
ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
מס המוטל על רכב עם מנוע בעירה, היברידי או פלאג אין הוא 83%. באותו אופן 169,500/1.83 ומתקבל סכום של 92,622 ₪.
אם מישהו מכם חושב שהיבואן רוכש את הרכב במחיר של 32,622 ₪ מהיצרן, או 42,622 ₪ וגוזר רווח של 60,000 ₪ או 50,000 ₪ לרכב, אני באמת לא יודע למה אתם מבזבזים את הזמן בקריאת הטור הזה, לכו תייבאו כלי רכב בעצמכם, המחוקק מאפשר הרבה חופש ליזמות כזו.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
בונדד ואתר הכנה
אבל זו רק ההתחלה, היבואן צריך להחזיק בונדד מתפקד, אותו אתר אליו מתנקזות המכוניות שמגיעו מהאוניות, עם עשרות עובדים בכל רגע נתון. המקום הוא גם עתיר נדל"ן. כלומר כל רכב מאוחסן מחייב שטח אדמה עליו הוא חונה. זה עולה לא מעט כסף, גם בעלות אלטרנטיבית.
היבואן גם מחזיק אתר הכנה לפני מסירה ללקוח. ההכנה הזו לוקחת זמן, וגם היא עתירת כח אדם ופעילות, ועולה הרבה כסף.
אגב, אם יש 'חסמים' העומדים בפני יבואנים קטנים שרוצים להיכנס לשוק הם בדיוק בנקודות האלה, ואנסה למקד את האירוע במאמר נפרד.
מימון
עכשיו ניקח יבואן גדול. כזה שמייבא אלפי כלי רכב בשנה, ואפילו עשרות אלפי כלי רכב בשנה. יצרן הרכב מבקש לקבל כסף כאן ועכשיו. הזמנת 2000 יחידות מרכב X – תעביר בבקשה את הכסף. היצרן אינו בנק. יש לו את מבנה ההוצאות שלו והוא רוצה לקבל את הכסף כמה שיותר מהר, לעיתים ממש עם ההזמנה. אותו יבואן ישראלי פונה לבנק שלו ומבקש הלוואה. טווח קצר או ארוך, און-קול כזה או אחר, כך או כך מדובר במיליארדי שקלים של אשראי פתוח כל הזמן. מכמה שיחות, המספר שני מיליארד 'קל' נזרק לא פעם לאוויר. ריבית הפריים P עומדת היום על 6% לשנה. על 2.0 מיליארד שקלים מדובר בלא פחות מ 120.0 מיליון שקל הוצאות ריבית בלבד. היבואן לא קונה את הכסף ב P אלא ב P+. כמה מעל הפריים – זה בין היבואן לבנק. לא נפספס הרבה אם נאמר שעלויות המימון של יבואן גדול יהיו בין 150.0 מיליון שח בשנה ל 200.0 מיליון ₪ בשנה, אם לא למעלה מכך.
אם יבואן כזה מוכר 20,000 כלי רכב בשנה, רק עלות המימון של רכב בודד היא בין 7500 ₪ ל 10,000 ₪. אם הוא מוכר פחות, אזי על כל יחידת מכירה מועמסת עלות מימון גבוהה יותר.
עלויות שיווק
תוסיפו עלויות שיווק שמסתכמות לעשרות מיליוני שקלים בשנה (מהדוחות השנתיים של קרסו מוטורס הוצאות השיווק ב 2024 היו 72.0 מיליון שקלים, וב 2023 סכום של 60.0 מיליון שקלים), שכר עובדים (יבואני הרכב בישראל מפרנסים ישירות אלפי בתי אב, ובעקיפין עוד עשרות אלפי בתי אב), ובסוף צריך לגזור רווח ליחידת מכירה.
לא הכנסנו לחשבון עלויות של אולמות מכירה ותצוגה, עלויות שכר ועוד. בפועל התמונה שונה לחלוטין.
ההערכה שלי היא שהרווחיות ממכירת כלי רכב חדשים היא באחוזים בודדים, הרבה מתחת ל 10%.
כלומר הכותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים לרכב הן מגניבות ועושות טוב על הלב שמצאנו את הרשע התורן, רק שאין להן אחיזה במציאות. כמה בפועל? ממוצע של 10,000 ₪ לרכב 'רגיל' לא יהיה מאוד שגוי. יהיו כלי רכב עם רווחיות של 5000 שח ליחידה, ויהיו עם 15,000 ₪ ליחידה. לכן רשמתי 'ממוצע'.
