מאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AI
מאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AI

וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים

כשטסלה מפספסת את הציפיות, וולבו מכה אותן - הסינים הוכיחו שהם יודעים לנהל חברות; קבוצת ג’ילי שרכשה את וולבו מפורד ב-2010 הפכה את השבדית המאובקת להשקעת זהב
מנדי הניג | (2)

למאסק כבר קשה להחזיק את ההייפ סביב טסלה. אתמול טסלה פספסה בשורת הרווח והמשקיעים חיכו לשמוע מה הקטר יגיד, המשקיעים ידעו שטסלה עקפה את המסירות ברכבים אבל רצו לדעת עד כמה זה יורד למטה לשורה התחתונה - ושם מאסק פספס. הרווח המתואם למניה הסתכם על 0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

מאסק נאבק כדי לשמור על קצב הצמיחה של טסלה אבל הסינים מצאו את הנוסחה. והיא, "תופתעו" מגיעה דרך התייעלות, דרך שיפור שרשרת האספקה. כן זה עדיין קיים - חברות שעסוקות בלעשות את אותם הדברים רק טוב יותר. וולבו היא יצרנית רכב וותיקה (במיוחד עם נשווה לטסלה) שנוסדה עוד כבר ב-1927, וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של כמעט 6 מיליארד קרונות שבדיות פי ארבעה מהתחזיות. ובעקבות זה המניה זינקה ביותר מ-30% בבורסת שטוקהולם - העלייה החדה ביותר מאז ההנפקה. זו יצרנית שבמשך שנים הייתה בשוליים אבל בזכות קיצוץ אגרסיבי בהוצאות הרווחיות חזרה לליבה והיום היא כיכבה בראש הכותרות בעולם.

הקרדיט כולו של: ג’ילי

למי שמגיע הקרדיט לכל המהפך זה ג'ילי. מאחורי וולבו עומדת קבוצת ג’ילי הסינית, שרכשה את וולבו מפורד בשנת 2010 תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד. אז זה היה נראה ממש הימור וגם לא הבינו איך האסייתים יצליחו להבריא ולהמריא עם וולבו. אבל מסתבר שבג'ילי יודעים דבר או שניים בניהול והעסקה הזאת היא שווה זהב בשבילם - כיום וולבו נסחרת בכ-9.6 מיליארד דולר. ג’ילי נתנה לוולבו גב פיננסי רחב וחופש פעולה ניהולי, ושילבה בין טכנולוגיה ושרשרת אספקה סינית לבין עיצוב, הנדסה ותפיסת איכות סקנדינביים. השילוב הזה הוליד נוסחה אחרת: ייצור יעיל, פחות ראוותנות, ומיקוד בתוצאות. וזה אם שוב נשווה לטסלה בזמן שטסלה מתמודדת עם שחיקת ברווחיות והאטה בביקושים.

וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של 5.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-627 מיליון דולר) לעומת תחזיות של 1.6 מיליארד בלבד. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-4.51 מיליארד קרונות, וההכנסות הסתכמו ב-86.4 מיליארד קרונות – ירידה של 7% לעומת השנה הקודמת. אף על פי כן, הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.9%, כמעט כפול מהתחזיות, והמרווח הגולמי השתפר ל-24.4% לעומת 17.7% ברבעון הקודם. מאחורי המספרים עומדת הנהלה חדשה בראשות האקן סמואלסון, שחזר השנה לתפקיד המנכ"ל. בשישה חודשים החברה צמצמה כ-3,000 משרות, הקפיאה השקעות והורידה את הוצאות ההנהלה בכשליש מה שתרם לשיפור המהיר ברווחיות.

במקביל, וולבו מצאה פתרון חלקי גם ללחצי הסחר. הסכם חדש בין האיחוד האירופי לארה"ב הוריד את המכס על רכבים אירופיים ל-15%, והחברה מתכננת להעביר חלק מקווי הייצור לרכבי היבריד לארה"ב עצמה. סמנכ"ל הכספים, פרדריק הנסון, הסביר כי הפגיעה ברווחיות השנתית תהיה כעת קטנה מהצפוי ירידה של כ-1% בלבד לעומת הערכה קודמת של עד 2%. עם התייעלות מתמשכת ורווחיות משופרת, שווי השוק של וולבו קאר טיפס לכ-9.6 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז ההנפקה ב-2021.

