רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס | (35)
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.

מס המוטל על רכב עם מנוע בעירה, היברידי או פלאג אין הוא 83%. באותו אופן 169,500/1.83 ומתקבל סכום של 92,622 ₪.

אם מישהו מכם חושב שהיבואן רוכש את הרכב במחיר של 32,622 ₪ מהיצרן, או 42,622 ₪ וגוזר רווח של 60,000 ₪ או 50,000 ₪ לרכב, אני באמת לא יודע למה אתם מבזבזים את הזמן בקריאת הטור הזה, לכו תייבאו כלי רכב בעצמכם, המחוקק מאפשר הרבה חופש ליזמות כזו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בונדד ואתר הכנה

אבל זו רק ההתחלה, היבואן צריך להחזיק בונדד מתפקד, אותו אתר אליו מתנקזות המכוניות שמגיעו מהאוניות, עם עשרות עובדים בכל רגע נתון. המקום הוא גם עתיר נדל"ן. כלומר כל רכב מאוחסן מחייב שטח אדמה עליו הוא חונה. זה עולה לא מעט כסף, גם בעלות אלטרנטיבית.

היבואן גם מחזיק אתר הכנה לפני מסירה ללקוח. ההכנה הזו לוקחת זמן, וגם היא עתירת כח אדם ופעילות, ועולה הרבה כסף.

אגב, אם יש 'חסמים' העומדים בפני יבואנים קטנים שרוצים להיכנס לשוק הם בדיוק בנקודות האלה, ואנסה למקד את האירוע במאמר נפרד.

מימון

עכשיו ניקח יבואן גדול. כזה שמייבא אלפי כלי רכב בשנה, ואפילו עשרות אלפי כלי רכב בשנה. יצרן הרכב מבקש לקבל כסף כאן ועכשיו. הזמנת 2000 יחידות מרכב X – תעביר בבקשה את הכסף. היצרן אינו בנק. יש לו את מבנה ההוצאות שלו והוא רוצה לקבל את הכסף כמה שיותר מהר, לעיתים ממש עם ההזמנה. אותו יבואן ישראלי פונה לבנק שלו ומבקש הלוואה. טווח קצר או ארוך, און-קול כזה או אחר, כך או כך מדובר במיליארדי שקלים של אשראי פתוח כל הזמן. מכמה שיחות, המספר שני מיליארד 'קל' נזרק לא פעם לאוויר.  ריבית הפריים P עומדת היום על 6% לשנה. על 2.0 מיליארד שקלים מדובר בלא פחות מ 120.0 מיליון שקל הוצאות ריבית בלבד. היבואן לא קונה את הכסף ב P אלא ב P+. כמה מעל הפריים – זה בין היבואן לבנק. לא נפספס הרבה אם נאמר שעלויות המימון של יבואן גדול יהיו בין 150.0 מיליון שח בשנה ל 200.0 מיליון ₪ בשנה, אם לא למעלה מכך.

אם יבואן כזה מוכר 20,000 כלי רכב בשנה, רק עלות המימון של רכב בודד היא בין 7500 ₪ ל 10,000 ₪. אם הוא מוכר פחות, אזי על כל יחידת מכירה מועמסת עלות מימון גבוהה יותר.

עלויות שיווק

תוסיפו עלויות שיווק שמסתכמות לעשרות מיליוני שקלים בשנה (מהדוחות השנתיים של קרסו מוטורס הוצאות השיווק ב 2024 היו 72.0 מיליון שקלים, וב 2023 סכום של 60.0 מיליון שקלים), שכר עובדים (יבואני הרכב בישראל מפרנסים ישירות אלפי בתי אב, ובעקיפין עוד עשרות אלפי בתי אב), ובסוף צריך לגזור רווח ליחידת מכירה.

לא הכנסנו לחשבון עלויות של אולמות מכירה ותצוגה, עלויות שכר ועוד. בפועל התמונה שונה לחלוטין. 

ההערכה שלי היא שהרווחיות ממכירת כלי רכב חדשים היא באחוזים בודדים, הרבה מתחת ל 10%.

כלומר הכותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים לרכב הן מגניבות ועושות טוב על הלב שמצאנו את הרשע התורן, רק שאין להן אחיזה במציאות. כמה בפועל? ממוצע של 10,000 ₪ לרכב 'רגיל' לא יהיה מאוד שגוי. יהיו כלי רכב עם רווחיות של 5000 שח ליחידה, ויהיו עם 15,000 ₪ ליחידה. לכן רשמתי 'ממוצע'.

