רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס | (35)
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.

מס המוטל על רכב עם מנוע בעירה, היברידי או פלאג אין הוא 83%. באותו אופן 169,500/1.83 ומתקבל סכום של 92,622 ₪.

אם מישהו מכם חושב שהיבואן רוכש את הרכב במחיר של 32,622 ₪ מהיצרן, או 42,622 ₪ וגוזר רווח של 60,000 ₪ או 50,000 ₪ לרכב, אני באמת לא יודע למה אתם מבזבזים את הזמן בקריאת הטור הזה, לכו תייבאו כלי רכב בעצמכם, המחוקק מאפשר הרבה חופש ליזמות כזו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בונדד ואתר הכנה

אבל זו רק ההתחלה, היבואן צריך להחזיק בונדד מתפקד, אותו אתר אליו מתנקזות המכוניות שמגיעו מהאוניות, עם עשרות עובדים בכל רגע נתון. המקום הוא גם עתיר נדל"ן. כלומר כל רכב מאוחסן מחייב שטח אדמה עליו הוא חונה. זה עולה לא מעט כסף, גם בעלות אלטרנטיבית.

היבואן גם מחזיק אתר הכנה לפני מסירה ללקוח. ההכנה הזו לוקחת זמן, וגם היא עתירת כח אדם ופעילות, ועולה הרבה כסף.

אגב, אם יש 'חסמים' העומדים בפני יבואנים קטנים שרוצים להיכנס לשוק הם בדיוק בנקודות האלה, ואנסה למקד את האירוע במאמר נפרד.

מימון

עכשיו ניקח יבואן גדול. כזה שמייבא אלפי כלי רכב בשנה, ואפילו עשרות אלפי כלי רכב בשנה. יצרן הרכב מבקש לקבל כסף כאן ועכשיו. הזמנת 2000 יחידות מרכב X – תעביר בבקשה את הכסף. היצרן אינו בנק. יש לו את מבנה ההוצאות שלו והוא רוצה לקבל את הכסף כמה שיותר מהר, לעיתים ממש עם ההזמנה. אותו יבואן ישראלי פונה לבנק שלו ומבקש הלוואה. טווח קצר או ארוך, און-קול כזה או אחר, כך או כך מדובר במיליארדי שקלים של אשראי פתוח כל הזמן. מכמה שיחות, המספר שני מיליארד 'קל' נזרק לא פעם לאוויר.  ריבית הפריים P עומדת היום על 6% לשנה. על 2.0 מיליארד שקלים מדובר בלא פחות מ 120.0 מיליון שקל הוצאות ריבית בלבד. היבואן לא קונה את הכסף ב P אלא ב P+. כמה מעל הפריים – זה בין היבואן לבנק. לא נפספס הרבה אם נאמר שעלויות המימון של יבואן גדול יהיו בין 150.0 מיליון שח בשנה ל 200.0 מיליון ₪ בשנה, אם לא למעלה מכך.

אם יבואן כזה מוכר 20,000 כלי רכב בשנה, רק עלות המימון של רכב בודד היא בין 7500 ₪ ל 10,000 ₪. אם הוא מוכר פחות, אזי על כל יחידת מכירה מועמסת עלות מימון גבוהה יותר.

עלויות שיווק

תוסיפו עלויות שיווק שמסתכמות לעשרות מיליוני שקלים בשנה (מהדוחות השנתיים של קרסו מוטורס הוצאות השיווק ב 2024 היו 72.0 מיליון שקלים, וב 2023 סכום של 60.0 מיליון שקלים), שכר עובדים (יבואני הרכב בישראל מפרנסים ישירות אלפי בתי אב, ובעקיפין עוד עשרות אלפי בתי אב), ובסוף צריך לגזור רווח ליחידת מכירה.

לא הכנסנו לחשבון עלויות של אולמות מכירה ותצוגה, עלויות שכר ועוד. בפועל התמונה שונה לחלוטין. 

ההערכה שלי היא שהרווחיות ממכירת כלי רכב חדשים היא באחוזים בודדים, הרבה מתחת ל 10%.

כלומר הכותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים לרכב הן מגניבות ועושות טוב על הלב שמצאנו את הרשע התורן, רק שאין להן אחיזה במציאות. כמה בפועל? ממוצע של 10,000 ₪ לרכב 'רגיל' לא יהיה מאוד שגוי. יהיו כלי רכב עם רווחיות של 5000 שח ליחידה, ויהיו עם 15,000 ₪ ליחידה. לכן רשמתי 'ממוצע'.

