
בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
- לאחר הפסגה: בואינג וטורקיש איירליינס בעסקת ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?
בואינג נמצאת בשלבים מוקדמים של תכנון מטוס צר גוף חדש שיחליף את ה-737 MAX. מנכ"ל החברה, קלי אורטברג, נפגש לפי הדיווחים עם בכירי מפעל המנועים רולס רויס בבריטניה כדי לדון בתכנון מנוע חדש למטוס ה-797. כמו כן, בואינג החלה בעבודות תכנון ראשוניות רעיוניות לגבי המטוס העתידי. מונה מנהל מוצר בכיר חדש בזרוע המטוסים המסחריים אשר יוביל ויפקח על כיוון התכנון, במטרה להגיע ליעילות גבוהה בכ-20 אחוז לעומת מטוסי ה-737.
בואינג מתמקמת בשקט לקראת יורש עתידי ל-737 MAX ועובדת עם רולס רויס להובלת ההנעה, מבצעת עבודות תכנון מוקדמות של תא הטייס ומתארגנת מחדש באופן פנימי, תוך מתן עדיפות פומבית להתאוששות ולפינוי צבר הזמנות.
- חדירת רחפנים השביתה את שדה התעופה במינכן; חשש מגל רחב של תקיפות באירופה
- טסלה יורדת למרות מסירות שיא - מה הסיבה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
לאור תרבות הארגון של בואינג בעבר של תיעדוף מאזן רווחי על בטיחות הנוסעים, בואינג בהנהגת המנכ"ל החדש עמלה על תיקון התרבות המפעלית שלה לפני שהיא בונה בפועל מטוס חדש. רשות התעופה הפדרלית וחברות התעופה לא יסבלו קיצורי דרך. בואינג צריכה להפגין רפורמה מבנית באיכות, סמכות הנדסית ושקיפות בהסמכה. עליה לשלב את הרגולטורים בלולאת התכנון הרבה לפני ההשקה כדי להימנע מעיכובים רב שנתיים בהסמכה. בואינג כבר עובדת במרץ על שינוי מדדי האיכות והעדפת בטיחות הנוסעים כדי להגיע מוכנה לתהליך תכנון ויצור ה-797, כדי להימנע ממוכנות בלתי מספקת כפי שקרה עם ה-787.
בואינג פועלת כעת להשבת אמינות הייצור ולספק את צבר הזמנות המטוסים שלה, המונה כ-6000 מטוסים. לאור בעיות הנדסיות במערכת מונעת הקרחת המנועים, בואינג טרם אישרה בהצלחה את דגם 10 של 737 MAX ופרויקט ה-777X רחב הגוף מתמודד גם הוא עם עיכובים בלתי פוסקים. בעיות טכניות במנוע ומבנה המטוס, סדקים בחלקי המבנה המקשרים בין המנוע לכנפיים שזוהו במבחני טיסה גרמו לעיכוב ב-777X.
ובכל זאת, יש התקדמות, שכן רשות התעופה הפדרלית עומדת לשקם חלקית את יכולת בואינג לאשר באופן עצמאי את כשירותם האווירית של חלק ממטוסי ה-737 MAX וה-787 למסירה. לאחר התאמת מדדי האיכות והביקורת בקווי היצור, בואינג אמורה לקבל אישור להגדיל קצב היצור ל-42 מטוסים חודשיים ואף לשאוף ל-47 מטוסים בחודש עד סוף שנת 2025. כזכור, בעקבות נפילת דלת הפלאג מתא הנוסעים במטוס של אלסקה איירליינס בינואר 2024, בואינג הוגבלה לייצור של 38 מטוסי MAX בחודש. בעיות במפעל שלה ברנטון הקטינו את הייצור ל31 מטוסים בחודש.
שוק מטוסי הצר גוף שבו שולט כיום ה737 לצד משפחת הA320neo של איירבס, הוא לב התחרות. מדובר בשוק עצום עם ביקוש גבוה במיוחד של חברות לואו קוסט, קווי טיסה באורך בינוני ותחבורה אזורית. יחד עם זאת, הצורך ביעילות צריכת דלק, הפחתת פליטות פחמן וקלות תחזוקה מעולם לא היה קריטי יותר. בואינג נדרשת להציג קפיצה טכנולוגית של ממש כדי לצמצם את הפער מול איירבס, שמחזיקה כיום ביתרון מכירות.
