רכב חשמלי
צילום: Unsplash

520 ק"מ ב-5 דקות - הסוללה החדשה של החברה הסינית

יצרנית הסוללות הסינית CATL השיקה את הדור הבא של הסוללה בטעינה מהירה שלה, שתשאף להתחרות בזו של הענקית BYD

רוי שיינמן | (6)
נושאים בכתבה רכב חשמלי סוללות

תחום הטעינה המהירה הוא אחד התחומים החמים העולם הרכב החשמלי בתקופה האחרונה. הדיווח הגדול היה בחודש שעבר כש-BYD הסינית הכריזה על סוללה שמסוגלת לספק טווח נסיעה של 400 ק"מ בטעינה של 5 דקות בלבד. עכשיו יצרנית הסוללות הסינית CATL משיקה סוללה שלכאורה עולה בביצועים על זו של BYD.


לפי הצהרות CATL, הסוללה החדשה שלה מסוגלת לספק טווח של כ-520 ק"מ תוך טעינה של 5 דקות. רובין זנג, המיליארדר שייסד את CATL, שואף להמציא מחדש את החברה כספקית אנרגיה ירוקה, ולהפחית דרמטית את עלויות הפיתוח של רכבים חשמליים, צעד שיכול לטלטל את המודל הכלכלי של התעשייה שהזניקה את צמיחת החברה שלו.


CATL לא הסתפקה רק בכך וחשפה גם סוללת נתרן-יון חדשנית, עמידה בטמפרטורות נמוכות עד מינוס 40 מעלות, בטוחה יותר בשל יציבות כימית וזולה יותר מסוללות ליתיום. סוללה זו עשויה לתפוס כ-50% מנתח שוק הסוללות הנוכחי. בנוסף, הוצגה סוללה היברידית המציעה טווח של 1,500 ק"מ, המשלבת סוללה מהירה עם חבילת עזר לשיפור הביצועים. החדשנות המהירה של CATL משקפת את התחרות העזה בשוק הסיני, אך מנהל בחברה הזהיר כי מלחמת המחירים עלולה לפגוע באיכות המוצרים. במקביל, BYD מתכננת להתחרות ביפן עם מכונית מיני המותאמת לתקנים המחמירים של השוק המקומי, מה שמעצים את הלחץ על יצרניות הרכב היפניות. שיתוף פעולה מפתיע בין BYD לסעודי ארמקו, חברת נפט ספקנית לגבי המעבר לאנרגיה ירוקה, מדגיש את הדינמיקה המורכבת בתעשייה.


עם זאת, בינתיים התוצאות של החברה די מאכזבות - בחודש שעבר דיווחה CATL על צמיחה של כ-15% ברווח הנקי לשנת 2024, הצמיחה האיטית ביותר שהציגה החברה ב-6 השנים האחרונות, כשברקע מלחמת המחירים בקרב יצרניות הרכבים הסיניות המשיכה להפעיל לחץ על חברת הסוללות.


התחום הלוהט - טעינה מהירה

לא רק באסיה מפתחים טכנולוגיות טעינה מהירה לרכבים חשמליים. בשבוע שעבר דיווחה חברת הסוללות הבריטית Nyobolt כי גייסה לאחרונה 30 מיליון דולר כדי לקדם את הפיתוח של הסוללות המהירות שלה.


כרגע הסוללות שלה מותקנות ברובוטים קטנים שמתפעלים מחסני לוגיסטטיקה, אך בהמשך החברה מתכננת לקחת הטכנולוגיה לתחום הרכב. החברה ציינה שכבר קיבלה פניות מ-8 יצרניות רכב גדולות רק בשנה האחרונה, והטכנולוגיה שלה עשויה להפוך את טעינת הרכב לפעולה מהירה ואפילו להתחרות בזו של BYD.


מנכ"ל החברה התייחס לסיבה שהחברה בחרה להתמקד תחילה ברובוטים במחסני לוגיסטיקה: "בחרנו בשוק הזה כי הוא מרגיש כמו קרקע טובה לבחון את הטכנולוגיה וכי כמעט אין בו תחרות", הסביר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


המירוץ לטעינה מהירה הוא לא רק קרב של מהנדסים, הוא גם קרב תדמיתי בין יצרניות הסוללות הגדולות בעולם, שכל אחת מהן מנסה לבדל את עצמה עם הישגים טכנולוגיים גדולים יותר. ההכרזה של CATL מגיעה כאמור זמן קצר אחרי ש-BYD תפסה כותרות עם הסוללה החדשה שלה, והיא צפויה להוביל לסבב נוסף של השקעות ענק בתחום ולמרוץ בין ענקיות הסוללות כמו Panasonic, LG Energy, SK On ואחרות.


האם התשתית בכלל תומכת בסוללות האלה?

השאלה היא לא רק מי תצליח לפתח את הטכנולוגיה הכי טובה, בסופו של דבר לא לכולם משנה עם אפשר לטעון את הסוללה תוך 5 דק' באנרגיה שתספיק ל-400, ל-500 או ל-600 ק"מ, השאלה היא האם בכלל סביר שנראה את הפיתוחים האלה בשוק כבר בזמן הקרוב. כיום, רוב הרכבים החשמליים הנמכרים בעולם עדיין לא תומכים בעוצמות טעינה שמאפשרות ניצול מלא של טכנולוגיות מהסוג הזה, ולא פחות חשוב, גם תחנות הטעינה הציבוריות עדיין אינן ערוכות לכך. לכן, גם אם ההבטחה הטכנולוגית קיימת, ההטמעה בפועל עשויה לקחת עוד זמן.


במקביל, המהפכה בטעינה עשויה לשנות גם את הרגלי הנהגים, אם טעינת רכב תהפוך לקצרה כמו תדלוק, ייתכן ונראה שינוי במודל השימוש, בצמצום החשש מ"טווח החרדה" ובהעדפה לרכבים עם סוללות קטנות יותר וטעינה מהירה, מה שאולי יפתח פתח ליצרנים חדשים בשוק.


ויש גם מי שמצביע על הסיכונים הטמונים בטכנולוגיות הטעינה האולטרה-מהירה, החום הגבוה שנוצר בתהליך, בלאי מואץ של סוללות, וצורך בתשתיות קירור מורכבות. אלו נושאים שעדיין אין להם פתרונות מוכחים, ויכול להיות שדווקא מי שתמצא פיתרון לבעיות הללו תזכה בנתח שוק גדול יותר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 26/07/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
    כי השריפות שיגיעו עם הטעינה זה אסון.
  • 3.
    אנונימי 22/04/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    עיינו באתר China Report במיוחד ביוטיוב בנושא ועל מגרשי ענק של מכונית חשמליות שאינן נמכרות.
  • 2.
    dw 21/04/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיית טעינה מהירה עלולה לפגוע בצמיחה העתידית של אלקטריאון
  • 1.
    איך יש תחרות בסין הכל שייך לממשלה עבודה בעיניים (ל"ת)
    shafik 21/04/2025 12:46
    הגב לתגובה זו
  • יש חברות ששיכות לבעלי הון מסין . (ל"ת)
    עושה חשבון 21/04/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
  • החברות שייכות לממשלה בעלי ההון הם המנהלים שמחליטים על הכל במסגרת החוק. (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2025 21:24
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.