
היום שבו אפל עשתה מהפכה בעולם המוזיקה וגוגל השיקה את מה שיהפוך אותה לאימפריה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-23 באוקטובר
23 באוקטובר 2001 - אפל משיקה את האייפוד
ב-23 באוקטובר 2001 הכריז סטיב ג'ובס, מייסד ומנכ"ל אפל, על השקת המכשיר שעתיד לשנות את הדרך שבה אנשים צורכים מוזיקה ברחבי העולם: ה-iPod. מדובר היה בנגן מוזיקה נייד, בעל עיצוב קומפקטי וזיכרון של 5 גיגה-בייט, שאיפשר לאחסן כ-1,000 שירים באיכות גבוהה ולהאזין להם מכל מקום. אפל תיארה אותו כספריית מוזיקה שלמה בכיס, עם ממשק משתמש ייחודי שכלל גלגלת (scroll wheel), שהפכה לסמל המסחרי של המוצר. המכשיר נמכר במחיר השקה של 399 דולר, ונועד בתחילה למשתמשי מחשבי מק בלבד, אך כבר תוך שנה הותאם גם לפלטפורמות Windows.
בעשור שלאחר מכן נמכרו למעלה מ-400 מיליון יחידות של iPod, והוא הפך לאחד מהמכשירים האלקטרוניים הנמכרים ביותר בעולם. ה-iPod לא רק יצר מהפכה בהרגלי צריכת המוזיקה, אלא גם סלל את הדרך להשקת חנות המוזיקה iTunes של אפל, שהחלה למכור שירים באופן מקוון והפכה לאבן דרך בתעשיית המוזיקה. יותר מכך, מדובר היה בצעד הראשון של אפל לכיוון הפיכתה לחברת טכנולוגיה צרכנית רב-תחומית, מהלך שקיבל תנופה בהמשך עם ה-iPhone, ה-iPad ושירותים נוספים.
ההשקה סימנה את תחילתו של עידן שבו השליטה במוזיקה ובתוכן הדיגיטלי עברה לידי הצרכנים, תוך שבירת המודלים הישנים של הפצת דיסקים ומכירות פיזיות. אפל עצמה ראתה זינוק ניכר במכירות וברווחים, כאשר תוך שלוש שנים מהשקת ה-iPod, נסקו ההכנסות השנתיות שלה מ-5.3 מיליארד דולר ב-2001 ל-13.9 מיליארד דולר ב-2005. מדובר באירוע טכנולוגי אך גם כלכלי מכונן, שהוביל לשינויים בתעשיית הבידור, בסחר הדיגיטלי ובמודלים העסקיים של חברות רבות. בנוסף לכך, הוא קיבע את מעמדה של אפל כמותג ששם דגש על שילוב בין עיצוב מוקפד, חוויית משתמש ייחודית ואקוסיסטם סגור שהוביל לנאמנות צרכנית חסרת תקדים.
23 באוקטובר 2000 - גוגל משיקה את שירות הפרסום המקוון
ב-23 באוקטובר 2000 הכריזה גוגל על השקת Google AdWords, שירות פרסום מקוון שהתברר במהרה כאחד ממנועי ההכנסה החשובים ביותר של החברה, וכאבן דרך בהיסטוריה של השיווק הדיגיטלי. השירות נבנה כך שמפרסמים יוכלו לרכוש מודעות טקסט קצרות שיוצגו למשתמשים במנוע החיפוש, בהתאם למילות המפתח שהוזנו. התשלום התבסס על מודל של PPC (תשלום לפי הקלקה), ונתן לעסקים שליטה חסרת תקדים על תקציבי הפרסום שלהם.
- מייסד אפל והנסיך הארי נגד AI על-אנושי
- וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תחילה הצטרפו לשירות כ-350 מפרסמים בלבד, אך תוך שנה המספר הזה צמח במהירות. עד 2004, כבר הפיק השירות הכנסות של כ-1.5 מיליארד דולר בשנה. בהמשך, AdWords הפך לעמוד התווך של מודל ההכנסות של גוגל, והניב לה עשרות מיליארדי דולרים בשנה. למעשה, המוצר הזה עיצב מחדש את שוק הפרסום העולמי, ושינה לעד את הדרך שבה עסקים פונים ללקוחות פוטנציאליים. במקום להסתמך על מדיה המונית, עסקים קטנים וגדולים כאחד יכלו להגיע בדיוק למשתמשים שמחפשים את מה שהם מציעים.
