אמריקן איירליינס מזנקת לאחר שהכתה את התחזיות
חברת התעופה הציגה הפסד מצומצם מהצפוי והכנסות של 13.7 מיליארד דולר – וצופה רווחים גבוהים ברבעון הרביעי ובשנה כולה
חברת התעופה האמריקאית אמריקן איירליינז American Airlines 4.67% פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025, והציגה הפסד נמוך מהצפוי לצד הכנסות גבוהות מתחזיות השוק. בעקבות כך זינקה מניית החברה בכ-4.3% במסחר המוקדם, לאחר שמתחילת השנה איבדה כ-30% מערכה.
על פי הנתונים, אמריקן רשמה הפסד מתואם של 17 סנט למניה, לעומת צפי להפסד של 28 סנט למניה, והכנסות של 13.69 מיליארד דולר, מעט מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 13.63 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, החברה הפסידרה 114 מיליון
דולר, אך ההכנסות צמחו ב-0.3% לעומת השנה שעברה.
תחזית מעודכנת לשנה כולה
בעקבות התוצאות החיוביות, אמריקן עדכנה כלפי מעלה את תחזיותיה לשנת 2025: החברה צופה כעת רווח שנתי מתואם של 0.65 עד 0.95 דולר למניה, לעומת טווח קודם של הפסד של עד 0.20 דולר ועד רווח של 0.80 דולר. תחזית וול סטריט המקורית עמדה על 0.42 דולר בלבד, כלומר, מדובר בעדכון חד כלפי מעלה.
לרבעון הרביעי, החברה צופה רווח של 0.45 עד 0.75 דולר למניה, בהשוואה לצפי שוק של 0.32 דולר בלבד. החברה מעריכה כי תפוסת המושבים בטיסות
תגדל ב-3% עד 5% לעומת השנה שעברה, וכי תזרים המזומנים השנתי החופשי יחצה את רף מיליארד הדולר.
שיפור בתפעול, ירידה קלה בתפוסה
לפי נתוני החברה, ההכנסות פר מייל למושב (PRASM) ירדו ב-2.7% ל-0.1611 דולר, אך עלות התפעול למושב (CASM) ירדו ב-3.9% ל-0.1391 דולר, וכך החברה מצביעה על שיפור בפריון ועל ניהול עלויות יעיל.
מדדים חשובים נוספים לסקטור הראו כי מכפלת הנוסעים במרחק שטסו (RPMs) עלתה ב-1.6% ל-66.6 מיליארד, והיצע החברה, המחושב באמצעות מכפלת המושבים הזמינים במרחק סך הטיסות (ASMs) עלו ב-2.3%. שיעור התפוסה ירד קלות ל-86% לעומת 86.6% אשתקד. סך ההמראות עלה ב-1.3%.
בחברה ציינו כי ההכנסות ליחידה השתפרו בהדרגה לאורך הרבעון, כאשר ספטמבר הציג צמיחה חיובית ביחידות ההכנסה, ושהכנסות הפרימיום המשיכו להכות את ביצועי המחלקות הרגילות.
התאוששות אחרי קיץ מאתגר
ענף התעופה האמריקאי התמודד בקיץ האחרון עם רווחיות חלשה יחסית לשנים קודמות , בין היתר משום שבתי הספר בארה"ב נפתחים מוקדם יותר (ישנה מגמה לפתוח את שנת הלימודים כבר באמצע או בתחילת אוגוסט), ותיירים רבים בוחרים כיום לטוס דווקא בחודשי הסתיו הקרירים יותר.
אמריקן עצמה פרסמה ביולי תחזית מאכזבת, כמו חברות תעופה נוספות, לאחר ירידה זמנית בביקושים במחצית הראשונה של השנה על רקע אי־ודאות כלכלית ומכסים מתמשכים. בנוסף, עודף היצע בטיסות פנים גרם לחברות לצמצם קיבולות כדי להימנע מטיסות
לא רווחיות.
מנכ"ל אמריקן, רוברט איזום, אמר עם פרסום הדוחות: "בנינו בסיס חזק עם ניהול עלויות מהמובילים בתעשייה, ואנחנו ממוקדים בחיזוק המאזן שלנו. ההשקעות ברשת הטיסות, בחוויית הלקוח ובתוכנית הנוסע המתמיד שלנו יאפשרו לנו להמשיך בצמיחת ההכנסות וליצור ערך לבעלי המניות ב־2026 ואילך".
