הדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוקהדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוק

ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית

עימות דיפלומטי בין הולנד לסין סביב יצרנית השבבים Nexperia מצית משבר אספקה חמור שמאיים על פסי הייצור של יצרניות רכב מובילות; בעוד ניסאן ומרצדס מחפשות בנרות אחר חלופות, ממשלות בעולם מנסות למנוע שיתוק רחב היקף של הענף

רן קידר | (1)

תעשיית הרכב העולמית ניצבת בימים אלה בפני אחד המשברים החריפים ביותר מאז מגפת הקורונה. ניסאן ומרצדס-בנץ, שתיים מיצרניות הרכב הבולטות בעולם, הזהירו השבוע מפני מחסור הולך ומחריף בשבבים, תוצאה ישירה של עימות פוליטי-טכנולוגי בין הולנד לסין על השליטה ביצרנית השבבים ההולנדית נקספריה (Nexperia). המשבר, שמעמיק את המתיחות בין סין למערב, מאיים לשתק פסי ייצור באירופה, אסיה ודרום אמריקה כבר בשבועות הקרובים.

הגורם המרכזי למשבר הגיע לפני כחודש, לאחר החלטת ממשלת הולנד להשתלט על פעילותה המקומית של נקספריה, חברה בבעלות סינית (חברת Wingtech), בחשש מדליפת טכנולוגיות רגישות לסין. בתגובה, אסרה בייג’ין על ייצוא של שבבים ומוצרים מוגמרים ממפעלי החברה שבסין, צעד שחתך בן רגע את הזרמת הרכיבים החיוניים לשרשראות האספקה של עשרות יצרניות רכב ברחבי העולם.

“זה לא נושא קטן, מדובר במשבר משמעותי מאוד,” הזהיר גיום קרטייה, סמנכ"ל הביצועים של ניסאן, במהלך תערוכת רכב בטוקיו. לדבריו, מלאי השבבים של החברה צפוי להספיק “רק עד השבוע הראשון של נובמבר”, ומעבר לכך אין לה כל ודאות. מרצדס-בנץ, מצדה, דיווחה כי היא “סורקת את העולם” בחיפוש אחר ספקים חלופיים, אך הודתה כי לא ברור כיצד תוכל הענף לצלוח את המשבר בטווח הקצר.

השלכות המשבר אינן מוגבלות ליפן או לגרמניה בלבד. בברזיל, אחת ממדינות הייצור החשובות בעולם לרכב, גורמים ממשלתיים מזהירים כי מפעלים עלולים להפסיק פעילות תוך שבועות ספורים אם לא תימצא דרך לחדש את אספקת השבבים. ממשלת ברזיל, לפי דיווחים, כבר פתחה בערוץ הידברות עם סין בניסיון למנוע את קריסת המפעלים המקומיים.

נקספריה נחשבת לאחת הספקיות החשובות בעולם לשבבים בסיסיים,  טרנזיסטורים, דיודות ומעגלים פשוטים, והיא מחזיקה נתח שוק של כ-40%. ולמרות שאינה מייצרת שבבים מתקדמים, היא מהווה חוליה חיונית בשרשרת הייצור של רכבים מודרניים, בהם נדרשים מאות שבבים לשליטה במערכות הבקרה, הבלימה והבידור. לפי נתוני התאחדות יצרני הרכב האירופית (ACEA), כ-60% מתוצרת נקספריה מיועדת לענף הרכב, כאשר מרבית הרכיבים מיוצרים בסין ומורכבים מחדש באירופה.

חזית לא צפויה של מלחמת הסחר

העימות הנוכחי מגיע על רקע מתיחות גוברת בין סין למערב בתחום הטכנולוגיה, לאחר שהממשל האמריקני הרחיב לאחרונה את רשימת החברות הסיניות האסורות לסחר, תוך הכללת חברת האם Wingtech. הצעד האמריקני אילץ למעשה את הולנד לנקוט פעולה כדי להבטיח שליטה על טכנולוגיות מקומיות רגישות, אך גם גרם לקרע עמוק עם בייג’ין.

