
הנוסעת שהצילה מטוס באוויר; 147 אנשים חייבים לה את חייהם
על חדות העין של הנוסעים שהצילו במצטבר אלפי אנשים מאסונות תעופה; וגם - האם כדאי לשבת ליד החלון?
בין עשרות מיליוני טיסות נוסעים המתבצעות מדי שנה ברחבי העולם, יש רגעים נדירים שבהם דווקא נוסעים מן השורה, אנשים שאינם אנשי צוות, טכנאים או טייסים, הופכים לגורם מציל חיים. הם מבחינים בפרטים קטנים, בריח חריג, בקול לא שגרתי, או בניצוץ אור מפתיע, ומאותו
רגע הכול משתנה. לעיתים, ערנות של נוסע אחד בלבד היא ההבדל בין טיסה שגרתית לבין אסון תעופתי. במהלך ההיסטוריה של התעופה התרחשו מספר מקרים בלתי נשכחים שבהם הנוסעים במטוס הצילו את חייו של הצוות ונוסעים נוספים ומנעו התרסקות המטוס.
הנוסעת שראתה את הניצוץ
אחד המקרים המפורסמים ביותר אירע בשנת 2018, בטיסת נוסעים של חברת “Southwest Airlines” מעל שמי ארצות הברית. דקות ספורות לאחר ההמראה, הבחינה אחת הנוסעות שישבה ליד החלון בניצוצות קטנים שיצאו ממנוע שמאלי של המטוס. היא הזעיקה את הדיילת, שדיווחה מיידית
לקברניט. הטייסים, שראו בשעוני תא הטייס מדדים תקינים, לא הבחינו תחילה בתקלה, אך לאחר התרעה נוספת מהנוסעת – החליטו לבצע בדיקה חוזרת, ואז הבחינו בירידת לחץ חריגה באחד המדחסים.
תוך דקות התקבלה ההחלטה לבצע נחיתת אונס מתוכננת היטב בשדה התעופה הקרוב
בפילדלפיה. הודות לתגובה המהירה ולחדות העין של הנוסעת, 147 נוסעים ואנשי צוות נחתו בשלום, והתקלה התגלתה כנזק חלקי ללהב טורבינה, תקלה שעלולה הייתה להתפתח לאסון של ממש.
פסיכולוגיה של ערנות באוויר
חוקרי תעופה מסבירים כי הנטייה של אנשים
לשים לב לפרטים משתנה מאוד בין נוסעים. חלקם נוטים להתנתק ולבהות מחלון המטוס או במסך האישי, ואחרים בוחנים כל צליל וריח. במחקרים שבוצעו באוניברסיטת סטנפורד נמצא כי רמת הערנות של נוסעים עולה באופן ניכר כאשר הם יושבים סמוך לחלונות או בקרבת כנפי המטוס – אזור שבו
תנועות המנועים מורגשות היטב.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות תעופה רבות אימצו את המסקנות הללו ומעודדות כיום נוסעים לדווח על כל תופעה חריגה. דיילי אוויר עוברים הכשרה לזהות דיווחים אמינים ולהגיב בהתאם, מבלי לעורר פאניקה או תחושת סכנה מיותרת.
כאשר תגובה נכונה מונעת אסון
כל דיווח כזה, קטן ככל שיהיה, נבדק בקפידה. ברוב המקרים מתברר כי מדובר בתופעה שגרתית – הבזק שמשתקף מזכוכית, רעש אווירודינמי רגיל או שינוי בלחץ. אך לעיתים נדירות, דווקא התגובה “המיותרת” מתבררת כקריטית.
טייסים ותיקים מספרים כי הם
מעדיפים “דיווח שווא אחד על פני דממה קטלנית”. זו תפיסה שמחלחלת גם בקרב הציבור: להיות נוסע פעיל, לא רק צרכן שירות, אלא שותף לאחריות לבטיחות הקולקטיבית של המטוס בטיסה.
- AMD מציגה תחזית צמיחה אגרסיבית - שוק הבינה המלאכותית לא עוצר
- אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם האופטימיות סביב החברה מתפוגגת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הריח השרוף שהציל טיסה מפריז לרומא
מקרה אחר התרחש בטיסה שגרתית מפריז
לרומא. נוסע, טכנאי לשעבר בחיל האוויר הצרפתי, הבחין בריח חרוך שבקע מכיוון החלון ליד כנף המטוס. הוא לא התעלם מהתחושה – שלף את הטלפון הנייד וצילם את הכנף, שם נראו בבירור פסים כהים וחרוכים ליד אחד מפתחי הדלק. הוא פנה לדיילת וביקש למסור את הצילומים לטייסים.
