רכב חשמלי
צילום: Unsplash

520 ק"מ ב-5 דקות - הסוללה החדשה של החברה הסינית

יצרנית הסוללות הסינית CATL השיקה את הדור הבא של הסוללה בטעינה מהירה שלה, שתשאף להתחרות בזו של הענקית BYD

רוי שיינמן | (6)
נושאים בכתבה רכב חשמלי סוללות

תחום הטעינה המהירה הוא אחד התחומים החמים העולם הרכב החשמלי בתקופה האחרונה. הדיווח הגדול היה בחודש שעבר כש-BYD הסינית הכריזה על סוללה שמסוגלת לספק טווח נסיעה של 400 ק"מ בטעינה של 5 דקות בלבד. עכשיו יצרנית הסוללות הסינית CATL משיקה סוללה שלכאורה עולה בביצועים על זו של BYD.


לפי הצהרות CATL, הסוללה החדשה שלה מסוגלת לספק טווח של כ-520 ק"מ תוך טעינה של 5 דקות. רובין זנג, המיליארדר שייסד את CATL, שואף להמציא מחדש את החברה כספקית אנרגיה ירוקה, ולהפחית דרמטית את עלויות הפיתוח של רכבים חשמליים, צעד שיכול לטלטל את המודל הכלכלי של התעשייה שהזניקה את צמיחת החברה שלו.


CATL לא הסתפקה רק בכך וחשפה גם סוללת נתרן-יון חדשנית, עמידה בטמפרטורות נמוכות עד מינוס 40 מעלות, בטוחה יותר בשל יציבות כימית וזולה יותר מסוללות ליתיום. סוללה זו עשויה לתפוס כ-50% מנתח שוק הסוללות הנוכחי. בנוסף, הוצגה סוללה היברידית המציעה טווח של 1,500 ק"מ, המשלבת סוללה מהירה עם חבילת עזר לשיפור הביצועים. החדשנות המהירה של CATL משקפת את התחרות העזה בשוק הסיני, אך מנהל בחברה הזהיר כי מלחמת המחירים עלולה לפגוע באיכות המוצרים. במקביל, BYD מתכננת להתחרות ביפן עם מכונית מיני המותאמת לתקנים המחמירים של השוק המקומי, מה שמעצים את הלחץ על יצרניות הרכב היפניות. שיתוף פעולה מפתיע בין BYD לסעודי ארמקו, חברת נפט ספקנית לגבי המעבר לאנרגיה ירוקה, מדגיש את הדינמיקה המורכבת בתעשייה.


עם זאת, בינתיים התוצאות של החברה די מאכזבות - בחודש שעבר דיווחה CATL על צמיחה של כ-15% ברווח הנקי לשנת 2024, הצמיחה האיטית ביותר שהציגה החברה ב-6 השנים האחרונות, כשברקע מלחמת המחירים בקרב יצרניות הרכבים הסיניות המשיכה להפעיל לחץ על חברת הסוללות.


התחום הלוהט - טעינה מהירה

לא רק באסיה מפתחים טכנולוגיות טעינה מהירה לרכבים חשמליים. בשבוע שעבר דיווחה חברת הסוללות הבריטית Nyobolt כי גייסה לאחרונה 30 מיליון דולר כדי לקדם את הפיתוח של הסוללות המהירות שלה.


כרגע הסוללות שלה מותקנות ברובוטים קטנים שמתפעלים מחסני לוגיסטטיקה, אך בהמשך החברה מתכננת לקחת הטכנולוגיה לתחום הרכב. החברה ציינה שכבר קיבלה פניות מ-8 יצרניות רכב גדולות רק בשנה האחרונה, והטכנולוגיה שלה עשויה להפוך את טעינת הרכב לפעולה מהירה ואפילו להתחרות בזו של BYD.


מנכ"ל החברה התייחס לסיבה שהחברה בחרה להתמקד תחילה ברובוטים במחסני לוגיסטיקה: "בחרנו בשוק הזה כי הוא מרגיש כמו קרקע טובה לבחון את הטכנולוגיה וכי כמעט אין בו תחרות", הסביר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


המירוץ לטעינה מהירה הוא לא רק קרב של מהנדסים, הוא גם קרב תדמיתי בין יצרניות הסוללות הגדולות בעולם, שכל אחת מהן מנסה לבדל את עצמה עם הישגים טכנולוגיים גדולים יותר. ההכרזה של CATL מגיעה כאמור זמן קצר אחרי ש-BYD תפסה כותרות עם הסוללה החדשה שלה, והיא צפויה להוביל לסבב נוסף של השקעות ענק בתחום ולמרוץ בין ענקיות הסוללות כמו Panasonic, LG Energy, SK On ואחרות.


האם התשתית בכלל תומכת בסוללות האלה?

השאלה היא לא רק מי תצליח לפתח את הטכנולוגיה הכי טובה, בסופו של דבר לא לכולם משנה עם אפשר לטעון את הסוללה תוך 5 דק' באנרגיה שתספיק ל-400, ל-500 או ל-600 ק"מ, השאלה היא האם בכלל סביר שנראה את הפיתוחים האלה בשוק כבר בזמן הקרוב. כיום, רוב הרכבים החשמליים הנמכרים בעולם עדיין לא תומכים בעוצמות טעינה שמאפשרות ניצול מלא של טכנולוגיות מהסוג הזה, ולא פחות חשוב, גם תחנות הטעינה הציבוריות עדיין אינן ערוכות לכך. לכן, גם אם ההבטחה הטכנולוגית קיימת, ההטמעה בפועל עשויה לקחת עוד זמן.


