
פייפאל נכנסת ל-ChatGPT ומזנקת 14% במסחר המוקדם
בתזמון לא מקרי עם פרסום הדוחות הרבעוניים בהמשך היום, הודיעה פייפאל על שיתוף פעולה עם OpenAI ועל הפיכתה לארנק דה פקטו של ChatGPT; השוק מגיב בעוצמה והמניה מזנקת
חברת פייפאל PayPal Holdings 0.05% חתמה על הסכם עם OpenAI לשילוב ארנק התשלומים שלה בתוך ChatGPT. המהלך יאפשר למשתמשים לבצע רכישות ישירות מתוך הצ’אט, בעוד שמוכרים המשתמשים בפייפאל יוכלו להציע מוצרים ולסלוק תשלומים דרך הפלטפורמה.
על פי הדיווח, החל מהשנה הבאה משתמשי פייפאל יוכלו ללחוץ על כפתור “Buy with PayPal” בתוך ChatGPT, לבצע תשלום מאובטח ולקבל שירותים משלימים כמו מעקב משלוחים ופתרון מחלוקות, ממש כמו שמתאפשר באתרי מסחר מקוונים. מנכ"ל פייפאל, אלכס כריס, אמר כי "יש לנו מאות מיליוני משתמשים נאמנים, ועבורם מדובר בחוויית תשלום בטוחה ונוחה יותר בתוך סביבת הבינה המלאכותית."
המהלך מציב את פייפאל בשורה הראשונה של השחקניות שמנסות לתפוס מקום במעבר לעידן ה-AI Commerce, מסחר דיגיטלי שבו עוזרי בינה מלאכותית פועלים כמתווכים בין הצרכן למוכר. OpenAI כבר הכריזה לאחרונה על שיתופי פעולה דומים עם פלטפורמות כמו שופיפיי, וולמארט ועוד, וכעת גם פייפאל מצטרפת למגמה.
שינויים בהרגלי הצריכה
עצם השילוב של תשלום
ישיר בצ’אט פותח פתח לשינוי עמוק בהרגלי הצריכה אונליין. יותר ויותר משתמשים פונים כיום לכלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT כדי לקבל המלצות על מוצרים, שירותים או חופשות, במקום לבצע חיפוש קלאסי בגוגל. המעבר מרגע השיחה לרכישה בפועל צפוי להיות טבעי למשתמש, מה שיכול ועשוי
להפוך את ChatGPT לפלטפורמת מסחר עם פוטנציאל כלכלי עצום.
- מי הנפיקה בטעות 300 טריליון דולר?
- פייפאל משיקה פרסום דיגיטלי לעסקים קטנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם עד היום OpenAI נחשבה בעיקר ככלי ידע ותוכן, השילוב עם פייפאל עשוי להפוך אותה גם לערוץ פרסום ומכירה, כזה שבו ההמלצה, הקניה והתשלום מתבצעים כולם באותו מקום. מדובר בצעד שיכול לשנות את שוק
הפרסום הדיגיטלי כולו, וליצור תחרות ישירה לענקיות כמו גוגל ואמזון.
גם הצד השני שבעסקה, OpenAI, צפוי להרוויח. אמנם כרגע עוד לא התפרסם המודל המדויק, אך ניתן לשער שתהיה עמלה כלשהי שתיגבה על ידי אלטמן ושות', שלאחרונה מחפשים בנרות אחרי דרכי מוניטזציה שיסייעו להם להפוך הכנסות של כ-13 מיליארד דולר שנתית לטריליון דולר שנתית (סך התחייבות ההשקעות של החברה בעשור הקרוב).
לקראת הדוח הרבעוני
היום צפויה פייאפל לדווח על הרבעון השלישי, לפני פתיחת המסחר. ציפיות השוק, עוד לפני פרסום העסקה, הן רווח למניה (EPS) של 1.20 דולר, ללא שינוי משנה שעברה, והכנסות של 8.23 מיליארד דולר, עלייה של 5.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
- חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל
- המהפכה שיכולה לשנות את שוק התרופות לכולסטרול
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשנתיים האחרונות עקפה פייפאל את תחזיות הרווח בכל רבעון, ואת תחזיות ההכנסות בשלושה מתוך ארבעה רבעונים, אך ברבעון הקודם ירדה מנייתה בכ-8% למרות תוצאות טובות מהצפוי, בעקבות עלייה חדה בהוצאות וירידה בתזרים המזומנים. על פי עדכון שפירסמה החברה בסוף ספטמבר, צמיחת עסקי ה־checkout המקוונים נותרה יציבה בטווח של כ-%), בדומה לרבעון הקודם. עם זאת, החברה ציינה כי לאורך הרבעון נרשמו "כיסים" של חולשה בצריכה העולמית, לצד השפעה זמנית של מכסים על מסחר מקוון עם סין, שהתמתנה בהמשך.
מבחינת האנליסטים, הדעות חלוקות. ב-Wolfe Research הורידו את דירוג המניה, תוך שהם מזהירים שהמומנטום בעסקי הצ'קאאוט הממותג עשוי להתאושש לאט מהצפוי. לפי האנליסט דארין פלר, ההתקדמות ביוזמות כמו תשלום מהיר והאינטגרציה של Venmo היא משמעותית, אך לא בטוח שהחברה תצליח לשמור על קצב צמיחה יציב של כ-7%. עם זאת, עוד לפני העסקה, ממוצע ההמלצות בוול סטריט הוא "קנייה", עם מחיר יעד ממוצע של 81.75 דולר. כרגע, במסחר המוקדם הזינוק מוביל את מניית החברה לכ-80 דולר.
