
בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?
בואינג נמצאת בשלבים מוקדמים של תכנון מטוס צר גוף חדש שיחליף את ה-737 MAX. מנכ"ל החברה, קלי אורטברג, נפגש לפי הדיווחים עם בכירי מפעל המנועים רולס רויס בבריטניה כדי לדון בתכנון מנוע חדש למטוס ה-797. כמו כן, בואינג החלה בעבודות תכנון ראשוניות רעיוניות לגבי המטוס העתידי. מונה מנהל מוצר בכיר חדש בזרוע המטוסים המסחריים אשר יוביל ויפקח על כיוון התכנון, במטרה להגיע ליעילות גבוהה בכ-20 אחוז לעומת מטוסי ה-737.
בואינג מתמקמת בשקט לקראת יורש עתידי ל-737 MAX ועובדת עם רולס רויס להובלת ההנעה, מבצעת עבודות תכנון מוקדמות של תא הטייס ומתארגנת מחדש באופן פנימי, תוך מתן עדיפות פומבית להתאוששות ולפינוי צבר הזמנות.
- אמריקן איגל: סידני סוויני הגדילה את ההכנסות, אבל מה עם הרווחים?
- קרדו מזנקת 15% במסחר המוקדם לאור רבעון שיא ותחזית תואמת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
לאור תרבות הארגון של בואינג בעבר של תיעדוף מאזן רווחי על בטיחות הנוסעים, בואינג בהנהגת המנכ"ל החדש עמלה על תיקון התרבות המפעלית שלה לפני שהיא בונה בפועל מטוס חדש. רשות התעופה הפדרלית וחברות התעופה לא יסבלו קיצורי דרך. בואינג צריכה להפגין רפורמה מבנית באיכות, סמכות הנדסית ושקיפות בהסמכה. עליה לשלב את הרגולטורים בלולאת התכנון הרבה לפני ההשקה כדי להימנע מעיכובים רב שנתיים בהסמכה. בואינג כבר עובדת במרץ על שינוי מדדי האיכות והעדפת בטיחות הנוסעים כדי להגיע מוכנה לתהליך תכנון ויצור ה-797, כדי להימנע ממוכנות בלתי מספקת כפי שקרה עם ה-787.
בואינג פועלת כעת להשבת אמינות הייצור ולספק את צבר הזמנות המטוסים שלה, המונה כ-6000 מטוסים. לאור בעיות הנדסיות במערכת מונעת הקרחת המנועים, בואינג טרם אישרה בהצלחה את דגם 10 של 737 MAX ופרויקט ה-777X רחב הגוף מתמודד גם הוא עם עיכובים בלתי פוסקים. בעיות טכניות במנוע ומבנה המטוס, סדקים בחלקי המבנה המקשרים בין המנוע לכנפיים שזוהו במבחני טיסה גרמו לעיכוב ב-777X.
ובכל זאת, יש התקדמות, שכן רשות התעופה הפדרלית עומדת לשקם חלקית את יכולת בואינג לאשר באופן עצמאי את כשירותם האווירית של חלק ממטוסי ה-737 MAX וה-787 למסירה. לאחר התאמת מדדי האיכות והביקורת בקווי היצור, בואינג אמורה לקבל אישור להגדיל קצב היצור ל-42 מטוסים חודשיים ואף לשאוף ל-47 מטוסים בחודש עד סוף שנת 2025. כזכור, בעקבות נפילת דלת הפלאג מתא הנוסעים במטוס של אלסקה איירליינס בינואר 2024, בואינג הוגבלה לייצור של 38 מטוסי MAX בחודש. בעיות במפעל שלה ברנטון הקטינו את הייצור ל31 מטוסים בחודש.
שוק מטוסי הצר גוף שבו שולט כיום ה737 לצד משפחת הA320neo של איירבס, הוא לב התחרות. מדובר בשוק עצום עם ביקוש גבוה במיוחד של חברות לואו קוסט, קווי טיסה באורך בינוני ותחבורה אזורית. יחד עם זאת, הצורך ביעילות צריכת דלק, הפחתת פליטות פחמן וקלות תחזוקה מעולם לא היה קריטי יותר. בואינג נדרשת להציג קפיצה טכנולוגית של ממש כדי לצמצם את הפער מול איירבס, שמחזיקה כיום ביתרון מכירות.