במקביל, המהפכה בטעינה עשויה לשנות גם את הרגלי הנהגים, אם טעינת רכב תהפוך לקצרה כמו תדלוק, ייתכן ונראה שינוי במודל השימוש, בצמצום החשש מ"טווח החרדה" ובהעדפה לרכבים עם סוללות קטנות יותר וטעינה מהירה, מה שאולי יפתח פתח ליצרנים חדשים בשוק.


ויש גם מי שמצביע על הסיכונים הטמונים בטכנולוגיות הטעינה האולטרה-מהירה, החום הגבוה שנוצר בתהליך, בלאי מואץ של סוללות, וצורך בתשתיות קירור מורכבות. אלו נושאים שעדיין אין להם פתרונות מוכחים, ויכול להיות שדווקא מי שתמצא פיתרון לבעיות הללו תזכה בנתח שוק גדול יותר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 26/07/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
    כי השריפות שיגיעו עם הטעינה זה אסון.
  • 3.
    אנונימי 22/04/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    עיינו באתר China Report במיוחד ביוטיוב בנושא ועל מגרשי ענק של מכונית חשמליות שאינן נמכרות.
  • 2.
    dw 21/04/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיית טעינה מהירה עלולה לפגוע בצמיחה העתידית של אלקטריאון
  • 1.
    איך יש תחרות בסין הכל שייך לממשלה עבודה בעיניים (ל"ת)
    shafik 21/04/2025 12:46
    הגב לתגובה זו
  • יש חברות ששיכות לבעלי הון מסין . (ל"ת)
    עושה חשבון 21/04/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
  • החברות שייכות לממשלה בעלי ההון הם המנהלים שמחליטים על הכל במסגרת החוק. (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2025 21:24
BYD  חדש
צילום: יצרן

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?

מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר  - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת

רן קידר |
נושאים בכתבה מס קנייה


כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך

ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.

מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים  העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%. 

העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.

נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45%   והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו. 


רכב חשמלי של MG קרדיט: מתוך אתר החברהרכב חשמלי של MG קרדיט: מתוך אתר החברה
המספר היומי

איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי

אם כלי רכב חשמליים נרכשים פחות, למה דחוף לאוצר להגדיל את המס עליהם לגובה של 52%?

הדס ברטל |

אם חשבנו שבאופן אידיאלי, המדינה צריכה לעודד קנייה של רכבים חשמליים ופחות מזהמים אז נחשוב שנית: ישראל מתכוונת להעלות את שיעור המס על קניית רכבים חשמליים ל-52% החל מתחילת 2026, עלייה של 7% מ-45% הנהוגים כיום וזאת אחרי שהוא הועלה לפני שנה מרמה של 35%. כפי שדווח כאן בעבר הכוונה היא להביא את המס על רכבים חשמליים לאותה דרגה כמו הרכבים הממונעים בבנזין שעומד על כ-83%, אך יש לציין כי על רכבים אלו חלות הטבות לפי עד כמה הרכב מזהם וכמה חומרים מזהמים הוא פולט. 

הטיעון לטובת העלאת המיסים על כלי רכב מתבסס על כך שכבר כיום המיסים הללו מעשירים את קופת המדינה בעשרות מיליארדי שקלים כיום, לאחר שנתיים של מלחמה יקרה, היא זקוקה להם יותר מאי פעם. רק בשנת 2023, הכנסות המדינה ממס הקנייה הגיעו לכ-13.95 מיליארד שקלים.
אם שיעור המס על רכבים חשמליים עולה ל-52%, צפויה הכנסה לא מבוטלת עבור המדינה, גם אם קשה להעריך בדיוק כמה מתוך ההכנסות הכוללות יגיעו מרכבים חשמליים בלבד, היות שמספרם עדיין נמוך יחסית לעומת מספר המכוניות הרגילות הממונעות בבנזין שנמכרות בשוק. ההערכה היא כי קיימים בישראל מעל ל-160 אלף רכבים חשמליים לעומת 3 מיליון רכבים מונעי בנזין, כאשר בתחילת השנה דווח עם ירידה של כ-20% במכירות הרכבים החשמליים.

אז כמה המס החדש יעלה לנו? הוא יהיה בסדר גודל של חצי מהמחיר הסופי, כך שאם יבואן קונה את הרכב ב-80 אלף שקלים, עלות הרכב עם המס תהיה 120 אלף שקלים והוא יועמד למכירה לציבור הרחב ב-160 אלף שקלים. הגדלת המס צפויה להגדיל את העלות בעוד כ-5,000 שקלים. ואם זה לא היה מספיק, רוכשי הרכבים החשמליים צריכים לקחת בחשבון שבקרוב הם יחלו לשלם גם “מס נסועה”, שהוא מס המחושב לפי קילומטראז׳ יחד עם העלאת מס הקנייה ככל הנראה כדי לפצות על הפחתת מסים שבוצעה בעבר.

הגברת המיסים על הרכבים החשמליים שוב ושוב אולי תהיה טובה לקופת המדינה, גם אם לא באופן משמעותי. אבל מה שבטוח זה שהגדלת מס הקנייה על רכבים בטח לא יועיל ליוקר המחיה שכבר מטפס בלי סוף ובכל קטגוריה אפשרית, ובוודאי היא חסרת היגיון כשמדובר במוצר שיש לעודד את רכישתו על פני התחלופה המזהמת יותר. מס על דלק הגיוני כמו מס על סיגריות. מס גבוה על רכב חשמלי שממילא לא נמכר יותר מדי ולא ברור כמה הוא יתרום לקופה הציבורית, פחות.