוקה הודו כי אילולא ההתראה, הדליפה הייתה עלולה להתלקח בהמשך הטיסה.
הילד ששמע את ה"קליק" המוזר
לא כל המצילים באוויר הם מבוגרים. בטיסה פנימית באוסטרליה, ילד בן 12 היה זה שהציל את המטוס מתקלה חמורה. במהלך ההמראה, שמע הילד רעש מתכתי קצרצר שחזר על עצמו מדי כמה שניות. הוא סיפר על כך לאימו, וזו שיתפה את הדיילת. תחילה חשבו שמדובר בציר מושב רופף, אך לאחר שהתלונה הגיעה לקברניט, התברר שמקור הרעש הוא בדלת תא ציוד שלא ננעלה היטב. הטייסים קיבלו התרעה מתאימה רק לאחר מכן, אך ההודעה המוקדמת מנעה את החרפת התקלה.
לאחר הנחיתה, הקברניט שיבח את הילד ואמר: “היית עם האוזניים הכי טובות במטוס.”
הקברניט התעלף
במהלך טיסה של חברת Southwest מלאס וגאס לקולומבוס במטוס Boeing 737, טיסה 6013, התעלף לפתע הקברניט. נוסע שהיה טייס מחברה אחרת – אך במקרה מחוץ לשירות – זיהה את המצב, רץ לתא הטייס וסייע לקצין הראשון בהנחתת המטוס בבטחה. בזמן שהקצין הראשון הטיס את המטוס, הנוסע הטייס קיים תקשורת רדיו עם הפיקוח האווירי ודאג לביצוע פרוצדורות הבקרה כנהוג בזמן חירום.
הנוסעים החזיקו ברגלי הקברניט
במטוס British Airways, בטיסה 5390 בשנת 1990, שימשת תא הטייס התרסקה בגובה 17,000 רגל והקברניט נמשך מחוץ לחלון. צוות הדיילים ונוסעים הבינו את חומרת האירוע, החזיקו את רגליו של הקברניט במשך 20 דקות עד לנחיתת חירום שביצע הקצין הראשון בסאות’המפטון. הקברניט שרד — נס רפואי של ממש.
האם לשבת ליד חלון?
במהלך טיסה 1380 של חברת Southwest Airlines במטוס Boeing 737, בשנת 2018, מנוע התפוצץ וגרם לשבירת חלון – מה שגרר יניקה חלקית של נוסעת החוצה. נוסעים אחרים זינקו מיד, אחזו בה והחזירו אותה לתא, תוך סיוע באטימת הפתח בעזרת בגדים וחגורות. פעולתם המיידית הצילה את חיי יתר הנוסעים, אף שהאירוע גרם למותה של אותה אישה.
הנוסעים צילמו בטיסה התפרקות מנוע בוער
נוסעים בטיסת United Airlines328 בשנת 2021, במטוס בואינג 777-200 מניוארק להונולולו דיווחו ותיעדו בזמן אמת את הידלקות והתפרקות מנוע ימין של המטוס. הסרטונים שהועלו לרשת הפכו לחלק מחומרי החקירה הרשמיים של NTSB, והראו בבירור אש ולהבות בתוך המנוע. הצוות נחת בשלום בדנבר והנוסעים עצמם סייעו לאתר פיסות מתכת שנפלו מהמטוס בשכונות הסמוכות.
סדקים בחלון לעיני הנוסעים
נוסעים במטוס Boeing 787 Dreamliner של חברת ,LOT Polish Airlines, בשנת 2022, הבחינו במהלך טיסה מוורשה לניו יורק בסדקים הולכים ומתרחבים באחד החלונות. הם התריעו בפני הצוות, שהעביר דיווח מיידי לטייסים. המטוס ירד לגובה בטיחות של 10,000 רגל ונחת בשלום. בבדיקה התברר שהסדק היה בשכבה האלקטרוכרומטית הפנימית בלבד, אך הדיווח המהיר מנע בהלה נרחבת וייתכן גם סיכון נוסף.
נוסעים שהפכו לגיבורים
המקרים הללו אינם בודדים. ב-2022 דווח ביפן על נוסע שהבחין בעשן קל ליד פתחי האוורור והתריע מיד – התברר כי מדובר בקצר חשמלי בלוח פנימי. ב-2015 נוסע בגרמניה ראה שסתום אחורי פתוח חלקית לפני ההמראה ודיווח לצוות הקרקע, שהפסיק את הנעת המטוס בזמן.
אף שמדובר באירועים נדירים יחסית, הם מדגישים נקודה חשובה: כל נוסע הוא חלק ממערך הבטיחות הכולל. האמון המלא בצוות הטיסה חשוב, אך גם ערנות מצד הנוסעים יכולה לעשות את ההבדל.
מסקנה מהשמיים
הסיפורים
הללו מזכירים לכולנו כי גם בעידן שבו המטוסים מצוידים במערכות חכמות וממוחשבות, עדיין אין תחליף לעיניים אנושיות ולתחושת אינטואיציה. לפעמים, מבט אחד נוסף דרך החלון – או ריח קל שמישהו שם לב אליו – הם ההבדל בין נחיתה רגועה לבין טרגדיה. הנוסעים שהצילו מטוס באוויר
הם לא רק גיבורים לרגע; הם הוכחה לכך שביטחון בטיסה הוא לא רק עניין של טכנולוגיה, אלא גם של שיתוף פעולה, ערנות, ואחריות אנושית פשוטה.
- 2.שחר 30/11/2025 07:59הגב לתגובה זוטוב שכנעתם אותי אפשר גם להוריד מחירים לא חייבים להטיל אימה על הציבור כדי למכור חופשה בארץ .
- 1.מאירי 23/10/2025 19:30הגב לתגובה זולפעמים יש לך הרגשה רעה ואתה שומר אותה לעצמך המקרים האלה הם הוכחה שצריך לשתף איש צוות ולא לשמור לעצמך
- בדרך כלל ינפנפו אותך (ל"ת)רוכב אופניים 26/10/2025 14:46הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
