
עיריית נס ציונה תשיב עשרות מיליוני שקלים שנגבו שלא כדין
פסק דין חשוב של השופטת מיכל נד"ב קבע כי עיריית נס ציונה פעלה בחוסר תום לב כשחזרה בה מהודעת החדילה שמסרה בעבר, והחלה שוב לחייב את תושבי העיר בארנונה עבור שטחים משותפים בבניינים משותפים. העירייה חויבה להשיב לציבור יותר מ-56 מיליון שקל בצירוף ריבית והצמדה,
לאחר שנקבע כי אין לה זכות להסתמך על טענת "הגנת התקציב" וכי היא פעלה בניגוד לחוק ולפסיקות קודמות
ב-2017 קיבלו בעלי דירות רבים בנס ציונה הודעות מפתיעות מהעירייה: החל מהחודש הבא, כך נמסר להם, יידרשו לשלם ארנונה גם עבור חלקם היחסי בשטחים המשותפים של הבניין - חדרי מדרגות, לובי, מקלטים וחניות משותפות. החיוב הזה לא היה חדש לחלוטין, אך הוא חזר לחייהם של התושבים אחרי שנים שבהן העירייה חדלה מלגבות אותו, ואף הצהירה בבית המשפט כי תחדל מכך לצמיתות. שבע שנים אחר כך, פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד סוגר את המעגל הזה, וקובע נחרצות: העירייה לא היתה רשאית לשוב ולגבות את הארנונה הזו, ועליה להשיב לתושבים את כל הכספים שנגבו שלא כדין.
פסק הדין, שניתן בידי השופטת הבכירה מיכל נד"ב, עסק בתובענה ייצוגית שהגישו אריה רבי, שני רבי רייצפלד ואייל יוסף נגד עיריית נס ציונה. מדובר בחמש תביעות ייצוגיות מאוחדות, שהוגשו בזו אחר זו מאפריל 2017, וכל אחת מהן התייחסה לתקופה אחרת של גבייה. כולן נסבו סביב אותה סוגיה: חזרת העירייה לגבייה שממנה חדלה בעבר, בניגוד להודעת החדילה שמסרה במסגרת תביעה ייצוגית קודמת מ-2011.
הרקע לתיק הזה מתחיל עוד ב-2011, אז הגישה רחל חדד תובענה ייצוגית נגד העירייה בגין גביית ארנונה עבור שטחים משותפים בבנייני מגורים, בניגוד לדיני ההקפאה. בעקבות ההליך ההוא הודיעה העירייה לבית המשפט כי היא חדלה מלגבות את הארנונה הזו, וההודעה אושרה בפסק דין חלוט של בית המשפט העליון. אלא שבחלוף כמה שנים, ב-2016, ביקשה העירייה מהשרים לאשר לה חריג, כלומר לאפשר לה לשוב ולחייב את בעלי הדירות באותם שטחים. השרים דחו את בקשתה במפורש בדצמבר אותה שנה. למרות זאת, במרץ 2017 שבה העירייה וגבתה את הארנונה האסורה.
"הנתבעת עשתה דין לעצמה"
השופטת נד"ב תיארה זאת כך: "הנתבעת עשתה דין לעצמה והחליטה להתחיל בגבייה שממנה חדלה, חרף העובדה שבקשתה לשרים נדחתה. מדובר בהתנהלות חסרת תום לב שאינה ראויה לרשות". היא הדגישה כי העירייה "מנועה מלחזור מהודעת החדילה", וכי מעשיה מהווים ניצול לרעה של מנגנון שנועד לאפשר לרשויות לתקן טעויות בתום לב - לא לחזור בהן כעבור שנים לפי נוחותן. ההליך כולו הגיע גם לבית המשפט העליון, שדחה בקיץ 2023 את בקשת רשות הערעור של העירייה. השופטת ענת ברון קבעה אז כי אין מקום לאפשר חזרה מהודעת חדילה שאושרה בפסק דין חלוט, והבהירה כי מדובר ב"חדילה קבועה שאינה מותנית". "אין זה המקרה ההולם שבו יתאפשר לרשות לחזור בה מהודעת החדילה," כתבה השופטת בפסק הדין מאז, ואף הוסיפה כי "במקרה דנן נעשה ניצול לרעה של מנגנון החדילה, וכזאת לא ניתן".
