עבודה מודרנית  (דאל אי)
עבודה מודרנית (דאל אי)

שוק העבודה מתאושש, אך חמישית מהגברים נעדרו מהעבודה עקב מילואים

לפי נתוני הלמ"ס לספטמבר 2025, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה ל-62.9%, שיעור התעסוקה טיפס ל-61%, והאבטלה נותרה יציבה על 3%; במקביל, נרשמה עלייה חדה בשיעור הנעדרים מהעבודה עקב מילואים

רן קידר |
נושאים בכתבה שוק העבודה למס

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום את נתוני סקר כוח האדם לחודש ספטמבר 2025, המאפשרים להעריך את השפעת המלחמה המתמשכת על שוק העבודה הישראלי. לפי הנתונים המנוכּים מעונתיות, נרשמה בחודש ספטמבר עלייה מתונה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ל-62.7%, לעומת 62.3% באוגוסט. גם שיעור התעסוקה, אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה בגיל העבודה, עלה ל־60.8%, לעומת 60.5% בחודש הקודם. שיעור הבלתי מועסקים (האבטלה) נותר יציב ברמה של 3%, כלומר כ-140 אלף מובטלים. מספרם של המועסקים שנעדרו זמנית מהעבודה מסיבות כלכליות או ביטחוניות עמד על כ-154 אלף, שהם 3.3% מכוח העבודה, עלייה בהשוואה ל-3% באוגוסט.

מבחינת החלוקה המגדרית, נתוני האבטלה עבור נשים מעל גיל 15 היו מעט נמוכים יותר ועמדו על 2.8%, עם 63.2 אלף מובטלות, ואילו בקרב הגברים היו 77 אלף מובטלים, שהיוו 3.3% מכח העבודה. 

הנתונים חושפים עלייה חדה במיוחד במספר העובדים שנעדרו עקב שירות מילואים. שיעור הנעדרים מסיבה זו זינק ל-11.7% מכלל העובדים, לעומת 5% בלבד באוגוסט. בקרב הגברים הנתון קפץ מ-15.3% ל-22.3%, בעוד שבקרב הנשים נרשמה עלייה מ-0.5% ל-1.6% בלבד. במקביל, שיעור הנעדרים מסיבות כלכליות (כגון חופשה ללא תשלום או סגירת מקום עבודה זמנית) עלה אף הוא, מ-2.5% ל-5.6%.

היציבות במספר המשרות הפנויות נמשכת

במקביל לנתוני התעסוקה, פרסמה הלמ"ס גם את סקר המשרות הפנויות לחודשים יולי-ספטמבר 2025, ממנו עולה כי מספר המשרות הפנויות  הכולל במשק נותר כמעט ללא שינוי: כ-146.5 אלף משרות בספטמבר, לעומת 145.1 אלף באוגוסט. שיעור המשרות הפנויות עמד על 4.49%, ונותר כמעט זהה ל-4.5% בחודש הקודם. 


                      שיעור המשרות הפנויות

החלוקה לפי סקטורים מראה כי במגזר השירותים מספר המשרות ירד מהחודש שעבר בכ-1.7%, ל-85,879 משרות פנויות, סך המשרות הפנויות במסחר עלה מהחודש שעבר בכ-6.2%, ל-24,774 משרות פנויות. גם בבינוי, נרשמה עלייה של כ-5.7% מהחודש שעבר, עם 20,094 משרות פנויות. בתעשייה (כרייה וחציבה, חשמל ומים) עלה מספר המשרות הפנויות בכ-2.5%, לסך של 15,832 משרות פנויות. 

הנתונים מלמדים כי שוק העבודה בישראל שומר על יציבות ואף מגלה סימני התאוששות, למרות ההשלכות הכלכליות של המלחמה. העלייה בשיעורי ההשתתפות והתעסוקה מעידה על חזרה איטית של עובדים לשוק, אך במקביל ההשפעה הביטחונית ניכרת – בעיקר במספר העצום של נעדרים עקב שירות מילואים, פי שניים מהחודש הקודם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עובד עם AI קרדיט: גרוקעובד עם AI קרדיט: גרוק

איך להפוך את ה-Chat GPT לכלי חכם באמת? מדריך

מדריך: איך אפשר להפוך את הבינה המלאכותית לכלי עבודה יעיל, ממוקד ואישי יותר ואיך המתחרות של ה-Chat GPT עומדות מולו?


הדס ברטל |

כולנו כבר התחלנו לעבוד באופן כלשהו עם ה-AI, בין אם שהשתמשנו בו בעבודה, השתעשענו איתו ועם היכולות שלו בשעות הפנאי או שהפכנו אותו לחלק קבוע בשגרת היומיום שלנו למטרות שונות. הכלי הפופולרי ביותר הוא כמובן ה-ChatGPT שבשנה אחת הפך לאחד הכלים הנפוצים בעולם העבודה והאקדמיה, אבל רבים מהמשתמשים עדיין מנצלים רק חלק קטן מהפוטנציאל שלו. במצבו הבסיסי, הכלי אמנם מספק תשובות מדויקות למדי, אך הוא מגיב לפי ההקשר של כל שאלה ולא לפי האדם שמולו. כלומר, הוא לא באמת "מכיר" את המשתמש אלא מגיב לפי ניחוש ורוב הזמן מנסה לרצות את המשתמש במקום לתת תשובות אובייקטיביות. אז איך אפשר לשנות זאת? 

