פייפאל
צילום: Nasdaq Exchange

פייפאל משיקה פרסום דיגיטלי לעסקים קטנים

הפלטפורמה החדשה עשויה להיות מנוע חדש של צמיחה ולהכניס את פייפאל לעולם שולי הרווח הגבוהים עם הפרסום הדיגיטלי; במקביל, החברה מספקת לעסקים קטנים הזדמנות שנשמרה עד כה לתאגידי ענק בלבד

רן קידר |

פייפאל PayPal Holdings 3.94%  הודיעה על מהלך שאפתני שיכול לשנות את הדרך שבה עסקים קטנים מייצרים הכנסה דיגיטלית: החברה השיקה את PayPal Ads Manager, פלטפורמת פרסום חדשה שמאפשרת לעסקים קטנים להציג מודעות באתר ובאפליקציית פייפאל, ולייצר זרם הכנסות נוסף מתנועת הגולשים הקיימת. מדובר בהרחבה אסטרטגית משמעותית עבור פייפאל, שמנסה לייצר מנועי צמיחה חדשים מחוץ לליבת התשלומים.

לאחר ההודעה, מניית החברה זינקה בכ-6% במסחר המוקדם וכעת היא נסחרת בעלייה של כ-3%. עם זאת, מתחילת השנה המניה עדיין רשמה ירידה של כ-15%, כך שהשוק עדיין מחפש ראיות ליכולת הצמיחה של פייפאל בעידן הפוסט־קורונה ולאור התחרות הגוברת בשוק הפינטק.

הזדמנות שהיתה זמינה רק לענקיות, עד כה לפחות

רשתות פרסום קמעונאיות (Retail Media Networks) הפכו בשנים האחרונות לאחד ממוקדי הרווח המרכזיים של ענקיות כמו אמזון, וולמארט, אינסטקארט וטארגט. הן מאפשרות להציג מודעות בתוך פלטפורמות מסחר, באופן שמבוסס על רכישות אמיתיות ולא רק על הרגלי גלישה. עד כה, הגישה לכלי כזה דרשה תנועה משמעותית, משאבים טכניים וצוותי שיווק, מרחב שאליו עסקים קטנים יחסית כמעט ולא הצליחו להיכנס. 

פייפאל משנה את התמונה הזו: הפלטפורמה תאפשר לעשרות מיליוני העסקים שעובדים איתה ברחבי העולם להרוויח מפרסום, בלי ידע טכנולוגי ובלי עלות כניסה. ההצטרפות פשוטה יחסית: חיבור של רכיב SDK קטן באתר, בחירת סוגי המפרסמים המותרים, וזהו. החברה מטפלת בהצבת המודעות ובבחירתן על סמך העדפות העסק, סוג הפעילות והתנהגות הרכישה של המשתמשים. למשל, בעל קונדיטוריה מקוונת יכול לבחור שעסקי קונדיטוריה אחרים לא יפרסמו אצלו, ובמקום זאת יופיעו מודעות לבגדים או ציוד משרדי. ההכנסות מפרסום מועברות ישירות לחשבון הפייפאל של העסק, וניתן להשקיע אותן חזרה בשיווק, רכש מלאי או גיוס עונתי.

יתרון תחרותי של דאטא ייחודי

פייפאל מנצלת יתרון שקשה להתחרות בו: גרף עסקאות של 25 שנה, שמחבר בין נתוני רכישה בפועל לבין מידע פרסומי. מדובר במערכת סגורה (closed-loop attribution), שמאפשרת למפרסמים לדעת בדיוק איזו מודעה הובילה לאיזו רכישה. זה שונה מהפרסום הקלאסי של גוגל או מטא שמתבסס בעיקר על דפוסי גלישה או חיפושים. כאן, הפרסום נשען על מידע אמיתי: אנשים שקנו נעליים בחודשים האחרונים, רכשו מוצרי תינוקות, שכרו רכב או שילמו לספקי שירותים. כחלק מהשירות, עסקים קטנים יוכלו גם לנהל קמפיינים משלהם, ולא רק לארח מודעות אלא גם לפרסם בעצמם. הם יוכלו להשתמש בכלים של פייפאל כולל מודעות שיאפשרו רכישה ישירה מתוך המודעה עצמה (Storefront Ads), ומערכות מבוססות AI שיעזרו לייצר עיצובים ומסרים שיווקיים, גם מבלי לשלם לאנשי קריאייטיב.

פייפאל מציינת ש-99.9% מהעסקים בארה"ב הם עסקים קטנים, ושהיא פועלת עם עשרות מיליוני עסקים ביותר מ-200 מדינות. ההזדמנות ברורה: פתיחת השער למיליארדים של מודעות חדשות.

הפלטפורמה צפויה להיפתח רשמית בארה"ב בתחילת 2026, ולאחר מכן בבריטניה ובגרמניה. העסקים שמעוניינים להצטרף יכולים להירשם לרשימת המתנה, כאשר המיקוד הראשוני הוא שוק אמריקאי שמייצג נתח פרסום עצום. לעומת אמזון, למשל, שמציעה פרסום בתוך פלטפורמה אחת, או מטא שמבוססת על הרגלי צריכת תוכן של רשתות חברתיות, פייפאל מגיעה מהמקום של תשתית עסקית: עסקים שמוכרים, גובים, שולחים ומנהלים עסקאות דרכה.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות הפוטנציאל, עדיין קיימים לחברה מספר אתגרים, והראשון שבהם הוא לצלוח רגולציה של פרטיות המשתמשים, היות והשימוש בדאטה לרכישות מחייב התאמה לחוקי פרטיות גלובליים, בעיקר באירופה. אתגר נוסף הוא לא לפגוע בממשק וליצור עומס על חוויית המשתמש וכך להרחיק לקוחות. עוד אתגר הוא להוביל את בעלי העסקים לשביעות רצון מהמודעות, שיידרשו לשקף את ערכי המותג ולא לפגוע באמון הצרכני. 