- 30 אלף שקל למ"ר: כך הפכה נס ציונה לעיר היקרה בשפלה
- נס ציונה: 2,350 י"חד יוקמו בשכונת מגורים חדשה בצפון העיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר שהדיון חזר לבית המשפט המחוזי, מונה מומחה מטעם בית המשפט כדי לחשב את היקף גביית היתר. המומחה בחן את ספרי העירייה, דו"חות הארנונה והנתונים הכספיים בין 2017 ל-2023, וקבע כי העירייה גבתה מהתושבים סכום עתק יותר מ-43 מיליון שקל כסכום קרן, ולכך יש להוסיף הצמדה וריבית בסכום כולל של יותר מ-56 מיליון שקל. השופטת קיבלה את מסקנותיו וקבעה כי מדובר בחישוב מדויק המשקף את ההשבה בפועל שעל העירייה להחזיר.
העירייה ניסתה להגן על עצמה בטענה כי החזר מלא יפגע בתקציבה וביכולתה לספק שירותים לתושבים, אך בית המשפט דחה את טענה זו מכל וכל. לפי עדותו של מנהל הארנונה בעירייה, אילן קדוש, התקציב "הגמיש" של העירייה הוא כ-100 מיליון שקל בלבד, אך הוא הודה שלא נערכה בדיקה מעמיקה, ולא הוצגו נתונים או חלופות לצמצום הפגיעה התקציבית. קדוש אף אישר כי העירייה מוגדרת כ"עירייה איתנה" לפי פקודת העיריות, וכי בקופתה כספים נזילים וניירות ערך בשווי עשרות מיליוני שקלים, לצד חובות של צדדים שלישיים בהיקף של כ-205 מיליון שקל.
השופטת נד"ב קבעה בהכרעתה כי, "עדות קדוש היא בבחינת טענות בעלמא ללא כל ביסוס." היא הוסיפה כי הימנעות העירייה מזימון הגזבר לעדות פועלת לחובתה, וציינה כי, "על מנת שתתקבל הגנת התקציב על הרשות להוכיח שחיובה בהשבה יפגע בתקציבה באורח משמעותי ושלא קיימות חלופות לצמצום הפגיעה, וכי לא די בטענות בעלמא".
- דודי אפל רצה לשלם את החוב לנושים - למה בית המשפט ביטל את ההסדר?
- האם דרשה לקבל מזונות מבנותיה - מה קבע השופט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- כך רשות המסים מצליחה לגבות חובות ישנים
"התנהלות חזרת תום לב"
בית המשפט מתח ביקורת חריפה גם על התנהלות העירייה לאורך השנים. "נגד הנתבעת הוגשה תביעת חדד, היא הודיעה הודעת חדילה, ולאחר שנים ולאחר שהשרים דחו את בקשתה לשינוי צווי הארנונה - החליטה בכל זאת לחדש את הגבייה", כתבה השופטת. היא הוסיפה כי העירייה המשיכה לגבות את הארנונה גם לאחר שנדחתה בקשתה בערכאות, תוך נקיטת הליכי אכיפה וגבייה נגד תושבים שלא שילמו. "מדובר בהתנהלות חסרת תום לב תוך נטילת סיכון ההשבה," היא קבעה בהכרעת הדין.
