ערן ב. י. מידול ב-AI"עם ה-AI כתבתי 20 תסריטים באורך מלא ב-3 חודשים. הוא מאוד משכלל את העבודה"
אם חשבנו שה-AI לא יכול לעסוק ביצירה ולהחליף אומנים, אז כבר עכשיו הוא מסוגל להחליף תעשייה שלמה- שיחה עם ערן ב. י. תסריטאי, מרצה ויוצר קולנוע וטלוויזיה ותיק
ספר קצת על עצמך:
שמי ערן בן יעקב, שם מקצועי ערן ב י. תסריטאי ובמאי ותיק בטלוויזיה ובקולנוע. עם הפקות מקוריות גם בקשת וגם בערוץ 10, לשעבר עורך ראשי של נענע 10, ומרצה ותיק בתסריטאות בסם שפיגל באוניברסיטת רייכמן. התחלתי לעבוד עם ה-AI בשלב מאוד מוקדם, לפני שנתיים כשהוא רק התחיל. התחלתי להתמחות בכתיבה עלילתית בסיוע בכלי AI וכיום אני ראש מחלקת התוכן בחברת תוכנה חדשה שנקראת Appreel שזו פלטפורמה חדשה ליצירת מיקרו סדרות.
איך ה-AI משפיע על המקצוע או על הענף?
היום אומרים שבינה מלאכותית זה הדבר הכי חם, ולמען האמת זה הדבר הכי חם כבר שנה וחצי. אני נכנסתי לזה בשלב מוקדם והבנתי מהר שזו מהפכה גדולה כמו שהאינטרנט שינה הכל. עדיין יש אנשים שמסרבים להבין שהדבר הזה ישנה הכל ואומרים "זה עדיין לא שם", בהרבה דברים זה שם לגמרי.
התחום שלי זה התחום של כתיבה עלילתית לקולנוע ולטלוויזיה ויצירת וידאו. אני מתעסק בתחום שנמצא בין כתיבת טקסט ליצירה ספרותית ועד הפקת סרט. אם נעבור על כל הפייפליין של יצירה לעולם הטלוויזיה והקולנוע- זה מתחיל מלכתוב תסריט, התסריט מפורק לתוכנית הפקה, הוא מופק על ידי צוות מקצוענים ולבסוף התוצר הזה נערך והופך לסדרת טלוויזיה/סרט/מיקרו סדרה/פרסומת או כל יצירת וידאו אחרת. ההשפעה של ה-AI נמצאת בכל אחד מהשלבים הללו. כשבחלקים מסוימים העבודה של ה-AI בהם היא חלקית, ובחלקים אחרים בהם ה-AI כבר עכשיו עובד פיקס לגמרי.
כתיבת תסריטים: זה מיתוס אנשים חושבים של-AI אין נפש אנושית ושהוא לא יודע ליצור, אבל כמבקשים ממנו ליצור פוסט או פרסומת או סצנה, הוא יודע לעשות את זה טוב. כשהוא מתמודד עם אתגר של ליצור תסריט שלם או סרט שלם ברוחב היריעה אז הוא לא עושה את זה לבד אבל הוא מאוד משכלל את העבודה. ב-3 חודשים כתבתי 20 תסריטים באורך מלא וזה ברמה של תסריט אחד ליום-יומיים. המהפכה של ה-AI על עולם התסריטאות דומה למהפכה בעולם התכנות. פעם היה ג'וניור שהיה כותב את הגרסה הראשונית לאתר ואז סניור היה עובר על זה. היום אין ג'וניור, ה-AI כותב את הגרסה הראשונית והסניור יותר מנהל, יותר עורך תוכן ויותר עושה בקרת איכות, אותו הדבר קורה בתסריטים.
