רכב חשמלי
צילום: Unsplash

520 ק"מ ב-5 דקות - הסוללה החדשה של החברה הסינית

יצרנית הסוללות הסינית CATL השיקה את הדור הבא של הסוללה בטעינה מהירה שלה, שתשאף להתחרות בזו של הענקית BYD

רוי שיינמן | (6)
נושאים בכתבה רכב חשמלי סוללות

תחום הטעינה המהירה הוא אחד התחומים החמים העולם הרכב החשמלי בתקופה האחרונה. הדיווח הגדול היה בחודש שעבר כש-BYD הסינית הכריזה על סוללה שמסוגלת לספק טווח נסיעה של 400 ק"מ בטעינה של 5 דקות בלבד. עכשיו יצרנית הסוללות הסינית CATL משיקה סוללה שלכאורה עולה בביצועים על זו של BYD.


לפי הצהרות CATL, הסוללה החדשה שלה מסוגלת לספק טווח של כ-520 ק"מ תוך טעינה של 5 דקות. רובין זנג, המיליארדר שייסד את CATL, שואף להמציא מחדש את החברה כספקית אנרגיה ירוקה, ולהפחית דרמטית את עלויות הפיתוח של רכבים חשמליים, צעד שיכול לטלטל את המודל הכלכלי של התעשייה שהזניקה את צמיחת החברה שלו.


CATL לא הסתפקה רק בכך וחשפה גם סוללת נתרן-יון חדשנית, עמידה בטמפרטורות נמוכות עד מינוס 40 מעלות, בטוחה יותר בשל יציבות כימית וזולה יותר מסוללות ליתיום. סוללה זו עשויה לתפוס כ-50% מנתח שוק הסוללות הנוכחי. בנוסף, הוצגה סוללה היברידית המציעה טווח של 1,500 ק"מ, המשלבת סוללה מהירה עם חבילת עזר לשיפור הביצועים. החדשנות המהירה של CATL משקפת את התחרות העזה בשוק הסיני, אך מנהל בחברה הזהיר כי מלחמת המחירים עלולה לפגוע באיכות המוצרים. במקביל, BYD מתכננת להתחרות ביפן עם מכונית מיני המותאמת לתקנים המחמירים של השוק המקומי, מה שמעצים את הלחץ על יצרניות הרכב היפניות. שיתוף פעולה מפתיע בין BYD לסעודי ארמקו, חברת נפט ספקנית לגבי המעבר לאנרגיה ירוקה, מדגיש את הדינמיקה המורכבת בתעשייה.


עם זאת, בינתיים התוצאות של החברה די מאכזבות - בחודש שעבר דיווחה CATL על צמיחה של כ-15% ברווח הנקי לשנת 2024, הצמיחה האיטית ביותר שהציגה החברה ב-6 השנים האחרונות, כשברקע מלחמת המחירים בקרב יצרניות הרכבים הסיניות המשיכה להפעיל לחץ על חברת הסוללות.


התחום הלוהט - טעינה מהירה

לא רק באסיה מפתחים טכנולוגיות טעינה מהירה לרכבים חשמליים. בשבוע שעבר דיווחה חברת הסוללות הבריטית Nyobolt כי גייסה לאחרונה 30 מיליון דולר כדי לקדם את הפיתוח של הסוללות המהירות שלה.


כרגע הסוללות שלה מותקנות ברובוטים קטנים שמתפעלים מחסני לוגיסטטיקה, אך בהמשך החברה מתכננת לקחת הטכנולוגיה לתחום הרכב. החברה ציינה שכבר קיבלה פניות מ-8 יצרניות רכב גדולות רק בשנה האחרונה, והטכנולוגיה שלה עשויה להפוך את טעינת הרכב לפעולה מהירה ואפילו להתחרות בזו של BYD.


מנכ"ל החברה התייחס לסיבה שהחברה בחרה להתמקד תחילה ברובוטים במחסני לוגיסטיקה: "בחרנו בשוק הזה כי הוא מרגיש כמו קרקע טובה לבחון את הטכנולוגיה וכי כמעט אין בו תחרות", הסביר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


המירוץ לטעינה מהירה הוא לא רק קרב של מהנדסים, הוא גם קרב תדמיתי בין יצרניות הסוללות הגדולות בעולם, שכל אחת מהן מנסה לבדל את עצמה עם הישגים טכנולוגיים גדולים יותר. ההכרזה של CATL מגיעה כאמור זמן קצר אחרי ש-BYD תפסה כותרות עם הסוללה החדשה שלה, והיא צפויה להוביל לסבב נוסף של השקעות ענק בתחום ולמרוץ בין ענקיות הסוללות כמו Panasonic, LG Energy, SK On ואחרות.


האם התשתית בכלל תומכת בסוללות האלה?

השאלה היא לא רק מי תצליח לפתח את הטכנולוגיה הכי טובה, בסופו של דבר לא לכולם משנה עם אפשר לטעון את הסוללה תוך 5 דק' באנרגיה שתספיק ל-400, ל-500 או ל-600 ק"מ, השאלה היא האם בכלל סביר שנראה את הפיתוחים האלה בשוק כבר בזמן הקרוב. כיום, רוב הרכבים החשמליים הנמכרים בעולם עדיין לא תומכים בעוצמות טעינה שמאפשרות ניצול מלא של טכנולוגיות מהסוג הזה, ולא פחות חשוב, גם תחנות הטעינה הציבוריות עדיין אינן ערוכות לכך. לכן, גם אם ההבטחה הטכנולוגית קיימת, ההטמעה בפועל עשויה לקחת עוד זמן.


במקביל, המהפכה בטעינה עשויה לשנות גם את הרגלי הנהגים, אם טעינת רכב תהפוך לקצרה כמו תדלוק, ייתכן ונראה שינוי במודל השימוש, בצמצום החשש מ"טווח החרדה" ובהעדפה לרכבים עם סוללות קטנות יותר וטעינה מהירה, מה שאולי יפתח פתח ליצרנים חדשים בשוק.


ויש גם מי שמצביע על הסיכונים הטמונים בטכנולוגיות הטעינה האולטרה-מהירה, החום הגבוה שנוצר בתהליך, בלאי מואץ של סוללות, וצורך בתשתיות קירור מורכבות. אלו נושאים שעדיין אין להם פתרונות מוכחים, ויכול להיות שדווקא מי שתמצא פיתרון לבעיות הללו תזכה בנתח שוק גדול יותר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 26/07/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
    כי השריפות שיגיעו עם הטעינה זה אסון.
  • 3.
    אנונימי 22/04/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    עיינו באתר China Report במיוחד ביוטיוב בנושא ועל מגרשי ענק של מכונית חשמליות שאינן נמכרות.
  • 2.
    dw 21/04/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיית טעינה מהירה עלולה לפגוע בצמיחה העתידית של אלקטריאון
  • 1.
    איך יש תחרות בסין הכל שייך לממשלה עבודה בעיניים (ל"ת)
    shafik 21/04/2025 12:46
    הגב לתגובה זו
  • יש חברות ששיכות לבעלי הון מסין . (ל"ת)
    עושה חשבון 21/04/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
  • החברות שייכות לממשלה בעלי ההון הם המנהלים שמחליטים על הכל במסגרת החוק. (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2025 21:24
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?