האתגר המרכזי של פייפאל הוא התחרות ההולכת וגוברת מצד אפל פיי וגוגל פיי בשוק התשלומים הדיגיטליים. לפי האנליסטים, כפתור התשלום של פייפאל אחראי לכ-80% מהרווח התפעולי שלה, כך שכל שחיקה בנתח השוק עלולה להשפיע משמעותית על השורה התחתונה. עם זאת, יש מי שמאמינים
כי החברה קרובה לתפנית. לדבריו של אנליסט JR Research, הנהלת פייפאל הביעה ביטחון בהשגת צמיחה של 8% בעסקי הצ'קאאוט הממותג, וטענה כי תחום הפעילות הלא ממותג (שבו התשלומים שמעובדים על ידי פייפאל הם מאחורי הקלעים), שפגע בשולי הרווח, כבר הגיע לשפל. אם כך, ייתכן שהרבעון
השלישי יסמן את תחילת הדרך להתאוששות הדרגתית של אחת מחברות הפינטק הגדולות בעולם.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
תרופות (גרוק)חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל
אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, מניית פריגו צנחה בכ-25% ביום אחד, הנפילה החדה ביותר זה שנים שהפילה אותה לרמות מחיר שלא נראו שנים רבות; החברה הורידה תחזיות, הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, ומתקשה לשכנע את השוק שהתמקדות מחודשת בתחום התרופות
ללא מרשם תספיק כדי לעצור את ההידרדרות
פריגו (Perrigo Co. -1.32% ) ממשיכה לאכזב את המשקיעים. אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, רשמה המניה קריסה נוספת של כ-25%, הנפילה היומית הגדולה ביותר של החברה זה שנים. בכך השלימה ירידה מצטברת של כמעט 50% מתחילת השנה, לשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר בלבד וחזרה לרמות שלא נראו מזה כמעט 20 שנה.
הדוחות האחרונים אכזבו את המשקיעים כמעט בכל קנה מידה: ההכנסות ירדו ביחס לציפיות, תחזית השנה כולה קוצצה, והחברה הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, מהלך שנתפס בשוק כהודאה בכך שהשוק הזה הפך לנטל. לצד זאת, המנכ"ל פטריק לוקווד-טיילור הודה כי "הסביבה העסקית השתנתה במהירות", והבהיר כי פריגו מתמקדת בחזרה לליבת פעילותה, מוצרים ללא מרשם (OTC), אך גם שם נרשמה חולשה מסוימת בצריכה. עבור המשקיעים, זהו שיא של תקופה מאכזבת, שבה הציפייה להתאוששות בחברה ותיקה עם מותגים מוכרים, לא מצליחה להתממש.
מה היה בדוחות האחרונים ולמה המשקיעים התאכזבו
הכנסות הרבעון הסתכמו בכ-1.04 מיליארד דולר (ירידה של 4.1% משנה קודמת) והרווח המתואם למניה עמד על 0.80 דולר לעומת 0.81 דולר אשתקד. החברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2025: כעת היא צופה כי ההכנסות האורגניות שלה ירדו ב-2% עד 2.5% לעומת השנה הקודמת, בעוד שבעדכון הקודם דיברה על צמיחה מתונה. גם הרווח המתואם למניה (Adjusted EPS) עודכן מטה, לטווח של 2.70-2.80 דולר, במקום 2.90-3.10 דולר בתחזית הקודמת. כלומר, פריגו מודה שהרווחיות שלה צפויה להיות נמוכה יותר מהצפוי, על רקע ביקושים חלשים וירידה בתרומת תחום תחליפי החלב. במקביל הוכרזה בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב לתינוקות והמשך בחינה לעסקי ה-Oral Care.
דבר המנכ״ל, פטריק לוקווד-טיילור:
“הסביבה החיצונית השתנתה במהירות, וההתאמה של עסקי תחליפי החלב לפורטפוליו ה-OTC שלנו הפכה לפחות אסטרטגית” לדבריו, פריגו מעדכנת את תחזית 2025 כלפי מטה כדי לשקף את התנודתיות בשוק תחליפי החלב ואת החולשה בצריכת מוצרי ה-OTC, “החברה מתמודדת עם האתגרים במשמעת תפעולית,
תוך ניצול גידול בנתחי השוק ויוזמות לשיפור הרווחיות”.
הוא הוסיף כי פריגו “ממשיכה להתאים את מבנה הפעילות שלה ולהתבסס סביב תחומים רווחיים ויציבים יותר”, וציין את בחינת מכירת חטיבת הדרמקוסמטיקה, את הסקירה האסטרטגית של תחום
הטיפוח האוראלי, ואת הבחינה החדשה לעסקי תחליפי החלב, אותם הגדיר כצעד פרואקטיבי ליצירת פרופיל צמיחה ממוקד ועקבי יותר.”
מגמה מתמשכת של חולשה
ברבעון השני הציגה פריגו תוצאות מאוזנות. הרווח המתואם למניה עלה ל-0.57 דולר לעומת 0.46 דולר ברבעון המקביל, אך ההכנסות כמעט שלא צמחו, והחברה דיווחה על “Variability”, תנודתיות בייצור תחליפי החלב, שהובילה לגריטות ייצור ולשחיקה בשולי הרווח. גם אז ציינה ההנהלה כי הצמיחה האורגנית עומדת סביב האפס, וכי צריכת מוצרי OTC מסוימים, בעיקר בקטגוריות עונתיות, נותרה חלשה. במקביל, החברה הדגישה שהעלייה בנתחי השוק של מותגי הבית שלה בארה"ב לא הצליחה לקזז את הירידה בנפחי המכירה בחלק מהקטגוריות.
