
ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
מס המוטל על רכב עם מנוע בעירה, היברידי או פלאג אין הוא 83%. באותו אופן 169,500/1.83 ומתקבל סכום של 92,622 ₪.
אם מישהו מכם חושב שהיבואן רוכש את הרכב במחיר של 32,622 ₪ מהיצרן, או 42,622 ₪ וגוזר רווח של 60,000 ₪ או 50,000 ₪ לרכב, אני באמת לא יודע למה אתם מבזבזים את הזמן בקריאת הטור הזה, לכו תייבאו כלי רכב בעצמכם, המחוקק מאפשר הרבה חופש ליזמות כזו.
- אופל גרנדלנד - קרוסאובר אירופאי מרווח
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בונדד ואתר הכנה
אבל זו רק ההתחלה, היבואן צריך להחזיק בונדד מתפקד, אותו אתר אליו מתנקזות המכוניות שמגיעו מהאוניות, עם עשרות עובדים בכל רגע נתון. המקום הוא גם עתיר נדל"ן. כלומר כל רכב מאוחסן מחייב שטח אדמה עליו הוא חונה. זה עולה לא מעט כסף, גם בעלות אלטרנטיבית.
היבואן גם מחזיק אתר הכנה לפני מסירה ללקוח. ההכנה הזו לוקחת זמן, וגם היא עתירת כח אדם ופעילות, ועולה הרבה כסף.
אגב, אם יש 'חסמים' העומדים בפני יבואנים קטנים שרוצים להיכנס לשוק הם בדיוק בנקודות האלה, ואנסה למקד את האירוע במאמר נפרד.
מימון
עכשיו ניקח יבואן גדול. כזה שמייבא אלפי כלי רכב בשנה, ואפילו עשרות אלפי כלי רכב בשנה. יצרן הרכב מבקש לקבל כסף כאן ועכשיו. הזמנת 2000 יחידות מרכב X – תעביר בבקשה את הכסף. היצרן אינו בנק. יש לו את מבנה ההוצאות שלו והוא רוצה לקבל את הכסף כמה שיותר מהר, לעיתים ממש עם ההזמנה. אותו יבואן ישראלי פונה לבנק שלו ומבקש הלוואה. טווח קצר או ארוך, און-קול כזה או אחר, כך או כך מדובר במיליארדי שקלים של אשראי פתוח כל הזמן. מכמה שיחות, המספר שני מיליארד 'קל' נזרק לא פעם לאוויר. ריבית הפריים P עומדת היום על 6% לשנה. על 2.0 מיליארד שקלים מדובר בלא פחות מ 120.0 מיליון שקל הוצאות ריבית בלבד. היבואן לא קונה את הכסף ב P אלא ב P+. כמה מעל הפריים – זה בין היבואן לבנק. לא נפספס הרבה אם נאמר שעלויות המימון של יבואן גדול יהיו בין 150.0 מיליון שח בשנה ל 200.0 מיליון ₪ בשנה, אם לא למעלה מכך.
אם יבואן כזה מוכר 20,000 כלי רכב בשנה, רק עלות המימון של רכב בודד היא בין 7500 ₪ ל 10,000 ₪. אם הוא מוכר פחות, אזי על כל יחידת מכירה מועמסת עלות מימון גבוהה יותר.
עלויות שיווק
תוסיפו עלויות שיווק שמסתכמות לעשרות מיליוני שקלים בשנה (מהדוחות השנתיים של קרסו מוטורס הוצאות השיווק ב 2024 היו 72.0 מיליון שקלים, וב 2023 סכום של 60.0 מיליון שקלים), שכר עובדים (יבואני הרכב בישראל מפרנסים ישירות אלפי בתי אב, ובעקיפין עוד עשרות אלפי בתי אב), ובסוף צריך לגזור רווח ליחידת מכירה.
לא הכנסנו לחשבון עלויות של אולמות מכירה ותצוגה, עלויות שכר ועוד. בפועל התמונה שונה לחלוטין.
ההערכה שלי היא שהרווחיות ממכירת כלי רכב חדשים היא באחוזים בודדים, הרבה מתחת ל 10%.
כלומר הכותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים לרכב הן מגניבות ועושות טוב על הלב שמצאנו את הרשע התורן, רק שאין להן אחיזה במציאות. כמה בפועל? ממוצע של 10,000 ₪ לרכב 'רגיל' לא יהיה מאוד שגוי. יהיו כלי רכב עם רווחיות של 5000 שח ליחידה, ויהיו עם 15,000 ₪ ליחידה. לכן רשמתי 'ממוצע'.