אז איפה הכסף הגדול? להערכתי הכסף הגדול של יבואני הרכב נמצא בחלפים. גם כאן צריך להיזהר לא להיגרר לפופוליזם. אסור להשוות עלות של פילטר שמן שאתה הלקוח מייבא עצמית מחו"ל, לעומת העלות אצל היבואן שקונה מלאי, משלם מיסים כדת וכדין, מאחסן, מנהל ובסוף גם גורט אם לא נדרש. אבל זה באמת סיפור אחר.

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון. להערכתי כל המספרים הרשומים מסתירים את התמונה המדויקת של המו"מ בין היצרן ליבואן, אבל על זה אנסה להרחיב במאמר נפרד.

לסיכום,

אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב, על אף אחד מהם. עם זאת, שיח רדוד, שגוי ומוטעה ביודעין, בסגנון של Kill the rich לעיתים מביך מאוד ומזלזל בקורא, מחייב תיקון והעמדת הדברים על דיוקם.


תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    רמי 31/10/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    תחשיב העלות הוא גניבת דעתמרכב של 200000 יורד 18% מעמאבל המיסוי של 83% חל על מחיר הקניה ולא על מחיר המכירה כך שהמיסוי הוא פחות מחצי ממה שחושב בכתבהמעניין מי הזמין את הכתבה הזאת
  • 32.
    אנונימי 29/10/2025 18:45
    הגב לתגובה זו
    לא הובא נתון חשוב שהיבואנים הישראליים מתפרנסים מאד יפה מהתמחור של רמות הגימור השונות ואקססוריז שנמכרים בנפרד במחירים מופרזים לחלוטין ...וכמובן הריווחיות המטורפת על מוסכי ההסדר של היבואן עם חלקי החילוף המקוריים שיקרים בעשרות ואף מאות אחוזים ביחס לחלקים זהים בייבוא אישי
  • 31.
    העין השביעית 28/10/2025 19:06
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזאת ללא ספק ראויה לפרס הכתב שירה לעצמו ברגל של 2025. אם יש פרס דארווין לעיתונאי שכתב כזה מניפסט ואז פרסם עוד כתבה ממסע פינוקים בסין על חשבון יבואן אז מזל טוב.הוא של יואב פולס
  • 30.
    דוד 28/10/2025 12:48
    הגב לתגובה זו
    ברור מעל לכל ספק שהיבואנים בלחץ יותר ויותר מידע זורם על הרווח המופקע שהם גובים. ברור שעכשיו יפנקו כתבי חצר בכדי להוריד את הלהבות.ולעניין היבוא האישי הדבר כל כל מסובך בזכות יבואני הרכב עם הלובי והסיכוי של האזרח לייבא הוא מזערי בגלל כל המחסומים
  • שמואל חרלכ 28/10/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    יבואן שנמצא תחת חקירת ממונה על התחרות שלח את העיתונאי לסין לנסיעת יוקרה.
  • 29.
    אנונימי 28/10/2025 05:51
    הגב לתגובה זו
    צודק אבל...הם מרוויחים על כל רכב ריבית מטורפת.שמממנת להם את כל הפעילויות שציינת.שלחלקן יש להם תעריפים שאתה תהיה בהלם כאשר תשמע כמה מעט זה לעומת כל אזרחי פרחי שיבקש ברחוב.ותכפיל באלפי המכוניות המיובאות בשנה ותגיע לרווח של מליוני שקלים בשנה.הם עדין יכולים להרוויח יפה וגם לייבא מכוניות חשמליות זולות יותר למעטץוטי יכולת שאכפת להם מהסביבה
  • 28.
    יסמין 27/10/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
    איך שהוא היבואנים מצליחים למכור גם במבצעים עם עשרות אלפי שקלים הנחה כשהם לחוצים. מה זה המחיר עלות שלהם מחיר הפסדאנחנו רואים כמה הדגמים האלה עולים במדינות אחרות. מה שקורה כאן זה מוגזם.
  • 27.
    שפטר 27/10/2025 16:43
    הגב לתגובה זו
    מאז שהכתב הנכבד יואב פולס התחיל לסקר רכבים.הוא נוהג לתקוף שוב ושוב את כתבי הרכב באתרי הרכב השוניםואו את כתבת הטלוויזיה בערוץ כאן 11 המעזים לציין את רווחי יבואני הרכב בישראל.הסיבות הן ברורות כתיבה ביקורתית תמנע ממנו קבלתסיוע היבואנים לקבלת רכבים לסקירהמבחן של רכביםימנע ממנו להגיע להשקות רכבים בישראל ובחול.
