
“כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
ברקע שתי פשיטות רגל בולטות, שוק האשראי הצרכני בארה"ב מראה סדקים: עלייה בהלוואות בסיכון גבוה, ירידה בתשלומים בקרנות BDC, ונפילה במניות הבנקים האזוריים; המשבר הבא בוול סטריט?
ברקע דוחות חיוביים של הבנקים הגדולים בארה"ב, הגיע משפט אחד של ג’יימי דיימון במהלך שיחת המשקיעים של הבנק ג'י פי מורגן JPMorgan Chase & Co שהעלה את רמת החששות ממשבר אשראי: “אני כנראה לא צריך לומר את זה, אבל כשאתה
רואה ג’וק אחד, יש כנראה עוד כמה. כולם צריכים להיות ערוכים לזה.” הדברים נאמרו על רקע הנפילה של המלוות Tricolor ו-First Brands, שתי חברות בתחום האשראי הצרכני של ענף הרכב, והם מרמזים שלדעתו כנראה יש עוד קריסות בדרך אם הכלכלה תתקרר.
החברות שנפלו
חברת Tricolor הייתה חברה המלווה כספים לרכישת רכבים הפונה ללקוחות בעלי דירוג אשראי חלש או ללא דירוג אשראי, שפעל כמכלול של סוכנויות עם אפשרויות תשלום מגוונות. ב-10 בספטמבר החברה הגישה בקשה לצ’פטר 7 - פירוק והנזלה, יום אחרי שבנק Fifth Third התריע על חשד להונאה
בעסקה מול החברה. ג’יי.פי. מורגן היה אחד הבנקים הגדולים שנפגעו מהסיפור וכבר מחק כ-170 מיליון דולר על החשיפה. דיימון התבטא ואמר “זה לא הרגע המזהיר שלנו”, ורמז לבדיקה פנימית של נהלי הבטוחות והבקרה, במיוחד בבנק שנחשב לשמרי מבין הבנקים הגדולים. מעבר למספרים, זה
אירוע שמאיר זרקור על שכבה עמומה יחסית של אשראי צרכני ממונף, שחלקו נארז ונמכר לשוק הרחב.
חברת First Brands Group הייתה ספקית חלקי חילוף רכב שהגישה
בקשת הגנה מפני נושים עם התחייבויות של יותר מ-10 מיליארד דולר. מאז הגשת הבקשה לפשיטת רגל נחשפו עוד ממצאים מטרידים: מתברר שקיים “חור” של כ-2.3 מיליארד דולר במערכי המימון של החברה, כספים שהועברו דרך חברות צד שלישי ושהשימוש בהם לא ברור. בית המשפט כבר קיבל בקשות
למנות בוחן עצמאי שיבדוק את ההתנהלות, והמייסד התפטר לאחר שעלו טענות לשיבושים חשבונאיים. ברקע, גורמים רבים נחשפים לנזק, מקרנות השקעה ועד שותפים זרים, והחקירה של משרד המשפטים האמריקאי כבר בעיצומה.
הבנקים האזוריים במוקד
ההשלכות של חולשת האשראי
הצרכני לא נעצרו שם. הבנקים האזוריים בארה״ב, אותם בנקים בינוניים שמשרתים עסקים קטנים ולקוחות פרטיים, עלו אתמול לכותרות. מניית Zions Bancorp. 1.93% צנחה ביותר מ-13% אחרי שחשפה הפסד של כ-50 מיליון דולר משתי הלוואות לעסקים, אחת
מהן קשורה ככל הנראה להונאה. גם Western Alliance Bancorporation 1.66% ירדה בשיעור דו ספרתי בעקבות חשיפה ללקוח בעייתי. המדד של הבנקים האזוריים נפל בכ-6% ביום אחד, והחזיר חששות ישנים מסדקים במערכת הבנקאית הקטנה.
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל,
עולים דיווחים כי המשקיעים בקרנות האשראי הפרטי, תחום שבו קרנות מלוות כסף ישירות לחברות במקום דרך בנקים, מתחילים לאבד סבלנות. קרנות ה-BDC, שמאפשרות לציבור להשקיע באשראי הזה, הורידו לאחרונה את התשלומים למשקיעים, והמניות שלהן מפגרות אחרי השוק הרחב. אפילו קרן הענק
של בלקסטון Blackstone Group 1.75% , שמנהלת מעל 70 מיליארד דולר, הודיעה על קיצוץ בתשואות.
בשורה התחתונה
שוק האשראי צרכני מתחיל להראות סימנים של חולשה: שיעורי הפיגור בעלייה ועלויות מימון שעדיין גבוהות למרות הציפייה להורדות ריבית. אם המגמה תימשך ועוד הלוואות בעייתיות יצופו, במיוחד בענפים רגישים כמו רכב, נדל״ן ומימון חוב פרטי, עלול להתפתח משבר חוב בארה"ב. ייתכן שמדובר באירועים נקודתיים, אבל הם מתרחשים במוקדים שמייצגים חוליות חלשות במערכת האשראי האמריקאית. דיימון אולי דיבר בציניות, אבל אם נראה עוד “ג׳וקים”, הם עלולים להיות הרבה יותר גדולים ולהעיד על בעיה מהותית יותר.
- 8.גיורא 21/10/2025 07:42הגב לתגובה זונשים מבטחנו בגרנדמייזר ובקבה או בקבן...
- 7.אנונימי 17/10/2025 14:39הגב לתגובה זואחרי ירידות שהיו צפוי תיקון
- אנונימי 18/10/2025 12:08הגב לתגובה זותסביר למה או שאל תכתוב קשקשן מקלדת
- 6.גם אם הריבית תרד נראה שהשוק בדרך ליפול (ל"ת)אנונימי 17/10/2025 14:16הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 17/10/2025 14:10הגב לתגובה זוהבורסה בתא כנראה תעלה אחרי הירידות שהיו 3 ימים ברצף
- 4.איתמר 17/10/2025 13:34הגב לתגובה זוהבנקים הגדולים דיווחו תוצאות טובות. חלק מהבנקים הקטנים מתקשים אבל הבעיות שלהם יאיצו הורדות ריבית.
- 3.עושה חשבון 17/10/2025 12:35הגב לתגובה זוככל שהמחירים עולים המשבר גדול יותר .המרווחים בין המשברים מתקצרים.
- 2.אנונימי 17/10/2025 11:26הגב לתגובה זובלון הקריפטו הוא הבלון הכי נפוח בשוק. כאשר יתפזר האבק יתברר שהמון חברות היו עם עושר מדומה. הרבה חברות השקיעו בקריפטו ויש גם מינוף שזה הכי גרוע
- 1.אנונימי 17/10/2025 11:19הגב לתגובה זוההיסטוריה וההיסטריה חוזרים על עצמם העולם לא לומד כלום מהעבר ומדובר לא רק בנושאים כלכליים
- דנידין 20/10/2025 20:09הגב לתגובה זורק שהיקף הבעיה בנדלן גדול מהותית מתחום הרכב זאת בעיה אבל לא דרמה
- בדיוק (ל"ת)אנונימי 17/10/2025 14:15הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