לכן דחה בית המשפט גם את בקשת העירייה לפטור חלקי מהשבה או לפריסתה לעשר פעימות על פני עשור, וקבע כי עליה להשיב את כל הסכום במלואו ובבת אחת, בצירוף ריבית והצמדה לפי חוק הרשויות המקומיות. השופטת הדגישה כי לרשויות מקומיות יש כבר הקלות בחוק תובענות ייצוגיות - הן רשאיות לחדול מגבייה ולהימנע מהשבה, וגם במקרה של תובענה מאושרת, ההשבה מוגבלת לשנתיים בלבד אחורנית. "אינני סבורה כי לנתבעת בענייננו מגיעה הגנה נוספת", היא כתבה.
בהמשך פסק הדין הורתה השופטת למומחה לעדכן את סכום ההשבה ליום מתן פסק הדין, וקבעה מנגנון מסודר להחזר הכספים: העירייה תודיע בתוך 45 יום כיצד בכוונתה להשיב את הכספים - בין אם בהחזר ישיר ובין אם באמצעות קיזוז מחשבונות הארנונה של תושבים קיימים. כל יתרה שתיוותר בקופת העירייה לאחר סיום ההשבה, תועבר לקרן הציבורית שהוקמה לפי חוק תובענות ייצוגיות.
מעבר להחזר לתושבים, פסק הדין גם מעניק גמול ושכר טרחה לתובעים המייצגים ולבאי כוחם. השופטת קבעה כי לנוכח היקף ההשבה והמאבק המשפטי הממושך, שהתנהל במשך כשמונה שנים וכלל הליכים בבית המשפט העליון, ישולמו לתובעים גמול ושכר טרחה בשיעור של 12% מהסכום הסופי, מהם 1% לתובעים עצמם ו-11% לבאי כוחם. עם זאת, היא ציינה כי מדובר ברשות ציבורית, ולכן נדרש איזון בין עידוד הליכים ייצוגיים ראויים לבין שמירה על כספי הציבור, בהתאם להלכות רייכרט, סופרגז ונחום.
בסיום פסק הדין סיכמה השופטת נד"ב וכתבה כי, "נוכח כל המפורט לעיל, התובענות הייצוגיות מתקבלות. אני מחייבת את הנתבעת להשיב לכל אחד מחברי הקבוצה את סכום גביית היתר בהתאם לחישובי המומחה... הנתבעת תישא גם בעלות הפרסום של פסק הדין בעיתונות המקומית והארצית". השלכות פסק הדין צפויות להיות רחבות. לא רק מאות או אלפי בעלי דירות בנס ציונה ייהנו מהשבה משמעותית, אלא גם רשויות אחרות ברחבי הארץ ייאלצו לבחון בזהירות כל ניסיון "לשוב ולגבות" חיובים ישנים שנפסלו בעבר.
למה בעצם העירייה התחילה שוב לגבות כסף על השטחים המשותפים אחרי שכבר הפסיקה בעבר?
העירייה טענה שהיא סברה שהחוק מאפשר לה לחזור ולגבות את הארנונה הזו, ושמדובר רק ב"הבהרה" של צווי הארנונה ולא בשינוי אמיתי. היא גם טענה שהפסיקה של בית המשפט העליון בעניין אחר, שנקרא "הלכת אי.בי.סי", יצרה מצב משפטי חדש שמצדיק את החזרה. אבל בית המשפט קבע שהטענה הזו לא נכונה, ושלא חל שינוי שמצדיק לגבות שוב את הכסף מהתושבים.
מה זו בכלל "הודעת חדילה" שעליה דיברו כל כך הרבה בפסק הדין?
זו הודעה שרשות מקומית יכולה להגיש לבית המשפט בתביעה ייצוגית, שבה היא מודיעה שהיא מפסיקה את הגבייה הלא חוקית ומתחייבת לא לגבות יותר בעתיד. כשבית המשפט מאשר את ההודעה, זה נחשב כמו התחייבות רשמית וציבורית. לכן כשעיריית נס ציונה חזרה בה מהודעת החדילה, היא בעצם הפרה את ההתחייבות הזאת, ובית המשפט ראה בכך פגיעה חמורה באמון הציבור.
