
הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
המהפכה הסינית משנה את חוקי המשחק והמערב בפיגור של שנים; מה קורה בוולוו ורנו?
העולם משתנה. בזמן שענקיות הרכב המערביות עדיין מתלבטות על אסטרטגיית החשמול שלהן, הסינים כבר רצים קדימה במהירות שיא. המספרים מדברים בעד עצמם: ב-2024 נמכרו בעולם 17 מיליון רכבים חשמליים – עלייה של 25% תוך שנה בלבד. הקצב נשמר גם בשנה הנוכחית. סין כבר שולטת ביותר מ-60% מהעוגה הזו.
BYD, Zeekr, Geely ואפילו Xiaomi, הפכו משחקניות מקומיות לאיום אסטרטגי על התעשייה המערבית כולה. הן לא מחקות, הן מחדשות, הן יוזמות, הן מכתיבות את הקצב. BYD מסתערת על השוק הארופאי עם כמות מודלים גדולה והיקף מכירות משמעותי באירופה ובעולם בכלל. BYD מובילה בעולם במכירות רכבים חשמליים עם 4.2 מיליון רכבים ב-2024. היעד ל-2025 הוא 4.6 מיליון. בינתיים, בחדרי הישיבות של דטרויט ושטוטגרט עדיין מתווכחים על תוכניות חומש. אבל השוק בורח להם.
באירופה נתח השוק של רכבים חשמליים עומד על 14% בלבד. בסין – כבר 28%. הפער רק הולך וגדל.
וולוו: כשהמנכ"ל חוזר מהפנסיה להציל את החברה
האקן סמואלסון, מנכ"ל וולוו לשעבר, ישב בבית ונהנה מהפרישה. ואז מגיעה שיחה: "תחזור, דחוף". באפריל, סמואלסון חוזר לכיסא המנכ"ל. ה-EX90 החשמלי המיוחל מתעכב שנה וחצי. בעיקר בגלל תקלות תוכנה ובעיות ייצור. המכירות הגלובליות צונחות ב-9%. הפסד של 1.2 מיליארד דולר ברבעון אחד.
התוכנית שלו בשלושה שלבים: חיתוך דרקוני בהוצאות, מתקפת שיווק כדי להחזיר את הלקוחות שברחו, וחזרה לחדשנות, אבל רק אחרי שמייצבים את הספינה.
- רכב חשמלי - שלוש שנים, 40,000 ק"מ, 133 ש"ח בחודש
- צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפתעה נוספת: וולוו נסוגה מהאסטרטגיה של "רק חשמל". עכשיו מדברים על היברידיות כ"גשר מעבר". זה אולי נשמע כמו הודאה בכישלון. אבל התחזיות מראות ש-30% מהשוק העולמי יהיה היברידי עד 2030. לפעמים צריך לבלוע את הגאווה.
וולוו נזכיר שייכת לג'ילי הסינית, זו עוד פלישה של הסינית למערב. הם מוכרים ישירות וגם באופן עקיף - דרך וולוו וחברות נוספות. בוושינגטון זה מדליק נורות אדומות כשיש איומים לאסור על החברה למכור בארה"ב. סמואלסון מנסה להרגיע וטוען שהחברה עצמאית והמידע נשמר אצלם.
רנו: השותפויות כתרופת פלא או סימן לחולשה?
פרנסואה פרובוסט נכנס לתפקיד מנכ"ל רנו ביולי עם מסר ברור: לבד לא נשרוד. החברה הצרפתית הגאה מודה בעובדות. נתח השוק באירופה הוא 8% ובירידה משמעותית. הדרך לעצור את הדימום - שותפויות ועוד שותפויות. ג'ילי, ארמקו,קואלקום, גוגל, הרשימה ארוכה.
- התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
- חמישה כוכבי בטיחות לAION V, דולפין סרף, ID.Buzz ועוד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי מצוין החל מ 165.0 אש"ח
רנו נפרדת בהדרגה מניסאן, השותפה ההיסטורית שלה. מצד אחד, זה הימור מסוכן. מצד שני, זה מאפשר לה שיתופי פעולה עם אחרים. היא נערכת להרחבת הפעילות בדרום אמריקה, הודו, ברזיל. לברוח מאירופה הרוויה. במקביל היא מתמקדת להוריד עלויות - סוללות ליתיום-ברזל זולות ב-30% מהסוללות הרגילות.
פורד וניסאן: כשהענקים מתמוטטים
פורד, הסמל האמריקאי שהפך לסיפור אזהרה. 5 מיליארד דולר הפסדים על רכבים חשמליים. התחזית ל-2025 היא עוד 2-3 מיליארד באדום. פורד נותנת לניסאן להשתמש במפעל הסוללות שלה בקנטקי, כי אין ביקוש. המפעל הענק עומד חצי ריק.
