פייפאל
צילום: Nasdaq Exchange

פייפאל משיקה פרסום דיגיטלי לעסקים קטנים

הפלטפורמה החדשה עשויה להיות מנוע חדש של צמיחה ולהכניס את פייפאל לעולם שולי הרווח הגבוהים עם הפרסום הדיגיטלי; במקביל, החברה מספקת לעסקים קטנים הזדמנות שנשמרה עד כה לתאגידי ענק בלבד

רן קידר |

פייפאל PayPal Holdings 1.37%  הודיעה על מהלך שאפתני שיכול לשנות את הדרך שבה עסקים קטנים מייצרים הכנסה דיגיטלית: החברה השיקה את PayPal Ads Manager, פלטפורמת פרסום חדשה שמאפשרת לעסקים קטנים להציג מודעות באתר ובאפליקציית פייפאל, ולייצר זרם הכנסות נוסף מתנועת הגולשים הקיימת. מדובר בהרחבה אסטרטגית משמעותית עבור פייפאל, שמנסה לייצר מנועי צמיחה חדשים מחוץ לליבת התשלומים.

לאחר ההודעה, מניית החברה זינקה בכ-6% במסחר המוקדם וכעת היא נסחרת בעלייה של כ-3%. עם זאת, מתחילת השנה המניה עדיין רשמה ירידה של כ-15%, כך שהשוק עדיין מחפש ראיות ליכולת הצמיחה של פייפאל בעידן הפוסט־קורונה ולאור התחרות הגוברת בשוק הפינטק.

הזדמנות שהיתה זמינה רק לענקיות, עד כה לפחות

רשתות פרסום קמעונאיות (Retail Media Networks) הפכו בשנים האחרונות לאחד ממוקדי הרווח המרכזיים של ענקיות כמו אמזון, וולמארט, אינסטקארט וטארגט. הן מאפשרות להציג מודעות בתוך פלטפורמות מסחר, באופן שמבוסס על רכישות אמיתיות ולא רק על הרגלי גלישה. עד כה, הגישה לכלי כזה דרשה תנועה משמעותית, משאבים טכניים וצוותי שיווק, מרחב שאליו עסקים קטנים יחסית כמעט ולא הצליחו להיכנס. 

פייפאל משנה את התמונה הזו: הפלטפורמה תאפשר לעשרות מיליוני העסקים שעובדים איתה ברחבי העולם להרוויח מפרסום, בלי ידע טכנולוגי ובלי עלות כניסה. ההצטרפות פשוטה יחסית: חיבור של רכיב SDK קטן באתר, בחירת סוגי המפרסמים המותרים, וזהו. החברה מטפלת בהצבת המודעות ובבחירתן על סמך העדפות העסק, סוג הפעילות והתנהגות הרכישה של המשתמשים. למשל, בעל קונדיטוריה מקוונת יכול לבחור שעסקי קונדיטוריה אחרים לא יפרסמו אצלו, ובמקום זאת יופיעו מודעות לבגדים או ציוד משרדי. ההכנסות מפרסום מועברות ישירות לחשבון הפייפאל של העסק, וניתן להשקיע אותן חזרה בשיווק, רכש מלאי או גיוס עונתי.

יתרון תחרותי של דאטא ייחודי

פייפאל מנצלת יתרון שקשה להתחרות בו: גרף עסקאות של 25 שנה, שמחבר בין נתוני רכישה בפועל לבין מידע פרסומי. מדובר במערכת סגורה (closed-loop attribution), שמאפשרת למפרסמים לדעת בדיוק איזו מודעה הובילה לאיזו רכישה. זה שונה מהפרסום הקלאסי של גוגל או מטא שמתבסס בעיקר על דפוסי גלישה או חיפושים. כאן, הפרסום נשען על מידע אמיתי: אנשים שקנו נעליים בחודשים האחרונים, רכשו מוצרי תינוקות, שכרו רכב או שילמו לספקי שירותים. כחלק מהשירות, עסקים קטנים יוכלו גם לנהל קמפיינים משלהם, ולא רק לארח מודעות אלא גם לפרסם בעצמם. הם יוכלו להשתמש בכלים של פייפאל כולל מודעות שיאפשרו רכישה ישירה מתוך המודעה עצמה (Storefront Ads), ומערכות מבוססות AI שיעזרו לייצר עיצובים ומסרים שיווקיים, גם מבלי לשלם לאנשי קריאייטיב.

פייפאל מציינת ש-99.9% מהעסקים בארה"ב הם עסקים קטנים, ושהיא פועלת עם עשרות מיליוני עסקים ביותר מ-200 מדינות. ההזדמנות ברורה: פתיחת השער למיליארדים של מודעות חדשות.

