
מניית חברת הביוטכנולוגיה שצונחת ב-43% בעקבות אשפוז של מטופל
חברת הביוטכנולוגיה אינטליה תראפיוטיקס, שפיתחה טיפול גנטי חד-פעמי למחלות לב ועצבים נדירות, עצרה שני ניסויים קליניים מתקדמים לאחר שאחד המטופלים פיתח נזק חמור בכבד. המשבר מערער את עתיד
התרופה המרכזית nex-z שעליה נשען עתידה של החברה כולה
אינטליה תראפיוטיקס Intellia Therapeutics 1.12% חשבה שהיא על סף פריצת דרך. החברה הביוטכנולוגית מבוסטון פיתחה טיפול גנטי חד פעמי למחלות לב ועצבים נדירות והמניה זינקה ב-60% במהלך השנה האחרונה עד לסגירת המסחר ביום שישי. עם זאת, יום שני שינה את הכל לאחר כשהחברה הודיעה על השעיית שני ניסויים קליניים מרכזיים בעקבות אשפוז מטופל עם נזק בכבד. המניה קורסת ב-43% - הנפילה החדה ביותר בהיסטוריה של החברה.
הסיפור התחיל ב-30 בספטמבר, כשמטופל בן 80 קיבל זריקה של התרופה הניסיונית nex-z במסגרת ניסוי השלב השלישי שנקרא Magnitude. שלושה שבועות וחצי לאחר מכן, ב-24 באוקטובר, המטופל התלונן על כאבי בטן חמורים ופנה לבית החולים. בדיקות הדם חשפו רמות גבוהות באופן מסוכן של אנזימי כבד ובילירובין, סימנים ברורים לפגיעה כבדית משמעותית. המטופל עדיין מאושפז תחת מעקב רפואי צמוד ומקבל טיפול רפואי אינטנסיבי.
זאת לא הפעם הראשונה שאינטליה מתמודדת עם בעיות כבד במטופליה. כבר במאי האחרון דיווחה החברה על מקרה דומה של מטופל שפיתח רמות גבוהות של אנזימי כבד באותו ניסוי של nex-z למחלת ATTR-CM. המקרה הנוכחי מעלה חששות רציניים לגבי תבנית של רעילות כבדית שעלולה להיות קשורה ישירות לתרופה. החברה החליטה הפעם שלא לקחת שום סיכון והקפיאה מיד את שני הניסויים בשלב 3, הקריטי ביותר לפני אישור התרופה על ידי ה-FDA.
הרבה יותר מעוד תרופה
nex-z זה הרבה יותר מתרופה נוספת עבור אינטליה, זה כל העתיד שלה. התרופה מהווה את הנכס החשוב ביותר בצינור הפיתוח של חברה שעדיין אין לה אף תרופה מאושרת בשוק. אנליסטים צפו שהיא תגיע למכירות של 1.9 מיליארד דולר עד 2030 ותהווה 62% מכלל מכירות החברה הצפויות. אנליסט מחברת לירינק פרטנרס העריך ש nex-z לבדה שווה כ-23 דולר למניה מתוך יעד המחיר שלו של 41 דולר, כשליש מהערך הכולל של החברה.
- מזנקת 420% - מה הסיבה ומה קורה לרוב אחרי זינוקים
- שוק תרופות ההרזיה צומח במהירות - מי המתחרות החדשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרופה עובדת בעזרת טכנולוגיית CRISPR/Cas9, אותה טכנולוגיה שזכתה בפרס נובל ומשמשת כבר בתרופה מאושרת בשם Casgevy של ורטקס פרמסיוטיקלס לטיפול במחלת תאי המגל. הטכנולוגיה "מכבה" בצורה קבועה את הגן TTR שמורה לכבד לייצר את החלבון טרנסטירטין. החלבון הזה יוצר קרישים מזיקים שגורמים לשתי מחלות: ATTR-cardiomyopathy שפוגעת בלב ו-ATTR-polyneuropathy שפוגעת במערכת העצבים. בתיאוריה, זריקה אחת אמורה לפתור את הבעיה לכל החיים.
