BYD  חדש
צילום: יצרן

הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות

המהפכה הסינית משנה את חוקי המשחק  והמערב בפיגור של שנים; מה קורה בוולוו ורנו?



עמית בר |
נושאים בכתבה רכב חשמלי סין

העולם משתנה. בזמן שענקיות הרכב המערביות עדיין מתלבטות על אסטרטגיית החשמול שלהן, הסינים כבר רצים קדימה במהירות שיא. המספרים מדברים בעד עצמם: ב-2024 נמכרו בעולם 17 מיליון רכבים חשמליים – עלייה של 25% תוך שנה בלבד. הקצב נשמר גם בשנה הנוכחית. סין כבר שולטת ביותר מ-60% מהעוגה הזו.

BYD, Zeekr, Geely ואפילו Xiaomi, הפכו משחקניות מקומיות לאיום אסטרטגי על התעשייה המערבית כולה. הן לא מחקות, הן מחדשות, הן יוזמות, הן מכתיבות את הקצב. BYD מסתערת על השוק הארופאי עם כמות מודלים גדולה והיקף מכירות משמעותי באירופה ובעולם בכלל. BYD מובילה בעולם במכירות רכבים חשמליים עם 4.2 מיליון רכבים ב-2024. היעד ל-2025 הוא 4.6 מיליון. בינתיים, בחדרי הישיבות של דטרויט ושטוטגרט עדיין מתווכחים על תוכניות חומש. אבל השוק בורח להם. 

באירופה נתח השוק של רכבים חשמליים עומד על 14% בלבד. בסין – כבר 28%. הפער רק הולך וגדל.

וולוו: כשהמנכ"ל חוזר מהפנסיה להציל את החברה

האקן סמואלסון, מנכ"ל וולוו לשעבר, ישב בבית ונהנה מהפרישה. ואז מגיעה שיחה: "תחזור, דחוף". באפריל, סמואלסון חוזר לכיסא המנכ"ל. ה-EX90 החשמלי המיוחל מתעכב שנה וחצי. בעיקר בגלל תקלות תוכנה ובעיות ייצור. המכירות הגלובליות צונחות ב-9%. הפסד של 1.2 מיליארד דולר ברבעון אחד.

התוכנית שלו בשלושה שלבים: חיתוך דרקוני בהוצאות,  מתקפת שיווק כדי להחזיר את הלקוחות שברחו, וחזרה לחדשנות, אבל רק אחרי שמייצבים את הספינה.

הפתעה נוספת: וולוו נסוגה מהאסטרטגיה של "רק חשמל". עכשיו מדברים על היברידיות כ"גשר מעבר". זה אולי נשמע כמו הודאה בכישלון. אבל התחזיות מראות ש-30% מהשוק העולמי יהיה היברידי עד 2030. לפעמים צריך לבלוע את הגאווה.

וולוו נזכיר שייכת לג'ילי הסינית, זו עוד פלישה של הסינית למערב. הם מוכרים ישירות וגם באופן עקיף - דרך וולוו וחברות נוספות. בוושינגטון זה מדליק נורות אדומות כשיש איומים לאסור על החברה למכור בארה"ב. סמואלסון מנסה להרגיע וטוען שהחברה עצמאית והמידע נשמר אצלם.


רנו: השותפויות כתרופת פלא או סימן לחולשה?

פרנסואה פרובוסט נכנס לתפקיד מנכ"ל רנו ביולי עם מסר ברור: לבד לא נשרוד. החברה הצרפתית הגאה מודה בעובדות. נתח השוק באירופה הוא 8% ובירידה משמעותית. הדרך לעצור את הדימום - שותפויות ועוד שותפויות. ג'ילי, ארמקו,קואלקום, גוגל, הרשימה ארוכה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רנו נפרדת בהדרגה מניסאן, השותפה ההיסטורית שלה. מצד אחד, זה הימור מסוכן. מצד שני, זה מאפשר לה שיתופי פעולה עם אחרים. היא נערכת להרחבת הפעילות בדרום אמריקה, הודו, ברזיל. לברוח מאירופה הרוויה. במקביל היא מתמקדת להוריד עלויות - סוללות ליתיום-ברזל זולות ב-30% מהסוללות הרגילות.