אז איפה הכסף הגדול? להערכתי הכסף הגדול של יבואני הרכב נמצא בחלפים. גם כאן צריך להיזהר לא להיגרר לפופוליזם. אסור להשוות עלות של פילטר שמן שאתה הלקוח מייבא עצמית מחו"ל, לעומת העלות אצל היבואן שקונה מלאי, משלם מיסים כדת וכדין, מאחסן, מנהל ובסוף גם גורט אם לא נדרש. אבל זה באמת סיפור אחר.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון. להערכתי כל המספרים הרשומים מסתירים את התמונה המדויקת של המו"מ בין היצרן ליבואן, אבל על זה אנסה להרחיב במאמר נפרד.
לסיכום,
אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב, על אף אחד מהם. עם זאת, שיח רדוד, שגוי ומוטעה ביודעין, בסגנון של Kill the rich לעיתים מביך מאוד ומזלזל בקורא, מחייב תיקון והעמדת הדברים על דיוקם.
- 33.רמי 31/10/2025 15:48הגב לתגובה זותחשיב העלות הוא גניבת דעתמרכב של 200000 יורד 18% מעמאבל המיסוי של 83% חל על מחיר הקניה ולא על מחיר המכירה כך שהמיסוי הוא פחות מחצי ממה שחושב בכתבהמעניין מי הזמין את הכתבה הזאת
- 32.אנונימי 29/10/2025 18:45הגב לתגובה זולא הובא נתון חשוב שהיבואנים הישראליים מתפרנסים מאד יפה מהתמחור של רמות הגימור השונות ואקססוריז שנמכרים בנפרד במחירים מופרזים לחלוטין ...וכמובן הריווחיות המטורפת על מוסכי ההסדר של היבואן עם חלקי החילוף המקוריים שיקרים בעשרות ואף מאות אחוזים ביחס לחלקים זהים בייבוא אישי
- 31.העין השביעית 28/10/2025 19:06הגב לתגובה זוהכתבה הזאת ללא ספק ראויה לפרס הכתב שירה לעצמו ברגל של 2025. אם יש פרס דארווין לעיתונאי שכתב כזה מניפסט ואז פרסם עוד כתבה ממסע פינוקים בסין על חשבון יבואן אז מזל טוב.הוא של יואב פולס
- 30.דוד 28/10/2025 12:48הגב לתגובה זוברור מעל לכל ספק שהיבואנים בלחץ יותר ויותר מידע זורם על הרווח המופקע שהם גובים. ברור שעכשיו יפנקו כתבי חצר בכדי להוריד את הלהבות.ולעניין היבוא האישי הדבר כל כל מסובך בזכות יבואני הרכב עם הלובי והסיכוי של האזרח לייבא הוא מזערי בגלל כל המחסומים
- שמואל חרלכ 28/10/2025 19:15הגב לתגובה זויבואן שנמצא תחת חקירת ממונה על התחרות שלח את העיתונאי לסין לנסיעת יוקרה.
- 29.אנונימי 28/10/2025 05:51הגב לתגובה זוצודק אבל...הם מרוויחים על כל רכב ריבית מטורפת.שמממנת להם את כל הפעילויות שציינת.שלחלקן יש להם תעריפים שאתה תהיה בהלם כאשר תשמע כמה מעט זה לעומת כל אזרחי פרחי שיבקש ברחוב.ותכפיל באלפי המכוניות המיובאות בשנה ותגיע לרווח של מליוני שקלים בשנה.הם עדין יכולים להרוויח יפה וגם לייבא מכוניות חשמליות זולות יותר למעטץוטי יכולת שאכפת להם מהסביבה
- 28.יסמין 27/10/2025 22:27הגב לתגובה זואיך שהוא היבואנים מצליחים למכור גם במבצעים עם עשרות אלפי שקלים הנחה כשהם לחוצים. מה זה המחיר עלות שלהם מחיר הפסדאנחנו רואים כמה הדגמים האלה עולים במדינות אחרות. מה שקורה כאן זה מוגזם.
- 27.שפטר 27/10/2025 16:43הגב לתגובה זומאז שהכתב הנכבד יואב פולס התחיל לסקר רכבים.הוא נוהג לתקוף שוב ושוב את כתבי הרכב באתרי הרכב השוניםואו את כתבת הטלוויזיה בערוץ כאן 11 המעזים לציין את רווחי יבואני הרכב בישראל.הסיבות הן ברורות כתיבה ביקורתית תמנע ממנו קבלתסיוע היבואנים לקבלת רכבים לסקירהמבחן של רכביםימנע ממנו להגיע להשקות רכבים בישראל ובחול.