ה-797 - עקרונות העיצוב החדשים
בואינג בוחנת תצורות לא קונבנציונליות, בהן מבנה גוף רחב יותר מה-737, עם תא נוסעים מרווח וחווית טיסה דמוית זו המתקבלת במטוסים רחבי גוף בקווים קצרים. ל797 מתוכננות כנפיים מתקדמות מחומרים מרוכבים, עם קצות כנף מתקפלים כדי להתאים לשערי שדות תעופה קיימים.
ב-797 העתידי ישולבו מערכות הנעה היברידיות או טורבו פאן עתירי דחף מהדור הבא, אשר מפחיתים צריכת דלק עד 25% לעומת ה-737 MAX.
הפרויקט החדש של ה-797 לא יעסוק רק במבנה הפיזי אלא גם בשיטת הפיתוח. בואינג נוקטת בגישת Model Based Systems Engineering שמאפשרת פיתוח דיגיטלי מלא של המטוס עוד לפני חיתוך המתכת הראשון. כך ניתן לבחון אינטגרציה בין מערכות, הדמיית תחזוקה בזמן אמת ותהליך ייצור אוטומטי מהיר יותר עם פחות טעויות.
בואינג שוקלת לפתח משפחה של דגמים שתתפרש על פני 150 עד 240 מושבים, עם טווח בין 3500 ל-5500 קילומטר - כלומר מענה גם לטיסות פנים ארציות עמוסות וגם לנתיבים בינלאומיים אזוריים. תצורה זו תוכל להתחרות בשוק שבו איירבס כבר מציעה את הA321XLR שמבצע טיסות טרנס אטלנטיות קצרות.
לוחות זמנים וסיכונים -עלות ענקית
ניהול משבר האמון אחרי ה-737 ועיכובים בפרויקט 777X, כמו גם לחצים מצד חברות תעופה להציע פתרונות עם שדרוגים שיקצרו את זמן הגעת המטוס לשוק, גורמים להחלטה מורכבת ביותר לגבי תצורת ה797.
ההחלטה על השקתו הרשמית של ה-797 צפויה רק במחצית השנייה של העשור, עם טיסת בכורה אפשרית בתחילת שנות ה-30. עם זאת, האתגר המרכזי הוא כלכלי, ההשקעה הצפויה בפרויקט עומדת על סכומים של עשרות מיליארדי דולרים, עם הערכות שנעות בין 30 ל-40 מיליארד דולר בפיתוח, ומלווה בתוכנית יקרה של השקעה במחקר ופיתוח בשנים הקרובות, מה שעלול לפגוע ברווחי החברה.
המהלך של בואינג נתפס לא רק כפרויקט הנדסי חדשני, אלא גם כקרב על ההנהגה בשוק המטוסים האזרחי בין בואינג לאיירבס. אם החברה תצליח להציג מטוס מהפכני ולא רק שדרוג מדורג, היא עשויה להחזיר את האמון שאבד ולהציב סטנדרט חדש בשוק. כישלון, מנגד, עלול לחזק עוד יותר את מעמד איירבס ולהותיר את בואינג עם שורה של דגמים שאינם עומדים עוד בדרישות חברות התעופה.
בואינג, המתמודדת עם אתגרים משמעותיים סביב יצור ה-737 MAX ואספקתו במועד, נמצאת כעת בעיצומו של מיזם שאפתני לפיתוח דור חדש של מטוס צר גוף שיחליף את הדגם האייקוני, במטרה לשוב ולהוביל את השוק מול הזינוק המתמשך של איירבס.
השפעת 797 על מניית בואינג
הפרויקט מהווה זרז מרכזי בחיזוק המניה של בואינג שכבר חוותה בעבר עליות במחיר המניה בעקבות הודעות על התחלת פיתוח המטוס החדש. הבנקים המרכזיים ודירוגי האנליסטים ממשיכים להכתיר את בואינג כחברה בהתאוששות ממשברי העבר, עם צפי להתאוששות ארוכת טווח המניעה את ההשקעות בחברה, במיוחד לאור האפשרות להצגת פיתוח משמעותי אשר יוביל למעבר של חברות התעופה למטוס חדש ויעיל יותר מתוצרת בואינג.
בהמשך לידיעה על התחלת פיתוח המטוס 797 המחליף ל-737, מניית בואינג זינקה ב-5% במהלך המסחר, והמשיכה במומנטום חיובי שהלך והתגבר בחודשים האחרונים עם עלייה כוללת של 28% במחיר המניה בששת החודשים האחרונים. אנליסטים בכירים בשוק התעופה וההון צופים כי פיתוח המטוס החדש עשוי לשפר משמעותית את פרופיל הצמיחה והיציבות הכלכלית של בואינג בטווח הבינוני והארוך.
