צ'רי אריזו 8 פלאג אין הייברידצ'רי אריזו 8 פלאג אין הייבריד

מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות

נתוני האמת על מסירות חשמליות ופלאג אין מציגות תמונה שונה לחלוטין מההיסטריה המשווקת בכותרות השונות, על דרמה בסגמנט החשמליות, ועליית 'כוכב' חדש בדמות הפלאג אין.  

יואב פולס | (3)

אם אתם כמונו, כלומר עוקבים בשקיקה אחר הנעשה בענף הרכב בישראל ובעולם, לא ניתן לפספס את הכותרות המפוצצות המכריזות על קריסת סגמנט כלי הרכב החשמליים. בעולם כמו בארץ, המיסוי שעודד את רכישת החשמליות משתנה, מלחמת הסחר שפתח טראמפ, עליית מיסוי במדינות האיחוד האירופאי על כלי רכב המיוצרים בסין, וגם בארץ חוסר וודאות לנוכח ממשלה שהקשר בינה ובין מדיניות כלכלית אחראית ומתוכננת אינו קיים.

כשראיתי את הכותרות השונות, חייכתי. לא ניתן להבין דבר על מגמות של השוק ממסירות כלי הרכב שהיו בחודש ינואר ( 51,195 כלי רכב), כשהשוק נמצא באוברשוטינג של סוף שנת 2024.

רק נזכיר ש 2024 הסתיימה כאשר היה ברור כי המע"מ עומד לעלות ב - 1% מ - 17% ל – 18%, עניין של כ 1500 ₪ לרכב על הרכבים העממיים, והרבה יותר מכך בכלי הרכב היוקרתיים. המיסוי על כלי הרכב החשמליים עולה ב 10% ונוסחאות המס הירוק מתעדכנות – כל אלו הביאו להתייקרות של כלי הרכב החל ב 1.1.25. היבואנים מכירים בכך ומשחררים כמויות גדולות של כלי רכב בתנאי המיסוי הישן, הלקוחות מוכנים לקבל רכב עם רישוי 2024 על מנת להימנע מעליות המחיר, ואפילו חברות הליסינג שנמנעות מלקבל כלי רכב בנובמבר ודצמבר, ודוחות את האספקה לינואר, כדי לקבל רכבים עם שנת המודל החדשה, חלקן גילו גמישות וקיבלו כלי רכב בסוף 2024.

משכך, ברור כי כלי הרכב שסופגים את מרבית ההתייקרות יהיו אלו שישוחררו יותר בסוף 2024, ופחות בתחילת 2025.


לינק&קו 02 רכב חשמלי שיהיה להיט מכירות. צילום יואב פולס


את 2025 החל השוק עם ירידה משמעותית של מסירת החשמליות לרמה של מתחת ל 10%, וככל שהתקדם החודש התייצבו החשמליות על מעל ל 15% מכלל כלי הרכב, בהשוואה למעט מעל 24% בכל שנת 2024. אכן משמעותי. המספרים המוחלטים הם 12,913 חשמליות נכון ל 20.3.25.

עם זאת, לענף נכנס שחקן חדש – כלי הרכב עם הנעת פלאג אין הייבריד. אם בשנים שעברו עיקר כלי הרכב עם הנעה כזו היו הקיה נירו, הקיה נירו פלוס וה MG – EHS, בסגמנט של מתחת ל 200.0 אש"ח, מעט וולוו XC40 ולינק&קו 01 (החולקים פלטפורמה) והיתר יקרות משמעותית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רק לנתונים האמיתיים של 2024 של רכבי פלאג אין הייבריד – סה"כ נמסרו ב 2024 6736 כלי רכב עם הנעה זו. המחיר החציוני עומד על 285.0 אש"ח (!!!) (לחובבי הסטטיסטיקה מביניכם, מדובר במחיר חציוני ולא ממוצע). במחיר של מתחת ל 250.0 אש"ח אליו נכנסות כל המכוניות שהזכרתי, נמסרו 2788 כלי רכב מסוג זה. לקראת סוף 2024 ותחילת 2025 נכנסו לשוק שחקנים חדשים בתחום הפלאג אין – ג'אקו 7 פלאג אין, BYD SEAL U פלאג אין, BYD SEAL 05 ששיווקה טרם החל, ומהצד של צ'רי – הצ'רי אריזו 8 המשפחתית הגדולה המצויינת, ולאחרונה גם הצ'רי טיגו 8 בעלת שבעה מושבים, והצ'רי טיגו 7 – שלושתן עם אותה הנעה מתקדמת. כל דגמי הפלאג אין החדשות מצויידות בדור החדש של הנעת פלאג אין ונהנות מטווחים של קרוב ל 100 ק"מ על חשמל, ולאחר מכן מהנעה חסכונית מאוד, כך שהלקוח שחושש ממעבר לרכב חשמלי, רואה מולו אפשרות שמסייעת לו לעשות את המעבר. בהתאם, הלקוחות מצביעים בארנק, ומתחילת השנה נמסרו 4137 כלי רכב פלאג אין הייבריד.


נתוני מסירה. מקור צבי תמרי


הנתונים הללו זמינים לכולם, ולכן הכותרות הדרמטיות שבישרו על מעבר של הלקוחות מהנעה חשמלית לפלאג אין, הן 'קליק אנד בייט' במקרה הטוב, או חוסר הבנה במקרה הפחות טוב. עדיין סגמנט החשמליות מוסר יותר מפי שלוש מכוניות מהפלאג אין.

יחד אגב, שני הסגמנטים, החשמלי והפלאג אין, מסרו כ 21% מסך המסירות בענף הרכב, ובהינתן שהמסירות של הפלאג אין ב 2024 היו זניחות, מדובר בירידה מכ 24% חשמליות או 25% כולל הפלאג אין – לא ממש ירידה דרמטית, ויותר נראה כמו משהו שהוא תלוי מלאים של היבואנים.

השוק כולו, עדייו מראה חוזק יחסי בהינתן המצב הכלכלי, והסנטימנט בשוק – עם מעל ל 83,000 כלי רכב מתחילת השנה, כאשר ינואר כמובן מציג מסירות בפועל של כלי רכב שהוזמנו בסוף 2024.

אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה, ועדיין, אני משער שבהינתן התייצבות פוליטית פנימית וחיצונית, החשמליות יחד עם הפלאג אין יגיעו לכדי 30% משוק כלי הרכב ב - 2025. מבטיח לחזור לעדכן בוודאי אם אני צודק, וכמובן גם אם אני טועה.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יובל הממוקד 22/03/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    חוץ מענייני סביבה... האם רכב חשמלי בהנחה של עשר שנות שימוש משתלם כלכלית או לא הוא יקר יותר אך דורש פחות הוצאה חודשית על אנרגיה והטיפולים שלו אמורים להיות יותר זולים.אבל בסוף... זה משתלם
  • 1.
    מנהל ציי רכב 21/03/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
    מי מוכן לשלם 250000 שח על רכבמישהו השתגע
  • אנונימי 21/03/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
    BYD אטו3 ב 171.5 לינק 02 ב 170 לא חייבים ב 250.0
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?