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- המספר היומי והאם אנחנו לקראת עלייה באבטלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי עולם ההפקה כאן מסתתרת המהפכה הגדולה ביותר. הפקה של סרט כוללת הרבה אנשי מקצוע עם מקצועות מכובדים שקיימים מאז המצאת הקולנוע לפני 100 שנה: מנהל לוקיישנים, צלם תאורן, איש סאונד, מעצבת שיער, איפור, הרבה מאוד אנשים שזו העבודה שלהם וכמו שזה נראה כרגע אלו מקצועות שיעברו מהעולם כי הכל יהפוך ל-AI ג'נרייטד. כבר היום עושים פרסומות ב-AI ולדעתי תוך שנה שנתיים כמעט וכבר לא תהיה הפקה בלייב-אקשן.
יש הרבה מאוד דברים ש-AI כבר עכשיו משפר בהפקה. יש תוכנה ישראלית שנקראת 'אימג'ין' זו תוכנה שבאמצעות AI מסייעת לעוזר במאי שצריך לפרק את התסריט ברמה של כמה זמן ייקח לצלם את הסצנה או אילו אביזרים צריך עבורה, מה שהיה לוקח לו יומיים לבצע בעצמו, היום באמצעות התוכנה הזו זה לוקח שעתיים-שלוש.
התחנה האחרונה זו תחנת העריכה וגם שם יש פריצות דרך משמעותיות. ה- AI יכול לסדר את הגרסה הראשונית של הסרט שלך, במיוחד אם זה סרט קצר או פרסומת. בשביל לייצר כתוביות פעם היה צריך שמישהו ישב לתמלל את הכל, והיום ה-AI עושה את זה, באופן אוטומטי הוא גם מתרגם את הסרט ובלחיצת כפתור יעשה ליפסינק ככה שהגיבורים ידברו בצרפתית או ספרדית במקום המקור באנגלית. כל זה מראה כבר איך ה-AI משנה את התהליך של יצירת סרטים.
- שוק העבודה מתאושש, אך חמישית מהגברים נעדרו מהעבודה עקב מילואים
- פיטורים באפלייד מטיריאלס: כ-100 עובדים בישראל צפויים לעזוב במסגרת קיצוצים גלובליים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על...
איפה אתה חושב שהוא תורם לך?
ה-AI טוב כיוון שהוא יותר סכמטי. הוא טוב יותר בסדרת ז'אנר, למשל אם כותבים סדרת נוער או פרסומת, שהם יותר מפורמטים אז הוא עובד מהר יותר ונותן תוצאות טובות. אבל בשביל לכתוב את הסרט הישראלי הארט האוס הגדול הבא שמאוד עמוק ומורכב מבחינה נפשית צריך בן אדם אנושי שייעשה אותו. העיסוק שלי הוא בתכנים מסחריים וז'אנריסטים אז יש כאן קצב מאוד גבוה של יצירה. אם בעבר כתסריטאי הייתי כותב תסריט ואז עוד שנתיים-שלוש היה צריך למצוא לו מימון, עוד שנה הפקה ועוד שנה עריכה - 5 שנים אחרי שאתה כותב את התסריט אתה רואה את היצירה שלך. עכשיו כתבתי תסריט באוגוסט והיום בסוף אוקטובר אני כבר עובר על העריכה שלו.
איפה הוא נכשל?
כשמדובר בהפקות ארוכות, טלוויזיה או סרטים, ה-AI עדיין לא שם בגלל מה שנקרא עקביות דמויות. כשיש שוט של אישה בסאבוויי או של גבר במכונית אז אין שום בעיה לעשות את זה ב-AI, אבל כשהדמות צריכה לזוז קשה ל-AI לשמור על עקביות הדמות כשיש תנועה, לכן עוד לא רואים סרטים או סדרות שלמות ב-AI. בפרסומות ובסרטונים לרשתות החברתיות כבר יש שימוש ב-AI וזה ילך ויגדל.
אתה מרוצה מעבודה איתו או שהיית רוצה להחזיר את הגלגל אחורה?