ברבעון שעבר אמנם החברה הכתה את התחזיות הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח, תוך שיפור מתמשך בביקושים לטיסות פנאי ובמכירות במחלקות היוקרה, אך מניית החברה צנחו בכ-8% מייד לאחר פרסום הדוחות, וזאת בשל תחזית מאכזבת לרבעון השלישי ולשנה כולה, שציננה את ההתלהבות, וגררה את הסקטור כולו מטה.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

מייסד אפל והנסיך הארי נגד AI על-אנושי
קואליציה יוצאת דופן של מדענים, פוליטיקאים וסלבריטאים קוראת להקפאה עולמית של פיתוח בינה מלאכותית על-אנושית, בעוד הציבור האמריקאי תומך ברגולציה הדוקה, והמחלוקת בין חדשנות לבטיחות הופכת לשאלה מי באמת שולט בעתיד האנושות
קואליציה בלתי צפויה של דמויות מהעולמות הפוליטיקה, הטכנולוגיה והתרבות מתאחדת כדי לעצור את הפיתוח של בינה מלאכותית על-אנושית. הנסיך הארי ומגן מרקל, דוכס ודוכסית ססקס, חברו לגאופרי הינטון, אבי הבינה המלאכותית והזוכה בפרס נובל, בקריאה להקפאת הפיתוח של מערכות AI שעולות על היכולות האנושיות. העתירה החדשה מציגה חזית רחבה שכוללת גם את סטיב באנון, סטיב ווזניאק מייסד אפל, והכלכלן דרון אצמוגלו.
הקריאה מבקשת איסור גורף על פיתוח של בינה מלאכותית על-אנושית עד שיהיה הסכמה מדעית רחבה שניתן לפתח אותה בצורה בטוחה וניתנת לשליטה. זו לא הפעם הראשונה שמדענים וטכנולוגים מזהירים מפני הסכנות של AI, אבל הפעם הקואליציה רחבה ומגוונת יותר מבעבר. רשימת החתומים כוללת את ריצ'רד ברנסון, סוזן רייס לשעבר יועצת הביטחון הלאומי של אובמה, והמחבר סטיבן פריי.
מקס טגמארק, פרופסור ב-MIT ונשיא המכון לעתיד החיים שארגן את הקריאה, רואה במגוון החתומים סימן מעודד. לדבריו, מה שמאחד את כל האנשים האלה על פני הספקטרום הפוליטי הוא שהם בני אדם ולא מכונות, ולכן אכפת להם שהעתיד יהיה כזה שבו המכונות עובדות בשבילנו ולא להפך. טגמארק שמח לראות שהדאגה מ-AI על-אנושי יוצאת מ"בועת החנונים" ומושכת שמות גדולים מתחומים מחוץ לטכנולוגיה ומדע.
רוב האנשים בארה״ב רוצים רגולציה חזקה
הסקר שפרסם הארגון מראה ש-73% מהאמריקאים רוצים רגולציה חזקה על בינה מלאכותית מתקדמת. הממצאים האלה עולים בקנה אחד עם סקרים אחרים שמראים תמיכה דו-מפלגתית בפיקוח על AI, סקר גאלופ האחרון מצא ש-88% מהדמוקרטים ו-79% מהרפובליקנים תומכים בשמירה על כללים סביב AI למען בטיחות וביטחון. למרות זאת, לא כולם במפלגה הרפובליקנית מסכימים עם הגישה הזאת. דמויות מפתח בממשל טראמפ דוחות רגולציה שהם רואים כמעכבת. דיוויד סאקס, צאר הבינה המלאכותית של הבית הלבן, לא חתם על הקריאה ונחשב לתומך בקידום AI מהיר יותר. בעוד שמנהיגים ימניים כמו באנון ביקורתיים על הסכנות של AI, אחרים בממשל רואים בהצעות הרגולציה מעמסה מיותרת על סקטור מבטיח.
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״
- "מסלול לימודים בלי בינה מלאכותית זה פשע נגד הסטודנטים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טגמארק מנסה לגשר על הפער ואומר שהוא בקשר עם סאקס. לדבריו, הקריאה של המכון לבקרה על בינה מלאכותית על-אנושית תואמת את הרצון לקדם AI, אבל בדרך בטוחה. סאקס רוצה מרכזי נתונים גדולים שיאפשרו מחקר מעולה, אבל טגמארק לא מרגיש שהוא מתלהב מבניית "שליט דיגיטלי" שנאבד עליו שליטה.