פייפאל
צילום: Nasdaq Exchange

פייפאל משיקה פרסום דיגיטלי לעסקים קטנים

הפלטפורמה החדשה עשויה להיות מנוע חדש של צמיחה ולהכניס את פייפאל לעולם שולי הרווח הגבוהים עם הפרסום הדיגיטלי; במקביל, החברה מספקת לעסקים קטנים הזדמנות שנשמרה עד כה לתאגידי ענק בלבד

רן קידר |

פייפאל PayPal Holdings 4.24%  הודיעה על מהלך שאפתני שיכול לשנות את הדרך שבה עסקים קטנים מייצרים הכנסה דיגיטלית: החברה השיקה את PayPal Ads Manager, פלטפורמת פרסום חדשה שמאפשרת לעסקים קטנים להציג מודעות באתר ובאפליקציית פייפאל, ולייצר זרם הכנסות נוסף מתנועת הגולשים הקיימת. מדובר בהרחבה אסטרטגית משמעותית עבור פייפאל, שמנסה לייצר מנועי צמיחה חדשים מחוץ לליבת התשלומים.

לאחר ההודעה, מניית החברה זינקה בכ-6% במסחר המוקדם וכעת היא נסחרת בעלייה של כ-3%. עם זאת, מתחילת השנה המניה עדיין רשמה ירידה של כ-15%, כך שהשוק עדיין מחפש ראיות ליכולת הצמיחה של פייפאל בעידן הפוסט־קורונה ולאור התחרות הגוברת בשוק הפינטק.

הזדמנות שהיתה זמינה רק לענקיות, עד כה לפחות

רשתות פרסום קמעונאיות (Retail Media Networks) הפכו בשנים האחרונות לאחד ממוקדי הרווח המרכזיים של ענקיות כמו אמזון, וולמארט, אינסטקארט וטארגט. הן מאפשרות להציג מודעות בתוך פלטפורמות מסחר, באופן שמבוסס על רכישות אמיתיות ולא רק על הרגלי גלישה. עד כה, הגישה לכלי כזה דרשה תנועה משמעותית, משאבים טכניים וצוותי שיווק, מרחב שאליו עסקים קטנים יחסית כמעט ולא הצליחו להיכנס. 

פייפאל משנה את התמונה הזו: הפלטפורמה תאפשר לעשרות מיליוני העסקים שעובדים איתה ברחבי העולם להרוויח מפרסום, בלי ידע טכנולוגי ובלי עלות כניסה. ההצטרפות פשוטה יחסית: חיבור של רכיב SDK קטן באתר, בחירת סוגי המפרסמים המותרים, וזהו. החברה מטפלת בהצבת המודעות ובבחירתן על סמך העדפות העסק, סוג הפעילות והתנהגות הרכישה של המשתמשים. למשל, בעל קונדיטוריה מקוונת יכול לבחור שעסקי קונדיטוריה אחרים לא יפרסמו אצלו, ובמקום זאת יופיעו מודעות לבגדים או ציוד משרדי. ההכנסות מפרסום מועברות ישירות לחשבון הפייפאל של העסק, וניתן להשקיע אותן חזרה בשיווק, רכש מלאי או גיוס עונתי.

יתרון תחרותי של דאטא ייחודי

פייפאל מנצלת יתרון שקשה להתחרות בו: גרף עסקאות של 25 שנה, שמחבר בין נתוני רכישה בפועל לבין מידע פרסומי. מדובר במערכת סגורה (closed-loop attribution), שמאפשרת למפרסמים לדעת בדיוק איזו מודעה הובילה לאיזו רכישה. זה שונה מהפרסום הקלאסי של גוגל או מטא שמתבסס בעיקר על דפוסי גלישה או חיפושים. כאן, הפרסום נשען על מידע אמיתי: אנשים שקנו נעליים בחודשים האחרונים, רכשו מוצרי תינוקות, שכרו רכב או שילמו לספקי שירותים. כחלק מהשירות, עסקים קטנים יוכלו גם לנהל קמפיינים משלהם, ולא רק לארח מודעות אלא גם לפרסם בעצמם. הם יוכלו להשתמש בכלים של פייפאל כולל מודעות שיאפשרו רכישה ישירה מתוך המודעה עצמה (Storefront Ads), ומערכות מבוססות AI שיעזרו לייצר עיצובים ומסרים שיווקיים, גם מבלי לשלם לאנשי קריאייטיב.

פייפאל מציינת ש-99.9% מהעסקים בארה"ב הם עסקים קטנים, ושהיא פועלת עם עשרות מיליוני עסקים ביותר מ-200 מדינות. ההזדמנות ברורה: פתיחת השער למיליארדים של מודעות חדשות.

הפלטפורמה צפויה להיפתח רשמית בארה"ב בתחילת 2026, ולאחר מכן בבריטניה ובגרמניה. העסקים שמעוניינים להצטרף יכולים להירשם לרשימת המתנה, כאשר המיקוד הראשוני הוא שוק אמריקאי שמייצג נתח פרסום עצום. לעומת אמזון, למשל, שמציעה פרסום בתוך פלטפורמה אחת, או מטא שמבוססת על הרגלי צריכת תוכן של רשתות חברתיות, פייפאל מגיעה מהמקום של תשתית עסקית: עסקים שמוכרים, גובים, שולחים ומנהלים עסקאות דרכה.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות הפוטנציאל, עדיין קיימים לחברה מספר אתגרים, והראשון שבהם הוא לצלוח רגולציה של פרטיות המשתמשים, היות והשימוש בדאטה לרכישות מחייב התאמה לחוקי פרטיות גלובליים, בעיקר באירופה. אתגר נוסף הוא לא לפגוע בממשק וליצור עומס על חוויית המשתמש וכך להרחיק לקוחות. עוד אתגר הוא להוביל את בעלי העסקים לשביעות רצון מהמודעות, שיידרשו לשקף את ערכי המותג ולא לפגוע באמון הצרכני. 

ולבסוף, יותר מכל, הצלחת המודל תלויה בהכנסה פר מודעה. אם ההכנסה לא תהיה משמעותית, העסקים יעדיפו להישאר ממוקדים במכירה עצמה ולא בפרסום חיצוני. 

בשורה התחתונה, המהלך של פייפאל הוא חלק ממגמה רחבה שמנסה לבצע מוניטיזציה לתנועה דיגיטלית, גם עבור עסקים שאינם פלטפורמות תוכן קלאסיות. הפוטנציאל קיים ועל פייפאל להוכיח את עצמה ולא להישאר מאחור, כפי שעשתה בתקופה האחרונה.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.