- 26.אל 27/10/2025 14:56הגב לתגובה זוהתחלתי לקרוא מסוקרן אבל נוכחתי שמה שהכותב תיאר כKill the Rich הוא עושה בעצמו אבל בכיוון ההפוך.משום מה הכותב החליט להתעלם מעובדות מסוימות ממידע קיים ואיך לומר בעדינות לעוות חלק מהעובדות שהזכיר.למה הוא עשה את זה תחליטו אתם.
- 25.אורי 27/10/2025 14:45הגב לתגובה זוכתב נכבד אתה אומר שאתה לא בא להגן על היבואנים אבל זה בדיוק מה שאתה עושה ואולי פשוט מחוסר הבנה!! החישוב שלך פשוט לא נכון !! את המס 83% משלמים על עלות הרכב והוא לא נגזר ממחיר המכירה!! כדאי שתלמד את הנושא לפני שאתה מטעה את הציבורהיבואנים אכן מרוויחים עשרות אלפי שקלים על כל רכב אחרי כל ההוצאות שלהם
- 24.אנונימי 27/10/2025 13:00הגב לתגובה זוהבנתי את דרך החישוב שלך .אם זה לא כזה רווח ענקאז מהו רווח בעיניך .אין פה עלות יצור או חומר גלם .הם מרוויחים יותר מהיצרן עצמו .תפתחו את היבוא ליבוא עצמי .ואז תראו מחירים אמיתים .פה כל חלק עולה פי 3 ויותר מהזמנה פשוטה באינטרנט .כך גם מעלים את מחיר הביטוח .שוד לאור יום שגם המדינה שותפה בו .
- 23.מוקי 27/10/2025 12:31הגב לתגובה זוהמס מחושב לפי עלות הרכב .. צריך להכפיל את העלות של הרכב בשווי המס קניה לא המעמ ולא שווי המכירה .. ושם נמצא עוד איזה 30K
- חד משמעי 27/10/2025 12:51הגב לתגובה זומתח הרווחים עצום ועל חלקי חילוף מוגזם ועל עבודת מוסך זאת כבר פלנטה חדשה.הממשלה אשמה !תחרות אפס.עלות נדלן מרקיעה שחקים מה שגורר שכר דירה למוסכים ולכן שכר עבודה.בקיצור ממשלה יעילה היתה יכולה לנווט את העסק.
- 22.אנונימי 27/10/2025 12:18הגב לתגובה זואף אחד לא ביקש מהם לייבא ולאחסן..שימכרו כמו לימי 35 שנה שרק אחרי ההזמנה של הלקוח מיבאים את הרכב..וככה גם נקבל רכבים מפוארים יותר ובפחות כסף
- 21.נ ב ו ך 27/10/2025 08:20הגב לתגובה זובערוץ הספורט הוא מפרט בצורה מאוד ציורית ויפה את רשמיו מנסיעה לסין שהתקיימה כנראה ממש כשהוא כתב את המניפסט הזה. נקווה שהוייפיי במחלקת העסקים במטוס היה יציב
- 20.צודק! (ל"ת)אנונימי 27/10/2025 06:48הגב לתגובה זו
- 19.אנונימי 26/10/2025 23:14הגב לתגובה זואפילו היבואן אומר שהוא מרויח יותר
- 18.אוטו מקס. רכבים שמכר ב 220 אלף עלו לו 130 אלף (ל"ת)אנונימי 26/10/2025 21:43הגב לתגובה זו
- 17.אנונימי 26/10/2025 20:05הגב לתגובה זונמצאים בטופ של רשימת עשירי ישראל וכבר אפשר להבין על אחוזי הרווח שלהם לפי הכתבה צריך לצאת בקמפיין מימון המונים על מנת לעזור ליבוא ים לגמור את החודש...
- 16.מעניין (ל"ת)אנונימי R 26/10/2025 19:58הגב לתגובה זו
- 15.Roverlandאנונימי 26/10/2025 18:29הגב לתגובה זובחלק מהדגמים..בייחוד בפלח היוקרה..הרווח ליחידה עולה לעשרות אלפים.