  • 26.
    אל 27/10/2025 14:56
    הגב לתגובה זו
    התחלתי לקרוא מסוקרן אבל נוכחתי שמה שהכותב תיאר כKill the Rich הוא עושה בעצמו אבל בכיוון ההפוך.משום מה הכותב החליט להתעלם מעובדות מסוימות ממידע קיים ואיך לומר בעדינות לעוות חלק מהעובדות שהזכיר.למה הוא עשה את זה תחליטו אתם.
  • 25.
    אורי 27/10/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
    כתב נכבד אתה אומר שאתה לא בא להגן על היבואנים אבל זה בדיוק מה שאתה עושה ואולי פשוט מחוסר הבנה!! החישוב שלך פשוט לא נכון !! את המס 83% משלמים על עלות הרכב והוא לא נגזר ממחיר המכירה!! כדאי שתלמד את הנושא לפני שאתה מטעה את הציבורהיבואנים אכן מרוויחים עשרות אלפי שקלים על כל רכב אחרי כל ההוצאות שלהם
  • 24.
    אנונימי 27/10/2025 13:00
    הגב לתגובה זו
    הבנתי את דרך החישוב שלך .אם זה לא כזה רווח ענקאז מהו רווח בעיניך .אין פה עלות יצור או חומר גלם .הם מרוויחים יותר מהיצרן עצמו .תפתחו את היבוא ליבוא עצמי .ואז תראו מחירים אמיתים .פה כל חלק עולה פי 3 ויותר מהזמנה פשוטה באינטרנט .כך גם מעלים את מחיר הביטוח .שוד לאור יום שגם המדינה שותפה בו .
  • 23.
    מוקי 27/10/2025 12:31
    הגב לתגובה זו
    המס מחושב לפי עלות הרכב .. צריך להכפיל את העלות של הרכב בשווי המס קניה לא המעמ ולא שווי המכירה .. ושם נמצא עוד איזה 30K
  • חד משמעי 27/10/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    מתח הרווחים עצום ועל חלקי חילוף מוגזם ועל עבודת מוסך זאת כבר פלנטה חדשה.הממשלה אשמה !תחרות אפס.עלות נדלן מרקיעה שחקים מה שגורר שכר דירה למוסכים ולכן שכר עבודה.בקיצור ממשלה יעילה היתה יכולה לנווט את העסק.
  • 22.
    אנונימי 27/10/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא ביקש מהם לייבא ולאחסן..שימכרו כמו לימי 35 שנה שרק אחרי ההזמנה של הלקוח מיבאים את הרכב..וככה גם נקבל רכבים מפוארים יותר ובפחות כסף
  • 21.
    נ ב ו ך 27/10/2025 08:20
    הגב לתגובה זו
    בערוץ הספורט הוא מפרט בצורה מאוד ציורית ויפה את רשמיו מנסיעה לסין שהתקיימה כנראה ממש כשהוא כתב את המניפסט הזה. נקווה שהוייפיי במחלקת העסקים במטוס היה יציב
  • 20.
    צודק! (ל"ת)
    אנונימי 27/10/2025 06:48
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אנונימי 26/10/2025 23:14
    הגב לתגובה זו
    אפילו היבואן אומר שהוא מרויח יותר
  • 18.
    אוטו מקס. רכבים שמכר ב 220 אלף עלו לו 130 אלף (ל"ת)
    אנונימי 26/10/2025 21:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אנונימי 26/10/2025 20:05
    הגב לתגובה זו
    נמצאים בטופ של רשימת עשירי ישראל וכבר אפשר להבין על אחוזי הרווח שלהם לפי הכתבה צריך לצאת בקמפיין מימון המונים על מנת לעזור ליבוא ים לגמור את החודש...
  • 16.
    מעניין (ל"ת)
    אנונימי R 26/10/2025 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    Roverlandאנונימי 26/10/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    בחלק מהדגמים..בייחוד בפלח היוקרה..הרווח ליחידה עולה לעשרות אלפים.
  • 14.
    אנונימי 26/10/2025 16:45
    הגב לתגובה זו
    הם פרה חולבת לא סתם הם מלכי הארץ ואתה משרתם של אדונים
  • 13.
    מוטי ברנס 26/10/2025 16:06
    הגב לתגובה זו