אז איפה הכסף הגדול? להערכתי הכסף הגדול של יבואני הרכב נמצא בחלפים. גם כאן צריך להיזהר לא להיגרר לפופוליזם. אסור להשוות עלות של פילטר שמן שאתה הלקוח מייבא עצמית מחו"ל, לעומת העלות אצל היבואן שקונה מלאי, משלם מיסים כדת וכדין, מאחסן, מנהל ובסוף גם גורט אם לא נדרש. אבל זה באמת סיפור אחר.

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון. להערכתי כל המספרים הרשומים מסתירים את התמונה המדויקת של המו"מ בין היצרן ליבואן, אבל על זה אנסה להרחיב במאמר נפרד.

לסיכום,

אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב, על אף אחד מהם. עם זאת, שיח רדוד, שגוי ומוטעה ביודעין, בסגנון של Kill the rich לעיתים מביך מאוד ומזלזל בקורא, מחייב תיקון והעמדת הדברים על דיוקם.


תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    רמי 31/10/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    תחשיב העלות הוא גניבת דעתמרכב של 200000 יורד 18% מעמאבל המיסוי של 83% חל על מחיר הקניה ולא על מחיר המכירה כך שהמיסוי הוא פחות מחצי ממה שחושב בכתבהמעניין מי הזמין את הכתבה הזאת
  • 32.
    אנונימי 29/10/2025 18:45
    הגב לתגובה זו
    לא הובא נתון חשוב שהיבואנים הישראליים מתפרנסים מאד יפה מהתמחור של רמות הגימור השונות ואקססוריז שנמכרים בנפרד במחירים מופרזים לחלוטין ...וכמובן הריווחיות המטורפת על מוסכי ההסדר של היבואן עם חלקי החילוף המקוריים שיקרים בעשרות ואף מאות אחוזים ביחס לחלקים זהים בייבוא אישי
  • 31.
    העין השביעית 28/10/2025 19:06
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזאת ללא ספק ראויה לפרס הכתב שירה לעצמו ברגל של 2025. אם יש פרס דארווין לעיתונאי שכתב כזה מניפסט ואז פרסם עוד כתבה ממסע פינוקים בסין על חשבון יבואן אז מזל טוב.הוא של יואב פולס
  • 30.
    דוד 28/10/2025 12:48
    הגב לתגובה זו
    ברור מעל לכל ספק שהיבואנים בלחץ יותר ויותר מידע זורם על הרווח המופקע שהם גובים. ברור שעכשיו יפנקו כתבי חצר בכדי להוריד את הלהבות.ולעניין היבוא האישי הדבר כל כל מסובך בזכות יבואני הרכב עם הלובי והסיכוי של האזרח לייבא הוא מזערי בגלל כל המחסומים
  • שמואל חרלכ 28/10/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    יבואן שנמצא תחת חקירת ממונה על התחרות שלח את העיתונאי לסין לנסיעת יוקרה.
  • 29.
    אנונימי 28/10/2025 05:51
    הגב לתגובה זו
    צודק אבל...הם מרוויחים על כל רכב ריבית מטורפת.שמממנת להם את כל הפעילויות שציינת.שלחלקן יש להם תעריפים שאתה תהיה בהלם כאשר תשמע כמה מעט זה לעומת כל אזרחי פרחי שיבקש ברחוב.ותכפיל באלפי המכוניות המיובאות בשנה ותגיע לרווח של מליוני שקלים בשנה.הם עדין יכולים להרוויח יפה וגם לייבא מכוניות חשמליות זולות יותר למעטץוטי יכולת שאכפת להם מהסביבה
  • 28.
    יסמין 27/10/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
    איך שהוא היבואנים מצליחים למכור גם במבצעים עם עשרות אלפי שקלים הנחה כשהם לחוצים. מה זה המחיר עלות שלהם מחיר הפסדאנחנו רואים כמה הדגמים האלה עולים במדינות אחרות. מה שקורה כאן זה מוגזם.
  • 27.
    שפטר 27/10/2025 16:43
    הגב לתגובה זו
    מאז שהכתב הנכבד יואב פולס התחיל לסקר רכבים.הוא נוהג לתקוף שוב ושוב את כתבי הרכב באתרי הרכב השוניםואו את כתבת הטלוויזיה בערוץ כאן 11 המעזים לציין את רווחי יבואני הרכב בישראל.הסיבות הן ברורות כתיבה ביקורתית תמנע ממנו קבלתסיוע היבואנים לקבלת רכבים לסקירהמבחן של רכביםימנע ממנו להגיע להשקות רכבים בישראל ובחול.