ה-797 - עקרונות העיצוב החדשים
בואינג בוחנת תצורות לא קונבנציונליות, בהן מבנה גוף רחב יותר מה-737, עם תא נוסעים מרווח וחווית טיסה דמוית זו המתקבלת במטוסים רחבי גוף בקווים קצרים. ל797 מתוכננות כנפיים מתקדמות מחומרים מרוכבים, עם קצות כנף מתקפלים כדי להתאים לשערי שדות תעופה קיימים.
ב-797 העתידי ישולבו מערכות הנעה היברידיות או טורבו פאן עתירי דחף מהדור הבא, אשר מפחיתים צריכת דלק עד 25% לעומת ה-737 MAX.
הפרויקט החדש של ה-797 לא יעסוק רק במבנה הפיזי אלא גם בשיטת הפיתוח. בואינג נוקטת בגישת Model Based Systems Engineering שמאפשרת פיתוח דיגיטלי מלא של המטוס עוד לפני חיתוך המתכת הראשון. כך ניתן לבחון אינטגרציה בין מערכות, הדמיית תחזוקה בזמן אמת ותהליך ייצור אוטומטי מהיר יותר עם פחות טעויות.
בואינג שוקלת לפתח משפחה של דגמים שתתפרש על פני 150 עד 240 מושבים, עם טווח בין 3500 ל-5500 קילומטר - כלומר מענה גם לטיסות פנים ארציות עמוסות וגם לנתיבים בינלאומיים אזוריים. תצורה זו תוכל להתחרות בשוק שבו איירבס כבר מציעה את הA321XLR שמבצע טיסות טרנס אטלנטיות קצרות.
לוחות זמנים וסיכונים -עלות ענקית
ניהול משבר האמון אחרי ה-737 ועיכובים בפרויקט 777X, כמו גם לחצים מצד חברות תעופה להציע פתרונות עם שדרוגים שיקצרו את זמן הגעת המטוס לשוק, גורמים להחלטה מורכבת ביותר לגבי תצורת ה797.
ההחלטה על השקתו הרשמית של ה-797 צפויה רק במחצית השנייה של העשור, עם טיסת בכורה אפשרית בתחילת שנות ה-30. עם זאת, האתגר המרכזי הוא כלכלי, ההשקעה הצפויה בפרויקט עומדת על סכומים של עשרות מיליארדי דולרים, עם הערכות שנעות בין 30 ל-40 מיליארד דולר בפיתוח, ומלווה בתוכנית יקרה של השקעה במחקר ופיתוח בשנים הקרובות, מה שעלול לפגוע ברווחי החברה.
המהלך של בואינג נתפס לא רק כפרויקט הנדסי חדשני, אלא גם כקרב על ההנהגה בשוק המטוסים האזרחי בין בואינג לאיירבס. אם החברה תצליח להציג מטוס מהפכני ולא רק שדרוג מדורג, היא עשויה להחזיר את האמון שאבד ולהציב סטנדרט חדש בשוק. כישלון, מנגד, עלול לחזק עוד יותר את מעמד איירבס ולהותיר את בואינג עם שורה של דגמים שאינם עומדים עוד בדרישות חברות התעופה.
בואינג, המתמודדת עם אתגרים משמעותיים סביב יצור ה-737 MAX ואספקתו במועד, נמצאת כעת בעיצומו של מיזם שאפתני לפיתוח דור חדש של מטוס צר גוף שיחליף את הדגם האייקוני, במטרה לשוב ולהוביל את השוק מול הזינוק המתמשך של איירבס.
השפעת 797 על מניית בואינג
הפרויקט מהווה זרז מרכזי בחיזוק המניה של בואינג שכבר חוותה בעבר עליות במחיר המניה בעקבות הודעות על התחלת פיתוח המטוס החדש. הבנקים המרכזיים ודירוגי האנליסטים ממשיכים להכתיר את בואינג כחברה בהתאוששות ממשברי העבר, עם צפי להתאוששות ארוכת טווח המניעה את ההשקעות בחברה, במיוחד לאור האפשרות להצגת פיתוח משמעותי אשר יוביל למעבר של חברות התעופה למטוס חדש ויעיל יותר מתוצרת בואינג.