לא, אני לחלוטין אדם שהולך קדימה. אבל אחד האתגרים הגדולים הוא מה קורה במצב בו אין ג'וניור אז איך הוא יהיה סניור? איך הוא ידע מה עובד ומה לא. אני יודע לכתוב תסריטים טוב ומהר וזה כי כתבתי מלא תסריטים בעבר ויש לי ניסיון רב. אבל תסריטאי מתחיל אם אין לו את הדראפט הראשוני אז איך הוא יתחיל לספר את הסיפור? יכול להיות שחלק מהליך הלימוד יהיה לכתוב תסריטים בלי ה-AI, רק כדי ללמוד. אבל עבורי, אני אדם מאוד מהיר מבחינת קצב העבודה שלי ולכן האפשרות ליצור מהר ולעבור הלאה זה פאן. ולעבוד בקצב של סרטונים קצרים לאינסטגרם אבל על יצירות לטלוויזיה
יש חשש שבינה מלאכותית תחליף סופרים או תסריטאים לחלוטין?
אני חושב שהוא יקטין משמעותית את כמות התסריטאים. בטווח הקרוב, מישהו יצטרך להיות תסריטאי ראשי במערכת כדי להתוות את הדרך, אבל עוד 5 שנים אני לא בטוח שזה יהיה נחוץ.
הנבואה המפחידה באמת היא שבין שנתיים ל-3 מעכשיו את חוזרת הביתה את פותחת את הנטפליקס או אמזון ואומרת "אני רוצה לראות קומדיית כדורגל באיביזה עם גל גדות, דב נבון וספיידרמן" הולכת להביא פופקורן מהמטבח וכשאת חוזרת הסדרה כבר מתחילה לנגן. בדקה וחצי האלו הסדרה נכתבה, הופקה ונערכה ועכשיו תראי את הדבר הזה. הנבואה היא שה-AI יחליף את כל הפייפליין. לא יהיו תסריטאים, לא במאים ולא מאפרות או מנהלי לוקיישנים. הדבר היחידי שיהיה זה מפיקים וראשי תוכן גם יהיו כי מישהו צריך לנתח את השוק ולהבין מה עובד. יהיה שינוי מאוד רדיקלי.
לצד הנבואה שמאוד מלחיצה אנשי קולנוע אגיד גם משהו טוב: תהיה גם תגובת נגד ותהיה חזרה לקהילתיות. לקהל שאומר "אני רוצה לראות משהו יותר אנושי". לכן במקביל לענקיות כמו נטפליקס או אמזון שאני חושב שיעבדו בצורה אוטומטית שתאפשר להן ליצור במסות והרבה יותר בזול, ולספק קהל הרבה יותר גדול, אבל גם בעולם העתידני הזה פול תומס אנדרסון עדיין יעבוד.
גם הפקות ריאליטי ימשיכו להתקיים והן יישארו אותו הדבר גם כשהכל יוחלף על ידי ה-AI, כמו שהכדורגל יישאר אותו הדבר. אבל יש דברים בעולם הריאליטי שכבר עכשיו מתבצעים בסיוע AI. בסיום הצילומים נדרש לפעמים לעשות השלמות טסטה (מתמודד שמדבר אל המצלמה ומסביר מה קרה בתכנית). אם חסרה טסטה של דמות מסוימת, פעם הייתי צריך להביא את האדם הזה, לסגור חדר לצילום, צלם סאונדמן ולצלם אותו. היום מתקשרים לדמות הזאת ומראיינים אותה בטלפון, לוקחים את הקובץ קול, זורקים על התמונה שלו וזה נראה אותו הדבר. זה לא שקר, כי האדם באמת אמר את הדברים אבל ההפקה חסכה צלם, מאפרת ויום צילום.
- 1.שביטאנונימי 29/10/2025 17:50הגב לתגובה זווכך גם נראו. הרבהסגרות זבל בנטפליקס ודומותיה. שטחיות עלילה רדודה ודחקנים בשני גרוש עם תיבול של ידוען מדי פעם לקישוט . נתעשיה הזו הולגת ומדרדרת ככל שיש יותג ףהיצע תכנים