    יבואני הרכב יכולים להרוויח על כל רכב אפילו 40%לנדרובר דיסקברי 4 ללא מיסים בחנות 400000 שח ביבוא אישי שילמתי 200000 שח אמנם בן שנה אבל עדיין חיסכון של 50%משרד התחבורע רע לישראל פועל כגיס חמישי לטובת יבואני הרכב ומונע תחרות גם המכס שותף למחדלהיום רכב ביבוא אישי משלם 15% יותר מאשר באמצעות יבואןיואב פולו אתה מוזמן להשתלמות אצלי אתה לא מבין כלום
  • 12.
    תתקן את החישוב 26/10/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    תפחית את הביטוח ההובלה האחסנה עלויות העבודה ומה שנשאר עלות הרכב ועלות המס הרווח הלא ידועים שם תשחק ב 83%
  • 11.
    אבי 26/10/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
    שאלה אמיתית כמה פעמים טסת לחול השנה על חשבון היבואנים והם זה לא אמור להיות גילוי נאות בנושא במיוחד בכתבה חשובה כמו זו
  • 10.
    קיצור קשה להם בגלל זה הם רוכשים כל מה שזז במשק (ל"ת)
    אדם 26/10/2025 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    פחיים 26/10/2025 07:31
    הגב לתגובה זו
    ממש מסכנים 10000 שקל רווח לרכב בממוצע..אני תכף מוציא מטפחת נתונים ארציים בשנה 2024 נמכרו סך הכל 25809 כלי רכב של קיה ברחבי הארץ.25809x10000258090000 שקל רווח בשנה!!!!
  • 8.
    אורי 26/10/2025 06:43
    הגב לתגובה זו
    רחוק מהמציאות לפי מה שאתה מסביר אם יבואןנעטשה קבוע מבצע עם חבר בקביעות אני מדגיש ולא רק להתפטר ממלאי מבחינתך הוא מפסיד כי אמרת שהוא מרוויח על חלקים אבל ניקח בחשבון 8 שנים אחריות. העיוות של תמונה שיובאן שועל כמו כולמוביל מגיע לרווח ממוצע כולל הוצאות של לפחות 30 אלף לרכב לפני מבצעים אחרת מזמן היה סוגר10 אלף רק רווח על רכבים שנתקע איתם
  • 7.
    אנונימי 26/10/2025 00:55
    הגב לתגובה זו
    חשוב לזכור שכל ההוצאות מוכרות במלואן על רווחי כלל הפעילות.
  • 6.
    מבקר המבקרים 25/10/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
    לאור העובדה שמגיבים פה בוחרים לתקוף את הכותב ולא להתעמת עם טענה אחת שפירט. מדובר באופן ברור ומובהק בעדר המעודדות של פופוליסט עם אותן סיסמאות מטופשות. נסו להגיב לטענות
  • 5.
    אנונימי 25/10/2025 15:47
    הגב לתגובה זו
    כמה כרטיסי טיסה יבואני הרכב מעניקים כדי להתעלם ממשהו שנקרא דוח מבקר המדינה קרא את כתבתו של עמיתך רן קידר כאן בביזפורטל. יש לי הרגשה שהוא לא מקבל מיבואני הרכב מתנות ונסיעות לחוץ לארץ
  • 4.
    כל כך מיותר 25/10/2025 15:37
    הגב לתגובה זו
    הכותב ממש חף מאינטרסים. ולא מקבל נסיעות לחוץ לארץ ומתנות
  • 3.
    ולכן עם רווח ל 5K10K ליחידה לא אוכל להסביר איך היבואנים הם מעשירי הארץ. כתב מטורלל (ל"ת)
    אחד מבפנים 25/10/2025 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 25/10/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    השורה נתחתונה בכתבה היא כנראה די נכונה אבל חישוב הוצאה על הריבית שגויאפילו אם נניח שהיבואן משלם 90000 ליצרן והובלה ןהוא משלם את זה שנה מראש ובריבית של 7% עדיין הריבית היא 6300 למכונית. אם הזמן בין התשלום ליצרן למכירה ללקוח הוא רק חצי שנה אז הריבית תהיה פחות מ4000 לרכב ולא 7.510K
  • 1.
    אנונימי 25/10/2025 12:26
    הגב לתגובה זו
    מספיק לקרוא את דוח מבקר המדינה ולהסתכל על דוחות חברות יבוא הרכב בבורסה.תפסיק להגן עליהם.זה לא מכבודך כעתונאי.מעניין באיזה צד אתה
BYD  חדש
צילום: יצרן