בהמשך לידיעה על התחלת פיתוח המטוס 797 המחליף ל-737, מניית בואינג זינקה ב-5% במהלך המסחר, והמשיכה במומנטום חיובי שהלך והתגבר בחודשים האחרונים עם עלייה כוללת של 28% במחיר המניה בששת החודשים האחרונים. אנליסטים בכירים בשוק התעופה וההון צופים כי פיתוח המטוס החדש עשוי לשפר משמעותית את פרופיל הצמיחה והיציבות הכלכלית של בואינג בטווח הבינוני והארוך.
UBS העלתה לאחרונה את המלצתה לקנייה עבור מניית בואינג וקבעה מחיר יעד של כ-280 דולר למניה, תוך ציון כי ההשקעה המתוכננת בפיתוח המטוס החדש תוביל לעלייה של יותר מ-50% בהוצאות המחקר והפיתוח בשנים 2024 עד 2029, עם תחזית השקעה כוללת של כ-55 מיליארד דולר בין השנים 2027 ל2035.
RBC Capital שגם היא דבקה בהמלצה חיובית, רואה את האישור ההדרגתי של רשויות התעופה להגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX כרמז לחזרה לאיזון בפעילות הייצור של בואינג, דבר שמסייע בשיפור המאזן הפיננסי וביציבות תזרים המזומנים.
בשוק ההון, התחזיות למניית בואינג לתקופה הקרובה הן אופטימיות במיוחד, כאשר בממוצע 26 אנליסטים מדרגים את המניה כהשקעה מומלצת עם יעד מחיר ממוצע של כ-231 דולר. חלק מהתחזיות אף רואות עלייה משמעותית של 70% ומלה במניה בשנים הבאות, בהנחה שפרויקט ה-797 יתקדם כמתוכנן והמטוס ייכנס לשירות בשלהי העשור הבא.
שותפיה של בואינג ל-797 משגשגות
מתוך ספקי הליבה של בואינג, חברת רולס רויס ממוקמת במרכז השותפות לפיתוח מנועים חדשים למטוס העתידי. השיחות בין בואינג לרולס רויס, שהחלו מוקדם השנה, מתמקדות במנועי UltraFan מתקדמים, המציעים שיפור של 10% עד 20% ביעילות הדלק מול מנועים קיימים כגון אלה של איירבס. עבור רולס רויס, זהו פרויקט שמממש את המשך העצמת חלקה בשוק מנועי המטוסים המסחרי עם הזמנות עתידיות משמעותיות והבטחת נתח שוק חדש לעשור הבא. מניית רולס רויס הבריטית עלתה השנה בצורה תלולה לאור הביקוש למנועיה מכלל תעשיות התעופה.
הספקים בתעשיית התעופה, שכבר סבלו מהשפעות משבר ה-737 MAX ובעיות האספקה בעקבות הקורונה, עשויים לראות בפרויקט הזה הזדמנות כלכלית מחודשת, עם הזמנות מוערכות כבר בשלב מוקדם של עשרות מטוסים ובהמשך אלפי יחידות לטווח ארוך במסגרת חידוש צי המטוסים העולמי.
לבואינג נדרש חזון ברור מכוון לעתיד, לא רק תגובה לאיירבס ולמוצר ה"אני גם". נדרשת משמעת פיננסית ויכולת עמידה במחויבויות לספקי המשנה. ייתכן שייקח כמה שנים לבסס את הקונספט ולבסס שותף למנועים וליצור קשר חברתי עם חברות התעופה.
אבות טיפוס ובדיקות צפויים בשנים 2030 עד 2033 לכל המוקדם. לאחר מכן יגיעו שנתיים עד שלוש של טיסות ניסוי. סביר להניח שלא נראה את אספקת ה-797 הראשונים לפני 2035 - כעשר שנים קדימה.
- 9.המטוסים של בואינג הם אסון . (ל"ת)אנונימי 08/10/2025 18:25הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 07/10/2025 14:24הגב לתגובה זואני חושב שהכותב טועה. ה797 מיועד למלא את הפער בין 737 ל787. ה737 כבר לא ניתן למתיחה והגדלת קיבולת
- עופר הבר 09/10/2025 06:40הגב לתגובה זוה797 צפוי להיות מטוס בגודל ביניים עם 220275 מושבים וטווח אופייני של 45005000 מייל ימי. בכך הוא ממוקם בדיוק בין ה757 ל767 ומיועד לשרת קווים טרנסאטלנטיים בינוניים ואזוריים שנדרשת בהם יעילות תפעולית גבוהה וגמישות תפעולית.מכיוון ששניהם יוצאים משירות אזי ה797 מתמקם בין ה737 לדרימליינר 787
- 7.נראה כמו כתבת.יחצ של בואינג (ל"ת)שביט 04/10/2025 19:50הגב לתגובה זו
- אנונימי 05/10/2025 09:15הגב לתגובה זולא נראה לי
- 6.Airbus pure European engineering (ל"ת)לא תודה 04/10/2025 12:50הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 04/10/2025 11:49הגב לתגובה זוובכלל. אמריקה מחלידה ומתפוררת.