ניסאן במצב גרוע אף יותר. חוב של 20 מיליארד דולר. ריקולים המוניים. דחיית השקות של שני דגמי EV בארה"ב. נתח השוק בסין 8% ויורד.
שתי החברות מנסות להיאחז זו בזו. שותפות כאן, הסכם שם. אבל כש-BYD מוכרת את ה-Seagull ב-10,000 דולר, קשה מאוד להתחרות מולה.
השליטה של הסינים
קצת מספרים על שליטה של הסינים בעולם - 85% משוק ה-EV בברזיל; 85% משוק ה-EV בתאילנד; 60% מהשוק העולמי.
המערב מנסה להתגונן. הוא מטיל מכסים של 25-100% על רכבים סיניים, הוא מוציא רגולציות חדשות כל רבעון ודרישות בטיחות "מיוחדות" לרכבים סיניים. אבל בסוף המחיר משחק תפקיד.

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל.
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.
מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ- 14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.
ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.
ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

הונגצ'י EHS7 – מבטיח הרבה האם גם מקיים?
ההונגצ'י EHS7 מצטיינת באולם התצוגה עם מפרט טכני מרשים ואבזור נדיב. על הכביש היא פחות מרשימה.
אהבנו: אבזור, סוללה, מרווח פנימי
פחות אהבנו: היגוי, התנהגות כביש, גג פנורמי ללא וילון, צריכת חשמל בפועל, ממשק משתמש
ציון מסכם 3.7 בסולם פולס
בתחילת השנה השיקה קבוצת סמלת את שני הדגמים החדשים של מותג הונגצ'י מבית FAW – המשפחתית EH7 והקרוסאובר EHS7. את הידיעה על תחילת השיווק פרסמנו כאן בביזפורטל וגם רשמנו "...ותהייה יחידה היא לגבי הגג הפנורמי בשמש של אוגוסט". אז אוגוסט הגיע עם גל חום קיצוני, וגם אלינו הגיעה ההונגצ'י EHS7 הקרוסאובר.
הונגצ'י - 'דגל אדום' בסינית, היא מותג הפרימיום של קונצרן FAW הסיני. אני יודע שנמאס לכם לשמוע על מותגים ויצרנים שעד אתמול לא ידענו על קיומם, אבל כן חשוב לדעת שלא מדובר ביצרן קטן אלא בקונצרן שבשנת 2024 ייצר מעל 3.3 מיליון כלי רכב. כלומר לא מדובר בסטארטאפ כזה או אחר, והונגצ'י הוא מותג הייצוא שלו לשווקים מערביים.
תעודת חובה | |
קטגוריה | קרוסאובר – D-SUV |
מימדים (מטר) | אורך 4.925 /רוחב 1.95 /גובה 1.68 /בסיס גלגלים 3.0 |
מספר מושבים | חמישה |
הנעה | חשמלית אחורית ב Core וב LR / חשמלית כפולה בדגם Performance |
הספק ומומנט | 340 כ"ס, 45.9 קג"מ ב Core וב LR / 610 כ"ס ו 77.1 קג"מ ב Performance |
סוללה וטעינה | 85Kwh ב Core / 111Kwh ב LR וב Performance. טעינה AC 11Kw, DC 250Kw |
טווח ותקן | 475 ק"מ ב Core / 600 ק"מ ב LR / 540 ק"מ ב Performance. תקן יצרן |
בטיחות | ציון איבזור בטיחות 7. כרגע ללא מבחן ב EuroNcap |
מחיר | 230.0 אש"ח ל Core, 260.0 אש"ח ל LR, ו- 290.0 אש"ח ל Performance |
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב החיצוני של ההונגצ'י EHS7 מעט שונה ממה שהתרגלנו לקבל היום, בעיקר מהמזרח. החזית אטומה, עם יחידות תאורה ראשיות שממש נבלעות בתוך הפגוש של רכב המבחן שבצבע שחור. בצבעים האחרים של הרכב, ובעיקר בלבן הן משמעותית יותר בולטות. פס כרום בולט במרכז החזית נמתח לאחור על מכסה המנוע, כשמרכזו בצבע אדום (דגל אדום או לא דגל אדום). ידיות הדלתות שקועות, ומאחור שוב סידור תאורה מעט שונה, עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות לי בומרנג, ומחוברות ביניהם עם תאורת לד אדומה. עד רגע זה אני לא יודע אם אני אוהב את העיצוב או לא, ואולי דווקא מה שמפריע לי הוא הצבע השחור.