ערב השקת AdWords, גוגל הייתה עדיין חברה צעירה יחסית, עם מנוע חיפוש שזכה לפופולריות גוברת, אך הכנסותיה היו זעומות בהשוואה לפוטנציאל הגלום. בין השירותים שהציעה באותה עת היו Gmail בגרסת בטא מוקדמת, שירות החיפוש Google Images שהושק באותה שנה, ותכנים מבוססי חדשות באמצעות Google News שנמצא בפיתוח. AdWords איפשר לחברה סוף סוף לבסס מודל עסקי ברור ומניב, והפך במהירות למנוע צמיחה עצום שהציב את גוגל בשורה הראשונה של תאגידי הטכנולוגיה בעולם. בהמשך, עם התפתחותו, הוביל השירות גם להיווצרות של שוק SEO שלם, ולתלות הולכת וגוברת של עסקים בגוגל כערוץ שיווקי עיקרי.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- היום שבו הדאו ג'ונס נפל ביותר מ-22% וההחלטה על תחרות שירים שתאחד את אירופה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- היום שבו הדאו ג'ונס נפל ביותר מ-22% וההחלטה על תחרות שירים...
השירות גם פתח את הדלת לניתוח מתקדם של נתוני משתמשים, ליצירת אלגוריתמים של התאמה פרסונלית ולמודלים של אופטימיזציה פרוגרמטית. AdWords הפך למנוע מרכזי בצמיחת תחום הביג דאטה, ותרם רבות להיווצרותם של ענפי משנה בכלכלה הדיגיטלית. במקביל, צמחו שירותים כמו Google Analytics, שהעמיקו את שליטת גוגל בשרשרת הערך של השיווק ברשת. כיום השירות מוכר בשם Google Ads, ומשמש כפלטפורמה רחבה לפרסום במנוע החיפוש, ביוטיוב, באפליקציות ובאתרים חיצוניים. מדובר באחד הכלים המשפיעים ביותר בכלכלה הדיגיטלית, שתרם להפיכתה של גוגל לאימפריית פרסום גלובלית.
23 באוקטובר 1986 - מתחילים שידורי הניסיון של ערוץ 2 בישראל
ב-23 באוקטובר 1986 החלו בישראל שידורי הניסיון של ערוץ 2 - צעד ראשוני אך משמעותי בדרך להקמת הטלוויזיה המסחרית במדינה. היוזמה יצאה לדרך ביוזמת משרד התקשורת, ובוצעה בפועל בשיתוף עם גופים מסחריים שהתמודדו על זכיינות עתידית. השידורים כללו קליפים מוזיקליים, קטעי וידאו וקטעי מעבר, ושודרו בשעות הערב באמצעות משדר בהר איתנים ליד ירושלים. מדובר היה במהלך סמלי אך חשוב: אחרי כמעט שני עשורים שבהם שלטה רשות השידור באופן בלעדי על המסך, הופיע לראשונה ערוץ נוסף, גם אם בגדר ניסוי בלבד.
המהלך יצר עניין ציבורי רב, ואף עורר ביקורת מצד תומכי השידור הציבורי, אך בפועל סימן את תחילתה של מהפכה בשוק התקשורת הישראלי. מבחינה כלכלית, ההכנה להקמת ערוץ מסחרי פתחה שוק חדש לחלוטין: פרסום בטלוויזיה. אם עד אז פרסום בישראל התרחש בעיקר בעיתונות וברדיו, הרי שמעתה עמד להיפתח אפיק מדיה עתיר השפעה וחשיפה, עם מודל כלכלי שונה לחלוטין - מימון על ידי מפרסמים, תחרות על רייטינג, והפקות מסחריות במימון פרטי.
שידורי הניסיון נמשכו מספר שנים, עד שב-1993 הושק ערוץ 2 באופן רשמי עם שלוש זכייניות, רשת, קשת וטלעד, שהחלו להפעיל שידורי טלוויזיה מסחריים לאורך כל היום. מאז הפך הערוץ לגורם מרכזי בשוק המדיה הישראלי, שינה את מפת התקשורת, עודד יזמות בתחום ההפקות והבידור, והפך את שוק הטלוויזיה לאחד מענפי הכלכלה היצירתית הפעילים בישראל. התחרות שנוצרה מול הערוץ הציבורי הובילה גם לשיפור באיכות התוכן, לכניסת תכנים בינלאומיים ולפריצת דרך בפורמטים טלוויזיוניים שהופקו לראשונה בישראל ונמכרו בהמשך לחו"ל.