רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- 170,000 ש"ח זה ה 135,000 החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
מס המוטל על רכב עם מנוע בעירה, היברידי או פלאג אין הוא 83%. באותו אופן 169,500/1.83 ומתקבל סכום של 92,622 ₪.
אם מישהו מכם חושב שהיבואן רוכש את הרכב במחיר של 32,622 ₪ מהיצרן, או 42,622 ₪ וגוזר רווח של 60,000 ₪ או 50,000 ₪ לרכב, אני באמת לא יודע למה אתם מבזבזים את הזמן בקריאת הטור הזה, לכו תייבאו כלי רכב בעצמכם, המחוקק מאפשר הרבה חופש ליזמות כזו.
- כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
- רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
בונדד ואתר הכנה
אבל זו רק ההתחלה, היבואן צריך להחזיק בונדד מתפקד, אותו אתר אליו מתנקזות המכוניות שמגיעו מהאוניות, עם עשרות עובדים בכל רגע נתון. המקום הוא גם עתיר נדל"ן. כלומר כל רכב מאוחסן מחייב שטח אדמה עליו הוא חונה. זה עולה לא מעט כסף, גם בעלות אלטרנטיבית.
היבואן גם מחזיק אתר הכנה לפני מסירה ללקוח. ההכנה הזו לוקחת זמן, וגם היא עתירת כח אדם ופעילות, ועולה הרבה כסף.
אגב, אם יש 'חסמים' העומדים בפני יבואנים קטנים שרוצים להיכנס לשוק הם בדיוק בנקודות האלה, ואנסה למקד את האירוע במאמר נפרד.
מימון
עכשיו ניקח יבואן גדול. כזה שמייבא אלפי כלי רכב בשנה, ואפילו עשרות אלפי כלי רכב בשנה. יצרן הרכב מבקש לקבל כסף כאן ועכשיו. הזמנת 2000 יחידות מרכב X – תעביר בבקשה את הכסף. היצרן אינו בנק. יש לו את מבנה ההוצאות שלו והוא רוצה לקבל את הכסף כמה שיותר מהר, לעיתים ממש עם ההזמנה. אותו יבואן ישראלי פונה לבנק שלו ומבקש הלוואה. טווח קצר או ארוך, און-קול כזה או אחר, כך או כך מדובר במיליארדי שקלים של אשראי פתוח כל הזמן. מכמה שיחות, המספר שני מיליארד 'קל' נזרק לא פעם לאוויר. ריבית הפריים P עומדת היום על 6% לשנה. על 2.0 מיליארד שקלים מדובר בלא פחות מ 120.0 מיליון שקל הוצאות ריבית בלבד. היבואן לא קונה את הכסף ב P אלא ב P+. כמה מעל הפריים – זה בין היבואן לבנק. לא נפספס הרבה אם נאמר שעלויות המימון של יבואן גדול יהיו בין 150.0 מיליון שח בשנה ל 200.0 מיליון ₪ בשנה, אם לא למעלה מכך.
אם יבואן כזה מוכר 20,000 כלי רכב בשנה, רק עלות המימון של רכב בודד היא בין 7500 ₪ ל 10,000 ₪. אם הוא מוכר פחות, אזי על כל יחידת מכירה מועמסת עלות מימון גבוהה יותר.
עלויות שיווק
תוסיפו עלויות שיווק שמסתכמות לעשרות מיליוני שקלים בשנה (מהדוחות השנתיים של קרסו מוטורס הוצאות השיווק ב 2024 היו 72.0 מיליון שקלים, וב 2023 סכום של 60.0 מיליון שקלים), שכר עובדים (יבואני הרכב בישראל מפרנסים ישירות אלפי בתי אב, ובעקיפין עוד עשרות אלפי בתי אב), ובסוף צריך לגזור רווח ליחידת מכירה.
לא הכנסנו לחשבון עלויות של אולמות מכירה ותצוגה, עלויות שכר ועוד. בפועל התמונה שונה לחלוטין.
ההערכה שלי היא שהרווחיות ממכירת כלי רכב חדשים היא באחוזים בודדים, הרבה מתחת ל 10%.
כלומר הכותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים לרכב הן מגניבות ועושות טוב על הלב שמצאנו את הרשע התורן, רק שאין להן אחיזה במציאות. כמה בפועל? ממוצע של 10,000 ₪ לרכב 'רגיל' לא יהיה מאוד שגוי. יהיו כלי רכב עם רווחיות של 5000 שח ליחידה, ויהיו עם 15,000 ₪ ליחידה. לכן רשמתי 'ממוצע'.
אז איפה הכסף הגדול? להערכתי הכסף הגדול של יבואני הרכב נמצא בחלפים. גם כאן צריך להיזהר לא להיגרר לפופוליזם. אסור להשוות עלות של פילטר שמן שאתה הלקוח מייבא עצמית מחו"ל, לעומת העלות אצל היבואן שקונה מלאי, משלם מיסים כדת וכדין, מאחסן, מנהל ובסוף גם גורט אם לא נדרש. אבל זה באמת סיפור אחר.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון. להערכתי כל המספרים הרשומים מסתירים את התמונה המדויקת של המו"מ בין היצרן ליבואן, אבל על זה אנסה להרחיב במאמר נפרד.
לסיכום,
אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב, על אף אחד מהם. עם זאת, שיח רדוד, שגוי ומוטעה ביודעין, בסגנון של Kill the rich לעיתים מביך מאוד ומזלזל בקורא, מחייב תיקון והעמדת הדברים על דיוקם.
- 2.אנונימי 25/10/2025 12:51הגב לתגובה זוהשורה נתחתונה בכתבה היא כנראה די נכונה אבל חישוב הוצאה על הריבית שגויאפילו אם נניח שהיבואן משלם 90000 ליצרן והובלה ןהוא משלם את זה שנה מראש ובריבית של 7% עדיין הריבית היא 6300 למכונית. אם הזמן בין התשלום ליצרן למכירה ללקוח הוא רק חצי שנה אז הריבית תהיה פחות מ4000 לרכב ולא 7.510K
- 1.אנונימי 25/10/2025 12:26הגב לתגובה זומספיק לקרוא את דוח מבקר המדינה ולהסתכל על דוחות חברות יבוא הרכב בבורסה.תפסיק להגן עליהם.זה לא מכבודך כעתונאי.מעניין באיזה צד אתה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
כל הדגמים מצוידים בסוללה בקיבולת של 68.8Kwh המאפשרת טווח של 485 ק"מ לדגמי ההנעה האחורית או 445 ק"מ לדגם ההנעה הכפולה, בתקן המחמיר WLTP. טעינה איטית AC בהספק של 11Kw או טעינה מהירה בהספק של עד 200Kw. בנוסף, לדיפאל S05 אפשרויות V2L ( כלומר הפיכת הרכב לסוללה ענקית המאפשרת להפעיל מגוון מכשירי חשמל ביתיים, לרבות צרכני חשמל 'כבדים' ) בהספק של עד 6Kw.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום הבטיחות מצויד הדיפאל S05 בסט מערכות בטיחות אקטיביות מתקדם הכולל בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ומניעת התנגשות, מניעת שיכחת ילדים ועוד, ובהתאם מקבל הדיפאל S05 ציון מקסימלי 8 עבור אבזור בטיחות. הדיפאל S05 אמור לעבור את מבחני הבטיחות של ה EuroNcap עוד השנה, והיצרנית מעריכה כי הרכב יקבל ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.
טויוטה (יצרן)רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק, הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב
כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים.
הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?
לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.
מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?
במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.
האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?
ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.
מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?