- 4.אנונימי 04/10/2025 08:41הגב לתגובה זומה שווה מטוס משוכלל אם צריך להמתין כ 30 דקות בתור לשירותים
- 3.שקודם ייצרו מטוסים שלא מתרסקים..בזיון של ניהול יש שם (ל"ת)אנונימי 03/10/2025 23:30הגב לתגובה זו
- 2.יעקב 03/10/2025 12:58הגב לתגובה זוהסתיימה הסדרה. מה אחרי 797
- 1.מאיר 03/10/2025 10:54הגב לתגובה זונשמע שבאוינג סוף סוף עושה משהו עם כל הביקורת השלילית עליה
- מנסה לעשות. עדיין לא עשתה (ל"ת)מהנדס 04/10/2025 12:51הגב לתגובה זו
אנבידיה"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית
מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.31% נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.
הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.
בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.
הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות
בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.
- אנבידיה תשקיע 2 מיליארד דולר בסינופסיס - עוד עסקה סיבובית?
- "זה העולם של אנבידיה, כל השאר משלמים שכר דירה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.
סידני סוויני (אמריקן איגל אינסטגרם)אמריקן איגל: סידני סוויני הגדילה את ההכנסות, אבל מה עם הרווחים?
הקמפיין הפרובוקטיבי שהפך את אמריקן איגל למניית מם דחף את המניה ב-27% השנה, אך האנליסטים מזהירים: היסודות העסקיים עדיין חלשים, המרווחים בלחץ והקמפיין לא יכול להחזיק את החברה לאורך זמן; האם אמריקן איגל הפכה מניית מם?
אמריקן איגל American Eagle Outfitters Inc. תפרסם הערב את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025, ובשוק ממתינים בדריכות לשאלה אחת מרכזית: האם אפקט סידני סוויני, טרוויס קלסי ומרתה סטיוארט ימשיך להעלות את המכירות, או שמדובר
בהייפ שלא יחזיק מים?
הציפיות בשוק מתונות יחסית: והקונצנזוס הוא רווח מתואם של 0.44 דולר למניה והכנסות של 1.32 מיליארד דולר, עלייה שנתית קלה של כ-2.3%. למרות זאת, יש מי שמאמין שהחברה תפתיע לחיוב. בחודשים האחרונים נרשמו שש העלאות תחזית רווח מצד
אנליסטים ללא הפחתות, לצד שבע העלאות בתחזיות ההכנסות, נתוני אופטימיות שאינם שכיחים בענף האופנה.
אם נסתכל על נתוני העבר, בעשרת הרבעונים האחרונים, אמריקן איגל עקפה את תחזיות הרווח 88% מהפעמים, והעובדה הזו נותנת למשקיעים סיבה להאמין שהחברה עשויה שוב
להכות את התחזיות.
האם הקמפיין של סוויני מתורגם למכירות?
הקמפיין השנוי במחלוקת בכיכובה של סידני סוויני, עם הסלוגן "Sydney Sweeney has great jeans", הפך לאירוע תרבותי. לצד ביקורות שטענו כי משחק המילים בין "jeans" ו־"genes" נושא קונוטציות
גזעניות, הקמפיין הפך ויראלי, משך מיליוני שיחות ברשת ואף זכה לתמיכה מנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהכריז כי מדובר ב"פרסומת הכי לוהטת שיש".
- בגלל ציוץ אחד: אמריקן איגל מזנקת ב-19%
- אמריקן איגל קופצת ב-7% - בדרך להפוך למניית מם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההדים, כך נראה, השפיעו גם על השורה התחתונה. החברה דיווחה על “היקף חסר תקדים של מצטרפים חדשים”, ומכרה דגמי
דנים בקצב שיא. ההערכה בשוק היא שההשפעה האמיתית של הקמפיין לא נראתה ברבעון השני, שהושק ממש בסופו, אלא תופיע כעת במלואה בדוחות הרבעון השלישי.
