מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף | (8)
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.

לכאורה, מדובר בהיגיון צרכני בסיסי, אך בפועל מדובר בשינוי מהותי. עד כה, הבנקים נהנו מבלעדיות כמעט ייחודית על הגישה למידע ולמוצרים, כשהם משמרים שליטה הדוקה באמצעות "סלי שירותים" שאינם ניתנים לפירוק. הלקוח שנכנס לבנק לצורך פתיחת פיקדון או קבלת הלוואה, מוצא עצמו מחויב בשורת תנאים נלווים, לעיתים בלתי שקופים או יקרים.

בבנק ישראל, לעומת זאת, לא ממהרים לתמוך במהלך. הרשות המוניטרית המרכזית העדיפה עד כה להחזיק בבלעדיות על רגולציית הבנקים, ומביעה הסתייגות מהעברת סמכויות לרשות התחרות. עם זאת, החוק אינו מחייב את הסכמתו של בנק ישראל, אלא רק התייעצות עמו.

קיראו עוד ב"בארץ"

מהלך תקדימי

חשוב לציין שמדובר במהלך תקדימי, לא רק בזירה הפיננסית, אלא בכלל. הפעם האחרונה שרשות התחרות הכריזה על קבוצת ריכוז הייתה בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2013. אם אכן יוכרזו הבנקים כקבוצת ריכוז, יהיה מדובר בצעד ראשון מסוגו במערכת הבנקאית שעשוי להשפיע על מבנה השוק עבור מיליוני לקוחות פרטיים.

ברקע המהלך עומדת מציאות כלכלית שבה הרווחים של חמשת הבנקים הגדולים חוצים רף של 24 מיליארד שקל בשנה. רק ברבעון האחרון רווחי הבנקים הצטברו לכ-8.35 מיליארד שקל, הנובעים בעיקר כתוצאה מגביית ריביות גבוהות על אשראי, ומאידך, תשלום ריבית נמוכה יחסית על הפיקדונות והיתרות בעו"ש (להרחבה - כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?).

במצב זה, הלקוח הבנקאי הממוצע מוצא עצמו חשוף לפער תמחור מתמשך בין אשראי להפקדה, שמהווה את אחד ממנועי הרווח המרכזיים של הבנקים. כאשר על הלוואה הוא משלם ריבית של 6% ואף יותר (תלוי בהלוואה וסוג הלקוח), ומאידך מקבל ריבית של נמוכה על הפיקדון.

אם המהלך יושלם, תהיה זו נקודת מפנה ביחסי הכוחות בין המערכת הבנקאית לבין ציבור הצרכנים. גם אם צפוי ערעור לבתי הדין, עצם ההכרזה עשויה להוות קלף רגולטורי מהותי לשינוי מדיניות, ועשוי גם לצמצם את הרווחיות החריגה שנגזרת מתחרות חלקית בלבד.


תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלון709 24/10/2025 17:56
    הגב לתגובה זו
    הכל כאן רץ קדימהגביית המיסים בעלייההבורסות בשיאחברות הביטוח שילשו את שוויםכסף זורם לקרנות הפנסיה והקהש .. מישהו שם לב שמיטב עלתה פי 5בעידן כזה הבנקים מרוויחים הרבה.לףלמי שביתרות זכות יש מיגוון מכשירי השקעה לקבל ריבית או לניהול הכסף מחוץ לבנקים.
  • 5.
    ומה עם קרטל יבואני הרכב חורש חרלפ אונגר ושות (ל"ת)
    אנונימי 24/10/2025 08:12
    הגב לתגובה זו
  • אנונימיYL 24/10/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
    במקום לילל גש למכס תעשה יבוא אישי ו....זכותך להעזר ישורות ב עמיל מכס ו....תקבל גם שרות אצל היבואן הבלעדי
  • אנונימי 24/10/2025 17:53
    ומעליבים אזרחים.זו כבר גישה תוקפנית המעידה על ביטחון עצמי רב
  • 4.
    טוב שנזכרו..בדיחה (ל"ת)
    אנונימי 23/10/2025 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חשבשבת... 23/10/2025 19:10
    הגב לתגובה זו
    קוסמטי בלבד למדינה אינטרס שהבנקים ימשיכו לעשוק את הציבור ולקצור רווחים ולשלם למדינה מס חרטה במיליארדים אז למה שיפסיקו או יעצרו את מכונת השחיתות ומסחטת הכספים
  • 2.
    מייחל ומצפה 23/10/2025 18:33
    הגב לתגובה זו
    אבל קשה להאמין שיקרה. בנק ישראל מגן על הבנקים בגופו
  • 1.
    קבוצת הריכוז מורכבת מ6 גופים יש להוסיף את סנדק הבנקים מונע התחרות שהוא בנק ישראל (ל"ת)
    אנונימי 23/10/2025 18:20
    הגב לתגובה זו
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.