ג’ילי עצמה, שהוקמה בשנות ה-80 על ידי לי שופו כיצרנית מקררים, הפכה במרוצת השנים לקונצרן רכב וטכנולוגיה מהבולטים בעולם. בשנות ה-90 עברה לייצור מכוניות, תחילה לשוק המקומי הסיני ובהמשך לשווקים בינלאומיים. כיום היא מחזיקה במותגים כמו לוטוס הבריטית, Lynk & Co ופרוטון המלזית, וגם בשיתופי פעולה אסטרטגיים עם מרצדס. ההצלחה של וולבו היא דוגמה מובהקת לאסטרטגיה שלה שילוב בין יציבות לגמישות, בין יציבות אירופאית וגמישות סינית. מניית ג’ילי, שדשדשה במשך שנים, עלתה מתחילת השנה בכ-24%, והקבוצה כולה נסחרת כיום לפי שווי של כ-88.7 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 23/10/2025 19:10
    הגב לתגובה זו
    כל השטיק שלהם עכשיו זה הFSD שלא עובד ובחיים לא יעבוד
  • 1.
    וואו איזו השוואה הזויה חברת רכב שמרנית של 10Bלעומת חברה שהפכה את העולם ומתקרבת למועדון הטריליון .. (ל"ת)
    אנונימי 23/10/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


פיטורים
צילום: FREEPICK

עוד גל קיצוצים בטידס: פיטורים של עד 10% מהעובדים בעולם

פחות משנה אחרי סבב צמצומים ראשון ובצל ירידה במניה והמיזוג, טידס מודיעה בתחילת החודש על פיטורים של עד כ-10% מהעובדים בעולם

ליאור דנקנר |

בתחילת החודש מודיעה טידס Teads Holding 20.56%  , לשעבר אאוטבריין, על סבב פיטורים נוסף שצפוי לכלול פחות מ-10% מכ-1,800 העובדים שלה בעולם. המהלך מגיע אחרי סיבוב קיצוצים קודם ובתוך שנה חלשה במיוחד במניה ובתוצאות. המניה נסחרת כיום סביב 0.59 דולר בלבד, סמוך לשפל השנתי של 0.57 דולר, ומשקפת לטידס שווי שוק של כ-67 מיליון דולר.


שני סבבי צמצום בזמן קצר

המיזוג בין אאוטבריין הישראלית לטידס הצרפתית הושלם בפברואר השנה, בעסקה שהיקפה הוערך בכמיליארד דולר. אאוטבריין רכשה את טידס, והחברה הממוזגת אימצה את השם טידס. המטרה הייתה לחבר בין תחום המלצות התוכן שבו התמחתה אאוטבריין לבין פעילות הווידאו והטלוויזיה המחוברת של טידס, וליצור פלטפורמת פרסום גדולה יותר באינטרנט הפתוח.

עם סגירת העסקה הכריזה טידס על תוכנית צמצום ראשונה, שכללה פיטורים של כ-200 עובדים, בערך 10% מהכוח המאוחד, כאשר רוב המשרות שנחתכו היו מחוץ לישראל. לפי הערכות החברה, מהלך ההתייעלות נועד לחסוך 65-75 מיליון דולר עד 2026, בין היתר דרך איחוד של תפקידים וביטול כפילויות שנוצרו במיזוג. אחרי הפיטורים הראשונים נותרו בקבוצה כ-2,000 עובדים.

כעת, בתחילת החודש, מגיע סיבוב קיצוצים נוסף, קטן יותר בהיקפו, שצפוי לפגוע בפחות מ-10% מהעובדים. גם הפעם עיקר המשרות שנכנסות לתוך תוכנית הצמצום נמצאות בארצות הברית ובאירופה, בעוד שהפעילות בישראל נפגעת פחות. בפועל, בתוך פחות משנה מהמיזוג, טידס מנהלת שני סבבי צמצום משמעותיים, במקביל לניסיון לייצב את העסק המאוחד.


מניה חלשה אחרי פרסום התוצאות

בזמן שהחברה מנסה לסדר מחדש את מבנה ההוצאות, המניה מתקשה להתאושש. מאז תחילת השנה איבדה טידס חלק גדול משוויה, כולל ירידה חדה אחרי פרסום התוצאות לרבעון השלישי. שווי השוק נע סביב עשרות מיליוני דולרים בלבד, ברמה שנמוכה בהרבה מהיקף העסקה שממנה נולדה החברה הממוזגת ומהיקף החוב הפיננסי שעל המאזן.