בסין מאשימים את הולנד בכך שהיא פוגעת במכוון ביציבות שרשראות האספקה העולמיות. “הצעדים שנקטה הולנד ביחס לנקספריה פוגעים באופן חמור ביציבות התעשייה העולמית,” הצהיר שר המסחר הסיני וואנג ונטאו. מנגד, בהאג טוענים כי הצעד נועד להבטיח את “הביטחון הטכנולוגי והכלכלי של אירופה". 

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוך כך, יצרניות רכב נוספות כמו פולקסווגן, וולוו והונדה מזהירות כי מלאי השבבים הקיים יספיק רק למספר שבועות, וכי ייתכן שעוד לפני סוף נובמבר ייאלצו חלק מהמפעלים באירופה ובאסיה להפסיק ייצור. גם התאחדויות רכב באירופה ובארצות הברית קוראות לממשלות לפעול במהירות למציאת פתרון דיפלומטי שיאפשר חידוש הייצוא הסיני.

לפי הערכות, אם המשבר לא ייפתר בקרוב, הוא עלול להשפיע גם על תעשיות נוספות, ממכשירי אלקטרוניקה ועד אנרגיה חכמה,  ולהוביל לעליות מחירים ניכרות בשוק הרכב העולמי. “אנו עלולים לראות חזרה לימים של 2021, כשמפעלים ברחבי העולם עצרו פעילות בגלל מחסור בשבבים,” הזהיר מקור בתעשייה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תירוצים כדי להעלות מחירים (ל"ת)
    שאפיק 29/10/2025 13:20
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

קארבנה
צילום: טוויטר

זינקה 9,000% ב-3 שנים - האם הדוח הקרוב יעמוד בציפיות הגבוהות?

קארבנה תפרסם אחרי המסחר דוחות כספיים. שוק הרכב המשומש באי וודאות, מה צפוי בדוחות? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קארבנה

קארבאנה, קמעונאית הרכב האמריקאית שפועלת במודל אונליין מלא, צפויה לפרסם הלילה את תוצאות הרבעון השלישי, לאחר זינוק של כ-78% במנייתה מתחילת השנה, וזינוק מצטבר של כ-9,000% מאז שפל 2022.  האם החגיגה מגיעה לסיומה? 

אנליסטים צופים רווח נקי מותאם של כ-1.32 דולר למניה, קפיצה של יותר מפי שניים לעומת השנה הקודמת, לצד גידול של כ-40% בהכנסות לרמה של כ-5.1 מיליארד דולר. שולי הרווח צפויים לעמוד על כ-21.4% - ירידה מסוימת לעומת התקופה המקבילה.

האם קארבנה עלתה יותר מדי?

עם זאת, יש לא מעט משתנים בסביבה הכלכלית שעלולים להעיב על הביצועים, לרבות חולשה גוברת בצרכנות של משקי בית מהמעמד הנמוך, עלייה בהיקף חדלות הפירעון בהלוואות רכב, וקריסה של שחקניות מימון וחלקי חילוף כמו טרייקולור הולדינגס ופרסט ברנדס.

למרות סימני האזהרה, רוב האנליסטים נותרו חיוביים, מחיר היעד הממוצע עומד על כ-422 דולר – גבוה ב-15% מהמחיר הנוכחי.

נראה שהציפיות הגבוהות נובעות מהערכה שמדובר במודל עסקי שמרוויח מהמגמה של מעבר לרכישה דיגיטלית של רכבים. מדובר בשוק רחב, שהיקפו בארה"ב בלבד מוערך בכ-800 מיליארד דולר. בנוסף, המחירים הגבוהים של רכבים חדשים (מעל 50 אלף דולר בממוצע) הפכו את הרכב המשומש לאופציה מועדפת, לפחות על פניו.