הפלטפורמה צפויה להיפתח רשמית בארה"ב בתחילת 2026, ולאחר מכן בבריטניה ובגרמניה. העסקים שמעוניינים להצטרף יכולים להירשם לרשימת המתנה, כאשר המיקוד הראשוני הוא שוק אמריקאי שמייצג נתח פרסום עצום. לעומת אמזון, למשל, שמציעה פרסום בתוך פלטפורמה אחת, או מטא שמבוססת על הרגלי צריכת תוכן של רשתות חברתיות, פייפאל מגיעה מהמקום של תשתית עסקית: עסקים שמוכרים, גובים, שולחים ומנהלים עסקאות דרכה.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות הפוטנציאל, עדיין קיימים לחברה מספר אתגרים, והראשון שבהם הוא לצלוח רגולציה של פרטיות המשתמשים, היות והשימוש בדאטה לרכישות מחייב התאמה לחוקי פרטיות גלובליים, בעיקר באירופה. אתגר נוסף הוא לא לפגוע בממשק וליצור עומס על חוויית המשתמש וכך להרחיק לקוחות. עוד אתגר הוא להוביל את בעלי העסקים לשביעות רצון מהמודעות, שיידרשו לשקף את ערכי המותג ולא לפגוע באמון הצרכני. 

ולבסוף, יותר מכל, הצלחת המודל תלויה בהכנסה פר מודעה. אם ההכנסה לא תהיה משמעותית, העסקים יעדיפו להישאר ממוקדים במכירה עצמה ולא בפרסום חיצוני. 

בשורה התחתונה, המהלך של פייפאל הוא חלק ממגמה רחבה שמנסה לבצע מוניטיזציה לתנועה דיגיטלית, גם עבור עסקים שאינם פלטפורמות תוכן קלאסיות. הפוטנציאל קיים ועל פייפאל להוכיח את עצמה ולא להישאר מאחור, כפי שעשתה בתקופה האחרונה.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.71%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

טבע עולה 4%, קאמטק יורדת ב-5%, איטורו קופצת ב-11%; הנאסד״ק יורד ב-0.5%

הנאסד"ק בירידה של 0.8%; לייבפרסון עולה 30%; הממשל האמריקאי לקראת החזרת הפעילות ואיתו שורה של נתוני מאקרו שייתנו לנו הבנה על מצב הכלכלה האמריקאית ולאן פני הריבית

צוות גלובל |

וול סטריט מחפשת AI. אמרתם בשיחת הועידה שאתם מתרחבים ב-AI המניה תזנק - טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה? ; רכשתם פעילות של AI - המניה תזנק 28% במחזור ענק. זה מה שקלטורה Kaltura 32.35%   דיווחה הבוקר והמניה שלה טסה - קלטורה רוכשת את הסטארטאפ הישראלי eSelf.ai ב-27 מיליון דולר.  


עוד מזנקת היא לייבפרסון בעקבות דוחות ותחזית. זו חברה שהיתה מהראשונות שפיתחו צ'אט, אבל הוא לא היה מאוד חכם. הבינה המלאכותית גמרה את העסק, ולייבפרסון לייבפרסון 20.91%  מנסה להמציא את עצמה מחדש. המניה מזנקת ב-30% לאחר פרסום הדו״חות ל-Q3. החברה רשמה הכנסות של כ-60.2 מיליון דולרים - ירידה של כ-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד אך מדובר בנתון חיובי מעל לתחזיות השוק. גם בשורת רווח ה-EBITDA שעמד על כ-4.8 מיליון דולרים החברה עקפה את ציפיות השוק כשבשנת 2025 כולה החברה מעריכה הכנסות בטווח שבין 235-240 מיליון דולרים(העלאת התחזית המוקדמת). 


אחרי פתיחה חזקה לשבוע האווירה עכשיו זהירה. ברקע יש התקדמות מעודדת לקראת סיום של השבתת הממשל האמריקאי והרבה צפיה ל"מבול" של נתוני מאקרו שיגיעו בעקבות זה. האופטימיות בקשר לסיום ההשבתה מגיעה בעיקר מההצבעה של הסנאט שהייתה בלילה. הסנאט אישר את הצעת החוק לסיום השבתת הממשל שהייתה הארוכה בתולדות ארה"ב והגיעה ל-41 ימים (!) ההצעה אושרה ברוב של 60 מול 40 קולות, אחרי שקבוצה של דמוקרטים מתונים הצטרפה לרפובליקנים. ההצעה כנראה גם תעבור בבית הנבחרים והיא תכלול תשלום לעובדים במגזר הציבורי שלא קיבלו שכר בתקופת ההשבתה כמו גם איסור על פיטורים עד סוף ינואר. עם זאת, במפלגה הדמוקרטית מותחים ביקורת על כך שההסכם אינו כולל את הארכת הסובסידיות לחוק הבריאות.

במהלך ההשבתה פעילות התעופה בארה"ב מאוד נפגעה, כשמחסור בבקרי טיסה ובצוותי אבטחה הוביל לעיכובים נרחבים ולביטול של יותר מ-10,000 טיסות ברחבי המדינה. החזרה לשגרה צפויה להוריד את הלחץ בשדות התעופה בהדרגה שזה גם בשורה טובה לאזרח ולכלכלה למרות שגורמים תעשייה מעריכים שיידרשו עוד כמה וכמה ימים עד שהמערכת תחזור לפעול בקצב של השגרה.

התקווה לסיום ההשבתה מעודדת את המשקיעים  זה מגיע אחרי שבועות של חשש מפגיעה בצריכה ובפעילות הכלכלית. עכשיו המשקיעים מתמקדים באפשרות שהחזרה לשגרה תאפשר פרסום מחודש של נתוני מאקרו שנעצרו, וככה גם תספק לפד' תמונה מלאה לפני החלטת הריבית שיקבל בדצמבר.