תרופה רפואה גלולה
צילום: Pixabay

שוק תרופות ההרזיה צומח במהירות - מי המתחרות החדשות?

כאשר יש ריח של כסף באוויר סביר להניח שחברות התרופות ישקיעו משאבים רבים בשביל לבצע כמה שיותר ניסויים, לייצר כמה שיותר תרופות ולהצטרף לחגיגה. הנה מספר תרופות שצפויות להיכנס לתחרות הגוברת
אדיר בן עמי | (3)

אלי לילי ELI LILLY & COMPANY ונובו נורדיסק NOVO NORDISK A/S שולטות עד כה בשוק התרופות נגד השמנה וסביר שימשיכו לעשות זאת בשנים הקרובות, אבל המתחרות לא נחות. חברות התרופות פועלות במרץ בניסיון לתפוס נתח בשוק הגדל במהירות.

לפי הערכות, ההכנסות מתרופת ההרזיה של לילי Zepbound יטפסו ל-16.9 מיליארד דולר עד שנת 2029, לא כולל המכירות הצפויות בסך 24 מיליארד דולר עבור Mounjaro, המותג תחתיו אלי לילי מוכרת את אותה תרופה כטיפול בסוכרת סוג 2. ואלו הערכות שנחשבות עוד לשמרניות. בבנק אוף אמריקה צופים כי המכירות השנתיות של התרופה של אלי לילי יעלו על 60 מיליארד דולר עד 2030, כולל כל הוריאציות הקיימות ונוספות שעדיין לא אושרו. 

נובו נורדיסק הודיעה בשבוע שעבר על ניסוי מוצלח בתרופת הרזיה חדשה בשם Amycretin שעזרה למטופלים לאבד 13% ממשקל גופם תוך 12 שבועות. יותר טוב מהתרופה האחרת של החברה Wegovy, שהציגה באחד הניסויים ירידה של 9.8% במשקל הגוף תוך 20 שבועות.

כאשר יש ריח של כסף באוויר סביר להניח שהחברות ישקיעו משאבים רבים בשביל לבצע כמה שיותר ניסויים, לייצר כמה שיותר תרופות ולהצטרף לחגיגה. הנה מספר תרופות שצפויות להיכנס לתחרות הגוברת:

 

אלי לילי

 

Retatrutide

התרופה נחשבת ל"סבא" של תרופות ההרזיה, כאשר לפי הנתונים שהתקבלו ממחקר שעדיין בעיצומו, לילי אומרת כי המטופלים איבדו 24.2% ממשקל גופם לאחר 48 שבועות. זאת בהשוואה לירידה במשקל של 18% בממוצע עבור Zepbound תוך 72 שבועות. התרופה החדשה הזו מתמקדת בקולטן נוסף שנקרא GCG ונתוני שלב 3 מארבעת הניסויים השונים ב-Retatrutide צפויים להגיע בתחילת 2023. במידה והכל ילך כשורה, אלי לילי צפויה לקבל את האישורים הנדרשים בסוף העשור. 

 

Orforglipron

בעוד ה-Retatrutide מציב רף חדש של יעילות, החברה מפתחת גם גלולת הרזיה בשם Orforglipron. המטופלים בניסוי בתרופה איבדו 12.6% ממשקל גופן תוך 26 שבועות לפי הנתונים האחרונים שהתקבלו. אלי לילי ציינה תשעה ניסויים שלב 3 של Orforglipron שצפויים להסתיים מתישהו בשנה הבאה.

 

Viking Therapeutics ’ VK2735

חברת הביוטק Viking הודיעה בסוף פברואר כי לפי נתונים שהתקבלו מניסוי שעדיין מתרחש, תרופת ההרזיה של החברה VK2735, הניתנת בזריקה, עזרה למטופלים לאבד 14.7% ממשקל גופם תוך 13 שבועות בלבד. בוול-סטריט התלהבו וציינו כי הנתונים דומים לתוצאות של Retatrutide של אלי לילי, מה שגרם למניית החברה לזנק ביותר מ-120%. Viking טיפסה לראש רשימת החברות שצפויות להירכש על ידי אחת מענקיות הפארמה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ב-Viking עדיין לא החלו בשלב 3 של הניסוי בתרופה והחברה מפגרת בפיתוחים מאחורי Retatrutide, כאשר היא עדיין בוחנת גרסה אוראלית של התרופה. 

 

פייזר PFIZER -  Danuglipron

פייזר משכה את הזמן את שפרסמה את תוכניותיה לתרופות ההרזיה בתחילת 2023, כאשר מאמציה של החברה לפתח גלולה לירידה במשקל שתתחרה ב-Orforglipron של אלי לילי נתקלו במכשולים רבים במהלך השנה. בדצמבר האחרון, החברה אמרה כי היא מפסיקה לפתח את גרסת הפעמיים ביום של התרופה, אך תמשיך לפתח את גרסת הפעם ביום. מאז פייזר נמנעה מלעדכן בהתקדמות. בכנס השקעות בחודש מרץ, אמר סמנכ"ל הכספים של החזרה כי עדכונים בתרופה לתרופת ההרזיה יפורסמו עד סוף השנה. 

 

נובו נורדיסק - CagriSema

חברת התרופות הדנית נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של התרופה CagriSema הניתנת בהזרקה ומשלבת את החומר הפעיל ב-Wegovy עם תרופה אחרת בשם Cagrilintide. נובו בודקת לעומק בניסויים רבים שלב 3 את התרופה החדשה, כולל ניסוי שיבחן האם התרופה מועילה בירידה במשקל, ועוד ניסוי שיבחן את היעילות של התרופה מול Zepbound.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 11/03/2024 21:03
    הגב לתגובה זו
    elilili stock is the winner
  • 2.
    moti 11/03/2024 21:02
    הגב לתגובה זו
    just elilili stock up and a winner!!
  • 1.
    זולה רצח הגיע מנאש 11/03/2024 19:29
    הגב לתגובה זו
    ALT
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים