שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
בשתי התקופות דלק רכב גם עסקה, כמובן, בשיווק חלפים ומתן שירותי מוסך. זו פעילות, שבדרך כלל רווחיותה גבוהה יותר, אולם ההיקפים הפיננסיים זעירים בהשוואה למכירות כלי רכב חדשים. למשל ב-2022 הכנסות מגזר זה הסתכמו ב-211 מיליון שקל כ-5% מהכנסות ממכירות כלי רכב והרווח המגזרי עמד על כ-26 מיליון שקל. כך שלפעילות זו חשיבות נמוכה יחסית בתוצאות הפיננסיות של דלק מוטורס ובדומה גם אצל מתחרותיה.
ב-2024 המרווח המגזרי של מגזר הרכב של דלק רכב עמד על 12.5% עם רווח ממוצע לכלי רכב בסך כ-21,000 ש׳ לפני הוצאות ריבית. הוצאות הריבית של החברה בתקופה זו עמדו על 310 מ׳ ש׳, אולם רובן ככולן היו בגין הלוואות שנטלו וורידיס ואינפיניה.
מיסוי
מכאן עולה שהרווחיות של יבוא כלי רכב לישראל היא גבוהה במידה ניכרת מאשר פעילות בתחומים אחרים. אחת הסיבות לרווחיות זו הוא המיסוי הגבוה המוטל על כלי רכב. לפני שנים ציינתי נקודה זו, שיבואנית הרכב מרוויחות לא רק על כלי הרכב שהם משלמות עבורם ליצרניות הרכב, אלא גם על המסים שהן משלמות לאוצר המדינה. אולם בעוד שתשלום ליצרניות רכב אפשרי באשראי של עד 180 יום, לפי הדו״חות של דלק רכב, התשלום לרשות המסים הוא במזומן, עם שחרור כלי הרכב בנמל. וכך כלי רכב שלפני מסים עלותו ליבואנית 50,000 שקל ואחרי מסים עלותו 80,000 שקל, במרווח של 15% הרווח עליו יהיה 12,000 ש׳ במקום שיהיה 7,500 ש׳ במידה והמרווח היה נגזר מעלות כלי הרכב ללא מס. אולם האוצר, שבוודאי מודע לעיוות זה, אינו עומד לתקנו, מאחר שיבואניות הרכב הן גובות המסים הטובות ביותר שבנמצא. ואם הן כל כך טובות אפשר לתת להן גם להרוויח ולא כדאי להרגיזן.
סין
כניסתן של יצרניות הרכב הסיניות לשוק המקומי יצרה בשלב זה תחרות מחירים, אולם בגלל מבנה השוק עוצמתה עדיין אינה ברורה וכמה זמן היא תימשך גם זה אינו ברור. קרסו מוטורס, שהפכה מיבואנית אירופית/יפנית ליבואנית סינית, רשמה בחצי הראשון 2025 רווח מגזרי במגזר הרכב בסך 373 מ׳ ש׳ מרווח כ-12.5%, גבוה ב-3.6 נק׳ מהמרווח האוטומוטיבי בתקופה המקבילה. כלומר שיווק מוגבר של כלי רכב מתוצרת סין הגדיל את רווחיות מגזר הרכב של קרסו מוטורס, אם כי השאיפה בקבוצה היא מרווח בשיעור 15%.
דלק רכב הפכה לקבוצת אחזקות מגוונות אולם עיקר רווחיה, בשנים נורמליות, מגיעות ממכירות כלי רכב. אצל קרסו מוטורס כ-80% מהרווחים המגזריים מגיעים ממכירות כלי רכב והשאר מפעילות הליסינג התפעולי.
כך שנראה, שלמרות טענות שונות, מכירות כלי רכב חדשים היא מהפעילויות הרווחיות ביותר במשק הישראלי.
ויבואניות רכב נוספות אפשרי שיתווספו למצעד הפלינטרופים בדומה למשפחת חרל״פ.
- 2.אנונימי 27/10/2025 10:47הגב לתגובה זומרוויחים יותר מדי עובדה. העובדה שתרמו זה יפה ומדהים ולא קשור לכלום. הרבה מליארדים שעשו את כספם מהמדינה לא תורמים.
- 1.אנונימי 27/10/2025 09:09הגב לתגובה זוהם מאשימים מדינה על מיסוי גבוה... אבל הם לוקחים טוב מאוד תחלק שלהם...והמדינה שומרת עליהם כמו על הבנקים על היבואנים הגדולים והכל שמור לי ואשמור לך