פורד וניסאן: כשהענקים מתמוטטים

פורד, הסמל האמריקאי שהפך לסיפור אזהרה. 5 מיליארד דולר הפסדים על רכבים חשמליים. התחזית ל-2025 היא עוד 2-3 מיליארד באדום.  פורד נותנת לניסאן להשתמש במפעל הסוללות שלה בקנטקי, כי אין ביקוש. המפעל הענק עומד חצי ריק.

ניסאן במצב גרוע אף יותר. חוב של 20 מיליארד דולר. ריקולים המוניים. דחיית השקות של שני דגמי EV בארה"ב. נתח השוק בסין 8% ויורד. 

שתי החברות מנסות להיאחז זו בזו. שותפות כאן, הסכם שם. אבל כש-BYD מוכרת את ה-Seagull ב-10,000 דולר, קשה מאוד להתחרות מולה.  


השליטה של הסינים 

קצת מספרים על שליטה של הסינים בעולם - 85% משוק ה-EV בברזיל; 85% משוק ה-EV בתאילנד; 60% מהשוק העולמי.

המערב מנסה להתגונן. הוא מטיל מכסים של 25-100% על רכבים סיניים, הוא מוציא רגולציות חדשות כל רבעון ודרישות בטיחות "מיוחדות" לרכבים סיניים. אבל בסוף המחיר משחק תפקיד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולסג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולס

כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל

ג'אקו הפכה ללהיט השנה והחזירה את כלמוביל למקום הראשון; קרסו מזנקת, טלקאר ואונגר בירידה, וטסלה ממשיכה להיחלש

רונן קרסו |
נושאים בכתבה רכב

שוק יבואניות הרכב בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה עמוקה. אם עד לפני כחמש שנים היה זה תחום שמרני שבו השינויים התרחשו באיטיות, כניסת הרכבים החשמליים וההיברידיים, ובעיקר התפרצות המותגים הסיניים, טלטלו את הסדר הישן והפכו את הענף לדינמי ותחרותי מתמיד. נאמנות הצרכנים למותגים ותיקים התערערה, ויבואנים שנשענו על מותגים מסורתיים בלבד נאלצו להתמודד עם ירידות חדות במכירות, בעוד אחרים, שהימרו בזמן על השוק הסיני, נהנים כעת מגידול דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי בהיקפי המסירות. 

בפסגת הענף ניצבת השנה כלמוביל של שמואל חרלפ, ששווייה מוערך בכ-8 מיליארד שקל. לאחר שנה מאתגרת שבה נתח השוק שלה ירד ל-17.8%, החברה התאוששה במהירות בזכות החדרת מותג החשמליות הסיני ג'אקו (JAECOO), שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2025. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-13 אלף רכבי ג'אקו, המהווים כשליש מסך המסירות של קבוצת כלמוביל. בכך הצליחה החברה להחזיר לעצמה נתח שוק מרשים של 20.8%, ולהוביל את השוק בפער גדול. 


עם זאת, מדובר בהצלחה שמחייבת גיוון: מותגים סיניים נוטים לתנודתיות חדה, וכלמוביל תידרש למצוא את ה”ג'אקו הבאה” כדי לשמור על מעמדה. 

במקום השני שומרת על יציבות יוניון מוטורס של ג’ורג’ חורש, עם נתח שוק של 14.9%. החברה נשענת על ההצלחה המתמשכת של טויוטה, שדגמיה הפופולריים, RAV4 ויאריס קרוס, ממשיכים להימכר היטב. לצד טויוטה, יוניון שילבה בהצלחה מותגים סיניים כמו ג’ילי וזיקר, אך שניהם חוו השנה ירידות ניכרות של 22% ו-24% בהתאמה, בהתאם לשינויי הטעם של הצרכנים. 

את הזינוק המרשים ביותר רושמת השנה קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0%  , שטיפסה למקום השלישי עם נתח שוק של 14.6%, לאחר שלפני שלוש שנים הסתפקה רק ב-4%. הסיבה המרכזית: המותג הסיני צ’רי (Chery), שהפך לשם דבר בישראל ומכר השנה לא פחות מ-21 אלף מכוניות, כ-66% ממכירות הקבוצה. לצדו נהנתה קרסו גם מהצלחת מותג אקספנג (XPeng), שממנו נמכרו כ-5,000 רכבים נוספים. שוק ההון הגיב בהתאם, ושווי החברה הוכפל בשנה האחרונה ל-4 מיליארד שקל.