UBS העלתה לאחרונה את המלצתה לקנייה עבור מניית בואינג וקבעה מחיר יעד של כ-280 דולר למניה, תוך ציון כי ההשקעה המתוכננת בפיתוח המטוס החדש תוביל לעלייה של יותר מ-50% בהוצאות המחקר והפיתוח בשנים 2024 עד 2029, עם תחזית השקעה כוללת של כ-55 מיליארד דולר בין השנים 2027 ל2035.
RBC Capital שגם היא דבקה בהמלצה חיובית, רואה את האישור ההדרגתי של רשויות התעופה להגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX כרמז לחזרה לאיזון בפעילות הייצור של בואינג, דבר שמסייע בשיפור המאזן הפיננסי וביציבות תזרים המזומנים.
בשוק ההון, התחזיות למניית בואינג לתקופה הקרובה הן אופטימיות במיוחד, כאשר בממוצע 26 אנליסטים מדרגים את המניה כהשקעה מומלצת עם יעד מחיר ממוצע של כ-231 דולר. חלק מהתחזיות אף רואות עלייה משמעותית של 70% ומלה במניה בשנים הבאות, בהנחה שפרויקט ה-797 יתקדם כמתוכנן והמטוס ייכנס לשירות בשלהי העשור הבא.
שותפיה של בואינג ל-797 משגשגות
מתוך ספקי הליבה של בואינג, חברת רולס רויס ממוקמת במרכז השותפות לפיתוח מנועים חדשים למטוס העתידי. השיחות בין בואינג לרולס רויס, שהחלו מוקדם השנה, מתמקדות במנועי UltraFan מתקדמים, המציעים שיפור של 10% עד 20% ביעילות הדלק מול מנועים קיימים כגון אלה של איירבס. עבור רולס רויס, זהו פרויקט שמממש את המשך העצמת חלקה בשוק מנועי המטוסים המסחרי עם הזמנות עתידיות משמעותיות והבטחת נתח שוק חדש לעשור הבא. מניית רולס רויס הבריטית עלתה השנה בצורה תלולה לאור הביקוש למנועיה מכלל תעשיות התעופה.
הספקים בתעשיית התעופה, שכבר סבלו מהשפעות משבר ה-737 MAX ובעיות האספקה בעקבות הקורונה, עשויים לראות בפרויקט הזה הזדמנות כלכלית מחודשת, עם הזמנות מוערכות כבר בשלב מוקדם של עשרות מטוסים ובהמשך אלפי יחידות לטווח ארוך במסגרת חידוש צי המטוסים העולמי.
לבואינג נדרש חזון ברור מכוון לעתיד, לא רק תגובה לאיירבס ולמוצר ה"אני גם". נדרשת משמעת פיננסית ויכולת עמידה במחויבויות לספקי המשנה. ייתכן שייקח כמה שנים לבסס את הקונספט ולבסס שותף למנועים וליצור קשר חברתי עם חברות התעופה.
אבות טיפוס ובדיקות צפויים בשנים 2030 עד 2033 לכל המוקדם. לאחר מכן יגיעו שנתיים עד שלוש של טיסות ניסוי. סביר להניח שלא נראה את אספקת ה-797 הראשונים לפני 2035 - כעשר שנים קדימה.

אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
המיליארדר כתב ברשת החברתית שלו כי ביטל את המנוי בעקבות מחלוקת סביב יוצר הסדרה האנימטיבית “Dead End: Paranormal Park”; מניית נטפליקס יורדת במסחר המוקדם
אילון מאסק, האיש העשיר בעולם , הודיע אתמול בצורה מעניינת כי ביטל את המנוי האישי שלו לשירות הסטרימינג של נטפליקס Netflix, Inc -0.71% . את ההודעה פרסם מאסק ברשת החברתית שלו - X (טוויטר לשעבר) בתגובה לפוסט של משתמש אחר,
ובכך הצטרף לשיח סוער סביב במאי ויוצר האנימציה הבריטי היימיש סטיל, שעמד במוקד ביקורת לאחר שהתבטא בצורה שנתפסה כפוגענית כלפי הפעיל השמרני צ'רלי קירק.
הפרשה החלה כשסטיל, שחתום על סדרת הנוער “Dead End: Paranormal Park” המשודרת בנטפליקס, פרסם בעבר
הודעות שזכו לגינויים מצד קהלים שמרניים בארה"ב. משתמשים ברשתות החברתיות קראו לחרם על נטפליקס בטענה שהחברה מעניקה במה לתוכן שנוי במחלוקת לילדים. מאסק, שבשנה האחרונה נוהג להביע עמדות נחרצות כלפי תאגידי מדיה, הצטרף לשיח הזה וכתב בפשטות: “Same”, כלומר גם הוא ביטל
את המנוי.