אם העירייה טענה שפעלה בתום לב, למה בית המשפט אמר ההפך?
השופטת קבעה שהעירייה "עשתה דין לעצמה" ונהגה בחוסר תום לב, מפני שידעה בדיוק שהשרים דחו את בקשתה לגבות שוב את הכסף, ובכל זאת החליטה להחזיר את החיוב. בנוסף, היא המשיכה לגבות את הכספים האלה גם אחרי שבית המשפט אישר את התובענה הייצוגית, וגם אחרי שבית המשפט העליון דחה את הערעור שלה. זו לא התנהלות של רשות שמנסה לפעול לפי החוק, אלא של גוף שמנסה לעקוף אותו.
למה הסכום שהעירייה צריכה להחזיר גבוה כל כך?
מדובר בגבייה שנמשכה כמה שנים, ובכל פעם נגבו סכומים קטנים יחסית מכל בעל דירה. אבל כשחיברו את כל התקופות וכל הדירות ביחד, נוצר סכום ענק של יותר מ-56 מיליון שקל. לזה נוספו גם ריבית והצמדה, כפי שקובע החוק, כדי לשמור על הערך האמיתי של הכסף שנגבה מהתושבים.
איך העירייה תוכל בכלל להחזיר סכום כזה גדול?
בית המשפט דרש ממנה להודיע תוך 45 יום איך היא מתכוונת לעשות את זה - או בהעברה ישירה לתושבים, או באמצעות קיזוז מהחשבונות של הארנונה. כל יתרה שתישאר אחרי זה תועבר לקרן ציבורית לפי חוק תובענות ייצוגיות. העירייה ביקשה לפרוס את התשלומים לעשר שנים, אבל בית המשפט סירב.
למה בית המשפט לא קיבל את הטענה של העירייה שזה יפגע בשירותים שהיא נותנת לתושבים?
מפני שהעירייה לא הוכיחה את זה. מנהל הארנונה שלה לא ידע להגיד כמה בדיוק תיפגע העירייה, לא הציג מספרים, ולא הביא את הגזבר להעיד. השופטת קבעה שאין ראיות אמיתיות שמצביעות על פגיעה קשה, והוסיפה שאם לעירייה יש עשרות מיליוני שקלים נזילים וחובות שהיא יכולה לגבות - היא בהחלט יכולה לעמוד בהחזר.
מה יקבלו התובעים עצמם מההליך הייצוגי?
שלושת התובעים יקבלו גמול כספי בשיעור של 1% מסכום ההשבה הכולל, כלומר מאות אלפי שקלים כל אחד, ובאי הכוח שלהם יקבלו שכר טרחה בשיעור של 11%. הסכומים האלה נקבעו כדי להכיר בעבודה המשפטית הרבה שהושקעה בתיק ובסיכון שהם לקחו על עצמם כשהגישו את התביעה נגד העירייה.
למה בית המשפט בכלל נתן לעירייה הקלות מסוימות בהתחלה, כמו האפשרות לחדול במקום להשיב כסף?
החוק מעניק לרשויות המקומיות "פתח מילוט" כדי שלא יקרסו כלכלית אם גילו שטעו בגבייה. אם הן מפסיקות לגבות מיוזמתן, הן לא חייבות להחזיר את כל הכסף אחורה. אבל במקרה הזה העירייה כבר השתמשה באותו פתח, הודיעה על חדילה ואושרה לה הפסקת הגבייה. לכן לא היתה לה שום זכות להשתמש שוב באותו מנגנון כדי לחזור ולגבות.
האם התושבים צריכים לעשות משהו כדי לקבל את ההחזר?
לא. לפי פסק הדין, העירייה היא זו שצריכה לזהות את כל הנישומים ששילמו את הארנונה העודפת ולפנות אליהם - או להחזיר להם ישירות או לקזז מהחשבונות. בתוך 60 יום היא צריכה גם למסור רשימה מסודרת של כל מי שזכאי להחזר, כולל סכום ההשבה המדויק.

מכה למשפחת שפירא: בית המשפט דחה ערעור על חיוב מס של עשרות מיליונים - "ניסיון לצבוע את המניות נכשל"
פסק דין תקדימי מטלטל את אחת המשפחות החזקות במשק; האחים שפירא, בעלי השליטה בענקית התשתיות שפיר הנדסה, הפסידו לרשות המסים במאבק על פרשנות חיוב המס במכירת מניות ב-420 מיליון שקל; בית המשפט דחה את הטענה כי ניתן “לצבוע” את המניות שנמכרו והבהיר את גבולות
השימוש בשינויי מבנה לצורכי מס ואת צורת חישוב מס רווחי ההון
"זהות כזאת חוטאת למצב הדברים לאשורו" - כך קבע השופט אבי גורמן בפסק דין תקדימי שניתן השבוע נגד בעלי השליטה בקבוצת שפיר הנדסה 1.66% , מחברות התשתיות והבנייה הגדולות בישראל. האחים חן, הראל, ישראל וגיל שפירא ספגו מכה כלכלית כואבת כאשר בית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה את הערעור שלהם נגד רשות המסים, בסכסוך מס שעשוי לעלות להם מיליוני שקלים רבים.
"המערערים מבקשים ליצור באופן טכני מצב בו מכירה של מניות תיחשב כאילו נמכר רק אחד מהנכסים", נכתב בפסק הדין התקדימי. "מה שהמערערים מבקשים ליצור הוא מצב שבו מכירה של מניות, אשר שינוי המבנה ביקש והביא לכך כי יכללו זכויות לשני הנכסים המועברים, תיחשב כאילו נמכר רק אחד מהנכסים". פסק הדין, שניתן בתחילת אוקטובר והותר אתמול לפרסום, מהווה תקדים משמעותי בתחום מיסוי רווחי הון ושינויי מבנה תאגידיים.
המחלוקת המשפטית, שהגיעה לכותרות נסבה סביב טענת האחים כי "ניתן לזהות" את המניות שמכרו וכי הן "המניות שהתקבלו בתמורה למניות שפיר מחצבות". רשות המסים דחתה את זה בתוקף וטענה כי "לא ניתן 'לצבוע' את המניות של שפיר הנדסה שהתקבלו בתמורה למניות של שתי החברות ולייחס אותן באופן ספציפי דווקא לשפיר מחצבות". המכירות נעשו בהיקף של כ-420 מיליון שקל בין השנים 2016-2018, כאשר כל אחד מהאחים מכר מניות בשווי של כ-140 מיליון שקל.
השורשים: מאימפריה משפחתית להנפקה ציבורית
הסיפור מתחיל בתחילת שנות ה-90, כאשר ארבעת האחים שפירא רכשו בחלקים שווים את הון המניות של חברת שפיר מבנים בשנים 1991-1993. ב-2005, הם הרחיבו את האימפריה העסקית שלהם ורכשו גם את הון המניות של שפיר מחצבות ותעשיות. שתי החברות עסקו בעיקר בייצור חומרי גלם לבנייה, תשתיות וייזום בענף הבנייה, והפכו לאבני היסוד של הקבוצה העסקית המשפחתית.
- שפיר הנדסה: ההכנסות זינקו 17%, הרווח התפעולי נשחק
- שפיר הנדסה: ההכנסות ברבעון עלו ב-22% ל-1.37 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נקודת המפנה הגיעה ב-2014, כאשר המשפחה החליטה להנפיק את החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. לקראת ההנפקה, בוצע שינוי מבנה משמעותי: האחים העבירו את המניות בשתי החברות לחברה חדשה שהוקמה במיוחד למטרה זו - שפיר הנדסה. המניות החדשות שקיבלו בתמורה הופקדו בחשבונות נאמנות נפרדים - חשבון אחד עבור המניות שהתקבלו תמורת שפיר מבנים, וחשבון שני עבור אלה שהתקבלו תמורת שפיר מחצבות.