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?

מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר  - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת

רן קידר |
נושאים בכתבה מס קנייה


כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך

ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.

מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים  העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%. 

העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.

נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45%   והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו. 


רכב חשמלי של MG קרדיט: מתוך אתר החברהרכב חשמלי של MG קרדיט: מתוך אתר החברה
המספר היומי

איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי

אם כלי רכב חשמליים נרכשים פחות, למה דחוף לאוצר להגדיל את המס עליהם לגובה של 52%?

הדס ברטל |

אם חשבנו שבאופן אידיאלי, המדינה צריכה לעודד קנייה של רכבים חשמליים ופחות מזהמים אז נחשוב שנית: ישראל מתכוונת להעלות את שיעור המס על קניית רכבים חשמליים ל-52% החל מתחילת 2026, עלייה של 7% מ-45% הנהוגים כיום וזאת אחרי שהוא הועלה לפני שנה מרמה של 35%. כפי שדווח כאן בעבר הכוונה היא להביא את המס על רכבים חשמליים לאותה דרגה כמו הרכבים הממונעים בבנזין שעומד על כ-83%, אך יש לציין כי על רכבים אלו חלות הטבות לפי עד כמה הרכב מזהם וכמה חומרים מזהמים הוא פולט. 

הטיעון לטובת העלאת המיסים על כלי רכב מתבסס על כך שכבר כיום המיסים הללו מעשירים את קופת המדינה בעשרות מיליארדי שקלים כיום, לאחר שנתיים של מלחמה יקרה, היא זקוקה להם יותר מאי פעם. רק בשנת 2023, הכנסות המדינה ממס הקנייה הגיעו לכ-13.95 מיליארד שקלים.
אם שיעור המס על רכבים חשמליים עולה ל-52%, צפויה הכנסה לא מבוטלת עבור המדינה, גם אם קשה להעריך בדיוק כמה מתוך ההכנסות הכוללות יגיעו מרכבים חשמליים בלבד, היות שמספרם עדיין נמוך יחסית לעומת מספר המכוניות הרגילות הממונעות בבנזין שנמכרות בשוק. ההערכה היא כי קיימים בישראל מעל ל-160 אלף רכבים חשמליים לעומת 3 מיליון רכבים מונעי בנזין, כאשר בתחילת השנה דווח עם ירידה של כ-20% במכירות הרכבים החשמליים.

אז כמה המס החדש יעלה לנו? הוא יהיה בסדר גודל של חצי מהמחיר הסופי, כך שאם יבואן קונה את הרכב ב-80 אלף שקלים, עלות הרכב עם המס תהיה 120 אלף שקלים והוא יועמד למכירה לציבור הרחב ב-160 אלף שקלים. הגדלת המס צפויה להגדיל את העלות בעוד כ-5,000 שקלים. ואם זה לא היה מספיק, רוכשי הרכבים החשמליים צריכים לקחת בחשבון שבקרוב הם יחלו לשלם גם “מס נסועה”, שהוא מס המחושב לפי קילומטראז׳ יחד עם העלאת מס הקנייה ככל הנראה כדי לפצות על הפחתת מסים שבוצעה בעבר.

הגברת המיסים על הרכבים החשמליים שוב ושוב אולי תהיה טובה לקופת המדינה, גם אם לא באופן משמעותי. אבל מה שבטוח זה שהגדלת מס הקנייה על רכבים בטח לא יועיל ליוקר המחיה שכבר מטפס בלי סוף ובכל קטגוריה אפשרית, ובוודאי היא חסרת היגיון כשמדובר במוצר שיש לעודד את רכישתו על פני התחלופה המזהמת יותר. מס על דלק הגיוני כמו מס על סיגריות. מס גבוה על רכב חשמלי שממילא לא נמכר יותר מדי ולא ברור כמה הוא יתרום לקופה הציבורית, פחות.