
ענקית השבבים מזנקת 18% - קוואלקום מתחרה באנבידיה
קוואלקום מציגה שבבים חדשים לעולם הבינה המלאכותית ונכנסת רשמית לשוק מרכזי הנתונים כשהיא מציבה תחרות ישירה לאנבידיה ו-AMD והמניה מזנקת לשיא של שנים
קואלקום QUALCOMM INC -0.52% מציגה שבבים חדשים לשוק הבינה המלאכותית והמניה מזנקת ב-18%. יצרנית שבבי הסלולר נכנסת לשוק מרכזי בענף השבבים עם מוצר שמכוון ישירות ללב של מהפכת ה-AI - בשוק כבר אומרים שזו תחרות ישירה באנבידיה.
החברה שמוכרת בעיקר בזכות השבבים שלה לטלפונים ניידים, הכריזה על כניסה משמעותית לשוק מרכזי נתונים לבינה מלאכותית שבו גם פועלת AMD. החברה מציגה לראשונה שבבים ומחשבים ייעודיים שמיועדים לשימוש במרכזי מחשוב כבדים, במטרה להתחרות באנבידיה ששולטת כיום בתחום.
המוצר הראשון, AI200, צפוי לצאת לשוק במהלך 2026, ויוצע בשלושה פורמטים: כרכיב עצמאי, ככרטיס הרחבה למחשבים קיימים או כחלק ממדפי שרתים שלמים שסופקו על ידי קואלקום. הלקוח הראשון של קו המוצרים הזה היא חברת Humain הסעודית, שמתכננת להפעיל 200 מגה-ואט של כוח חישוב מבוסס שבבי קוואלקום.
שבב ראשון ב-2026, שבב משודרג כבר ב-2027
החברה מסרה כי ב-2027 יושק שבב נוסף, AI250, שיותאם גם למערכות קיימות שמבוססות על שבבים של אנבידיה או יצרנים אחרים. במקרה כזה, קואלקום תתחרה לא רק בשבבים עצמם אלא גם בפתרונות שרתים שלמים שמספקות אותן חברות.
- מנכ"ל קוואלקום: "הבינה המלאכותית כנראה מוערכת בחסר"
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית קואלקום מזנקת ב-18%, העלייה היומית החדה ביותר שלה בשנים האחרונות. עם זאת, מתחילת השנה רשמה המניה עלייה של כ-12% בלבד, לעומת זינוק של 40% במדד השבבים.
הכניסה מגיעה באיחור, אבל עם יתרונות טכנולוגיים מובחנים
לפי החברה, היתרון המרכזי שלה הוא ביעילות אנרגטית וביכולות זיכרון חדשות, המבוססות על טכנולוגיות שפותחו מלכתחילה לטלפונים ניידים. אותם מאפיינים שימשו את קוואלקום גם במעבר שלה לשוק המחשבים הניידים, וכעת היא מרחיבה אותם למחשוב כבד.
המוצרים החדשים מבוססים על יחידת עיבוד מרכזית, רכיב שהחל את דרכו בסמארטפונים ויועד להאיץ משימות בינה מלאכותית מבלי לרוקן את הסוללה. הטכנולוגיה הזו מותאמת כעת לשימוש בשרתים רבי עוצמה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
קוואלקום שמנוהלת על ידי קריסטיאנו לה, רואה ירידה בביקושים בשוק הסמארטפונים ולכן היא מכוונת לשוק חדש וצומח. החברה כבר פרצה לשוק השבבים לרכב ולמחשבים, אבל כעת היא מכוונת ליעד הגדול מכולם: תשתיות הענן של בינה מלאכותית.
הלקוחות הגדולים על הכוונת, השוק עצום
לדברי דרוגה מלדי, סגן נשיא בכיר בקואלקום, החברה נמצאת בדיונים עם הלקוחות הגדולים בתחום, כולל מיקרוסופט, אמזון ומטא. עסקאות עם חברות אלו עשויות להפוך למקור הכנסה משמעותי חדש עבור החברה.
בשנתיים האחרונות קוואלקום הציגה צמיחה רווחית ויציבה, אך נותרה מאחור מבחינת תשואות לעומת מניות טכנולוגיה אחרות.
קואלקום מציינת כי השבבים החדשים שלה יציעו נפח זיכרון יוצא דופן, שיגיע עד ל-768 גיגה-בייט של זיכרון מסוג LPDDR. מהירות ונפח הגישה לזיכרון הם גורם קריטי בהפעלת יישומי בינה מלאכותית, והפתרונות שמציגה החברה מכוונים לעבודות של "הסקת מסקנות" של מודלי ה-AI, השלב בו מודלים מאומנים כבר רצים ומשרתים משתמשים בפועל.
התוצאות ברבעון האחרון
קואלקום דיווחה על תוצאות חזקות מהצפוי עבור הרבעון שהסתיים ביוני ודיווחה על רווח למניה של 2.77 דולר לעומת צפי של 2.71 דולר, בעוד שההכנסות הגיעו ל-10.4 מיליארד דולר לעומת הערכות של 10.3 מיליארד דולר. המנכ"ל קריסטיאנו אמון הסביר כי ההובלה של החברה בתחומי עיבוד בינה מלאכותית, מחשוב בעל ביצועים גבוהים וטכנולוגיות חסכוניות באנרגיה מעמידה אותה במצב להפוך לפלטפורמה המובילה בתעשייה, במיוחד כאשר יישומי הבינה המלאכותית יתרחבו במכשירי הקצה.
בראיון שנערך לאחר פרסום התוצאות, הסביר סמנכ״ל הכספים אקאש פלכיוואלה כי חברות טכנולוגיה גדולות הביעו עניין בפתרונות השבבים החדשים לבינה מלאכותית שמפתחת קוואלקום. החברה רואה הזדמנויות עסקיות משמעותיות
בייצור שבבים למגוון רחב של יישומים עתידיים, ביניהם מכשירי בינה מלאכותית אישיים, רחפנים, מערכות רובוטיקה ויישומים תעשייתיים. מהלך זה מהווה חלק מאסטרטגיה עסקית רחבה יותר של החברה להגדיל ולגוון את מקורות ההכנסה שלה, כדי להפחית את התלות בשוק הסמארטפונים שבו היא
פעילה באופן מסורתי.
אנליסט ברנשטיין סטייסי רסגון אישרר את הדירוג החיובי שלו על המניה, עם מחיר יעד של 185 דולר. לדבריו, קואלקום נשארת לא פופולרית בקרב משקיעים עקב חוסר החיבה לשוק הסמארטפונים, חששות ממכסים ותוצאות מתונות לטווח הקרוב.
עם זאת, הוא מאמין שיש ערך בחברה בזכות תיק המוצרים החזק שלה.
קוואלקום נסחרת כעת לפי שווי של 205.1 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-23.8% מתחילת השנה וב-12% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.לדעתי 27/10/2025 17:28הגב לתגובה זובשלב מסויים יחברו יכולות של המתחרים כדי לחסוך באינרגיה
- 1.אנונימי 27/10/2025 17:07הגב לתגובה זואתה בשורט על אנבידיה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