גורניצקי GNY: מסורת של מצוינות משפטית
משרד גורניצקי ושות' נוסד כבר ב-1938 והוא ממשיך להוות שחקן מרכזי ומוביל במשק הישראלי, עם מעורבות בתיקים ובעסקות מהגדולים והמורכבים ביותר. הפירמה מתמחה במכלול תחומי המשפט המסחרי והגלובלי, ומייצגת את הקבוצות העסקיות המשפיעות ביותר בישראל ובעולם. המשרד
מקפיד על מצוינות מקצועית, תוך שמירה על צמיחה אורגנית, והוא מוכר בענף כמקום עבודה נחשק
משרד עורכי הדין גורניצקי ושות', שנוסד ב-1938, הוא אחד ממשרדי עורכי הדין הוותיקים והמובילים בישראל. המשרד מעורב בעסקות המורכבות והגדולות ביותר במשק, ומדורג באופן עקבי בצמרת המדריכים המקצועיים המקומיים והבינלאומיים. צוות המשרד מתמחה במגוון רחב של תחומי המשפט המסחרי, ומלווה גופים ממשלתיים, קבוצות עסקיות מרכזיות ותאגידים בינלאומיים.
נוסד: 1938.
עורכי דין: יותר מ-300
שותפים: כ-130.
שותפים בולטים כיום:
פנחס רובין - ראש המשרד. נחשב אחד מבכירי עורכי הדין בישראל, ומעורב בעסקות ובסכסוכים מהגדולים והמורכבים במשק.

מוריאל מטלון - יו"ר ועדת הניהול של המשרד. בעל ניסיון רב בליווי עסקות מיזוג ורכישה בינלאומיות וליטיגציה מסחרית.

ליאור פורת - שותף מנהל. מומחה בתחומי הליטיגציה המסחרית, בוררויות ויישוב סכסוכים מורכבים.

- המחוזי עצר את ההנפקה של אינטרנט זהב
- עונש מקסימלי: קנס של 2 מיליון שקל על החברות עופר השקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כפיר ידגר - שותף מנהל. בעל ניסיון בליווי חברות ציבוריות ופרטיות, מתמחה בתחומי שוק ההון, מיזוגים ורכישות.
תחומי פעילות עיקריים:
מיזוגים ורכישות (M&A) - ליווי עסקות מורכבות חוצות גבולות.
שוק ההון וניירות ערך - הנפקות פרטיות וציבוריות, ייעוץ שוטף לחברות ציבוריות וליווי גיוסי הון.
ליטיגציה וניהול סכסוכים - ייצוג בתיקים מסחריים מורכבים, תובענות ייצוגיות ובוררויות בינלאומיות.
הייטק, טכנולוגיה וחדשנות - ליווי סטארטאפים, קרנות הון סיכון, חברות טכנולוגיה בינלאומיות בתחומי הפינטק, סייבר וקניין רוחני.
מיסוי - ייעוץ מס מתקדם, מיסוי בינלאומי, מסים עקיפים ומיסוי מקרקעין.
תשתיות, אנרגיה ומימון פרויקטים - ליווי פרויקטים של אנרגיה ותשתיות רחבי היקף, לרבות אנרגיה מתחדשת.
נדל"ן, תכנון ובנייה - ליווי עסקאות נדל"ן מורכבות ופרויקטי תכנון ובנייה.
לקוחות בולטים: המשרד מלווה שורה ארוכה של לקוחות מובילים בישראל ובעולם, כולל גופי ממשלה, יותר משליש מהקבוצות העסקיות הגדולות והמשפיעות בישראל, וכן תאגידים טכנולוגיים וגופים בינלאומיים. בעבר ייצג המשרד גורמים מרכזיים בעסקות רכישת בנקים ישראליים, וכן את משרד האוצר בפני ועדת בייסקי.