- 14.אנונימי 26/10/2025 16:45הגב לתגובה זוהם פרה חולבת לא סתם הם מלכי הארץ ואתה משרתם של אדונים
- 13.מוטי ברנס 26/10/2025 16:06הגב לתגובה זויבואני הרכב יכולים להרוויח על כל רכב אפילו 40%לנדרובר דיסקברי 4 ללא מיסים בחנות 400000 שח ביבוא אישי שילמתי 200000 שח אמנם בן שנה אבל עדיין חיסכון של 50%משרד התחבורע רע לישראל פועל כגיס חמישי לטובת יבואני הרכב ומונע תחרות גם המכס שותף למחדלהיום רכב ביבוא אישי משלם 15% יותר מאשר באמצעות יבואןיואב פולו אתה מוזמן להשתלמות אצלי אתה לא מבין כלום
- 12.תתקן את החישוב 26/10/2025 11:48הגב לתגובה זותפחית את הביטוח ההובלה האחסנה עלויות העבודה ומה שנשאר עלות הרכב ועלות המס הרווח הלא ידועים שם תשחק ב 83%
- 11.אבי 26/10/2025 11:18הגב לתגובה זושאלה אמיתית כמה פעמים טסת לחול השנה על חשבון היבואנים והם זה לא אמור להיות גילוי נאות בנושא במיוחד בכתבה חשובה כמו זו
- 10.קיצור קשה להם בגלל זה הם רוכשים כל מה שזז במשק (ל"ת)אדם 26/10/2025 09:42הגב לתגובה זו
- 9.פחיים 26/10/2025 07:31הגב לתגובה זוממש מסכנים 10000 שקל רווח לרכב בממוצע..אני תכף מוציא מטפחת נתונים ארציים בשנה 2024 נמכרו סך הכל 25809 כלי רכב של קיה ברחבי הארץ.25809x10000258090000 שקל רווח בשנה!!!!
- 8.אורי 26/10/2025 06:43הגב לתגובה זורחוק מהמציאות לפי מה שאתה מסביר אם יבואןנעטשה קבוע מבצע עם חבר בקביעות אני מדגיש ולא רק להתפטר ממלאי מבחינתך הוא מפסיד כי אמרת שהוא מרוויח על חלקים אבל ניקח בחשבון 8 שנים אחריות. העיוות של תמונה שיובאן שועל כמו כולמוביל מגיע לרווח ממוצע כולל הוצאות של לפחות 30 אלף לרכב לפני מבצעים אחרת מזמן היה סוגר10 אלף רק רווח על רכבים שנתקע איתם
- 7.אנונימי 26/10/2025 00:55הגב לתגובה זוחשוב לזכור שכל ההוצאות מוכרות במלואן על רווחי כלל הפעילות.
- 6.מבקר המבקרים 25/10/2025 21:13הגב לתגובה זולאור העובדה שמגיבים פה בוחרים לתקוף את הכותב ולא להתעמת עם טענה אחת שפירט. מדובר באופן ברור ומובהק בעדר המעודדות של פופוליסט עם אותן סיסמאות מטופשות. נסו להגיב לטענות
- 5.אנונימי 25/10/2025 15:47הגב לתגובה זוכמה כרטיסי טיסה יבואני הרכב מעניקים כדי להתעלם ממשהו שנקרא דוח מבקר המדינה קרא את כתבתו של עמיתך רן קידר כאן בביזפורטל. יש לי הרגשה שהוא לא מקבל מיבואני הרכב מתנות ונסיעות לחוץ לארץ
- 4.כל כך מיותר 25/10/2025 15:37הגב לתגובה זוהכותב ממש חף מאינטרסים. ולא מקבל נסיעות לחוץ לארץ ומתנות
- 3.ולכן עם רווח ל 5K10K ליחידה לא אוכל להסביר איך היבואנים הם מעשירי הארץ. כתב מטורלל (ל"ת)אחד מבפנים 25/10/2025 14:19הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 25/10/2025 12:51הגב לתגובה זוהשורה נתחתונה בכתבה היא כנראה די נכונה אבל חישוב הוצאה על הריבית שגויאפילו אם נניח שהיבואן משלם 90000 ליצרן והובלה ןהוא משלם את זה שנה מראש ובריבית של 7% עדיין הריבית היא 6300 למכונית. אם הזמן בין התשלום ליצרן למכירה ללקוח הוא רק חצי שנה אז הריבית תהיה פחות מ4000 לרכב ולא 7.510K
- 1.אנונימי 25/10/2025 12:26הגב לתגובה זומספיק לקרוא את דוח מבקר המדינה ולהסתכל על דוחות חברות יבוא הרכב בבורסה.תפסיק להגן עליהם.זה לא מכבודך כעתונאי.מעניין באיזה צד אתה
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