אז איפה הכסף הגדול? להערכתי הכסף הגדול של יבואני הרכב נמצא בחלפים. גם כאן צריך להיזהר לא להיגרר לפופוליזם. אסור להשוות עלות של פילטר שמן שאתה הלקוח מייבא עצמית מחו"ל, לעומת העלות אצל היבואן שקונה מלאי, משלם מיסים כדת וכדין, מאחסן, מנהל ובסוף גם גורט אם לא נדרש. אבל זה באמת סיפור אחר.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון. להערכתי כל המספרים הרשומים מסתירים את התמונה המדויקת של המו"מ בין היצרן ליבואן, אבל על זה אנסה להרחיב במאמר נפרד.
לסיכום,
אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב, על אף אחד מהם. עם זאת, שיח רדוד, שגוי ומוטעה ביודעין, בסגנון של Kill the rich לעיתים מביך מאוד ומזלזל בקורא, מחייב תיקון והעמדת הדברים על דיוקם.
- 33.רמי 31/10/2025 15:48הגב לתגובה זותחשיב העלות הוא גניבת דעתמרכב של 200000 יורד 18% מעמאבל המיסוי של 83% חל על מחיר הקניה ולא על מחיר המכירה כך שהמיסוי הוא פחות מחצי ממה שחושב בכתבהמעניין מי הזמין את הכתבה הזאת
- 32.אנונימי 29/10/2025 18:45הגב לתגובה זולא הובא נתון חשוב שהיבואנים הישראליים מתפרנסים מאד יפה מהתמחור של רמות הגימור השונות ואקססוריז שנמכרים בנפרד במחירים מופרזים לחלוטין ...וכמובן הריווחיות המטורפת על מוסכי ההסדר של היבואן עם חלקי החילוף המקוריים שיקרים בעשרות ואף מאות אחוזים ביחס לחלקים זהים בייבוא אישי
- 31.העין השביעית 28/10/2025 19:06הגב לתגובה זוהכתבה הזאת ללא ספק ראויה לפרס הכתב שירה לעצמו ברגל של 2025. אם יש פרס דארווין לעיתונאי שכתב כזה מניפסט ואז פרסם עוד כתבה ממסע פינוקים בסין על חשבון יבואן אז מזל טוב.הוא של יואב פולס
- 30.דוד 28/10/2025 12:48הגב לתגובה זוברור מעל לכל ספק שהיבואנים בלחץ יותר ויותר מידע זורם על הרווח המופקע שהם גובים. ברור שעכשיו יפנקו כתבי חצר בכדי להוריד את הלהבות.ולעניין היבוא האישי הדבר כל כל מסובך בזכות יבואני הרכב עם הלובי והסיכוי של האזרח לייבא הוא מזערי בגלל כל המחסומים
- שמואל חרלכ 28/10/2025 19:15הגב לתגובה זויבואן שנמצא תחת חקירת ממונה על התחרות שלח את העיתונאי לסין לנסיעת יוקרה.
- 29.אנונימי 28/10/2025 05:51הגב לתגובה זוצודק אבל...הם מרוויחים על כל רכב ריבית מטורפת.שמממנת להם את כל הפעילויות שציינת.שלחלקן יש להם תעריפים שאתה תהיה בהלם כאשר תשמע כמה מעט זה לעומת כל אזרחי פרחי שיבקש ברחוב.ותכפיל באלפי המכוניות המיובאות בשנה ותגיע לרווח של מליוני שקלים בשנה.הם עדין יכולים להרוויח יפה וגם לייבא מכוניות חשמליות זולות יותר למעטץוטי יכולת שאכפת להם מהסביבה
- 28.יסמין 27/10/2025 22:27הגב לתגובה זואיך שהוא היבואנים מצליחים למכור גם במבצעים עם עשרות אלפי שקלים הנחה כשהם לחוצים. מה זה המחיר עלות שלהם מחיר הפסדאנחנו רואים כמה הדגמים האלה עולים במדינות אחרות. מה שקורה כאן זה מוגזם.