1 # התאמה אישית

יש להשתמש בתוכנת ההתאמה האישית (Custom Instructions) המאפשרת לבנות שפה קבועה בין המשתמש לבין ה-AI. היא מאפשרת להורות ל-ChatGPT מה הוא צריך לדעת עליכם ואיך לענות לכם. בין אם בניסוחים תמציתיים, או בניתוחים כלכליים ארוכים, ואם בשפה פורמלית או בשפה חופשית. למעשה צריך להגדיר איך מתנהל השיח עם ה-AI, מה שיכול לייתר את הצורך להסביר בכל פעם מחדש את סגנון התשובות שאנחנו רוצים ממנו.

כך למשל, אנליסט פיננסי יכול להורות לכלי להשיב רק במבנה של טבלת נתונים והשוואות, בעוד עיתונאי יכול לבקש ניסוחים דומים לאלה של כלי תקשורת כלכליים. או למשל מי שעוסק במחקר או הוראה יכול לבקש ש-ChatGPT ישאל שאלות מנחות במקום לתת תשובות מלאות, כדי לעודד חשיבה עצמאית.

חשוב לזכור שגם כאשר הכלי פועל תחת הנחיות מותאמות, הוא לא תמיד שומר על אחידות מוחלטת. לעיתים הוא "גולש" לסגנון אחר או מתעלם מהעדפה שהוגדרה. הסיבה היא שמדובר במערכת דינמית הלומדת תוך כדי שימוש. לכן מומלץ לתקן אותה בזמן אמת, להזכיר את ההנחיות ולחדד את הגבולות. במילים אחרות, ההתאמה האישית אינה פעולה חד פעמית, אלא תהליך מתמשך של fine-tuning בין המשתמש למכונה.

2 # פרטיות

אחת הסוגיות שמעסיקות כיום את המשתמשים, ובעיקר ארגונים, תאגידים וחברות, היא עד כמה ניתן לשלוט במידע. ChatGPT מאפשר לנו לבחור אם לשתף את השיחות לצורך שיפור המודל או להשבית לחלוטין את האפשרות הזאת. משתמשים ארגוניים, כמו לקוחות של ChatGPT Team או Enterprise, נהנים כברירת מחדל ממדיניות פרטיות מחמירה יותר כאשר השיחות שלהם אינן משמשות לאימון המערכת.

אילוסטרציה ליחסי עבודה עם AI. קרדיט: גרוקאילוסטרציה ליחסי עבודה עם AI. קרדיט: גרוק

מה קורה כשהבוס הוא בוט? גופי ענק החלו לאפשר הערכת ביצועים עם AI

ג'יי פי מורגן, מטא ומיקרוסופט מאפשרות למנהלים להסתמך על בינה מלאכותית בכתיבת הערכות ביצועים; מצד אחד ישנו חסכון בזמן, ניתוח נתונים רחב והפחתת הטיות, אך מהצד השני גובר החשש לאובדן המגע האנושי והאיזון בין טכנולוגיה לשיקול דעת אנושי נעשה שביר מאי פעם

רן קידר |

השימוש בבינה מלאכותית בתהליכי עבודה כבר מזמן אינו חדש, אך בחודשים האחרונים נכנסת הטכנולוגיה לאחד התחומים הרגישים ביותר בניהול עובדים: הערכות ביצועים. מה שהחל ככלי עזר לארגון נתונים ולבדיקת מסמכים הופך במהירות לכלי מרכזי בכתיבת הביקורות השנתיות — ובמקרים מסוימים, המידע שהמערכת קוראת ומסכמת אף גדול פי כמה מזה שמנהל בשר ודם יכול להשתלט עליו בזמן סביר.

אחת הדוגמאות הבולטות מגיעה מבנק ההשקעות הענק JPMorgan Chase, שהודיע כי הוא מאפשר למנהלים להיעזר בצ'טבוט פנימי המבוסס על LLM לצורך כתיבת טיוטות של סקירות ביצועים. ההנחיות בארגון ברורות: ה-AI יכול לסייע בניסוח ובהפקת מסקנות, אך אינו רשאי לקבוע דירוגים, לקבוע שכר או להשפיע על קידומים. הבנק מדגיש כי הכלי הוא נקודת פתיחה בלבד וכי הוא "אינו תחליף לשיקול דעת אנושי".

הגישה הזו מייצגת מגמה רחבה יותר. מטא, למשל, מאפשרת לעובדים להשתמש בבוט הפנימי שלה — Metamate — כדי לנסח תיאורי הישגים לקראת סוף השנה. עובדים במטה החברה דיווחו כי הבוט מסוגל לאסוף מידע מהמסמכים, מהצ’טים וממערכות המעקב הפנימיות ולספק סיכום מקצועי ומנומק. אך לא כולם מרוצים: חלק מהעובדים טוענים שהבוט מתקשה להבין הקשר עמוק, ולעיתים מייצר ניסוחים שטחיים או כאלה שאינם משקפים את מורכבות העבודה.

עם זאת, לא כל העובדים סומכים על הכלי, וחלקם מרגישים כי יש צורך להצליב את תוצרי ה-AI עם מסקנות אנושיות. העובדים חוששים לאבד שליטה על האופן שבו עבודתם מוצגת, במיוחד כאשר מנהלים עסוקים מסתמכים יותר מדי על הטכנולוגיה.

גם מיקרוסופט דוחפת את עובדיה להשתמש יותר בכלי הבינה המלאכותית הפנימיים, ובחלק מהמחלקות השימוש ב-AI כבר הפך לקריטריון רשמי בתהליך ההערכה. מזכר פנימי שנחשף דיווח כי "השימוש בבינה מלאכותית אינו רשות, אלא חובה", ובחברה רמזו כי התנהלות לא מותאמת לעידן הטכנולוגי עשויה להשפיע על הערכת העובד.