ולבסוף, יותר מכל, הצלחת המודל תלויה בהכנסה פר מודעה. אם ההכנסה לא תהיה משמעותית, העסקים יעדיפו להישאר ממוקדים במכירה עצמה ולא בפרסום חיצוני. 

בשורה התחתונה, המהלך של פייפאל הוא חלק ממגמה רחבה שמנסה לבצע מוניטיזציה לתנועה דיגיטלית, גם עבור עסקים שאינם פלטפורמות תוכן קלאסיות. הפוטנציאל קיים ועל פייפאל להוכיח את עצמה ולא להישאר מאחור, כפי שעשתה בתקופה האחרונה.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.04%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.59%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.14%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 8.11%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 242.07%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

סטיבן מירן, חבר הפדרל ריזרב. קרדיט: רשתות חברתיותסטיבן מירן, חבר הפדרל ריזרב. קרדיט: רשתות חברתיות

למה סטיבן מירן רוצה להוריד ריבית מהר יותר?

סטיבן מירן, חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, יוצא נגד הקו הזהיר של הבנק המרכזי וקורא להורדות ריבית אגרסיביות ומהירות יותר, למרות התנגדות רחבה בתוך הוועדה וחששות מהתפרצות אינפלציונית מחודשת.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פדרל ריזרב ריבית

סטיבן מירן, אחד ממנהלי הפדרל ריזרב, חושב שהבנק המרכזי האמריקאי צריך להוריד ריבית הרבה יותר מהר ממה שהוא עושה עכשיו. הוא לא רק חושב את זה, הוא הצביע נגד החלטת הפד בחודש שעבר והפך לקול מיעוט בתוך הוועדה. זה לא קורה הרבה בפד, מוסד שמעדיף קונצנזוס, ובטח לא בזמנים כאלה כשהכלכלה נמצאת בצומת קריטית. מירן חושב שהבנק עושה טעות שתעלה לכלכלה האמריקאית ביוקר.

ההצבעה בחודש שעבר היתה על הורדת ריבית הבסיס ברבע אחוז בלבד, מהלך זהיר שהוריד את הריבית לטווח של 4%-4.25%. מירן רצה משהו אחר לגמרי: הורדה של חצי אחוז. זו הייתה ההורדה הראשונה של 2025, ומירן חשב שהיא צריכה להיות הרבה יותר אגרסיבית. הוא לא מסתפק בצעד אחד כזה, הוא קורא לסדרה של הורדות בחצי אחוז כל פעם. הטיעון שלו הוא שהמדיניות הנוכחית של הפד מכבידה על הכלכלה האמריקאית יותר מדי, והבנק צריך לתקן את זה מהר. זה עמדה די קיצונית במוסד ששמרני מאוד בטבעו.


מירן הסביר את עמדתו באירוע של ה-Managed Funds Association בניו יורק. הוא חזר על הרעיון המרכזי שלו: הריבית הניטרלית, זאת שלא מאיצה ולא מאטה את הכלכלה, ירדה בשנה האחרונה ביחס לאיפה שהיא הייתה. מה זה אומר בפועל? זה אומר שאפילו אם הריבית הנוכחית נראית זהה על הנייר, ההשפעה שלה על הכלכלה נעשתה יותר מגבילה ממה שהיתה לפני כמה רבעונים. במילים אחרות, הפד חושב שהוא עומד באותו מקום, אבל בפועל המדיניות שלו נעשתה יותר הדוקה. וזה, לפי מירן, בעיה.


מה יקרה עם האינפלציה?

המחלוקת בתוך הפד נסובה סביב שאלה מרכזית אחת: מה יקרה עם האינפלציה? מירן אופטימי הרבה יותר מרוב חבריו. הוא אומר במפורש: "התחזית שלי לאינפלציה יותר אופטימית מזו של כמה מעמיתיי. אז אני רואה פחות מתח בין שני המנדטים שלנו מאשר אחרים רואים." המנדטים האלה הם המטרות הכפולות של הפד: לקדם תעסוקה מלאה ולשמור על אינפלציה יציבה. כשאתה חושב שהאינפלציה לא מהווה סיכון, אתה יכול להתמקד יותר בתעסוקה – ולהוריד ריבית בלי חשש. אבל כשאתה חושש שהאינפלציה תחזור, אתה חייב להיזהר מהורדות מהירות מדי.


מירן מסתמך על שני גורמים מרכזיים שלדעתו ישמרו על האינפלציה נמוכה. הראשון: האטה בגידול האוכלוסייה בארצות הברית, שמפחיתה את הלחץ על המחירים בטווח הארוך. השני, והרבה יותר שנוי במחלוקת: ההערכה שלו שהמכסים שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל יהיו להם השפעה מוגבלת בלבד על האינפלציה. זו עמדה מיוחדת, רוב הכלכלנים חושבים שמכסים מעלים מחירים, במיוחד כשהם רחבים כמו אלה של טראמפ. אבל מירן לא מודאג, וזה נותן לו את החופש לדחוף להורדות ריבית אגרסיביות בלי לפחד מהשלכות אינפלציוניות.