- 27.שפטר 27/10/2025 16:43הגב לתגובה זומאז שהכתב הנכבד יואב פולס התחיל לסקר רכבים.הוא נוהג לתקוף שוב ושוב את כתבי הרכב באתרי הרכב השוניםואו את כתבת הטלוויזיה בערוץ כאן 11 המעזים לציין את רווחי יבואני הרכב בישראל.הסיבות הן ברורות כתיבה ביקורתית תמנע ממנו קבלתסיוע היבואנים לקבלת רכבים לסקירהמבחן של רכביםימנע ממנו להגיע להשקות רכבים בישראל ובחול.
- 26.אל 27/10/2025 14:56הגב לתגובה זוהתחלתי לקרוא מסוקרן אבל נוכחתי שמה שהכותב תיאר כKill the Rich הוא עושה בעצמו אבל בכיוון ההפוך.משום מה הכותב החליט להתעלם מעובדות מסוימות ממידע קיים ואיך לומר בעדינות לעוות חלק מהעובדות שהזכיר.למה הוא עשה את זה תחליטו אתם.
- 25.אורי 27/10/2025 14:45הגב לתגובה זוכתב נכבד אתה אומר שאתה לא בא להגן על היבואנים אבל זה בדיוק מה שאתה עושה ואולי פשוט מחוסר הבנה!! החישוב שלך פשוט לא נכון !! את המס 83% משלמים על עלות הרכב והוא לא נגזר ממחיר המכירה!! כדאי שתלמד את הנושא לפני שאתה מטעה את הציבורהיבואנים אכן מרוויחים עשרות אלפי שקלים על כל רכב אחרי כל ההוצאות שלהם
- 24.אנונימי 27/10/2025 13:00הגב לתגובה זוהבנתי את דרך החישוב שלך .אם זה לא כזה רווח ענקאז מהו רווח בעיניך .אין פה עלות יצור או חומר גלם .הם מרוויחים יותר מהיצרן עצמו .תפתחו את היבוא ליבוא עצמי .ואז תראו מחירים אמיתים .פה כל חלק עולה פי 3 ויותר מהזמנה פשוטה באינטרנט .כך גם מעלים את מחיר הביטוח .שוד לאור יום שגם המדינה שותפה בו .
- 23.מוקי 27/10/2025 12:31הגב לתגובה זוהמס מחושב לפי עלות הרכב .. צריך להכפיל את העלות של הרכב בשווי המס קניה לא המעמ ולא שווי המכירה .. ושם נמצא עוד איזה 30K
- חד משמעי 27/10/2025 12:51הגב לתגובה זומתח הרווחים עצום ועל חלקי חילוף מוגזם ועל עבודת מוסך זאת כבר פלנטה חדשה.הממשלה אשמה !תחרות אפס.עלות נדלן מרקיעה שחקים מה שגורר שכר דירה למוסכים ולכן שכר עבודה.בקיצור ממשלה יעילה היתה יכולה לנווט את העסק.
- 22.אנונימי 27/10/2025 12:18הגב לתגובה זואף אחד לא ביקש מהם לייבא ולאחסן..שימכרו כמו לימי 35 שנה שרק אחרי ההזמנה של הלקוח מיבאים את הרכב..וככה גם נקבל רכבים מפוארים יותר ובפחות כסף
- 21.נ ב ו ך 27/10/2025 08:20הגב לתגובה זובערוץ הספורט הוא מפרט בצורה מאוד ציורית ויפה את רשמיו מנסיעה לסין שהתקיימה כנראה ממש כשהוא כתב את המניפסט הזה. נקווה שהוייפיי במחלקת העסקים במטוס היה יציב
- 20.צודק! (ל"ת)אנונימי 27/10/2025 06:48הגב לתגובה זו
- 19.אנונימי 26/10/2025 23:14הגב לתגובה זואפילו היבואן אומר שהוא מרויח יותר
- 18.אוטו מקס. רכבים שמכר ב 220 אלף עלו לו 130 אלף (ל"ת)אנונימי 26/10/2025 21:43הגב לתגובה זו
- 17.אנונימי 26/10/2025 20:05הגב לתגובה זונמצאים בטופ של רשימת עשירי ישראל וכבר אפשר להבין על אחוזי הרווח שלהם לפי הכתבה צריך לצאת בקמפיין מימון המונים על מנת לעזור ליבוא ים לגמור את החודש...