בזכות התגובה המהירה, הקברניט העביר את המידע למגדל הפיקוח וקיבל הנחיה לנחות מידית בשדה התעופה בליון בצרפת. בבדיקת הקרקע התגלה סדק בצנרת הדלק, שגרם לדליפה קטנה אך מסוכנת. אנשי התחזוקה הודו כי אילולא ההתראה, הדליפה הייתה עלולה להתלקח בהמשך הטיסה.
הילד ששמע את ה"קליק" המוזר
לא כל המצילים באוויר הם מבוגרים. בטיסה פנימית באוסטרליה, ילד בן 12 היה זה שהציל את המטוס מתקלה חמורה. במהלך ההמראה, שמע הילד רעש מתכתי קצרצר שחזר על עצמו מדי כמה שניות. הוא סיפר על כך לאימו, וזו שיתפה את הדיילת. תחילה חשבו שמדובר בציר מושב רופף, אך לאחר שהתלונה הגיעה לקברניט, התברר שמקור הרעש הוא בדלת תא ציוד שלא ננעלה היטב. הטייסים קיבלו התרעה מתאימה רק לאחר מכן, אך ההודעה המוקדמת מנעה את החרפת התקלה.
לאחר הנחיתה, הקברניט שיבח את הילד ואמר: “היית עם האוזניים הכי טובות במטוס.”
הקברניט התעלף
במהלך טיסה של חברת Southwest מלאס וגאס לקולומבוס במטוס Boeing 737, טיסה 6013, התעלף לפתע הקברניט. נוסע שהיה טייס מחברה אחרת – אך במקרה מחוץ לשירות – זיהה את המצב, רץ לתא הטייס וסייע לקצין הראשון בהנחתת המטוס בבטחה. בזמן שהקצין הראשון הטיס את המטוס, הנוסע הטייס קיים תקשורת רדיו עם הפיקוח האווירי ודאג לביצוע פרוצדורות הבקרה כנהוג בזמן חירום.
הנוסעים החזיקו ברגלי הקברניט
במטוס British Airways, בטיסה 5390 בשנת 1990, שימשת תא הטייס התרסקה בגובה 17,000 רגל והקברניט נמשך מחוץ לחלון. צוות הדיילים ונוסעים הבינו את חומרת האירוע, החזיקו את רגליו של הקברניט במשך 20 דקות עד לנחיתת חירום שביצע הקצין הראשון בסאות’המפטון. הקברניט שרד — נס רפואי של ממש.
האם לשבת ליד חלון?
במהלך טיסה 1380 של חברת Southwest Airlines במטוס Boeing 737, בשנת 2018, מנוע התפוצץ וגרם לשבירת חלון – מה שגרר יניקה חלקית של נוסעת החוצה. נוסעים אחרים זינקו מיד, אחזו בה והחזירו אותה לתא, תוך סיוע באטימת הפתח בעזרת בגדים וחגורות. פעולתם המיידית הצילה את חיי יתר הנוסעים, אף שהאירוע גרם למותה של אותה אישה.
הנוסעים צילמו בטיסה התפרקות מנוע בוער
נוסעים בטיסת United Airlines328 בשנת 2021, במטוס בואינג 777-200 מניוארק להונולולו דיווחו ותיעדו בזמן אמת את הידלקות והתפרקות מנוע ימין של המטוס. הסרטונים שהועלו לרשת הפכו לחלק מחומרי החקירה הרשמיים של NTSB, והראו בבירור אש ולהבות בתוך המנוע. הצוות נחת בשלום בדנבר והנוסעים עצמם סייעו לאתר פיסות מתכת שנפלו מהמטוס בשכונות הסמוכות.
סדקים בחלון לעיני הנוסעים
נוסעים במטוס Boeing 787 Dreamliner של חברת ,LOT Polish Airlines, בשנת 2022, הבחינו במהלך טיסה מוורשה לניו יורק בסדקים הולכים ומתרחבים באחד החלונות. הם התריעו בפני הצוות, שהעביר דיווח מיידי לטייסים. המטוס ירד לגובה בטיחות של 10,000 רגל ונחת בשלום. בבדיקה התברר שהסדק היה בשכבה האלקטרוכרומטית הפנימית בלבד, אך הדיווח המהיר מנע בהלה נרחבת וייתכן גם סיכון נוסף.