בעיות כבד זה סיכון ידוע וחמור בטיפולים גנטיים, בעיקר בגלל האופן שבו התרופות האלה מועברות לתאים. הנושא זכה לתשומת לב רבה השנה כשמתו שני בני נוער מכשל כבדי חריף לאחר שקיבלו טיפול גנטי של סארפטה תראפיוטיקס. המקרים האלה הזכירו לכל התעשייה שטכנולוגיות פורצות דרך מגיעות עם סיכונים חמורים שיכולים לגבות מחיר בחיי אדם. התחום כולו נמצא תחת מעקב צמוד של הרגולטורים והקהילה הרפואית.
החברה מנסה להרגיע את השוק ואומרת שהבעיה כנראה ספציפית לגן TTR שהתרופה שלהם תוקפת, ולא לטכנולוגיית ה-lipid nanoparticle שמשמשת להעברת התרופה לתאים. המנכ"ל ג'ון לאונרד הסביר בשיחה עם משקיעים שהחברה מאמינה שהרעילות קשורה לגן הספציפי ולא לפלטפורמה הטכנולוגית הרחבה. אינטליה ממשיכה בניסוי אחר עם תרופה שונה בשם NTL-2002 למחלה אחרת, מה שתומך בהנחה שהבעיה מוגבלת ל-nex-z. אבל המשקיעים לא משוכנעים מההסבר הזה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
שוק עם שחקנים מבוססים
אינטליה ניסתה לפרוץ לשוק תחרותי שכבר יש בו שחקנים מבוססים. ענקיות כמו פייזר, אלניאם פרמסיוטיקלס וברידג'ביו פרמה כבר יש להן תרופות מאושרות לטיפול באותן מחלות של ATTR. היתרון התחרותי של אינטליה אמור להיות הטיפול החד פעמי שמבטיח לחולים פתרון קבוע, במקום צורך בכדורים או זריקות חוזרות לכל החיים. עכשיו, עם הקפאת הניסויים, היתרון הזה מוטל בספק רציני והחברה עלולה לפספס את החלון ההיסטורי שלה לכניסה לשוק.
המנכ"ל ג'ון לאונרד חשף כי כבר יותר מ-450 מטופלים קיבלו את התרופה nex-z במסגרת הניסויים השונים, כולל השניים שהוקפאו עכשיו. עם שני מקרים של בעיות כבד מתוך מאות מטופלים, השאלה היא האם זה מייצג שכיחות נמוכה יחסית או תחילתה של תבנית רעילות שתתבהר ככל שיותר מטופלים יקבלו את הטיפול. הנתון הזה מעלה שאלות על יכולת החברה להמשיך בפיתוח בצורה בטוחה ולהשיג אישור רגולטורי.
לחברה יש כרגע כ-700 מיליון דולר במזומן, שמספיק לכמה שנים של פעילות שוטפת ומחקר. אבל בלי התרופה המרכזית שלה שאמורה הייתה לייצר את רוב ההכנסות, החברה נמצאת במצב רגיש. היא תצטרך למצוא דרך חדשה להוכיח את הערך שלה למשקיעים, אולי על ידי האצת פיתוח תרופות אחרות בצינור או מציאת שותפויות אסטרטגיות. אנליסטים מ-TD Cowen כתבו שהם מקווים שהחברה תוכל להציג אסטרטגיות למיתון הסיכון שיאפשרו המשך הניסויים.
- 2.לרון 28/10/2025 07:58הגב לתגובה זומתקנת 45%
- 1.תעקוב מחר ותראה איך היא עולה ב20% לפחות! (ל"ת)אנונימי 27/10/2025 23:16הגב לתגובה זו
- לרון 28/10/2025 07:54הגב לתגובה זואך כידוע קונים נמוך.זו איננה קלישאה.ככה עושים כסף.ברור שהסיכון המוגבר קיים
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