  • 26.
    אל 27/10/2025 14:56
    הגב לתגובה זו
    התחלתי לקרוא מסוקרן אבל נוכחתי שמה שהכותב תיאר כKill the Rich הוא עושה בעצמו אבל בכיוון ההפוך.משום מה הכותב החליט להתעלם מעובדות מסוימות ממידע קיים ואיך לומר בעדינות לעוות חלק מהעובדות שהזכיר.למה הוא עשה את זה תחליטו אתם.
  • 25.
    אורי 27/10/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
    כתב נכבד אתה אומר שאתה לא בא להגן על היבואנים אבל זה בדיוק מה שאתה עושה ואולי פשוט מחוסר הבנה!! החישוב שלך פשוט לא נכון !! את המס 83% משלמים על עלות הרכב והוא לא נגזר ממחיר המכירה!! כדאי שתלמד את הנושא לפני שאתה מטעה את הציבורהיבואנים אכן מרוויחים עשרות אלפי שקלים על כל רכב אחרי כל ההוצאות שלהם
  • 24.
    אנונימי 27/10/2025 13:00
    הגב לתגובה זו
    הבנתי את דרך החישוב שלך .אם זה לא כזה רווח ענקאז מהו רווח בעיניך .אין פה עלות יצור או חומר גלם .הם מרוויחים יותר מהיצרן עצמו .תפתחו את היבוא ליבוא עצמי .ואז תראו מחירים אמיתים .פה כל חלק עולה פי 3 ויותר מהזמנה פשוטה באינטרנט .כך גם מעלים את מחיר הביטוח .שוד לאור יום שגם המדינה שותפה בו .
  • 23.
    מוקי 27/10/2025 12:31
    הגב לתגובה זו
    המס מחושב לפי עלות הרכב .. צריך להכפיל את העלות של הרכב בשווי המס קניה לא המעמ ולא שווי המכירה .. ושם נמצא עוד איזה 30K
  • חד משמעי 27/10/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    מתח הרווחים עצום ועל חלקי חילוף מוגזם ועל עבודת מוסך זאת כבר פלנטה חדשה.הממשלה אשמה !תחרות אפס.עלות נדלן מרקיעה שחקים מה שגורר שכר דירה למוסכים ולכן שכר עבודה.בקיצור ממשלה יעילה היתה יכולה לנווט את העסק.
  • 22.
    אנונימי 27/10/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא ביקש מהם לייבא ולאחסן..שימכרו כמו לימי 35 שנה שרק אחרי ההזמנה של הלקוח מיבאים את הרכב..וככה גם נקבל רכבים מפוארים יותר ובפחות כסף
  • 21.
    נ ב ו ך 27/10/2025 08:20
    הגב לתגובה זו
    בערוץ הספורט הוא מפרט בצורה מאוד ציורית ויפה את רשמיו מנסיעה לסין שהתקיימה כנראה ממש כשהוא כתב את המניפסט הזה. נקווה שהוייפיי במחלקת העסקים במטוס היה יציב
  • 20.
    צודק! (ל"ת)
    אנונימי 27/10/2025 06:48
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אנונימי 26/10/2025 23:14
    הגב לתגובה זו
    אפילו היבואן אומר שהוא מרויח יותר
  • 18.
    אוטו מקס. רכבים שמכר ב 220 אלף עלו לו 130 אלף (ל"ת)
    אנונימי 26/10/2025 21:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אנונימי 26/10/2025 20:05
    הגב לתגובה זו
    נמצאים בטופ של רשימת עשירי ישראל וכבר אפשר להבין על אחוזי הרווח שלהם לפי הכתבה צריך לצאת בקמפיין מימון המונים על מנת לעזור ליבוא ים לגמור את החודש...
  • 16.
    מעניין (ל"ת)
    אנונימי R 26/10/2025 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    Roverlandאנונימי 26/10/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    בחלק מהדגמים..בייחוד בפלח היוקרה..הרווח ליחידה עולה לעשרות אלפים.
  • 14.
    אנונימי 26/10/2025 16:45
    הגב לתגובה זו
    הם פרה חולבת לא סתם הם מלכי הארץ ואתה משרתם של אדונים
  • 13.
    מוטי ברנס 26/10/2025 16:06
    הגב לתגובה זו