נוסעים שהפכו לגיבורים
המקרים הללו אינם בודדים. ב-2022 דווח ביפן על נוסע שהבחין בעשן קל ליד פתחי האוורור והתריע מיד – התברר כי מדובר בקצר חשמלי בלוח פנימי. ב-2015 נוסע בגרמניה ראה שסתום אחורי פתוח חלקית לפני ההמראה ודיווח לצוות הקרקע, שהפסיק את הנעת המטוס בזמן.
אף שמדובר באירועים נדירים יחסית, הם מדגישים נקודה חשובה: כל נוסע הוא חלק ממערך הבטיחות הכולל. האמון המלא בצוות הטיסה חשוב, אך גם ערנות מצד הנוסעים יכולה לעשות את ההבדל.
מסקנה מהשמיים
הסיפורים
הללו מזכירים לכולנו כי גם בעידן שבו המטוסים מצוידים במערכות חכמות וממוחשבות, עדיין אין תחליף לעיניים אנושיות ולתחושת אינטואיציה. לפעמים, מבט אחד נוסף דרך החלון – או ריח קל שמישהו שם לב אליו – הם ההבדל בין נחיתה רגועה לבין טרגדיה. הנוסעים שהצילו מטוס באוויר
הם לא רק גיבורים לרגע; הם הוכחה לכך שביטחון בטיסה הוא לא רק עניין של טכנולוגיה, אלא גם של שיתוף פעולה, ערנות, ואחריות אנושית פשוטה.
- 1.מאירי 23/10/2025 19:30הגב לתגובה זולפעמים יש לך הרגשה רעה ואתה שומר אותה לעצמך המקרים האלה הם הוכחה שצריך לשתף איש צוות ולא לשמור לעצמך
- בדרך כלל ינפנפו אותך (ל"ת)רוכב אופניים 26/10/2025 14:46הגב לתגובה זו

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -3.15% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
וול סטריט שור (גרוק)נעילה מעורבת בוול-סטריט; קמטק ובריינסוויי נפלו ב-6%, אפלובין עם 8%
המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת אחרי פתיחה שלילית בעקבות הערכות כי השבתת הממשל האמריקאי צפויה להסתיים. הנאסד״ק ירד ב-0.2%, בעוד הדאו עלה ב-1.2% וה-S&P עם 0.2%. למרות התמתנות הירידות במדדים, החולשה בשוק מטבעות הקריפטו נמשכה, כאשר הביטקוין נפל ב-3% לכמעט 103 אלף דולר למטבע.
את הירידות במניות הטכנולוגיה הובילה אנבידיה, שאיבדה כ־3% לאחר שפורסם כי קבוצת סופטבנק מכרה את כל החזקתה בחברה תמורת 5.83 מיליארד דולר, במטרה לממן השקעות נוספות בתחום הבינה המלאכותית. המכירה יצרה לחץ זמני על מניות הסקטור, לאחר תקופה ארוכה של עליות חדות במניות השבבים.בזירת המט"ח והאג"ח נרשמת תנודתיות קלה: שוק האג"ח האמריקאי סגור היום לרגל יום הוותיקים, אך חוזים על אג"ח האוצר עלו במעט, והדולר נחלש. נתוני תעסוקה פרטיים של ADP הצביעו על התמתנות בקצב הצמיחה של שוק העבודה בחצי השני של אוקטובר, נתון שזכה לתשומת לב יתרה בשל עיכוב בפרסום הדוחות הרשמיים בעקבות סגירת הממשל.
- וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריגטי Rigetti
Computing הציגה הפסד נמוך מהצפוי - אבל ההוצאות ממשיכות לגדול והמניה נופלת ב־8% - חברת המחשוב הקוונטי רשמה הפסד של 3 סנט למניה לעומת צפי ל־5 סנט, אך ההכנסות היו נמוכות מהתחזיות; שיתוף פעולה עם אנבידיה והזמנות חדשות למחשבי Novera לא הצליחו
להרגיע את החשש מתלות במימון ממשלתי והפסדים מתמשכים.
