לולולמון
צילום: טוויטר

לולולמון הודיעה על שותפות עם ליגת ה-NFL

לאחר ירידה של 52% מתחילת השנה, יצרנית בגדי היוגה והאימון מוונקובר מנסה להחיות את המכירות באמצעות חדירה לשוק הספורט המקצועני. השותפות החדשה עם ליגת הפוטבול האמריקאית תכלול בגדי אוהדים לכל 32 הקבוצות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לולולמון

מניית לולולמון Lululemon Athletica -0.33%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה הכריזה על שותפות עם ליגת ה-NFL לייצור בגדי אוהדים לכל 32 הקבוצות. זה מהלך נואש של חברה שמניותיה צנחו 52% השנה ומחפשת דרכים חדשות להחיות את המכירות הפושרות. החברה שמוכרת בעיקר ציוד יוגה ובגדי אימון יוקרתיים מנסה להתמודד עם כמה רבעונים קשים ברצף, והכניסה לשוק מוצרי הספורט המקצועני זה בדיוק סוג הפעולה שאמורה לעזור לה למשוך לקוחות חדשים.


זו הפעם הראשונה שלולולמון שותפה עם ליגת הפוטבול האמריקאית, מהלך שמהווה הרחבה משמעותית של האסטרטגיה שלה להיכנס לשוק הספורט המקצועני. לחברה יש כבר הסכם עם ליגת ההוקי NHL שהתחיל בשנה שעברה והורחב לאחרונה, מה שמעיד שהניסוי הזה הצליח מספיק כדי לעודד אותה להתרחב לליגות נוספות.. התוספת של ה-NFL לתיק השותפויות מגדילה משמעותית את הפוטנציאל הכלכלי, כאשר ליגת הפוטבול היא הספורט הפופולרי ביותר באמריקה.


השותפות החדשה תכלול בגדים לגברים ונשים ואביזרים שונים, עם מוצרים מקולקציות הליבה הפופולריות של לולולמון. הקולקציה תכלול פריטים מהסדרה הגברית Steady State שמיועדת לאימונים ולחיי היומיום, ולנשים קווי Define שמתמחה בז'קטים מחטבים, Scuba שכולל קפוצ'ונים ומעילים, ו-Align שהיא הסדרה הפופולרית ביותר של טייצים. האוהדים יוכלו לקנות את המוצרים החל מיום שלישי בערוצי הפצה מרכזיים: באתר הרשמי של ה-NFL, באתר Fanatics שהוא הפלטפורמה המובילה למכירת מוצרי ספורט, ובחנויות הקבוצות שנמצאות באצטדיונים ובמרכזי מסחר.


אנליסטית ג'נין סטיכטר מחברת BTIG שיבחה את המהלך כשהשותפות עם ההוקי הורחבה מוקדם יותר החודש. היא אמרה שהשותפות מסייעת לחברה להגיע לקהלי לקוחות ולקהלים חדשים, תוך ניצול המורשת הקנדית של המותג. לולולמון נוסדה בוונקובר ב-1998 ויש לה קשר טבעי וחזק לתרבות ההוקי הקנדית, מה שהופך את השותפות עם ה-NHL לטבעית יותר. המותג הקנדי נתפס כאותנטי בעולם הספורט הקנדי, והדבר יכול להקרין גם על שותפויות אחרות. סטיכטר רואה בהרחבה לליגות ספורט אמריקאיות דרך לחזק את המותג גם בשוק האמריקאי הגדול יותר.


אבל יש גם קול מתון וביקורתי מאותה אנליסטית. סטיכטר הדגישה שהצלחה אמיתית וארוכת טווח של לולולמון תלויה בחדשנות במוצרים ולא רק בשותפויות שיווקיות, והמבחן האמיתי יהיה בקולקציית אביב 2026 שתגיע לחנויות. כלומר, גם אם השותפויות הספורטיביות מעניינות ויכולות לעזור בטווח הקרוב, הן לא מחליפות את הצורך המהותי בפיתוח מוצרים חדשניים, איכותיים וטובים יותר שיבדלו את לולולמון מהתחרות. החברה חייבת להמשיך לחדש בטכנולוגיות בד, עיצובים ופונקציונליות כדי לשמור על היתרון התחרותי שלה.


השוק נראה בינתיים סקפטי לגבי היכולת של לולולמון לחזור למסלול הצמיחה החזקה שאפיין אותה בעבר. המניה איבדה יותר ממחצית מערכה השנה, ביצועים גרועים אפילו בהשוואה לתקופות קשות של מותגי אופנה אחרים. המשקיעים רוצים לראות תוצאות כספיות מהותיות ולא רק הכרזות יפות על שותפויות חדשות. הם זוכרים שלולולמון פעם הייתה מניית הצמיחה הטובה ביותר בתחום הקמעונאי, וההישגים הנוכחיים רחוקים מהתקופה הזו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.