התגובה של מאסק קיבלה הד תקשורתי רחב ומעל 200 אלף לייקים, בעיקר בגלל כוחו הציבורי והמסר שהוא שולח כלפי פלטפורמות תוכן. עם זאת, נטפליקס טרם הגיבה רשמית על המקרה ולא ברור אם תהיה לכך השפעה ממשית על פעילותה.
מניית נטפליקס נסחרת היום בירידה
במסחר המוקדת, על רקע מגמה שלילית רחבה יותר במניות ברקע השבתת הממשל (להרחבה - אין הסכמות על התקציב והממשל בארה"ב מושבת: מה ההשלכות?) אך גם תחת רעש
תקשורתי סביב האירוע. בחודש האחרון נחלשה המניה בכמה אחוזים לאחר תקופה ארוכה של עליות, בין היתר על רקע נתוני צמיחה מתונים יותר במנויים בצפון אמריקה ועלייה בתחרות בשירותי הסטרימינג.
- טסלה זינקה כמעט 100% מאז אפריל – המשקיעים מהמרים על מעבר מעסקי הרכבים ל-AI
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוחות של נפליקס
בדוחות לרבעון השני הציגה נטפליקס תוצאות מרשימות. הרווח למניה הסתכם ב-7.19 דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 7.08 דולר, וזינוק חד לעומת 4.88 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות הגיעו ל-11.08 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי, ורשמו עלייה שנתית של 16%. הרווח התפעולי הגיע לשיעור מרשים של 34.1%.

חדירת רחפנים השביתה את שדה התעופה במינכן; חשש מגל רחב של תקיפות באירופה
המתקפות ההיברידיות של רוסיה מגיעות לגרמניה?
רשויות התעופה בגרמניה עצרו את הפעילות האווירית בשדה התעופה במינכן אחרי דיווחים על רחפנים שחדרו לשטח האווירי של השדה. מדובר באירוע שהוביל להשבתת טיסות, עיכובים נרחבים ואלפי נוסעים שנתקעו בטרמינלים. מינכן הוא השדה השני בגודלו בגרמניה ואחד המרכזיים באירופה, ולכן כל תקלה בו גוררת השפעה רחבה על מערך הטיסות היבשתי.
לפי הודעת רשות הבקרה האווירית, 17 המראות שתוכננו לערב בוטלו, ו-15 טיסות נכנסות הופנו לשדות תעופה חלופיים - שטוטגרט, פרנקפורט, וינה ונירנברג. במקביל פעלו המשטרה ושירותי החירום באזור השדה כדי לאתר את הרחפנים. הנהלת שדה התעופה פעלה בשיתוף עם חברות התעופה והציבה מיטות מתקפלות, שמיכות וחטיפים עבור כ-3,000 נוסעים שנשארו כלואים בטרמינלים.
תופעה הולכת ומתרחבת באירופה
אירוע מינכן אינו המקרה הראשון. בשבועות האחרונים הושבתו זמנית שדות תעופה גדולים נוספים, בהם קופנהגן ואוסלו, בשל חדירות רחפנים. הדמיון בין האירועים מעלה שאלה מטרידה - האם מדובר בפעולות מקומיות או בתופעה רחבה יותר שמטרתה לפגוע בתשתיות אזרחיות וליצור תחושת חוסר יציבות?
האיחוד האירופי כבר מנהל דיונים על הקמת "חומת רחפנים", מערך הגנה אזורי שיכלול טכנולוגיות זיהוי ויירוט מתקדמות, תוך שיתוף פעולה בין המדינות החברות. מדובר בפרויקט עצום בהיקפו שצפוי לעלות מיליארדי יורו ולדרוש אינטגרציה בין מערכות צבאיות ואזרחיות.
- Draganfly תספק רחפנים לצבא ארה״ב, מזנקת מעל 25%
- אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשד ללוחמה היברידית של רוסיה
בכמה מדינות באירופה עלו חשדות שהחדירות אינן מתבצעות על ידי חובבים בלבד אלא על ידי מפעילים מקצועיים. הדיווחים על חדירות נוספות בפולין ובמדינות הבלטיות חיזקו את החשש כי מדובר בחלק מהתפיסה הרוסית של לוחמה היברידית - שילוב בין אמצעים צבאיים, סייבר, תעמולה וכלים אזרחיים כמו רחפנים לצורך יצירת חוסר יציבות.