
לא רוצים את איירובוט - המניה נופלת ב-33%
מניית איירובוט קורסת לאחר שהחברה הודתה כי ייתכן שלא תמצא רוכש. לאחר ביטול העסקה עם אמזון והחמרת מצבה הפיננסי, החברה מזהירה כי קיים ספק ממשי ביכולתה להמשיך לפעול
מניית איירובוט iRobot Corp -4.58% צונחת ב-33% ביום אחד לאחר שהחברה הודתה שהיא לא מוצאת קונה. המניה נפלה כבר ב-98% מהשיא שלה של 161 דולר בינואר 2021. החברה שמייצרת את שואב האבק הרובוטי Roomba הודתה במסמך שהגישה לרגולטורים שהיא לא בטוחה שתמצא קונה. החברה הזהירה שהחיפוש אחר "חלופות אסטרטגיות"ֿ, כינוי מנומס למכירת החברה, לא מובטח בכלל. איירובוט אפילו אמרה שההשערות והאי וודאות סביב העתיד שלה כבר פוגעות בעסק.
הבעיות של איירובוט התחילו בינואר כשהעסקה עם אמזון בוטלה בגלל התנגדות הרגולטורים. המשקיעים שהימרו על מכירה מהירה נתקעו עם מניה של חברה שנלחמת על הישרדותה. במרץ החברה כבר אמרה במפורש שיש לה בעיות קיום רציניות, ועכשיו המצב רק מחמיר.
הבעיה הכספית הדחופה ביותר של איירובוט קשורה להלוואה בנקאית שהיא חייבת לעמוד בתנאיה. ביולי 2023 איירובוט לקחה הלוואה של 200 מיליון דולר מקבוצת קרלייל כדי לממן את הפעילות שלה עד שהעסקה עם אמזון תסתיים. ההלוואה הייתה אמורה להיות פתרון זמני, אבל הפכה לבעיה כרונית. החברה כבר ביקשה שש פעמים לשנות את תנאי ההלוואה, והפעם האחרונה היא קיבלה ארכה רק עד ה-1 בדצמבר. אם הבנקים לא יאמינו בה שוב, זה הסוף. איירובוט מודה במפורש שהמצב הכספי שלה הולך ומחמיר ושהיא לא בטוחה שתוכל להשיג את המימון הנוסף שהיא צריכה כדי להמשיך לפעול.
איירובוט פעם הייתה סיפור הצלחה אמיתי. השואב הרובוטי שלה היה חלוץ בקטגוריה שנעשתה מאוד פופולרית, והחברה נחשבה לחלוצה בתחום הבית החכם. אבל התחרות גברה, המחירים ירדו, והחברה לא הצליחה לשמור על היתרון שלה. חברה שבשיא שלה הייתה שווה יותר מ-5 מיליארד דולר עכשיו נסחרת בשווי של פחות מ-300 מיליון דולר. משקיעים שקנו מניות בשיא ההיסטורי בינואר 2021 איבדו 98% מההשקעה שלהם - כמעט כל הכסף שלהם. עובדי החברה חיים בחרדה מתמדת ולא יודעים אם תהיה להם עבודה בעוד כמה חודשים ואם הם יקבלו את המשכורות והפנסיה שמגיעה להם.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