- 16.מעניין (ל"ת)אנונימי R 26/10/2025 19:58הגב לתגובה זו
- 15.Roverlandאנונימי 26/10/2025 18:29הגב לתגובה זובחלק מהדגמים..בייחוד בפלח היוקרה..הרווח ליחידה עולה לעשרות אלפים.
- 14.אנונימי 26/10/2025 16:45הגב לתגובה זוהם פרה חולבת לא סתם הם מלכי הארץ ואתה משרתם של אדונים
- 13.מוטי ברנס 26/10/2025 16:06הגב לתגובה זויבואני הרכב יכולים להרוויח על כל רכב אפילו 40%לנדרובר דיסקברי 4 ללא מיסים בחנות 400000 שח ביבוא אישי שילמתי 200000 שח אמנם בן שנה אבל עדיין חיסכון של 50%משרד התחבורע רע לישראל פועל כגיס חמישי לטובת יבואני הרכב ומונע תחרות גם המכס שותף למחדלהיום רכב ביבוא אישי משלם 15% יותר מאשר באמצעות יבואןיואב פולו אתה מוזמן להשתלמות אצלי אתה לא מבין כלום
- 12.תתקן את החישוב 26/10/2025 11:48הגב לתגובה זותפחית את הביטוח ההובלה האחסנה עלויות העבודה ומה שנשאר עלות הרכב ועלות המס הרווח הלא ידועים שם תשחק ב 83%
- 11.אבי 26/10/2025 11:18הגב לתגובה זושאלה אמיתית כמה פעמים טסת לחול השנה על חשבון היבואנים והם זה לא אמור להיות גילוי נאות בנושא במיוחד בכתבה חשובה כמו זו
- 10.קיצור קשה להם בגלל זה הם רוכשים כל מה שזז במשק (ל"ת)אדם 26/10/2025 09:42הגב לתגובה זו
- 9.פחיים 26/10/2025 07:31הגב לתגובה זוממש מסכנים 10000 שקל רווח לרכב בממוצע..אני תכף מוציא מטפחת נתונים ארציים בשנה 2024 נמכרו סך הכל 25809 כלי רכב של קיה ברחבי הארץ.25809x10000258090000 שקל רווח בשנה!!!!
- 8.אורי 26/10/2025 06:43הגב לתגובה זורחוק מהמציאות לפי מה שאתה מסביר אם יבואןנעטשה קבוע מבצע עם חבר בקביעות אני מדגיש ולא רק להתפטר ממלאי מבחינתך הוא מפסיד כי אמרת שהוא מרוויח על חלקים אבל ניקח בחשבון 8 שנים אחריות. העיוות של תמונה שיובאן שועל כמו כולמוביל מגיע לרווח ממוצע כולל הוצאות של לפחות 30 אלף לרכב לפני מבצעים אחרת מזמן היה סוגר10 אלף רק רווח על רכבים שנתקע איתם
- 7.אנונימי 26/10/2025 00:55הגב לתגובה זוחשוב לזכור שכל ההוצאות מוכרות במלואן על רווחי כלל הפעילות.
- 6.מבקר המבקרים 25/10/2025 21:13הגב לתגובה זולאור העובדה שמגיבים פה בוחרים לתקוף את הכותב ולא להתעמת עם טענה אחת שפירט. מדובר באופן ברור ומובהק בעדר המעודדות של פופוליסט עם אותן סיסמאות מטופשות. נסו להגיב לטענות
- 5.אנונימי 25/10/2025 15:47הגב לתגובה זוכמה כרטיסי טיסה יבואני הרכב מעניקים כדי להתעלם ממשהו שנקרא דוח מבקר המדינה קרא את כתבתו של עמיתך רן קידר כאן בביזפורטל. יש לי הרגשה שהוא לא מקבל מיבואני הרכב מתנות ונסיעות לחוץ לארץ
- 4.כל כך מיותר 25/10/2025 15:37הגב לתגובה זוהכותב ממש חף מאינטרסים. ולא מקבל נסיעות לחוץ לארץ ומתנות
- 3.ולכן עם רווח ל 5K10K ליחידה לא אוכל להסביר איך היבואנים הם מעשירי הארץ. כתב מטורלל (ל"ת)אחד מבפנים 25/10/2025 14:19הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 25/10/2025 12:51הגב לתגובה זוהשורה נתחתונה בכתבה היא כנראה די נכונה אבל חישוב הוצאה על הריבית שגויאפילו אם נניח שהיבואן משלם 90000 ליצרן והובלה ןהוא משלם את זה שנה מראש ובריבית של 7% עדיין הריבית היא 6300 למכונית. אם הזמן בין התשלום ליצרן למכירה ללקוח הוא רק חצי שנה אז הריבית תהיה פחות מ4000 לרכב ולא 7.510K
- 1.אנונימי 25/10/2025 12:26הגב לתגובה זומספיק לקרוא את דוח מבקר המדינה ולהסתכל על דוחות חברות יבוא הרכב בבורסה.תפסיק להגן עליהם.זה לא מכבודך כעתונאי.מעניין באיזה צד אתה

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת
כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך
ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.
מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%.
העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45% והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו.
רכב חשמלי של MG קרדיט: מתוך אתר החברהאיך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
אם כלי רכב חשמליים נרכשים פחות, למה דחוף לאוצר להגדיל את המס עליהם לגובה של 52%?
אם חשבנו שבאופן אידיאלי, המדינה צריכה לעודד קנייה של רכבים חשמליים ופחות מזהמים אז נחשוב שנית: ישראל מתכוונת להעלות את שיעור המס על קניית רכבים חשמליים ל-52% החל מתחילת 2026, עלייה של 7% מ-45% הנהוגים כיום וזאת אחרי שהוא הועלה לפני שנה מרמה של 35%. כפי שדווח כאן בעבר הכוונה היא להביא את המס על רכבים חשמליים לאותה דרגה כמו הרכבים הממונעים בבנזין שעומד על כ-83%, אך יש לציין כי על רכבים אלו חלות הטבות לפי עד כמה הרכב מזהם וכמה חומרים מזהמים הוא פולט.
הטיעון לטובת העלאת המיסים על כלי רכב מתבסס על כך שכבר כיום המיסים הללו מעשירים את קופת המדינה בעשרות מיליארדי שקלים כיום, לאחר שנתיים של
מלחמה יקרה, היא זקוקה להם יותר מאי פעם. רק בשנת 2023, הכנסות המדינה ממס הקנייה הגיעו לכ-13.95 מיליארד שקלים.
אם שיעור המס על רכבים חשמליים עולה ל-52%, צפויה הכנסה לא מבוטלת עבור המדינה, גם אם קשה להעריך בדיוק כמה מתוך ההכנסות הכוללות יגיעו מרכבים חשמליים
בלבד, היות שמספרם עדיין נמוך יחסית לעומת מספר המכוניות הרגילות הממונעות בבנזין שנמכרות בשוק. ההערכה היא כי קיימים בישראל מעל ל-160 אלף רכבים חשמליים לעומת 3 מיליון רכבים מונעי בנזין, כאשר בתחילת השנה דווח עם ירידה של כ-20% במכירות הרכבים החשמליים.
אז כמה המס החדש יעלה לנו? הוא יהיה בסדר גודל של חצי מהמחיר הסופי, כך שאם יבואן קונה את הרכב ב-80 אלף שקלים, עלות הרכב עם המס תהיה 120 אלף שקלים והוא יועמד למכירה לציבור הרחב ב-160 אלף שקלים. הגדלת המס צפויה להגדיל את העלות בעוד כ-5,000 שקלים. ואם זה לא היה מספיק, רוכשי הרכבים החשמליים צריכים לקחת בחשבון שבקרוב הם יחלו לשלם גם “מס נסועה”, שהוא מס המחושב לפי קילומטראז׳ יחד עם העלאת מס הקנייה ככל הנראה כדי לפצות על הפחתת מסים שבוצעה בעבר.
הגברת המיסים על הרכבים החשמליים שוב ושוב אולי תהיה טובה לקופת המדינה, גם אם לא באופן משמעותי. אבל מה שבטוח זה שהגדלת מס הקנייה על רכבים בטח לא יועיל ליוקר המחיה שכבר מטפס בלי סוף ובכל קטגוריה אפשרית, ובוודאי היא חסרת היגיון כשמדובר במוצר שיש לעודד את רכישתו על פני התחלופה המזהמת יותר. מס על דלק הגיוני כמו מס על סיגריות. מס גבוה על רכב חשמלי שממילא לא נמכר יותר מדי ולא ברור כמה הוא יתרום לקופה הציבורית, פחות.
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