    יבואני הרכב יכולים להרוויח על כל רכב אפילו 40%לנדרובר דיסקברי 4 ללא מיסים בחנות 400000 שח ביבוא אישי שילמתי 200000 שח אמנם בן שנה אבל עדיין חיסכון של 50%משרד התחבורע רע לישראל פועל כגיס חמישי לטובת יבואני הרכב ומונע תחרות גם המכס שותף למחדלהיום רכב ביבוא אישי משלם 15% יותר מאשר באמצעות יבואןיואב פולו אתה מוזמן להשתלמות אצלי אתה לא מבין כלום
  • 12.
    תתקן את החישוב 26/10/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    תפחית את הביטוח ההובלה האחסנה עלויות העבודה ומה שנשאר עלות הרכב ועלות המס הרווח הלא ידועים שם תשחק ב 83%
  • 11.
    אבי 26/10/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
    שאלה אמיתית כמה פעמים טסת לחול השנה על חשבון היבואנים והם זה לא אמור להיות גילוי נאות בנושא במיוחד בכתבה חשובה כמו זו
  • 10.
    קיצור קשה להם בגלל זה הם רוכשים כל מה שזז במשק (ל"ת)
    אדם 26/10/2025 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    פחיים 26/10/2025 07:31
    הגב לתגובה זו
    ממש מסכנים 10000 שקל רווח לרכב בממוצע..אני תכף מוציא מטפחת נתונים ארציים בשנה 2024 נמכרו סך הכל 25809 כלי רכב של קיה ברחבי הארץ.25809x10000258090000 שקל רווח בשנה!!!!
  • 8.
    אורי 26/10/2025 06:43
    הגב לתגובה זו
    רחוק מהמציאות לפי מה שאתה מסביר אם יבואןנעטשה קבוע מבצע עם חבר בקביעות אני מדגיש ולא רק להתפטר ממלאי מבחינתך הוא מפסיד כי אמרת שהוא מרוויח על חלקים אבל ניקח בחשבון 8 שנים אחריות. העיוות של תמונה שיובאן שועל כמו כולמוביל מגיע לרווח ממוצע כולל הוצאות של לפחות 30 אלף לרכב לפני מבצעים אחרת מזמן היה סוגר10 אלף רק רווח על רכבים שנתקע איתם
  • 7.
    אנונימי 26/10/2025 00:55
    הגב לתגובה זו
    חשוב לזכור שכל ההוצאות מוכרות במלואן על רווחי כלל הפעילות.
  • 6.
    מבקר המבקרים 25/10/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
    לאור העובדה שמגיבים פה בוחרים לתקוף את הכותב ולא להתעמת עם טענה אחת שפירט. מדובר באופן ברור ומובהק בעדר המעודדות של פופוליסט עם אותן סיסמאות מטופשות. נסו להגיב לטענות
  • 5.
    אנונימי 25/10/2025 15:47
    הגב לתגובה זו
    כמה כרטיסי טיסה יבואני הרכב מעניקים כדי להתעלם ממשהו שנקרא דוח מבקר המדינה קרא את כתבתו של עמיתך רן קידר כאן בביזפורטל. יש לי הרגשה שהוא לא מקבל מיבואני הרכב מתנות ונסיעות לחוץ לארץ
  • 4.
    כל כך מיותר 25/10/2025 15:37
    הגב לתגובה זו
    הכותב ממש חף מאינטרסים. ולא מקבל נסיעות לחוץ לארץ ומתנות
  • 3.
    ולכן עם רווח ל 5K10K ליחידה לא אוכל להסביר איך היבואנים הם מעשירי הארץ. כתב מטורלל (ל"ת)
    אחד מבפנים 25/10/2025 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 25/10/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    השורה נתחתונה בכתבה היא כנראה די נכונה אבל חישוב הוצאה על הריבית שגויאפילו אם נניח שהיבואן משלם 90000 ליצרן והובלה ןהוא משלם את זה שנה מראש ובריבית של 7% עדיין הריבית היא 6300 למכונית. אם הזמן בין התשלום ליצרן למכירה ללקוח הוא רק חצי שנה אז הריבית תהיה פחות מ4000 לרכב ולא 7.510K
  • 1.
    אנונימי 25/10/2025 12:26
    הגב לתגובה זו
    מספיק לקרוא את דוח מבקר המדינה ולהסתכל על דוחות חברות יבוא הרכב בבורסה.תפסיק להגן עליהם.זה לא מכבודך כעתונאי.מעניין באיזה צד אתה
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.