מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
נתוני האמת על מסירות חשמליות ופלאג אין מציגות תמונה שונה לחלוטין מההיסטריה המשווקת בכותרות השונות, על דרמה בסגמנט החשמליות, ועליית 'כוכב' חדש בדמות הפלאג אין.
אם אתם כמונו, כלומר עוקבים בשקיקה אחר הנעשה בענף הרכב בישראל ובעולם, לא ניתן לפספס את הכותרות המפוצצות המכריזות על קריסת סגמנט כלי הרכב החשמליים. בעולם כמו בארץ, המיסוי שעודד את רכישת החשמליות משתנה, מלחמת הסחר שפתח טראמפ, עליית מיסוי במדינות האיחוד האירופאי על כלי רכב המיוצרים בסין, וגם בארץ חוסר וודאות לנוכח ממשלה שהקשר בינה ובין מדיניות כלכלית אחראית ומתוכננת אינו קיים.
כשראיתי את הכותרות השונות, חייכתי. לא ניתן להבין דבר על מגמות של השוק ממסירות כלי הרכב שהיו בחודש ינואר ( 51,195 כלי רכב), כשהשוק נמצא באוברשוטינג של סוף שנת 2024.
רק נזכיר ש 2024 הסתיימה כאשר היה ברור כי המע"מ עומד לעלות ב - 1% מ - 17% ל – 18%, עניין של כ 1500 ₪ לרכב על הרכבים העממיים, והרבה יותר מכך בכלי הרכב היוקרתיים. המיסוי על כלי הרכב החשמליים עולה ב 10% ונוסחאות המס הירוק מתעדכנות – כל אלו הביאו להתייקרות של כלי הרכב החל ב 1.1.25. היבואנים מכירים בכך ומשחררים כמויות גדולות של כלי רכב בתנאי המיסוי הישן, הלקוחות מוכנים לקבל רכב עם רישוי 2024 על מנת להימנע מעליות המחיר, ואפילו חברות הליסינג שנמנעות מלקבל כלי רכב בנובמבר ודצמבר, ודוחות את האספקה לינואר, כדי לקבל רכבים עם שנת המודל החדשה, חלקן גילו גמישות וקיבלו כלי רכב בסוף 2024.
משכך, ברור כי כלי הרכב שסופגים את מרבית ההתייקרות יהיו אלו שישוחררו יותר בסוף 2024, ופחות בתחילת 2025.
את 2025 החל השוק עם ירידה משמעותית של מסירת החשמליות לרמה של מתחת ל 10%, וככל שהתקדם החודש התייצבו החשמליות על מעל ל 15% מכלל כלי הרכב, בהשוואה למעט מעל 24% בכל שנת 2024. אכן משמעותי. המספרים המוחלטים הם 12,913 חשמליות נכון ל 20.3.25.
עם זאת, לענף נכנס שחקן חדש – כלי הרכב עם הנעת פלאג אין הייבריד. אם בשנים שעברו עיקר כלי הרכב עם הנעה כזו היו הקיה נירו, הקיה נירו פלוס וה MG – EHS, בסגמנט של מתחת ל 200.0 אש"ח, מעט וולוו XC40 ולינק&קו 01 (החולקים פלטפורמה) והיתר יקרות משמעותית.
- 30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
- אופל גרנדלנד - קרוסאובר אירופאי מרווח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
רק לנתונים האמיתיים של 2024 של רכבי פלאג אין הייבריד – סה"כ נמסרו ב 2024 6736 כלי רכב עם הנעה זו. המחיר החציוני עומד על 285.0 אש"ח (!!!) (לחובבי הסטטיסטיקה מביניכם, מדובר במחיר חציוני ולא ממוצע). במחיר של מתחת ל 250.0 אש"ח אליו נכנסות כל המכוניות שהזכרתי, נמסרו 2788 כלי רכב מסוג זה. לקראת סוף 2024 ותחילת 2025 נכנסו לשוק שחקנים חדשים בתחום הפלאג אין – ג'אקו 7 פלאג אין, BYD SEAL U פלאג אין, BYD SEAL 05 ששיווקה טרם החל, ומהצד של צ'רי – הצ'רי אריזו 8 המשפחתית הגדולה המצויינת, ולאחרונה גם הצ'רי טיגו 8 בעלת שבעה מושבים, והצ'רי טיגו 7 – שלושתן עם אותה הנעה מתקדמת. כל דגמי הפלאג אין החדשות מצויידות בדור החדש של הנעת פלאג אין ונהנות מטווחים של קרוב ל 100 ק"מ על חשמל, ולאחר מכן מהנעה חסכונית מאוד, כך שהלקוח שחושש ממעבר לרכב חשמלי, רואה מולו אפשרות שמסייעת לו לעשות את המעבר. בהתאם, הלקוחות מצביעים בארנק, ומתחילת השנה נמסרו 4137 כלי רכב פלאג אין הייבריד.
הנתונים הללו זמינים לכולם, ולכן הכותרות הדרמטיות שבישרו על מעבר של הלקוחות מהנעה חשמלית לפלאג אין, הן 'קליק אנד בייט' במקרה הטוב, או חוסר הבנה במקרה הפחות טוב. עדיין סגמנט החשמליות מוסר יותר מפי שלוש מכוניות מהפלאג אין.
יחד אגב, שני הסגמנטים, החשמלי והפלאג אין, מסרו כ 21% מסך המסירות בענף הרכב, ובהינתן שהמסירות של הפלאג אין ב 2024 היו זניחות, מדובר בירידה מכ 24% חשמליות או 25% כולל הפלאג אין – לא ממש ירידה דרמטית, ויותר נראה כמו משהו שהוא תלוי מלאים של היבואנים.
השוק כולו, עדייו מראה חוזק יחסי בהינתן המצב הכלכלי, והסנטימנט בשוק – עם מעל ל 83,000 כלי רכב מתחילת השנה, כאשר ינואר כמובן מציג מסירות בפועל של כלי רכב שהוזמנו בסוף 2024.
אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה, ועדיין, אני משער שבהינתן התייצבות פוליטית פנימית וחיצונית, החשמליות יחד עם הפלאג אין יגיעו לכדי 30% משוק כלי הרכב ב - 2025. מבטיח לחזור לעדכן בוודאי אם אני צודק, וכמובן גם אם אני טועה.
- 2.יובל הממוקד 22/03/2025 09:56הגב לתגובה זוחוץ מענייני סביבה... האם רכב חשמלי בהנחה של עשר שנות שימוש משתלם כלכלית או לא הוא יקר יותר אך דורש פחות הוצאה חודשית על אנרגיה והטיפולים שלו אמורים להיות יותר זולים.אבל בסוף... זה משתלם
- 1.מנהל ציי רכב 21/03/2025 11:20הגב לתגובה זומי מוכן לשלם 250000 שח על רכבמישהו השתגע
- אנונימי 21/03/2025 14:45הגב לתגובה זוBYD אטו3 ב 171.5 לינק 02 ב 170 לא חייבים ב 250.0
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
שביל אופניים (משרד התחבורה)30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק
משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.
העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה, יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.
פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.
שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".
- עסקה ראשונה בעידן קוואלקום: אוטוטוקס בהסכם עם יצרנית אופניים
- ״ההזדמנות האחרונה״, פלוטון תפטר 12% מכוח האדם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״
